Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Premiär
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Raffsec
För er som mot all förmodan har tid över och befinner er i Stockholm på Tisdag den 22/4 så har beridna högvakten års premiär. Tid 12:15 Plats: GISSA 7.gif

Om ni inte har sett den så kan jag säga att det är något alldeles extra att se.
robot
Fick höra av en polare att kj övar inför högvakten. Det var tydligen helt sjukt strikt och uppsnäppt. om jag inte kikar på ovanstående premiär så lär man ju i varje fall försöka titta till när kj går på. B)
Malaj
Det kommer att bli tjusigt med havremopederna. Särskilt pukhästarna är en upplevelse. Men jag kan inte låta bli att tycka lite (kollossalt mycket lite!) synd om beväringarna som ska putsa både sin egen utrustning och kusarnas. Solvallorna ska ha mittbena tom akteröver, sägs det? smile.gif

Men hur är det? Luktar det inte konstigt av kusarna? Får man inte ont i arslet av att sitta på dem? Och är det inte skamligt att FM inte har råd med egna hästar utan får lov att tigga ihop till havre och gräs? 7.gif

\:) (Hur får man skyddad identitet??)

Fixat: Borttappade vokaler.
Romulus
Hey RB...
När går KJ på första för året?

Romulus. smile.gif
Gustav-TS
QUOTE (robot @ Apr 20 2003, 12:41 )
Fick höra av en polare att kj övar inför högvakten. Det var tydligen helt sjukt strikt och uppsnäppt. om jag inte kikar på ovanstående premiär så lär man ju i varje fall försöka titta till när kj går på. B)

Tänk vad jag skulle flina om KJ:s vaktchef, KnX - den stoltaste av dem alla, tappar sabeln med ett jäkla eko i hela yttre borg-gården som följd...
robot
QUOTE (Gustav-TS @ Apr 20 2003, 16:05 )

Tänk vad jag skulle flina om KJ:s vaktchef, KnX - den stoltaste av dem alla, tappar sabeln med ett jäkla eko i hela yttre borg-gården som följd...

Gustav TS; jag tror inte att du vet vilka människor som är befäl på kj. Den dan det händer så äter jag upp min basker...
Flina på du.. jag tycker du ska kontakta beduin-Carlsson hädanefter och kolla vad han har att säga. 7.gif biggrin.gif
Romulus
Robot,
Se ovan..
robot
QUOTE (Romulus @ Apr 20 2003, 14:28 )
Hey RB...

Romulus. smile.gif

Sorry Romulus..
jag har fan sökt överallt efter svar men inte hittat. Jag ringde amf1 och ingen där visste, jag sökte på olika hemsidor och där står det bara att amf1 går på 16/4-19/4 och 20/4-22/4. Så jag antar att kj gick på idag.
Känga till den ständigt öppna vaktkuren på amf1 som inte kunde ge mig nån info.
Sen skulle det vara bra om infon på officiella mil. hemsidor skulle vara mer detaljerade.
Antagligen så är det skitenkelt att få reda på svaret men jag kunde inte hitta det.
The Swede
Har ni testat HÖGVAKTENS hemsida?

The Swede
Romulus
QUOTE (robot @ Apr 20 2003, 20:42 )
QUOTE (Romulus @ Apr 20 2003, 14:28 )
Hey RB...

Romulus. smile.gif

Sorry Romulus..
jag har fan sökt överallt efter svar men inte hittat. Jag ringde amf1 och ingen där visste, jag sökte på olika hemsidor och där står det bara att amf1 går på 16/4-19/4 och 20/4-22/4. Så jag antar att kj gick på idag.
Känga till den ständigt öppna vaktkuren på amf1 som inte kunde ge mig nån info.
Sen skulle det vara bra om infon på officiella mil. hemsidor skulle vara mer detaljerade.
Antagligen så är det skitenkelt att få reda på svaret men jag kunde inte hitta det.

Taget, Amf1 gick på idag... salute.gif Avlöste Amf4, det torde ha varit en ganska uppsnäppt avlösning.

Ny chans finns dock att se Amf1 gå på på Söndag 030420.
Jag vet dock fortfarande inte om det är KJ eller någon annan del av regementet..
Avlöser denna gång en hemvärnskår, (vad jag kunde uttyda av programmet i alla fall).

Att titta på avlösningen kan nog vara en perfekt Söndags sysselsättning om vädret är det rätta, och huvudet ej är för tungt..

