Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kungafamiljen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Uttern
Så här står det i successionsordningen (det är den grundlag som reglerar tronföljden)

4 § Såsom 2 § i 1809 års regeringsform uttryckligen stadgar, att Konung alltid skall vara av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är, sålunda skola och prinsar och prinsessor av det kungl. huset uppfödas i samma lära och inom riket. Den av kungl. familjen som ej sig till samma lära bekänner, vare från all successionsrätt utesluten. Lag (1979:935).

Detta betyder alltså att vår kungafamilj inte har religionsfrihet. Kan det verkligen vara rimligt? Ska det inte vara tillåtet för kungen eller kronprinsessan att konvertera till ex Islam om han/hon vill?

Märkligt!

Ola
Joanzon
Hört talas om Heliga Birgitta?
Jennifer
Står en massa tjafs i den grundlagen. Som t.ex. att kungen inte kan straffas för brott etc...
Baan
tror kungen har lika rätt att bli muslim som jag och du, fast självklart hade det blivit STOR uppståndelse om han nu konverterade till islam, men knappat att någon hade tagit med sig lagboken biggrin.gif
Uttern
QUOTE (Jennifer @ Apr 17 2003, 15:44 )
Står en massa tjafs i den grundlagen. Som t.ex. att kungen inte kan straffas för brott etc...

Det är väl bra. Precis som statsråd och riksdagsledamöter (i viss omfattning) mfl.

Ola
Rifleman/Medic
Tilla alla "experter" inom statsrätt! Sluta gissa och kom med påståenden som inte stämmer!

Enligt RF öb 14 gäller fortfarande stadgandet i 1809 års RF 2§. Konungen skall ALLTID vara av den rena evangelistiska läran! Skulle prins eller prinsessa som har arvsrätt till kronan avika från våran rena evangelistiska lära förlorar han/hon sin arvsrätt (SO 4§).

Att konungen har straffrättslig immunitet står INTE i Successionsordningen. Däremot kan ni i RF 5:7 finna att konungen ej kan åtalas för sina handlingar. Detta innebär EJ att konungen är höjd över lagen - utan hans skyldighet att följa lagen saknar straffrättsliga sanktioner.

Statsråds rättsliga ställning finner ni inte heller i SO, utan i RF 12:3. Riksdagsledamots rättsliga ställning i RF 4:8

Vad Heliga Birgitta har med saken att göra kan jag inte alls förstå. Men det kanske Joanzon kan förklara för mig? Men innan du gör det bör du veta om att hon levde mellan ca: 1303 - 1373. Under denna tid var Sverige katolskt.
Cinnes
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 17 2003, 16:47 )
Vad Heliga Birgitta har med saken att göra kan jag inte alls förstå. Men det kanske Joanzon kan förklara för mig? Men innan du gör det bör du veta om att hon levde mellan ca: 1303 - 1373. Under denna tid var Sverige katolskt.

tror han menade Drottning Kristina.....
Uttern
Att konungen har straffrättslig immunitet står INTE i Successionsordningen. Däremot kan ni i RF 5:7 finna att konungen ej kan åtalas för sina handlingar. Detta innebär EJ att konungen är höjd över lagen - utan hans skyldighet att följa lagen saknar straffrättsliga sanktioner.

Statsråds rättsliga ställning finner ni inte heller i SO, utan i RF 12:3. Riksdagsledamots rättsliga ställning i RF 4:8

Ja då får jag väl kontra med att det kan vara bra att läsa innan man skriver. Ingen har påstått detta!

Att samtliga lagar är s a s lex imperfecta för kungen (dock ej statschefen om denne är annan än kungen!) är klart men nu kanske du kan förklara varför det är så?

Uttern
Rifleman/Medic
Även om du aldrig har påstått detta så har andra personer skrivit : "står en massa tjafs i den grundlagen". Syftandes just på SO.

En eventuell Riksföreståndare kan inte åtalas för sina gärningar i tjänsten, men väl för sina privatahandlingar.

Varför nu konungen har immunitet ? Nu blir jag tvungen att spekulera lite, men en inte allt för vild gissning blir att konungen en gång i tiden ansågs ha ett gudomligt uppdrag. Det kan bli rätt svårt för någon annan än Gud att straffa konungen med detta synsätt.

En annan anledning kan vara att kungen en gång i tiden hade lagstiftningsmakten, bryter man då mot en lag är det bara att ändra den. Alternativt lägga till "som nu vare stadgat gäller alla utom konungen".
Magnus
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 17 2003, 19:36 )
Varför nu konungen har immunitet ?  Nu blir jag tvungen att spekulera lite, men en inte allt för vild gissning blir att konungen en gång i tiden ansågs ha ett gudomligt uppdrag.  Det kan bli rätt svårt för någon annan än Gud att straffa konungen med detta synsätt.

En guide på Älvsborgs fästning berättade att soldaterna där först bad till Karl XII på morgonen, och sedan till gud. Om jag inte minns helt fel var det även en stor Karl XII-tavla vid altaret där det normalt brukar vara en bild på Jesus.
laugh.gif
Malaj
Det kan stämma att det bara är Gud Fader som är överställd H M Konungen.

