Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Cykling
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Yman
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 14 2004, 00:02 )
QUOTE (DennisMan @ Mar 9 2004, 20:53 )
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 9 2004, 09:50 )
Idag kommer min Ultima !!  wub.gif  clap.gif

Fast jag får inte se den förrän i morgon :(
men den som väntar på ngt gott....

Vilken årsmodell är det?

en 03:a
Och den kom inte förrän i torsdags :( Men nu har jag den. Har bytt barends till ett par carbonisar och skall byta lockouten på gaffeln då det visst var ngt skumt med den enligt tillverkaren. OCh visst fan var det det! gick itne att använda! smile.gif

Nu väntar jag bara på min SLR- sadel och att luften inte skall pysa ut ur mitt slanglösa bakhjul.... dry.gif

!!!

Den sista Ultiman så vitt jag vet tillverkades 2002, efter det gick alla Crescents dyrare MTBer och blev gröna (Bianchi).
2003 tillverkades inga Crescent Ultima utan bara Bianchis version (som hette något annat än Ultima).

Eller är jag ute och cyklar här?

//Y
A2Keltainen
luften inte skall pysa ut ur mitt slanglösa bakhjul....  dry.gif

Hur är dessa uppbyggda? Har jag förstått det rätt om jag antar att man kombinerat däck och slang i en enhet, där man så att säga inte har någon slang utan ett "slangformat"/"tubformat" däck håller luften? Hur bra fungerar de i praktiken? Vad gör man när man får punktering ute i skogen? Går de att laga snabbt på plats, då det knappast är så smidigt att ha ett reservdäck med sig?
Yman
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 14 2004, 10:20 )
QUOTE (Yman @ Feb 20 2004, 23:50 )
Det brukar aldrig vara några problem att få tag på stora skor idag, de flesta tillverkare har en eller ett par modeller som är större både i längd och i bredd.

Jag behöver extra breda skor i storlek 48. Det är inte lätt att hitta sådana MTB-skor, och det par från SIDI som jag kör med för närvarande är egentligen för små. Men då det var det största par skor jag kunde hitta när jag köpte dem för några år sedan, så fanns det inget alternativ och det blev till att köra med dem trots att foten "hänger ut" över en halv cm på sidorna.

Vad finns det för övrigt för bra sätt att hålla fötterna varma när man kör ute i kallt väder? Jag har inte plats för några varma strumpor i mina skor, och funderar därför på om någon kan rekommendera någon modell av fodrade skor och/eller vindtäta skoöverdrag, där dessa finns att få i storlek som passar mig?

Själv kör jag med ett par överdrag i neopren som fungerar kanon, det blir riktigt varmt och skönt med dem.
Nu är det inte nödvändigt med just neopren, man klarar sig gott med ett par "tunnare" överdrag i t.ex WindTex eller motsv.

CycleComponents har ett par i WindTex som finns i stora storlekar här

Även CykelCity saluför ett överdrag som finns i större storlekar som du hittar här.

Någon utav dem borde väl fungera.

//Y
Yman
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 14 2004, 10:28 )
luften inte skall pysa ut ur mitt slanglösa bakhjul....  dry.gif

Hur är dessa uppbyggda? Har jag förstått det rätt om jag antar att man kombinerat däck och slang i en enhet, där man så att säga inte har någon slang utan ett "slangformat"/"tubformat" däck håller luften? Hur bra fungerar de i praktiken? Vad gör man när man får punktering ute i skogen? Går de att laga snabbt på plats, då det knappast är så smidigt att ha ett reservdäck med sig?

Då har du förstått fel :P

Det ser helt enkelt ut som ett vanligt däck man kränger på en fälg utan hål, ungefär så...
Fördelen med de slanglösa däcken är att de är mycket mer restistenta mot punkteringar, skulle man dock få en punktering där det inte går att pumpa upp igen så går det alltså att skruva loss ventilen (som sitter fäst i fälgen), och sätta i en vanlig slan istället.

//Yman, som än så länge kör slangat.
A2Keltainen
QUOTE (Yman @ Mar 14 2004, 10:28 )
Själv kör jag med ett par överdrag i neopren som fungerar kanon, det blir riktigt varmt och skönt med dem.
Nu är det inte nödvändigt med just neopren, man klarar sig gott med ett par "tunnare" överdrag i t.ex WindTex eller motsv.

