Särimner
Apr 18 2003, 21:38
Hoppas detta ämne inte finns någon annanstans här inne, jag har den här gången sökt och inte hittat något... Har sett en hemsida på nätet om prickskytte men jag är av naturen en nyfiken filur som vill veta lite mer.
För det första - ni som är utbildade prickskyttar, blev ni uttagna på mönstringen eller fick ni göra extra-tester ute på förbanden?
För det andra, och kanske mest relevant för just avdelningen "kasunen" - har ni som är prickskyttar någon uppfattning om hur
PSG90 håller sig i förhållande till utländska motsvarigheter?
Tacksam för svar
Blå-gul - var osäker på om det här skulle in på "luckan" eller här, så det är bara att flytta om det passar.
jake the snake
Apr 18 2003, 22:02
Är ingen prickskytt, men är ganska säker på att Accuracy international AW antogs som
PSG90 för att det var det vapen som bäst uppfyllde våra krav på precision, skottfasthet, hållbarhet och användarvänlighet. Finland har ju ett prickskyttegevär med betydligt kraftigare kaliber:
.338 Lapua Magnum, men Grabbarna på FMV resonerade att en liten rekyl är bättre än ett stort hål i målet. När vi köpte PSG:t så var det bäst i världen, och så vitt jag vet så är det bäst fortfarande.
Gustav-TS
Apr 18 2003, 22:25
Du kan kolla in
www.HvPrsk.nu, där står en del matnyttigt.
KalleSWE
Apr 18 2003, 23:45
AI AW fanns inte innan FMV hadde vidare utvecklat det från en annan AI bössa!
Nu mera utb. inga vpl prickskttar utan bara Yoff dito.
QUOTE (KalleSWE @ Apr 19 2003, 00:45 )
Hur länge har det varit så?
jake the snake
Apr 18 2003, 23:54
Nej, det finns prickskytte
plutoner på K3 och K4 åtminstone.
HvPrsk
Apr 19 2003, 07:05
AVBRYT!Mittåt, rent felaktigt! Det utbildas prickskyttar på en mängd GU förband...
HvPrsk
Apr 19 2003, 07:11
QUOTE (jake the snake @ Apr 18 2003, 23:02 )
Är ingen prickskytt, men är ganska säker på att Accuracy international AW antogs som
PSG90 för att det var det vapen som bäst uppfyllde våra krav på precision, skottfasthet, hållbarhet och användarvänlighet. Finland har ju ett prickskyttegevär med betydligt kraftigare kaliber:
.338 Lapua Magnum, men Grabbarna på FMV resonerade att en liten rekyl är bättre än ett stort hål i målet. När vi köpte PSG:t så var det bäst i världen, och så vitt jag vet så är det bäst fortfarande.
En av de huvudsakliga anledningarna att Accuracy Internationals vapen och Finska Lano gick vidare till sluttesterna 88/89, var att dessa företag visade ett starkt intresse att genomföra de förändringar som FM ville ha enligt kravspecifikationen.
Resten av historien är ju känd, AI AW föddes och blev produktionsstandard från "AI".
Är förövrigt osäker på om Sako TRG som jag antar att du tänker på fanns i .338 Lapua Magnum på den tiden.
Johan ES
Apr 19 2003, 08:42
QUOTE (HvPrsk @ Apr 19 2003, 08:05 )
AVBRYT!Mittåt, rent felaktigt! Det utbildas prickskyttar på en mängd GU förband...
Jag skulle vilja spinna vidare lite på det här och fråga exakt vilka förband som utbildar vpl till prickskyttar.
Vad jag känner till i nuläget:
Amf1 (KJ)
K3 (både Fskj och "vanliga jägare")
K4 (Norrlandsjägare)
Vilka fler finns det?
/Johan ES
HvPrsk
Apr 19 2003, 08:56
QUOTE (Johan ES @ Apr 19 2003, 09:42 )
Jag skulle vilja spinna vidare lite på det här och fråga exakt vilka förband som utbildar vpl till prickskyttar.
Vad jag känner till i nuläget:
Amf1 (KJ)
K3 (både Fskj och "vanliga jägare")
K4 (Norrlandsjägare)
Vilka fler finns det?
/Johan ES
Alla GU förband som utbildar spaningsförband i olika utföranden utbildar prickskyttar i omgångar. Det beror främst på tillgången på instruktörer och värnpliktskullen.
De förband du listar är de som frekvent utbildar prickskyttar och till den listan kan du lägga till I5.
