Grand är ju ett rätt "fint" ställe, de flesta har kostym, osv, osv..
Men EN sak gör mig rätt irriterad - mycket pga att jag själv kockat en hel del - nämligen den barbariska ovanan att folk röker under tiden de äter, och mellan maträtterna.
Att rökning bedövar smaklökarna, och att folk som har rökt ett tag inte alls känner smaker som vi icke-rökare gör - det är ingen hemlighet (även om de själva inte verkar vilja erkänna det).
Så varför ens gå till ett ställe med erkänt bra kök som Grand? Varför går de inte lika gärna till McDonald´s?
BARBARISKT!!!
Min personliga åsikt, mat & dryck-fascist som jag är, är nämligen den att det de bokstavligen spottar kocken i ansiktet!!!
Kocken har ansträngt sig för att komponera en njutning, spelat på arompianot - men what's the point om somliga gäster ändå pajar sina smaklökar (för att inte tala om hur de förstör upplevelsen för sin omgivning!!!) !?!?!?
Hade jag haft restaurant hade jag sannolikt haft rökförbud under måltiden...att däremot ta en cigarr med valfri cognac/whisky, choklad och/eller kaffe, det är en annan sak.
Men det hör absolut inte ihop med själva måltiden (under tiden man äter).
Grrr..!!!
edit:
Tillägg: som ickerökare har jag inga problem med ett totalförbud, dock inser jag att det inte är realistiskt - rökning är ju till stor del en social företeelse.
Rökning på pubar och i barer går nog inte att undvika, men jag skulle gärna se fler och större rökFRIA områden - numera har jag ett "gå ut"-ställ, det är ju liksom ingen idé att hålla på att tvätta och ta nya, doftande kläder eftersom de ändå stinker helvete dagen efter..
Jag propagerar sålunda inte direkt för ett 100% rökfritt samhälle...men att folk borde fan fatta bättre än att röka under en måltid...i min värld tyder det endast på monumental brist på förstånd och insikt (se ovan), sen skiter jag i hur fina business-cards eller kostymer de har...barbar som barbar..