CycleComponents har ett par i WindTex som finns i stora storlekar här

Även CykelCity saluför ett överdrag som finns i större storlekar som du hittar här.

Någon utav dem borde väl fungera.

Tack! smile.gif

Det ser helt enkelt ut som ett vanligt däck man kränger på en fälg utan hål, ungefär så...

Hur hålls luften kvar om man inte har någon slang, då det väl ändå måste pysa ut en del mellan fälgen och däcket? Eller är det något väsentligt jag missar?

skulle man dock få en punktering där det inte går att pumpa upp igen så går det alltså att skruva loss ventilen (som sitter fäst i fälgen), och sätta i en vanlig slan istället.

Det låter praktiskt/vettigt.

Yman, som än så länge kör slangat.

Har du något särskilt "tekniskt" skäl för det?
Yman
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 14 2004, 10:54 )

Hur hålls luften kvar om man inte har någon slang, då det väl ändå måste pysa ut en del mellan fälgen och däcket? Eller är det något väsentligt jag missar?

Njaaää, varför pyser inte luften ur däcket på en bil?! De har ju inga slangar de heller...
Exakt hur det fungerar vet jag inte, har aldrig använd slanglöst, bara sett och pillat lite på dem.
Men ett däck till en slanglös fälg har en något annorlunda "kant" som gör att det blir tätt mot fälgen. Det rör sig alltså inte om några enorma skillnader eller så, det går utan problem att sätta på ett "slangdäck" med slang (i vissa fall utan slang) på en fälg för slanglöst.
På samma sätt kan man ta ett slanglöst däck och kränga på en vanlig fälg med en slang.

Yman, som än så länge kör slangat.

Har du något särskilt "tekniskt" skäl för det?

Jaaa, det blir dyrt smile.gif
Jag får se vad som händer i framtiden, slanglösa system är som allt annat, de utvecklas. Tidigare har de varit lite väl tunga för min smak, nu börjar de komma ned i vikt såååå.... Tja, jag får se vad som händer i framtiden.
Problemet som jag har nu är att nästa stora händelse på min cykel är skivbromsar, och då blir det helt plötsligt VÄLDIGT mycket som ska bytas där ibland hjul. Och DE hjulen kommer med säkerhet vara slanglösa, men det får vänta ett tag, än fungerar både bromsar och hjul helt perfekt.

//Yman, som börjar bli sugen på att ta en runda i slasket...
DennisMan
QUOTE (Yman @ Mar 14 2004, 11:08 )
Jaaa, det blir dyrt smile.gif
Jag får se vad som händer i framtiden, slanglösa system är som allt annat, de utvecklas. Tidigare har de varit lite väl tunga för min smak, nu börjar de komma ned i vikt såååå.... Tja, jag får se vad som händer i framtiden.
Problemet som jag har nu är att nästa stora händelse på min cykel är skivbromsar, och då blir det helt plötsligt VÄLDIGT mycket som ska bytas där ibland hjul. Och DE hjulen kommer med säkerhet vara slanglösa, men det får vänta ett tag, än fungerar både bromsar och hjul helt perfekt.

Om jag säger så här...Jag har kört på Tubeless sen -01 som sitter på min Ultima som är den näst SISTA som gjordes, och har bara haft 1 punktering och det berode på att jag fick en sten modell skit vass rakt in i däcket och det blev ett skärsår i däcket så luften pyste ut.

Men jag har också försökt hoppa över en bäck med stenkanter å landat på stenkanten med bakhjulet så det blev ett sånt genomslag att det blev en buckla på fälgen...fast luften var kvar och jag cyklade kanske 1 mil till i skogen så B)

Så tubless är det de bästa du kan köpa dej tycker jag...det är aldrig några problem. Kanske att du får pumpa däcken oftare men det gör inget för mej för jag kollar alltid att jag har rätt tryck i som är typ 2-2½ kg
Bissen
Kan nån redogöra för skillnaden mellan skivbromsar och vanliga bromar ? Fördelar, nackdelar ?
Yman
QUOTE (Bissen @ Mar 14 2004, 15:42 )
Kan nån redogöra för skillnaden mellan skivbromsar och vanliga bromar ? Fördelar, nackdelar ?