- HvPrsk
Tjorven
Apr 19 2003, 09:17
Såg på försvarets hemsida för några månader sedan att en del MP utbildades på
PSG90. FBJ och MPJ torde ha pricksyttar.
jake the snake
Apr 19 2003, 10:14
QUOTE (HvPrsk @ Apr 19 2003, 08:11 )
Är förövrigt osäker på om Sako TRG som jag antar att du tänker på fanns i .338 Lapua Magnum på den tiden.
Nej, du har rätt! Jag ville bara peka på att man i Sverige resonerade annorlunda än i exempelvis Finland när man antog PSG:t
QUOTE (Tjorven @ Apr 19 2003, 10:17 )
Såg på försvarets hemsida för några månader sedan att en del MP utbildades på
PSG90. FBJ och MPJ torde ha pricksyttar.
Jo man kan tycka det. Men enligt den info jag har fått (kan vara något år gammal nu) utbildar FBJ inte prickskyttar utan endast skarpskyttar med Ak5B (som tillikabefattning).
HvPrsk
Apr 19 2003, 13:31
QUOTE (106 @ Apr 19 2003, 13:57 )
Jo man kan tycka det. Men enligt den info jag har fått (kan vara något år gammal nu) utbildar FBJ inte prickskyttar utan endast skarpskyttar med Ak5B (som tillikabefattning).
Stryk den och se den som inaktuell...
OK, det är taget. När började FBJ utbilda prickskyttar?
Gustav-TS
Apr 19 2003, 13:49
QUOTE (106 @ Apr 19 2003, 14:34 )
OK, det är taget. När började FBJ utbilda prickskyttar?
Jag känner personligen en snubbe i årets FBJ-kull som tvivelsutan är vpl PSG-skytt. Det finns ytterligare, förutom honom, exakt hur många har jag dock inte alls koll på.
KattenJansson
Apr 19 2003, 14:11
QUOTE (jake the snake @ Apr 19 2003, 10:14 )
QUOTE (HvPrsk @ Apr 19 2003, 08:11 )
Nej, du har rätt! Jag ville bara peka på att man i Sverige resonerade annorlunda än i exempelvis Finland när man antog PSG:t
När proverna utfördes tror jag inte att möjligheten att välja 338lapua fanns då ammunitionen inte var påtänkt. Istället valde Sverige att gå på AG90 för att utnyttja den då nyutvecklade 12,7mm ammunitionen. Idag hade säkert 338lapua varit med på provlistan då även denna har givits egenskaper som för ngåra år sedan bara 12,7mm eller större var ensamma om att ha.
jake the snake
Apr 19 2003, 14:19
QUOTE (KattenJansson @ Apr 19 2003, 15:11 )
[När proverna utfördes tror jag inte att möjligheten att välja 338lapua fanns då ammunitionen inte var påtänkt. Istället valde Sverige att gå på AG90 för att utnyttja den då nyutvecklade 12,7mm ammunitionen. Idag hade säkert 338lapua varit med på provlistan då även denna har givits egenskaper som för ngåra år sedan bara 12,7mm eller större var ensamma om att ha.
Blanda inte ihop
PSG90 och AG 90 nu!
menar du 12.7 som kaliber eller en speciell typ av projektil? 12.7 som kaliber har ju funnits längre än både du och jag....
KattenJansson
Apr 19 2003, 14:43
QUOTE (jake the snake @ Apr 19 2003, 14:19 )
Blanda inte ihop
PSG90 och AG 90 nu!
menar du 12.7 som kaliber eller en speciell typ av projektil? 12.7 som kaliber har ju funnits längre än både du och jag....
Jag menar 12.7mm som speciell projektil. Jag ansåg det tvunget att ta upp kaliber .50 den gamla klassiska HMG kalibern har ju fått lite utav en revival nu på senare år (sedan slutet av 80-talet) då den har fått en massa nya projektilstyper för att kunna verka bättre mot hårda och mjuka mål. Det är ju även här som 338 lapua kommer in då den är en ganska ny kaliber som också har det som ändamål. Vilken av dom två som är bäst på sitt jobb vet jag inte, men båda har ju sina för och nackdelar.
Det här är ju väldigt OT men jag tycker att det binder till ämnet.
QUOTE (Särimner @ Apr 18 2003, 22:38 )
För det första - ni som är utbildade prickskyttar, blev ni uttagna på mönstringen eller fick ni göra extra-tester ute på förbanden?
När jag låg inne så fick vi har extra test för att blir prickskyttar men det var snart 10 år sedan så det kan har ändrats.
