Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rökande barbarer!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Gotcha
Igår var jag på Grands Veranda och åt upp deras påskbuffet (förbannat smaskens, måste jag erkänna...rullade ut som en tunna..).

Grand är ju ett rätt "fint" ställe, de flesta har kostym, osv, osv..

Men EN sak gör mig rätt irriterad - mycket pga att jag själv kockat en hel del - nämligen den barbariska ovanan att folk röker under tiden de äter, och mellan maträtterna.

Att rökning bedövar smaklökarna, och att folk som har rökt ett tag inte alls känner smaker som vi icke-rökare gör - det är ingen hemlighet (även om de själva inte verkar vilja erkänna det).

Så varför ens gå till ett ställe med erkänt bra kök som Grand? Varför går de inte lika gärna till McDonald´s?

BARBARISKT!!!

Min personliga åsikt, mat & dryck-fascist som jag är, är nämligen den att det de bokstavligen spottar kocken i ansiktet!!!
Kocken har ansträngt sig för att komponera en njutning, spelat på arompianot - men what's the point om somliga gäster ändå pajar sina smaklökar (för att inte tala om hur de förstör upplevelsen för sin omgivning!!!) !?!?!?

mad.gif mad.gif mad.gif

Hade jag haft restaurant hade jag sannolikt haft rökförbud under måltiden...att däremot ta en cigarr med valfri cognac/whisky, choklad och/eller kaffe, det är en annan sak.
Men det hör absolut inte ihop med själva måltiden (under tiden man äter).

Grrr..!!!

camo.gif camo.gif camo.gif

angry.gif

edit:
Tillägg: som ickerökare har jag inga problem med ett totalförbud, dock inser jag att det inte är realistiskt - rökning är ju till stor del en social företeelse.
Rökning på pubar och i barer går nog inte att undvika, men jag skulle gärna se fler och större rökFRIA områden - numera har jag ett "gå ut"-ställ, det är ju liksom ingen idé att hålla på att tvätta och ta nya, doftande kläder eftersom de ändå stinker helvete dagen efter..

Jag propagerar sålunda inte direkt för ett 100% rökfritt samhälle...men att folk borde fan fatta bättre än att röka under en måltid...i min värld tyder det endast på monumental brist på förstånd och insikt (se ovan), sen skiter jag i hur fina business-cards eller kostymer de har...barbar som barbar..
Uttern
Klokt talat. Håller med till 100% och vill komplettera med:

Även om de nu själva struntar i hur maten smakar så borde väl hänsyn till de övriga medföra att de inte röker i matsalen.

angry.gif

Uttern
Tarkan
Snart blir det väl rökförbud lite överallt.
Jag tycker att Sverige ska göra det också. Lite Norge-stajl
KalleSWE
Som rökare håller jag med Gotcha, att röka under en måltid är inte okej.
Däremot är konjak, kaffe och valfritt rökverk (inom lagens gränser biggrin.gif ) ett måste till en fullständig måltid B)
Magnus
Låter lite som när folk på krogen köper dyr whiskey och blandar den med coca cola.
Axial
Känner mig lite skyldig, jag är en sådan som Gotcha inte gillar, hehe.

Att maten smakar mindre är inget jag som rökare märker eftersom rök i munnen är mitt "normalläge" s a s.
Hänsynen till andra är naturligtvis A och O. Om det bara var jag (eller andra rökare som röker och äter samtidigt) på en restaurang så skulle jag röka konstant. Men eftersom det sällan är så, så gäller det att anpassa sig: jag kan gå ut och röka men det är betydligt sämre och tristare att äta Grands påskbuffé stående på trottoaren utanför, dessutom brukar majoriteten vinna och i det här landet är majoriteten icke-rökare (iallafall i nyktert tillstånd).

Edit: tillägg: Jag tycker att ett absolut rökförbud vore en dålig idé men jag kan tänka mig en betydligt bättre avgränsning mellan rök-och rökfria utrymmen än vad som finns idag.
Ezaey
Som ickerökare har jag faktiskt ganska svårt att förstå varför någon röker ö h t.

Att folk använder Alkohol eller någon illegal drog kan jag i viss mån förstå då det ger lite sinnesförändrande effekter (att jag förstår betyder dock inte att jag använder det). Men nikotin är ju så fullkomligt värdelöst. Har provat att röka två tre gånger, har knappt ens fått nicokick (som jag fått när jag provat att snusa).

Så någon rökare får gärna förklara det fina för mig, om det har lust. Det enda jag kan komma på som är en fördel är väl att man får en anledning att börja prata med tjejer på krogen när man fråga om de har tändare. ;)
KalleSWE
Jag röker för att jag är dum i huvudet!

SLUT, FRÅGOR, REPETERA!
Doyle
QUOTE (KalleSWE @ Apr 18 2003, 13:06 )
Jag röker för att jag är dum i huvudet!

SLUT, FRÅGOR, REPETERA!