Romulus. smile.gif
robot
030420 är idag så pågången har redan varit.
SERG. B

Nar Amf 1 gick hogvakten forra aret pa KA 100 ar sa var det javligt uppsnappt, med tanke pa den korta tiden vi ovade. Mycket folk som tittade, Hogvaktsstyrkan fick brev fran kommendanten i stockholm, (heter det sa forresten). Han skrev att det var en ovanligt uppsnappt, hogvakt. Ar det vanligt att forbanden far sadanna brev eller, forutom de sjukt uppsnappta hogvaktsfornbanden?
Romulus
mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Faan, så här känns det i huvudet.. laugh.gif
robot
QUOTE (SERG. B @ Apr 20 2003, 21:40 )

Nar Amf 1 gick hogvakten forra aret pa KA 100 ar sa var det javligt uppsnappt, med tanke pa den korta tiden vi ovade. Mycket folk som tittade, Hogvaktsstyrkan fick brev fran kommendanten i stockholm, (heter det sa forresten). Han skrev att det var en ovanligt uppsnappt, hogvakt. Ar det vanligt att forbanden far sadanna brev eller, forutom de sjukt uppsnappta hogvaktsfornbanden?

Vi gick högvakt v.12-13 förra året och vi fick också ett brev där han överröste oss med beröm.
Vet inte om dessa brev är vanliga men amf har ett mycket gott rykte när det gäller högvakten. Du vet ju själv hur jävulskt mycket vi fick drilla inför pågången.

Apropå uppsnäppthet så undrar jag om det var nån som såg den där dokumentären om kungen som gick runt jul/nyår.
Då skulle kungen besöka nåt artilleriregemente tror jag.. det gjorde fan ont i kroppen och se hur fruktansvärt härkemässig denna ceremoni var.

Sen vill jag inte alls kritisera hv på nåt sätt, men dom gick på efter vår högvakt och jag kan säga att det var en upplevelse. Starkt att privatpersoner ställer upp på sin fritid. Kan förstå om dessa inte har mycket träning innan. Men sällan har ett sånt ouniformt uppträdande skådats i mina ögon.
robot
Efter vår andra vecka löste nåt högvaktsförband ( tror att det var livdragonerna) av oss. Dels var dräkterna rätt schyssta men jäklar vad duktiga dom var.
Gustav-TS
QUOTE (robot @ Apr 20 2003, 16:33 )
Gustav TS; jag tror inte att du vet vilka människor som är befäl på kj. Den dan det händer så äter jag upp min basker...
Flina på du.. jag tycker du ska kontakta beduin-Carlsson hädanefter och kolla vad han har att säga. 7.gif  biggrin.gif

Jo, jag känner till var KJ är för något, och just eftersom KJ är just... KJ, så hade det varit en särskilt kul syn. Skadeglädje kanske, men jag är nöjd med min insats vid slottet också, och försöker inte jämställa min tjänst med en KJ-soldats. Inte fysiskt iaf.

Ang de här särskilda breven så verkar de vara ganska vanliga trots allt. Även mitt kompani fick ett...
SERG. B
robot, lag du pa amf1 forra aret eller.
oz
QUOTE (SERG. B @ Apr 21 2003, 15:10 )
robot, lag du pa amf1 forra aret eller.

Det ser så ut iaf när man kollar killens profil...

Kan förövrigt säga att även vi fick brev. Verkar som vi alla föll Överstelöjtnant Schwalbe i smaken. biggrin.gif
Stuka
Önskar att jag kunde se premiären för beridna högvakten, men konstigt nog anses det allmänt i skolan att närvaro där är viktigare än närvaro på slottet. ;)
Måste åtminstone hinna dit någon gång i veckan, eftersom jag har varit utomlands under lovet och endast sett en postavlösning under hela veckan. Och den var dansk. smile.gif

/Stuka

vars högsta födelsedagsönskning just nu är att få leva resten av sitt liv utan att se fanan nudda marken under parad på yttre borggården dry.gif
Malaj
QUOTE (The Swede @ Apr 20 2003, 20:55 )
Har ni testat HÖGVAKTENS hemsida?

The Swede

Jo, den mår inte bra. camo.gif

Den skulle behöva in på - ja, just det - HEMMET! wacko.gif

\:)
Raffsec
Ok jag var och tittade och det var ju med blandade känslor man gick där i från vad det gäller både pågående och avgående regemente.
Men vädret kunde ju inte bli bättre.
robot
QUOTE (Raffsec @ Apr 22 2003, 16:47 )
Ok jag var och tittade och det var ju med blandade känslor man gick där i från vad det gäller både pågående och avgående regemente.
Men vädret kunde ju inte bli bättre.

Vad menar du med att du gick därifrån med blandade känslor? Det kan tolkas rätt vilt.
Var det förresten kj som gick av idag?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.