Kan ju säga att jag skulle bli förvånad om man blir uttagen till prickskytt på mönstringen.
Utan dom bästa skyttarna t.ex borde ju lämpligen tas ut som prickskyttar
FbjS har utbildat prickskyttar sedan 2001.
Azan_Gb
Apr 19 2003, 17:02
Får Amfibie soldater någon utbildning på psg?
GRK-apan
Apr 19 2003, 17:09
Får Amfibie soldater någon utbildning på psg?
Nej, eventuellt på AK5B. KJ sköter prickskytteriet i Amfibiekåren.
LeadHead
Apr 19 2003, 17:25
Varför utbildar I 5 prickskyttar regelbundet i större utsträckning än t.ex. I 19, P 4, P 7 och P 10 som jag antar alla utbildar spaningsförband...?
Nimitz
Apr 19 2003, 17:28
Läste i senaste vpl nytt(tror d va den senaste) Där var ett större reportage om prickskytteutbildningen för FBJ. Lät jättebra..
Citat:- "Två dova knallar, båda skotten missar" Dom var åtminstonde snälla nog att inte skriva ut namnet på skytten...
FBJS verkar fräckt...
QUOTE (Fu E @ Apr 19 2003, 17:26 )
FbjS har utbildat prickskyttar sedan 2001.
Tack, då har jag lärt mig något nytt. Placeras prickskytten i plutonsledningen eller finns det i varje patrull?
Senast jag fick info om FBJ var jan 01 så det har väl hunnit hända en del antar jag.
jake the snake
Apr 19 2003, 18:27
QUOTE (LeadHead @ Apr 19 2003, 18:25 )
Varför utbildar I 5 prickskyttar regelbundet i större utsträckning än t.ex. I 19, P 4, P 7 och P 10 som jag antar alla utbildar spaningsförband...?
Därför att I5 har fått ansvar för Brigadspaning, de andra utbildar bara bataljonsspaning.
Sen måste man komma ihåg att man kan vara
PSG90 skytt, och det är inte samma sak som att vara prickskytt. På Pansarförbanden utbildas det inga prickskyttar längre. man har
PSG90 skyttar.
Romulus
Apr 19 2003, 20:09
I vilka förband (om några) utbildas vpl till AG90 skyttar?
Det torde väl i såfall vara Norrlandsjägarna eller?
Märk väl, jag frågar inte vilka som har fått prova skjuta AG90 för det får väl dom flesta förbanden.
Utan vilka som utbildar vpl till prickskytt AG90.
Informera mig.
Romulus.
Vad jag vet (alltså rätt lite), utbildar K3 och K4 prickskyttar på Ag90B.
På många andra förband (iaf armén och FV) utbildas pionjärer/fältarbetare på Ag90. De är alltså inte prickskyttar utan de använder dem för exempelvis minröjning.
LeadHead
Apr 19 2003, 22:25
På I 19/Ingbat och troligen även på Ing 2 är det Amröj som har ag 90...
Maverick
Apr 19 2003, 22:35
QUOTE (106 @ Apr 19 2003, 20:31 )
På många andra förband (iaf armén och FV) utbildas pionjärer/fältarbetare på Ag90. De är alltså inte prickskyttar utan de använder dem för exempelvis minröjning.
MEn utbildar de prickskyttar på denna??????
I den litteratur jag har läst är AG90 inget prescisionsvapen för åprickskytte på de avstånd som man inbland läser... Den är inte tillräckligt exakt...
Liakdant har jag vid någon dragning hört att Jägarna använder AG90 för materielförstöring och INTE prickskytte...
Hur är det????
OBS inga tasliga gissningar utan fakta nu....
Rönneman
Apr 19 2003, 23:14
K4 har AG-pluton och PRSK-pluton.
HvPrsk
Apr 20 2003, 11:53
QUOTE (Maverick @ Apr 19 2003, 23:35 )
QUOTE (106 @ Apr 19 2003, 20:31 )
MEn utbildar de prickskyttar på denna??????
I den litteratur jag har läst är AG90 inget prescisionsvapen för åprickskytte på de avstånd som man inbland läser... Den är inte tillräckligt exakt...
Liakdant har jag vid någon dragning hört att Jägarna använder AG90 för materielförstöring och INTE prickskytte...
Hur är det????
OBS inga tasliga gissningar utan fakta nu....
Helt riktigt, AG 90 är inte ansett som ett prickskyttesystem, utan snarare ett hålslag för materiel. Många prickskyttar får utbildning på AG 90, men mest som materialkännedom och med inriktning materielförstörelse.
