Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Åland
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Elfgren
Borde inte Sverige ta över Åland? Åläningarna vill ju vara svensdka och så försvart en rolig uppgift? Amf1 kan ju åka till åland och ta över det. Jag tycker att det verkar som ett aldeles lagom stort objekt att ta över.

/Elfgren
klerty
Jomenvisst! Varför är det ingen som tänkt på det tidigare! Vilken snilleblixt! Du borde bli rådgivare åt ÖB!
Azan_Gb
QUOTE (Elfgren @ Apr 18 2003, 12:00 )
Borde inte Sverige ta över Åland? Åläningarna vill ju vara svensdka och så försvart en rolig uppgift? Amf1 kan ju åka till åland och ta över det. Jag tycker att det verkar som ett aldeles lagom stort objekt att ta över.

/Elfgren

HAr jag sagt att du är en Ängel?
Om inte, då säger jag det nu Elfgren du är en ängel.
Uttern
QUOTE (Elfgren @ Apr 18 2003, 11:00 )

/Elfgren

Precis så resonerade nog Sovjetunionen under det kalla kriget om Sverige. dry.gif

Skåne då? Skåne är ju ockuperat danskt territorium. De kanske vill åter till Danmark. Och varför släppte vi Norge 1905? De vill nog innerst inne tillbaka till Sverige?

blink.gif

Men: om vi tar över Åland så kan vi ju inte köpa tax-free på båten dit? Är det inte bättre att ge bort Gotland till Åland? Då kan vi handla tax-free även när vi åker dit. Och vi slipper ett stödområde.. blink.gif

Uttern
Axial
QUOTE (Uttern @ Apr 18 2003, 11:27 )
Men: om vi tar över Åland så kan vi ju inte köpa tax-free på båten dit? Är det inte bättre att ge bort Gotland till Åland? Då kan vi handla tax-free även när vi åker dit. Och vi slipper ett stödområde.. blink.gif

Uttern

Kan vi ockupera Åland och införa ön med det storsvenska väldet, så ska vi nog klara av skattemyndigheten och dess skatteregler också ph34r.gif

Allvarligt, vad pratar vi om ?
Elfgren
Uttern: Vad händer då med P18?
Larsson
Åland har genomfört två folkomröstningar (en efter varje världskrig) om ögruppens status som finsk, självständig eller svensk.
I båda fallen vann alternativet att öarna skulle bli svenska.
I båda fallen så avvisade den svenska regeringen tanken, dels med hänsyn till den finska regeringen
och dels med hänsyn till den svensktalande befolkningen på fastlandet, vars språkliga privilegier man då fruktade för.
Uttern
QUOTE (Elfgren @ Apr 18 2003, 11:36 )

Hm

tänkte inte på det....

Jo nu vet jag: vi kan åka som utlandsstyrka dit?

Har inte denna tråd spårat ut nu och på väg mot Blåkulla eller så??? biggrin.gif
Sorry mitt fel.

Uttern
ARN
Åläningarna verkar ha tagit sitt förnuft tillfånga. Enligt de opinionsmätningar den senaste tiden är de nöjda med sitt självstyre och att tillhöra Finland. Ideer om att "byta sida" lockar inte många anhängare på öarna...
Ing
QUOTE (Uttern @ Apr 18 2003, 13:10 )
QUOTE (Elfgren @ Apr 18 2003, 11:36 )

Hm

tänkte inte på det....

Jo nu vet jag: vi kan åka som utlandsstyrka dit?

Har inte denna tråd spårat ut nu och på väg mot Blåkulla eller så??? biggrin.gif
Sorry mitt fel.

Uttern

Spårat ur?

Den var inte på något sätt seriös från början tyckte jag, så jag har svårt att se hur den skulle kunna spåra ur.

mad.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.