Help - Search - Members - Calendar
Full Version: USA:s baser i Asien
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Maverick
Under kriget 1991 så var USA:s stroa problem bristen på baser. De hade inga i området som de kunda använda med undantag av Diego Garcia (LITEN ö med STORT flygfält mitt i Indiska oceanen). Visst genom allianser och annat byggde de upp stora nät av baser främst i Saudi.

Idag är läget ett annat...

Kika på denna artyikeln (Aftonblad:s artikel om Usa:s nya baser)

Egentligen inget förvånande... I allafall inte i huvudbudskapet.. MEN det finns en menning mot slutet som förvånar mig..... CITAT: Sedan den 11 september 2001 har USA slutit avtal med länder som ger amerikanska styrkor tillstånd att operera från tidigare kommunistiska länder i Östeuropa, längs Medelhavet, genom Mellanöstern och Afrikas Horn samt genom Centralasien från avlägsna delar i Ryssland till Pakistans hamnar i Indiska oceanen. SLUT CITAT

Japp det står så.... "Från avlägsna delar i Ryssland"...... ohmy.gif
Snacka om otänkbart scenario innan 2001. smile.gif

Det jag funderar på är om den ryska bkörnen (putin) Har kapitulerat totalt i utbyte mot att få sköta Tjetenien själve (eller liknande) eller om det är en nyhetsanka.... salute.gif

Baserna i Nya natoländer har jag verifierat (den en a fanns ju innan landet blev natoland så....) längs medelhavet är inga nyheter heller... Mellansöster baserna likaså.... Afrikas Horn:basen har funnits med på olika redovisningar genom åren... Liksom pakistans variant (sedan kriget i Afghanistan)

MEn jag har missat ALL info om att Usa kan basera i ryssland...
Någon som vet något????
imint
QUOTE (Maverick @ Apr 20 2003, 08:51 )
MEn jag har missat ALL info om att Usa kan basera i ryssland...
Någon som vet något????

Det är inte den där basen som Norrmännen kör ifrån som jag alltid glömmer vad den heter, den ligger ju inte i Ryssland men tillräckligt nära Ryssland för Aftonbladets del.
Maverick
Jag vet inte...
Får ju bara känslan av att det skulle gälla baser i asien.
Jag antr du menar någon bas i närheten av jan mayen spetsbergen elelr liknande???

Det som slog mig nu är ju att et kanske kan vara någon form av bilateralt avtal om tillåtelse att nödlanda eller liknande som Aftonbladet har missförstått??..
Det verkar LITE väl sensationellt att de skulle få använda Rysk mark för offensiva operationer mot exempelvis Irak?????
imint
Sökte lite :http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=42766
Kirgisistan, det är jänkarna som driver basen, men ett par olika NATO länder använder den också, bl.a Norge
Romulus
Det finns väl en i Uzbekistan också...
Om jag inte missminner mig alldeles.
Romulus smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.