Det är väl något man kan skriva spaltmeter om, men för att sammanfatta lite fint så:

Skivbromsar sliter inte ut en fälg som fälgbromsar gör. Har sett hemska exempel där bromsen har ätit upp fälgen så pass att fälgkanten har vikt sig på mitten!
Detta sker ju givetvis inte med en skiva, är skivan utsliten så är det vara att skruva loss, köpa en ny och skuva dit igen. Kostnad... ~250:-

Du får en bromseffekt med skivor som är, om än inte helt okänslig, så mindre känslig för väder och skräp.
Så sent som idag var jag ute och körde ett pass, efter ett par minuter i snö/lera var mina fälgbromsar helt igenstoppade, jag har INGEN bromsefekt överhuvudtaget.

Får du en smäll på hjulet som resulterar i att fälgen tar skada och börjar slå på... låt säga 5 milimeter så blir en cykel med fälgbroms, minst sagt, jävlig att cykla på eftersom fälgbromsen kommer ligga emot fälgen till och från.
Har du skivor så kommer detta knappt att märkas.

Nackdelar med skivor då... Så vitt jag vet så finns det ytterst få, en hydralisk broms kan vara lite lurigare att ställa in och meka med har jag fått höra. Men i gengäld så ska det inte behöva göras lika ofta som en fälgbroms.

Jag har hört vissa negativa röster som höjts för att skivan sitter oskyddat när man kör i teknisk terräng. Detta tror jag är ett ytterst litet problem.

Sedan är ju givetvis kostnaden ett problem.
Som jag skrev i ett inlägg tidigare så blir det helt plötsligt ganska mycket man ska byta bara för att få skivbromsar, inte minst när man kör med integrerade växel/broms-reglage.

//Y
DennisMan
QUOTE (Yman @ Mar 14 2004, 16:02 )
Så sent som idag var jag ute och körde ett pass, efter ett par minuter i snö/lera var mina fälgbromsar helt igenstoppade, jag har INGEN bromsefekt överhuvudtaget.

hehe Yman de är väl fegt att bromsa Malajn.gif
har faktiskt inte hänt mej att det har varit så mycket skit i bromsarna på vintern
att de inte går att bromsa...ändå har jag varit ute på pass på vintern som har varit mellan 3-5½ timme. Men de kanske beror på var man bor...du kanske bor längre söder ut där det är mer slask...

En till nackdel som dock blir bättre för varje år är väl vikten
ni som tycker det är så dö viktigt :P
Yman
QUOTE (DennisMan @ Mar 14 2004, 19:16 )
En till nackdel som dock blir bättre för varje år är väl vikten
ni som tycker det är så dö viktigt  :P

Vill minnas att Shimano lyckades göra skivbromssystemet för 2003 lättare än V-bromssystemet 2002...
Det är en rätt bra bedrift biggrin.gif

//Y
DennisMan
QUOTE (Yman @ Mar 14 2004, 19:37 )
Vill minnas att Shimano lyckades göra skivbromssystemet för 2003 lättare än V-bromssystemet 2002...
Det är en rätt bra bedrift  biggrin.gif

Jo det är roligt att höra.
Största argumentet till att man inte valde skivor för ett par år sen var ju för vikten men också för att de verkade vara mycket krångel med dom.

Men som det ser ut idag så är det väl bara priset som kanske hindrar en från att inte välja skivor.

Jag skulle iaf välja skivor på cykeln idag om jag skulle köpa ny.
adhesive
kör street BMX !!

riktigt bra

och om man vill tränna sin uthålighet så ska man köra bmx på distans

http://www.graphiclife.com/uploads/~filip/2.JPG

när den var ny B)

SKITSTOR bild för att ha liggandes bara sådär.
Länka istället
/Ing
Fågel Fenix
>>Yman
kan mkt väl vara en 02:a. Den var dock med i reabladet för 03 modeller. Det var därför jag antog att den var just från detta år. Men det kan ju vara så att den inte blev såld under 03 och att dom kör ut den igen...

