Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SV2k och camel back
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
bushman
Får man i camelbacks 2 literspåse i SV2K?
tror ifos att det medföljande är bra, men vill bara vet och grejor i reserv är alltid bra.
och camelbacken väger ju inget tom.
vargen
Får man ut ett vätske system till SV2k? 7.gif
bushman
läs sidan om SV2k på SoldF.com
106
De flesta får bara själva västen. Utlandsstyrkan får även ett vätskesytem av Source (dvs inte riktiga Camelbak).

Innan vi fick ut vätskesystemet använde jag min egen 3liters Camelbak (endast blåsan) men det passade inte bra, blåsan var för lång och för smal. Fickan i västen är närstan kvadratisk så camelbak och liknande passar dåligt. Som sagt var det med 3-litersblåsa det är möjligt at 2-litervarianten får plats i fickan om den är kortare. Men problemet med att den är rätt så smal kvarstår, med andra ord kommer den ligga snett eller på ena sidan efter ett tag.
Casca
QUOTE (106 @ Apr 17 2003, 16:32 )
De flesta får bara själva västen. Utlandsstyrkan får även ett vätskesytem av Source (dvs inte riktiga Camelbak).

Innan vi fick ut vätskesystemet använde jag min egen 3liters Camelbak (endast blåsan) men det passade inte bra, blåsan var för lång och för smal. Fickan i västen är närstan kvadratisk så camelbak och liknande passar dåligt. Som sagt var det med 3-litersblåsa det är möjligt at 2-litervarianten får plats i fickan om den är kortare. Men problemet med att den är rätt så smal kvarstår, med andra ord kommer den ligga snett eller på ena sidan efter ett tag.

Jag har bara source och den passar som handsken i facket. Fördelen med source är att blåsan är bred och kort. Vet inte om västens ficka är byggd för den men den passar bra.

Ett vätskesystem kan ju som bekant fästas på västens ryggflärpar eller som ryggsäck. Problemet är litet.

Casca
bushman
En får tacke som värmlänningarna säger!

nu har jag ju den gamla typen av camelback så den bör kunna gå att strappa fast på västen.
kan jag dra fast den på en ra 145:a, så skall jag nog lyckas på en mordern grej som SV2K.
106
QUOTE (Casca @ Apr 17 2003, 18:30 )
Jag har bara source och den passar som handsken i facket. Fördelen med source är att blåsan är bred och kort. Vet inte om västens ficka är byggd för den men den passar bra.

Ja, det stämmer, Source har konstruerat ett vätskesystem för just stridsväst 2000. Det är på 2,5 liter, storlek 32x28cm och kostar 495:- hos Recon vildmark.

Precis som du säger fungerar det utmärkt.

Problemet jag hade när jag hade västen (och ännu inte fått ut Source-systemet) var att jag bara har själva blåsan.
Finns det någon påse att köpa löst som passar?
Jag har bara sett sådana till Platypus blåsor som är mindre.
113JOR
Lite lite OT

Någon som vet om det bara är utlandsstyrkorna som får ut vätskesystemet? eller om t.ex. YOF och liknande får det?

(undrar då jag annars ska investera i ett för att ha på MHS)

/JOR
The Swede
Vet inte säkert men tror det är endast utlandsstyrkan.
Möjligt att jägarförbanden får det men Ing2 har inte fått det.

The Swede
GolfAlfa2
Jag hade problem med att få i 2 liter i säcken, är det någon som har fått i 2,5 liter i den?
BJK
QUOTE (113JOR @ Apr 17 2003, 23:42 )
Lite lite OT

Någon som vet om det bara är utlandsstyrkorna som får ut vätskesystemet? eller om t.ex. YOF och liknande får det?

(undrar då jag annars ska investera i ett för att ha på MHS)

/JOR

Tips: vänta och se vad du får ut för utr, därefter kan man ev kompl med egen utr.
Många köper på sig pryttlar i onödan som det senare visar sig att man får ut.
106
QUOTE (GolfAlfa2 @ Apr 19 2003, 21:21 )
Jag hade problem med att få i 2 liter i säcken, är det någon som har fått i 2,5 liter  i den?

Inga problem, men det kan variera rätt mycket beroende på hur man håller den när man häller i vattnet.
Nemo
QUOTE (The Swede @ Apr 17 2003, 23:46 )
Vet inte säkert men tror det är endast utlandsstyrkan.
Möjligt att jägarförbanden får det men Ing2 har inte fått det.

The Swede

Vi har inte heller fått ut något vätskesystem och det verkar som det kommer dröja innan vi får det. Detsamma gäller, vad jag vet, även för K4. Kan dock inte svara för vad KJ och FJS får ut.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.