AG 90 är inte ett dåligt vapen, men kombinerat med den 12,7 ammunition som vi i Sverige använder är det inte tillräckligt konsekvent i sin träffbilds ”garanti”.
Skulle vi köpa in en annan normalprojektil 12,7 som tillexempel den som Namo gör åt Australien vore det en annan sak. Då skulle säkerligen AG 90 få en annan roll…
- HvPrsk
Joanzon
Apr 20 2003, 12:25
ok, jag har en fråga angående
PSG90 utb.: Finns det de som utbildas på prickskyttegevär 90 för att gruppen skall få ett vapen som kan verka på långt avstånde, men inte är pricksyttar? Dvs de får skjututbildningen men inte tillhörande fältutbildning för prickskyttar?
jake the snake
Apr 20 2003, 12:38
QUOTE (Joanzon @ Apr 20 2003, 13:25 )
PSG90 utb.: Finns det de som utbildas på prickskyttegevär 90 för att gruppen skall få ett vapen som kan verka på långt avstånde, men inte är pricksyttar? Dvs de får skjututbildningen men inte tillhörande fältutbildning för prickskyttar?
Yes! På min pluton under Gu (PvRb 56, PBV 401) Hade jag en "prickskytt" med
PSG90. Han var ju dock inte Prickskytt eftersom han åkte Pbv. Jag använde honom som min personlige lönnmördare, Ex.vis skjuta ihjäl vagnchefer/ pinpointa kompanichefer utan att röja hela Rbgruppen. Jag använde honom som Framskjuten observatör vid några tillfällen. Bland annat så stoppade han SJÄLV ett helt 501kompani under två timmar genom att systematiskt leda indirekt eld på dom och skjuta ihjäl varenda uppluckad jävel.
Som sådan var han alldeles utmärkt, men någon prickskytt var han inte.
jake the snake
Apr 20 2003, 12:43
QUOTE (HvPrsk @ Apr 20 2003, 12:53 )
AG 90 är inte ett dåligt vapen, men kombinerat med den 12,7 ammunition som vi i Sverige använder är det inte tillräckligt konsekvent i sin träffbilds ”garanti”.
När Vapen-Urban på kvarn höll föredrag för Kadetterna på Kvarn -02 så sa han att AG 90 är ett så dåligt vapen att det var på väg att skrotas bort. Han skulle göra ett försök med det, och skjuta ett stort antal skott (tusental) med samma vapen, hände någonting med vapnet under tiden så var det ajöss. Han påstod att vapnet var ett hafsverk och ett jävla smäck rent ut sagt.
Joanzon
Apr 20 2003, 12:48
Jag hörde att säkringen på ag90 var för klen, så att det ibland kunde leda till vådaskott. Är det problemet fixat eller var det aldrig något problem?
HvPrsk
Apr 20 2003, 13:58
QUOTE (Joanzon @ Apr 20 2003, 13:48 )
Ja, det förekommer...Ofta benäms PSG skyttarna felaktigt som prickskyttar.
---
Skumt, blev nått fel när jag skrev det här inlägget förut...
QUOTE (Rönneman @ Apr 20 2003, 00:14 )
K4 har AG-pluton och PRSK-pluton.
Hur skiljer sig deras utbildning åt (mer än vapensystem alltså)? Får båda plutonerna prickskytteutbildning eller bara de som har Psg som vapen?
Har även hört talas om Ag90 som kunde skjuta automateld på grund av kass omställare, stämmer det?
När vi provade M16A2 kunde nämligen vissa vapen skjuta ett par skott automateld med omställaren på enkelskott.
Har även hört att alla Ag90 skickats iväg på modifiering och att det alltså är brist (alt. skjutförbud) på dem, någon som kan bekräfta eller dementera?
Nu blev det kanske lite ryktesspridning men någon med aktuell kunskap kanske bara kan dementera i så fall.
HvPrsk
Apr 20 2003, 15:43
QUOTE (106 @ Apr 20 2003, 16:27 )
Har även hört att alla Ag90 skickats iväg på modifiering och att det alltså är brist (alt. skjutförbud) på dem, någon som kan bekräfta eller dementera?
Dom har haft skjutförbud och varit inne för renovering/ombyggnad, men detta var för en massa år sedan...
Ibland får jag intrycket att vissa förband skall ha prickskyttegevär 90 för prickskyttegevär 90 skull inte för förbandet. Den fördel det vapen har kan man bara använda under väldigt begränsade stridsformer.