Angående skivisar. De kickar ass!
Det är det enda jag saknar på min ultima. Fast crossmax med skivisar är ju inte så jättebilligt.... :P
Och en ny gaffel skulle väl vara fint. Beställde iaf en SLR-sadel igår. Skall till jobbet snart och se om beställningen har åkt iväg...
DennisMan
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 15 2004, 09:38 )
Angående skivisar. De kickar ass!
Det är det enda jag saknar på min ultima. Fast crossmax med skivisar är ju inte så jättebilligt.... :P

Kan säga att Cross Roc hjulen är rätt gryma dom med.
Nog dubbelt så billiga som Cross Max och väger bara typ 20 g mer lr nått ;)
Och jag lovar att dom tål mycket stryk!!
Har bara byt bakhjulet (på grund av en buckla i fälgen vissel.gif)
Annars har dom hållt i 3 år å då tränar jag typ varje dag på dom...
eller nja inte nu på vintern men på sommarn iaf biggrin.gif
FBS
Hejsan...

nu är det dags att börja köra lite seriösare MTB. grejen är att jag inte har någon som helst erfarenhet. Har kollat på en cykel som antagligen uppfyller mina krav.

skulle vara tacksam om någon med lite kunskaper och erfarenhet kunde uttala sig om cykeln och dess komponenter.

cykeln skall väl mest rulla stig/grusväg men kanske också nån bit landsväg.
har blivit lite sugen på att köra nått lopp på sensommaren i långloppscupen (strikt motionär) pallar cykeln för detta???

väldigt tacksam för svar..

//FBS

http://www.crescent.se/pages/bicycle.asp?id=570

glömde säga att ekonomin tyvärr säger sitt också, har någon förslag på annan cykel så kan vill väl röra oss i samma prisklass.. :(
IIHF
QUOTE (FBS @ Mar 23 2004, 11:48 )
Hejsan...

nu är det dags att börja köra lite seriösare MTB. grejen är att jag inte har någon som helst erfarenhet. Har kollat på en cykel som antagligen uppfyller mina krav.

skulle vara tacksam om någon med lite kunskaper och erfarenhet kunde uttala sig om cykeln och dess komponenter.

cykeln skall väl mest rulla stig/grusväg men kanske också nån bit landsväg.
har blivit lite sugen på att köra nått lopp på sensommaren i långloppscupen (strikt motionär) pallar cykeln för detta???

väldigt tacksam för svar...

//FBS

http://www.crescent.se/pages/bicycle.asp?id=570

Cykeln pallar säkert men frågan är om du efter en säsong är nöjd med cykeln och dess egenskaper. Allt går ju att få bättre så kolla gärna runt på andra märken om du har tänkt att mer serriöst hoppa runt i skogen.

DP gasmask.gif
FBS
Ja vi fortsätter väl här när Blågul sagt sitt biggrin.gif

Tjena

http://ettannatlopp.nu/somnlos/

någon som har planer på att köra loppet, skulle vara kul och köra som ett lag.
Team SoldF kanske??

nån som har kört det innan och kan ge en glad amatör en uppfattning om loppet?

*utmaningen före tävlingen*

//FBS
Yman

Magnus Bäckstedt, vinnare av Paris - Roubaix 2004!

Behöver jag nämna att det satt en skövdebo med ståpäls a´la Gunde och vrålade framför TVn igår biggrin.gif
Nu har vi en riktigt stark kandidat till årets bragdguld.

//Y
oz
QUOTE (Yman @ Apr 12 2004, 11:20 )
Magnus Bäckstedt, vinnare av Paris - Roubaix 2004!

Behöver jag nämna att det satt en skövdebo med ståpäls a´la Gunde och vrålade framför TVn igår  biggrin.gif
Nu har vi en riktigt stark kandidat till årets bragdguld.

Thomas Löfkvist var ju inte direkt sämre han nu i veckan när han tog hem Circuit de la Sarthe..... biggrin.gif

http://www.cyclingnews.com/road.php?id=roa...the04/sarthe044
Yman
Sådär ja!
Årets första tävling genomförd (eller ja, den första tävlingen på många år...), körde Billingeracet tidigare idag. Som vanligt, välarrangerat och bra banor.
Min egen insats var väl sådär, tog mig runt iaf. Är jädrigt nöjd med att jag lyckades spurta mig till två placeringar, alltid lika kul att ta en placering 5 meter före mål biggrin.gif

Banan var riktigt rolig och varierande, dock med ett par lerhål som jag synade lite väl noggrant vissel.gif

Var det någon mer härifrån som körde?

Yman ett par hundra meter före mål:

//Y
IIHF
Gott folk,

Hur ser planerna ut iår för tävling/motionslopp under sommaren???