Jag repeterar: KalleSWE röker för att han är dum i huvudet!
;) :P
Vildmannen
Mmm, det är gott att röka cigarr smile.gif

http://www.cigaraficionado.com/Cigar/Home

http://www.brobergs.com/
The_mistaken
Nej usch det är ingen höjdare när man ska äta på restaurant och någon sitter och röker men men vi får se vilka som står kvar levande längst
KalleSWE
Den som har bästa skyddsvästen lever längst biggrin.gif
benzen
Som icke-rökare själv skulle jag gärna se ett totalt rökförbud, men tror samtidigt inte att det går att genomföra. Men som någon sa, håll bättre ordning på rökare och icke-rökare på restaurangerna så att man slipper lida av andra människors ovanor när man äter. Fast jag måste säga att de flesta restauranger här i Sverige håller väldigt bra klass när det gäller rökare, har besökt restauranger utomlands där man undrar om de har en rökövning eller om de vill testa ifall servitörerna kan ta sig fram med porslinet i dimman utan porslinförluster.
delta_virus
Det är väll deras problem om dom vill förstöra maten...
Ing
QUOTE (delta_virus @ Apr 18 2003, 17:35 )
Det är väll deras problem om dom vill förstöra maten...

Ja, deras och alla andra som blir störda av det.
Fy .......................

angry.gif bong.gif angry.gif
snake
Anser att det borde finnas väl avskilda lokaler om det nu är någon som måste röka samtidigt som han/hon äter.
Tycker personligen att det hör till vanligt hyfs att man inte röker när man äter, och att de som gör det uppvisar en mycket stor brist på respekt för andra människor.
Där emot så säger jag inget om alla är färdiga med maten och man kanske lite artigt frågar sina bordsgrannar om det är ok om man röker....
bushman
rökning på krogen är en styggelse!
men ett totalt rökförbud kommer att föra med sig problem, i form av mycket tjafs.

Iofs kommer det föra med sig mer arbetstillfällen i form av värdar och ordningsvakter.
ty är något förbjudet på krogen måste normal svensson bryta mot det.
Doggydriver
Ex-rökare Toll säger så här. Röka i samband med konsumerandet av fin mat brukade jag kunna hålla mej undan av lättförståeliga skäl. Rökfria områden anser jag skulle finnas överallt, pubar och dylika ställen inräknat. Totalt rökförbud, nej, som sagt var är det en social företéelse. Snusar bara nu, vilket inte ens är socialt, är jag dummare än KalleSWE då? :P
Delta Golf
QUOTE (Gotcha @ Apr 18 2003, 10:24 )
i min värld tyder det endast på monumental brist på förstånd och insikt (se ovan), sen skiter jag i hur fina business-cards eller kostymer de har...barbar som barbar..

Du har helt rätt!Alla ska vara så jävla fina och raffinerade, kunna vilket vin som är bäst osv osv men skrapar man lite på ytan så är det lort-Larsson som gömmer sig under!Hyfs ska sitta i ryggmärgen!Är det något man är osäker över vid nån situation brukar det oftast gå att lösa om man har den instinkten, ty i grund och botten är vett&etikett frågan om att försöka vara motsatsen till en brunstig bisonoxe.

//DG

som inte sa något resten av sin champagnefrukost när folk tävlade om vem som kunde skjuta sina champagnekorkar (Bollinger, Veuve Cliquot and friends) längst...
nsky_517
Jag är rökare men för ett rökförbud på resturanger. Jag röker aldrig när jag är på resturang och käkar, det gör jag före och efter resturang besöket. Tycker det är rätt ohyffsat att bolma rök omkrig sej och störa de andra resturang gästerna. Men på puben är det ändå en annan sak, man kan inte supa utan att röka. går inte.
Romulus
Har själv förfallit efter min vpl och börjat snusa på allvar..
Det som började som en oskyldig flirt i postvärnet, har utvecklats till en otäck ovana som uppehålls av min egen "svaga personlighet".. biggrin.gif
Dock är ritualen en viktig del i det hela, och jag skulle kunna klara mig utan under långa perioder.
Jag skulle aldrig ta en snus om det störde någon i min omgivning.
Vad jag vill ha sagt med detta är respekt för medmänniskor är A och O!

Romulus.

Ps. Jag repeterar enligt order: Kalle SWE röker för att han är dum i huvudet! Ds. biggrin.gif
Nifelhel
QUOTE (nsky_517 @ Apr 20 2003, 12:58 )
Jag är rökare men för ett rökförbud på resturanger. Jag röker aldrig när jag är på resturang och käkar, det gör jag före och efter resturang besöket. Tycker det är rätt ohyffsat att bolma rök omkrig sej och störa de andra resturang gästerna. Men på puben är det ändå en annan sak, man kan inte supa utan att röka. går inte.

Baaah det går visst att supa/dricka utan att röka. Det har klarat mig ifrån i alla år. smile.gif

Tycker det är korkat att röka, ska dem ändå ha i sig rök kan dem väl lika gärna suga på närmaste avgasrör... mad.gif mad.gif

Ni får gärna röka på krogen, men andas inte ut.... angry.gif angry.gif angry.gif angry.gif angry.gif angry.gif angry.gif angry.gif angry.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.