Påven blev ju en gång tillfrågad om han inte, gammal och skraltig som han är, ville säga upp sig från jobbet. Han lär då ha kommit med motfrågan vart han i så fall skulle skicka sin uppsägning.

Sedan var det färdigsnackat. smile.gif

\:)
Uttern
QUOTE (Malaj @ Apr 17 2003, 21:53 )
Det kan stämma att det bara är Gud Fader som är överställd H M Konungen.

Påven blev ju en gång tillfrågad om han inte, gammal och skraltig som han är, ville säga upp sig från jobbet. Han lär då ha kommit med motfrågan vart han i så fall skulle skicka sin uppsägning.

Sedan var det färdigsnackat. smile.gif

Hi hi laugh.gif

Men egentligen border ju påven, som är den som har s a s rörpost direkt till Gud och bara sysslar med vertikalkommunikation veta vart och hur han ska skicka sin uppsägning.....

biggrin.gif

Uttern
Azan_Gb
som sagt så skall jag gifta mig med Princessan Madelein (vet ej hur namnet stavas smile.gif )
Då ska jag se till att hon blir muslim, och då kommer barnen bli halv araber smile.gif
Doyle
QUOTE (Azan_Gb @ Apr 18 2003, 12:17 )
som sagt så skall jag gifta mig med Princessan Madelein (vet ej hur namnet stavas  :) )
Då ska jag se till att hon blir muslim, och då kommer barnen bli halv araber  :)

När du kan stava till Prinsessan Madeleine så tillåter jag att du gifter dig med henne ;) smile.gif
Malaj
QUOTE (Doyle @ Apr 18 2003, 13:14 )
QUOTE (Azan_Gb @ Apr 18 2003, 12:17 )
som sagt så skall jag gifta mig med Princessan Madelein (vet ej hur namnet stavas  smile.gif )
Då ska jag se till att hon blir muslim, och då kommer barnen bli halv araber  smile.gif

När du kan stava till Prinsessan Madeleine så tillåter jag att du gifter dig med henne ;) smile.gif

Det där gick väl lite för fort... angry.gif

Skulle nu HKH bli muslim så har vi ju inget att drömma om... Att hänga över denna väna uppenbarelse nå'n gammal gardin, så att hon inte kommer att synas mera. :(

Diskutera religion ska man inte göra, men ju mindre kläder... wub.gif

EO4
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 17 2003, 19:36 )
Varför nu konungen har immunitet ?  Nu blir jag tvungen att spekulera lite, men en inte allt för vild gissning blir att konungen en gång i tiden ansågs ha ett gudomligt uppdrag.  Det kan bli rätt svårt för någon annan än Gud att straffa konungen med detta synsätt.

Ett motiv att behålla detta in i nutid kan vara att förhindra att konungen bli indragen i allehanda civilrättsliga tvister startade av "rätthaveristernas riksförbund" m.fl. Något som säkert skulle skapa "Bad PR" för Sverige och kungahuset.

Det kan dock kallt konstateras att SO innehåller element som inte känns riktigt "rättvisa" eller "passande" för dagens samhälle...
Joanzon
QUOTE (Cinnes @ Apr 17 2003, 18:06 )

tror han menade Drottning Kristina.....

Givetvis... my bad! (stller mig i skamvrån med en strut på huvet!)
Dahlberg
Det kanske inte riktigt har med det som diskuteras att göra, men det hänger ihop med trådens namn...

Visst ska foton på Konungen sitta på en innervägg i en byggnad? Jag har kommit att tänka på det när jag varit i en del regementesmatsalar och liknande, tex på Almnäs mäss... Där sitter Konungen med ryggen (tavlans rygg) på mot en yttervägg! Det är ju skamligt! Eller har jag fel?!

dry.gif
Malaj
QUOTE (Dahlberg @ Apr 19 2003, 13:48 )
Det kanske inte riktigt har med det som diskuteras att göra, men det hänger ihop med trådens namn...

Visst ska foton på Konungen sitta på en innervägg i en byggnad? Jag har kommit att tänka på det när jag varit i en del regementesmatsalar och liknande, tex på Almnäs mäss... Där sitter Konungen med ryggen (tavlans rygg) på mot en yttervägg! Det är ju skamligt! Eller har jag fel?!

dry.gif

Enligt gammal tradition (=skrock) inom Marinen har du rätt.

En del gamla "sanningsvittnen" biggrin.gif påstår att det härstammar från vikingatiden, då hövdingen alltid såg till att ha ryggen fri; dvs mot en innervägg...

Dahlberg
QUOTE (Malaj @ Apr 19 2003, 13:54 )
Enligt gammal tradition (=skrock) inom Marinen har du rätt... En del gamla "sanningsvittnen" påstår att det härstammar från vikingatiden, då hövdingen alltid såg till att ha ryggen fri...

Tackar, då har jag fått det bekräftat... och eftersom det är en gammal vikingased så ska jag såklart hålla på den... salute.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.