Vätternrundan någon?? Långloppscupen på MTB?? Några andra lopp som planeras??

Jag är inte anmäld till VR, men om andan faller på skaffar jag nog ett startbevis och trampar runt sjön. En ganska så platt bana, jämfört med den 30-milare jag körde för någon vecka sedan. Annars så är Tranrikesrundan, Siljan Runt, Sommen Runt, Orust Runt, Motions-6dagars, Vasa Trampet och Mjörn Runt inplanerade att genomföras. Bara landsväg för mig, trivs bäst på asfalten. :P

DP gasmask.gif
IIHF
Lyfter igen...

Alltså ingen som skall cykla Vätternrundan eller nåt annat lopp denna sommar??

Bifogar en bild från Tranrikesrundan, ett litet lopp på 12 mil.

DP gasmask.gif
Lindeberg
Vill passa på att skylta lite för sidan Happy MTB

Som SoldF fast annorlunda unsure.gif
Yman
Sådär, passade på att byta namn på tråden från "MTB" till "Cykling - MTB och LVG" då vi snackar båda här.

Undertecknad har just hämtat hem sin nybyggda Giant TCR Hybrid med full Shimano Ultegra och annat smaskens wub.gif
Första lilla turen ska bli i senare och bilder utlovas till kvällen smile.gif

//Yman, åter igen förälskad i en cykel...
Lindeberg
QUOTE (Marzocchi @ Feb 20 2004, 22:01 )
Målen för våren/sommaren är
Inköp av styre (typ downhill) och eventuellt ny sadelstolpe.
SPD-pjuck, om de finns i strl 295*
Cykla till och från sommarjobbet (2 mil tur)
Inköp av mindra ryggsäck med CamelBak (motsv)

Styre: Nej, inte ännu.
Sadelstolpe: Nej, avvaktar nog.
SPD-pjuck: Resa till Lund/Cykelcity inom närmsta framtiden.
Cykla till/från sommarjobbet: Börjar jobba nästnästa vecka.
Ryggsäcks/Vätskeblåseinköp: Jawohl. Haglöfs LIM-series L med Platypus 2-liters-blåsa.

Har under några dagar genomfört särskild tillsyn på hojen. Jädrans i havet vad mycket skit man samlar på sig. Cykeln var ju hälften så tung nu. Härligt att se att klingorna faktiskt var svarta och silverfärgade, och inte brungråa.

Bläddrade lite i Cykelcity-katalogen och förstod att jag skulle investera i en nyare och tuffare cykeldator. Har en fungerande som visar ganska mycket, men man blir ju sugen.
Yman
Nu lovade ju jag att bilder skulle kommit upp under gårdagen, men det blev det ju inte...
De kommer nu istället!
Njut av skönheten!

dribble.gif Kolfiber! wub.gif

Baktriangel
Framgaffel & Styre

Tog en kortare sväng under gårdagskvällen och cykeln känns helt fantastisk, ordentligt responsiv men härligt vibrationsdämpande på något underligt sätt...
Vikten har jag inte tagit reda på än, ska försöka fåtag på en våg under dagen, men gissningar ligger på <9kg smile.gif

Känslan i växlarna är riktigt bra de med, ljusår ifrån de gamla Mirage som satt på min gamla racer.

//Y
IIHF
Ingen härifrån som skall köra Vätternrundan alltså???

Lite slappt verkar det som. smile.gif

Själv avstår jag iår pga. att jag opererades och genomgick en cancerbehandling, men har varit så jäkla nära att ta bilen och åka upp till Motala och skaffa ett startbevis. Men skippar det nu och fokuserar på andra lopp denna sommar samt siktar in mig på VR nästa år igen.

DP gasmask.gif , som snart trampat 300 mil landsväg iår.
Lindeberg
Har nu cyklat 5-6 gånger till och från jobbet, när det varit fint väder.

Sträckan är ca 23 kilometer till jobbet, och lika mycket hem igen. Snittade 23,71 km/h i fredags.

Bara en vecka kvar av jobbet nu, så det gäller att passa på att cykla denna veckan också.
IIHF
Sluta nu inte att cykla Marzocchi bara för att du har en vecka kvar att jobba. Fortsätt efter det att jobbet är slut och håll igång kroppen.