Skulle vara kul att höra exempel på förband som uttnyttjat prickskyttegevär 90 idiotiskt
QUOTE (ABP @ Apr 20 2003, 17:12 )
Skulle vara kul att höra exempel på förband som uttnyttjat prickskyttegevär 90 idiotiskt

Tja, i KS-bataljonen har plutonsignalisterna
PSG90.
De får cirka två dagars utbildning på vapnet dessutom finns det ingen användning för ett sådant vapen numer. Eftersom de är "stridsparskamrat" med plutonchefen gör det att de har ännu mindre möjlighet att verka som prickskyttar.
Dessutom tillåter knappast RoE att man ägnar sig åt prickskytte i traditionell bemärkelse.
Det är som att ge Psg till en skyddsvakt i Sverige.
Som tur är används det oftast inte till annat än övning.
Ang. prsk på FbjS: Verksamheten är ny och under utveckling. 01/02 var prickskyttarna placerade i stridspar skytt/observatör i plutonsstaben. I år är de placerade ensamma på patrullerna, men befattningsutbildningen sker så vitt jag vet på traditionellt prickskyttevis. Har ingen detaljerad info om nuvarande kulls utbildning, men det kanske finns någon ut inneliggande pluton som kan svara för detta? Kan avslutningsvis säga att jag INTE var avundsjuk på prickskyttarna under befattningsutbildningen...
QUOTE (Fu E @ Apr 21 2003, 00:06 )
Ang. prsk på FbjS: Verksamheten är ny och under utveckling. 01/02 var prickskyttarna placerade i stridspar skytt/observatör i plutonsstaben. I år är de placerade ensamma på patrullerna, men befattningsutbildningen sker så vitt jag vet på traditionellt prickskyttevis. Har ingen detaljerad info om nuvarande kulls utbildning, men det kanske finns någon ut inneliggande pluton som kan svara för detta? Kan avslutningsvis säga att jag INTE var avundsjuk på prickskyttarna under befattningsutbildningen...
Hmm, kan det vara en viss Lt G som ansvarar för prickskytteutbildningen???
kronvrak
Apr 21 2003, 11:29
Amerikanska marinkåren gör ju numera samma sak som ryska armen fick lära sig i Afganistan, de tillför en skytt med bättre kapasitet på längre avstånd till organisationen. I det amerikanska fallet med en modifierad M14 (M21 ?), i det ryska fallet med SVD Dragunov.
Det är väl denna funktion som vanliga prickskyttegevär 90-skyttarna ska fylla då de inte utbildas till "riktiga" prickskyttar ?
Att. SFC: Ja, numera, har dock inte haft honom själv.
HvPrsk
Apr 21 2003, 12:08
QUOTE (kronvrak @ Apr 21 2003, 12:29 )
Det är väl denna funktion som vanliga prickskyttegevär 90-skyttarna ska fylla då de inte utbildas till "riktiga" prickskyttar ?
Det torde ju snarare vara så att
skarpskytten ska fylla den luckan, en "PSG skytt" som det så fint heter behöver inte nödvändigtvis ha skarpskytteutbildningen...
kronvrak
Apr 21 2003, 15:41
HvPrsg: En skarpskytt kan väl lika gärna ha en ak5 med kikarsikte eller för den delen en kikarlös sådan ?
Meningen är i alla fall att man vill öka möjligheten att bekämpa mål med enkla kulvapen på lite längre avstånd än vad en ak5 (eller vilken karbin varje land nu använder) klarar av i dagsläget och därför använder man prickskyttegevär 90 (eller andra länders val) till andra uppgifter än rent prickskytte.
QUOTE (106 @ Apr 20 2003, 18:41 )
QUOTE (ABP @ Apr 20 2003, 17:12 )

Tja, i KS-bataljonen har plutonsignalisterna
PSG90.
De får cirka två dagars utbildning på vapnet dessutom finns det ingen användning för ett sådant vapen numer. Eftersom de är "stridsparskamrat" med plutonchefen gör det att de har ännu mindre möjlighet att verka som prickskyttar.
Dessutom tillåter knappast RoE att man ägnar sig åt prickskytte i traditionell bemärkelse.
Det är som att ge Psg till en skyddsvakt i Sverige.
Som tur är används det oftast inte till annat än övning.
som tur e så har ju ingen skjutit verkanseld på länge i kosovo så alla vapen skickar vi hem med leaveflighten på torsdag.
meningen med att ha
PSG90 i kosovo är att man skall kunna bekämpa mål på relativt kort håll utan att träffa andra människor. exempelvis vid riots....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.