Körde själv Motions 6-dagars i Laholmunder vecka 30, Sveriges enda etapplopp för motionärer, och fick en ganska så blöt tillställning. Det behagade inte vara fint väder så många av dagarna, men vad gör väl det, lite pannben har man väl kvar....

Snittade över 33km/h på en av etapperna, tror det var etapp 3, som var över 16 mil, kändes helt OK efter vad jag gått igenom detta år.

Ligg i och cykla ofta så kommer ditt snitt att öka markant.

IIHF gasmask.gif
med över 450mil hittills.
Lindeberg
QUOTE (IIHF @ Aug 8 2004, 18:58 )
Sluta nu inte att cykla Marzocchi bara för att du har en vecka kvar att jobba. Fortsätt efter det att jobbet är slut och håll igång kroppen.

Så var inte tanken heller. Men jag kommer sluta cykla till och från jobbet efter nästa vecka.

Jag ska förresten ut nu en tur i den ljumma sensommarkvällskogsluften smile.gif

edit:
Ligg i och cykla ofta så kommer ditt snitt att öka markant.

Jag för lite statistik på snitthastigheten till och från jobbet. Det är trevlig att se att den hela tiden ökar.
Yman
Sådär ja, så var man förstörd som människa igen. Var uppe på cykelfackmässan Cykel 2004 på Sollentunamässan under helgen, och nu är man där igen...
Jag vill ha en ny cykel!!!

Den mesta tiden uppehöll jag mig hos Jaguarverken, stirrandes, dregglandes på/över denna lilla skönhet:
Bild1
Bild 2
En Giant NRS Composite-ram, så vacker att efter detta var allt annat på mässan jämförbart med en Monark damcykel från -83. Ha-begäret är stort, mycket stort.
Efter att mina kolegor mer eller mindre släpat mig bort från Jaguarverken träffade jag på följande trevliga tingestar (Inte lika fina som NRS:en, men de duger).

G2 fullkarbon hoj, lite speciella former men såg mycket trevlig ut.

Det nya märket Full-Dynamax som importeras av Hallmans visades upp, cykeln på bilden fick utstå en liten provtur och den känndes helt OK.

Battaglini, från samma koncern som Full-Dynamax. Även det ett nytt märke som importeras av Hallmans.

Närbild på Scott:s CR1 Limited, en trevlig hoj på nätta 6,2 kg och blir din för 90'000:-. Som hittat...

Scott:s värsting-SCALE, fin, fin...

Scott:s värsta heldämpade Genius-hoj. Bakdämpare ställbar i tre lägen från styret.

Vad kan man då dra för slutsatser från mässan?
Jo, blandannat att man ALDRIG ska gå på en cykelmässa om man funderar på att byta cykel. banghead.gif Jag blev helsåld, nästa MTB ska vara heldämpad och jag kommer ha hydraliska skivbromsar.
Fler och fler märken går över helt eller delvis till kolfiber på sina "top of the line"-modeller, det var väldigt få hojjar i den skiktet som hade alu-ramar. Även delar som styre, stammar, stolpar, sadlar och hjul går mer och mer åt kolfiberhållet...

På MTB-sidan är det de heldämpade cyklarna som är på frammarch, med en ram i kolfiber blir de heldämpade cyklarna bara något halvkilo tyngre än motsvarande stela cykel. Problemet med "svampighet" finns inte längre, alla tillverkare har löst detta på olika sätt, antingen genom mycket genomtänkta linkage eller med lite mer avancerade dämpare.

//Yman, cykeldåre i behov av hjälp...
SteveO
Har två Scott hojar en comp racing som har några år på nacken, en för året ny team issue. Har kört Finnmarksturen 8ggr och Långa lugnet 3ggr
Lt Hmmm
Nu har jag äntligen införskaffat mig en cykel som duger för skogsbruk! Har varit ute i gamla I20-skogen och cyklat sex mil på tre dagar. Otroligt roligt! Tyvärr har jag på känn att snön är i antågande, så det vore kul att pressa ut så mycket skogstid som möjligt innan det blir för halt, snöigt och kallt...

Finns det någon som känner till Umeå med omnejd och har bra tips på trevliga cykelstigar i trakten?

/Hmmm

Edit: Nu har jag beställt ett par pedaler med tillhörande skor också! Hoppas de kommer före första snön...
GP720Englund
Herregud, trodde nästan att jag var ensam om mina sjuka böjelser...

Ymans (hej, Mogge!) fixering vid nya, lätta prylar är inget för mig - kör singlespeed.

IIHF:s bisarra fäbless för asfalt delar jag heller inte - trampar i skogen (och i betongen...).

Kör på;

Trek 6700 (SS-konverterad); Psylo SL, XT Disc/317, Hope Mini, Deore Hollowtech Octalinkvevar, Time ATAC, DMR RingThing och TensionSeeker, Fi:zi'k Nisene Ti, Kore Torsion Bar, Roox Danny's Stem, ODI Lock-Ons...mm...en riktigt skön och "basic" singlespeed utan någon som helst vård...kom två på SSSM ifjol med den.

Kona Two-Four 24" BMX; CroMo-ram, Hjul med Kona Bulge bak och Roox JimBob (20 mm axel) fram med Sun BlackBox24". Marzocchi Z1 Dual med 20 mm stickaxel. XTR-/Avidbroms, ODI Lock-Ons, Kona Bulge 3-piece-vevar i CroMo (kromade...), Kona JackShitpedaler mm mm.

Favoritstället att trampa är nog Söderåsen, bara minuter hemifrån. Alla som vågat sig med på en runda håller nog med om att stigarna håller allra yppersta klass. Mountainbikeprogaganda!

/M
Lindeberg
Jag har blivit ilurad att cykla mtb-vättern och eventuellt Ränneslättsturen/loppet.

Med andra ord är det läge att se till att komma igång snart om man ska hänga med biggrin.gif

Ska bli förbaskat skönt att komma ut i värmen snart och cykla runt (med lite tur kommer den en värmeknäpp redan i mars ;)).
Lt Hmmm
Här i Umeå har vi värmebölja med plusgrader. Trots det går det inte att cykla... Våt blankis är inte det bästa cykelunderlaget!

/Hmmm
IIHF
QUOTE (Lt Hmmm @ Jan 18 2005, 23:35 )
Här i Umeå har vi värmebölja med plusgrader. Trots det går det inte att cykla... Våt blankis är inte det bästa cykelunderlaget!

/Hmmm

Finns ju dubbdäck.. biggrin.gif

Man kan ju cykla inomhus också...

IIHF gasmask.gif
Tompa
Hur ser årets tävlingsupplägg ut för våra cyklande vänner här på forumet då?

Själv så blir det blandade lopp både Lvg och XC + en resa till Åre kanske med lite DH/4X. Malajn.gif
Fk Satan
näää inte roligt cykelväder i umeå :( inte bra springväder heller :( för att inte tala om total avsaknad av skidväder :(
IIHF
QUOTE (Tompa @ Jan 19 2005, 11:19 )
Hur ser årets tävlingsupplägg ut för våra cyklande vänner här på forumet då?

Själv så blir det blandade lopp både Lvg och XC + en resa till Åre kanske med lite DH/4X. Malajn.gif

Inga tävlingar.. bara en massa motionslopp på landsväg, kanske dock Ränneslättsturen i Eksjö på MTB.

Får se hur många mil man kommer upp i då året är slut. 1000mil är målsättningen.

DP gasmask.gif
Magnus
Jag har under en längre tid varit mycket sugen på att börja med landsvägscykling. Har trånat lite efter följande hoj:

Vad vet forumets cykelvänner om märket (Nishiki)? Cykeln går loss på ca 9000-10000 kr, vill inte lägga ut mer då jag vill "komma in" i cyklingen först. Någon som har testat den?
Lt Hmmm
QUOTE (Magnus @ Jan 19 2005, 22:23 )
Vad vet forumets cykelvänner om märket (Nishiki)? Cykeln går loss på ca 9000-10000 kr, vill inte lägga ut mer då jag vill "komma in" i cyklingen först. Någon som har testat den?

Tips: kolla lite på Happy. Där vet folk allt om alla cyklar!

/Hmmm
rhdf
Hmm varför har jag inte hittat denna när jag sökt.. 7.gif

Årets säsong börjar för min del om ca 12000:- cykeldelar vissel.gif
dvs nya hjul + skivbromsar och helt nya växlar ( XT rätt över kanske nån liten touch av XTR)

Sen ska det ut o jagas joggare, eller kanske inte saint.gif
Lt Hmmm
Jag har köpt mig ett nytt styre. Rakt, smalt och fint är det! Nu kommer det att gå undan! Eller snart i alla fall, så fort isen släpper. Det är det som är det fina med skräpvädret. Jag har gott om tid att fixa med hojen, utan att känna att jag måste ut hela tiden!

/Hmmm
Magnus
Någon här som är sugen på att cykla Vätternrundan med landsvägscykel? Har varit en dröm i ganska många år nu. Skit bara att jag måste köpa en ny dator, annars hade jag slagit till på en hoj med en gång.
Tompa
QUOTE (Magnus @ Jan 20 2005, 23:42 )
Någon här som är sugen på att cykla Vätternrundan med landsvägscykel? Har varit en dröm i ganska många år nu. Skit bara att jag måste köpa en ny dator, annars hade jag slagit till på en hoj med en gång.

Klart man är sugen det är man väl alltid! vätternrundan! det är ju sveriges bästa LVG motionslopp

Fast min favorit är Siljan runt, 160 km start ocm mål på sollerö i fin miljö....
GRK-apan
Går i tankar att investera i en LVG-cykel för att komplettera träningen. Har lite frågor till er som kan lite. Hade väl tänkt att köra någon mil i veckan och ev. något lopp under året. Är lite sugen på att testa triathlon på motionsnivå framöver också.

Hur mycket ska jag lägga på en cykel? 2000? 5000? 10000?
Ska jag köpa nytt eller begagnat?
Vilka märken rekommenderar ni? Avråder ifrån?
Finns det några cyklar man bör undvika som nybörjare?
Tips på bra nybörjarlopp?

Tack för hjälpen

EDIT: Fann denna: EDDY MERCKX ALU SPRINT-54, kan det vara nåt?
Nemo
Ahh, att man inte hittat den här tråden tidigare är ju en skam *20 snabba för bristande uppmärksamhet*
Kör årets första tävling 30: januari. Dubbdäck PÅ!!
Kör på en Kona Blast som är 'lite' upphottad för X antal tusen. Kändes mäkta skönt när man susade förbi killarna med +40.000:- hojjarna under senaste 08XC. Bl.a. kan nämnas en Specialized Epic S-works med full XTR som verkade ha bly i benen efter 'bara' 6 mil.
Självklart är man sugen på en ny cykel. Sitter och suger lite på om nästa hoj ska vara heldämpad eller inte, vill helst inte pröjsa över 25.000:-
IIHF
@ GRK-apan
Priset på den ramen från Cykelcity är som sagt helt utan hjul och andra delar som hjälper till vid framdrivandet av cykeln.
Eddy Merckx gör annars mycket fina ramar som kan rekommenderas.
EDIT: Fann denna: EDDY MERCKX ALU SPRINT-54, kan det vara nåt?

@ Magnus
för tiotusen kronor skulle jag köpt en Columbus Pinta från CykelCity en cykel som fått riktigt bra betyg vid tester av cyklar i den prisklassen.

Vätternrundan kommer jag kanske att köra, har inte införskaffat något startbevis än. Jag gör det sista veckan om andan faller på. Det är iallafall ett antal från cykelklubben som skall cykla VR.

@ Tompa
Kan inte hålla med om att VR är Sveriges bästa motionslopp på LVG. Det är dyrt och alldeles för mycket folk på vägen som är rejält oerfarna att cykla i klunga och längre sträckor. Siljan Runt är däremot ett ett riktigt trevligt lopp med vacker natur och varierad terräng.
Till Sveriges absolut bästa motionslopp korar jag Motions 6-dagars (M6) i Laholm. Ett etapplopp med bra vägar, bra service, varierad terräng och ändå billigare än VR trots 6 dagars cyklande. Chefredaktören på tidningen Kadens öste beröm över loppet i ett av höstnumren efter att ha cyklat det under sommaren. Det går alltid v.30, och under Tour de France. 780km på sex dagar får man i benen jämfört med tourens 3500km, fast då cyklar de under tre veckor.

Ni som bor på västkusten får ju inte missa Hisingen Runt ett motionslopp på 110km, 50km eller 18km. Ett trevligt lopp i varierad terräng som ligger bra i tiden som träning inför VR. Mer info finns att hitta på Hisingens CKs hemsida som finns länkad längst ner.

IIHF gasmask.gif
Hisingens CK
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.