Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gradbeteckningar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Dahlberg
Eftersom jag är en MÖP och hänger på SWEDINT till och från, så kan man ganska ofta stöta på militärer från olika länder. Man vill ju således kunna olika länders gradbetecningar, så att man vet vad man hälsar på! Då är det bra att ha en karta med de olika ländernas gradbeteckningar i höger benficka, så att man lätt kan slita fram den när man ser några konstiga streck på någons axel...

Hittills har jag sammaställt en karta med närmare 30 olika länders beteckningar, och har bland andra USA, Sverige, UK, Finland, Norge, Danmark, Japan, Luxemburg, Schweiz, Belgien, Tyskland, Spanien, Rumänien, Portugal, Ecuador, Pakistan, Colombia, Zaire, Kanada och Ryssland...

Finns det någon annan som ruvar på lite mer fakta om fler länders gradbeteckningar?!

Här är min gradbeteckningskarta, den är dock kraftigt förminskad, så försök inte läsa det som står, vill Du ha en i full-size så kan jag skicka över den på mejl:

Fågel Fenix
Give me please! ;)

Man vet aldrig när man träffar på en utländsk uniformerad person smile.gifSaile500@hotmail.com
Dahlberg
Jag har skickat... smile.gif
113JOR
Ja tack!

paul@skgkomp.com

/JOR
The Swede
Vore kul att ha en.

the_swede@go.to

Tack.

The Swede
Gustav-TS
Jag tar också gärna en...

kvarnemo@bsdmail.com
Dahlberg
Jag skickar för fullt... fan, vad jag är snäll... gasmask.gif
Tompa
Skicka gärna en till mig med på: T_Lindahl@hotmail.com

B)
Dahlberg
nu har jag skickat iväg ett gäng... De som har fått dom ser ju att bildera är ganska stora... enklast är att klistra in dom i ett typ Word-dokument och förminska dom till ett A4-format och skirva ut dom där ifrån... Då bli det en läsbar kvalitet... smile.gif
Jason
Jag vill oxå ha tack!

crusader70@telia.com
softfeel
Skicka gärna en till mig också: softfeel@antisocial.com

Var har du fått faktan ifrån?
Dahlberg
QUOTE (softfeel @ Apr 17 2003, 13:40 )
Var har du fått faktan ifrån?

Jag har gått in på olika länders officiella mil-sidor, och eftersom jag är språk-vid-vetande, så har jag inte haft så stora problem med att hitta det jag sökt... Det som har varit det stora problemet är att försöka översätta grad-namnen till svenska, så att man har ngt att jämföra med... 7.gif
Myran
jag tar gärna en smile.gif
Anders@xsys.se
Tackar på förhand smile.gif
Raffsec
Tar gärna en

ralf.d@telia.com
Skuggan
skicka till mig också....

9114karlsson@telia.com
fairfax
Tar gärna del av din sammanställning, bra jobbat!

erkalm@hotmail.com

tack på förhand!

/erik
klerty
En till mig tack!

marcus@teamrescue.tk
Kimster
Jag är intresserad. kim@plutonen.com

Men är det inte enklare för dig att lägga upp den på internet så kan folk ta hem bäst de vill ??
Smocken
smocken@hotmail.com Skicka den till mig så lägger jag ut den på nätet för nedladdning !
Dahlberg
Efter ett bra förslag att lägga upp bilderna på nätet, vilket jag inte kunde komma på själv, så gör jag det... Alltså: de som inte fått via mejl, får gå in på sidan... Sidan meddelas senare...
Smocken
Dahlbergs sammanställning av grader från utlandet
Bra jobbat!
Dahlberg
QUOTE (Smocken @ Apr 17 2003, 21:38 )

Fan, vad schysst Smocken! Nu blir jag skyldig dej något... jag kan ta en kula för dej i nästa krig...
Doyle
QUOTE (Dahlberg @ Apr 17 2003, 21:45 )
Fan, vad schysst Smocken! Nu blir jag skyldig dej något... jag kan ta en kula för dej i nästa krig...

Lova inte för mycket nu bara, med tanke på rådande världsläge ;) smile.gif
Skuggan
men... varför kan jag inte läsa vad det står???? skall jag gissa eller????

det blir så förbannat suddigt bara.... (skriver ut med bästa kvalitet men det hjälper inte)
Dahlberg
QUOTE (Skuggan @ Apr 17 2003, 21:57 )
det blir så förbannat suddigt bara.... (skriver ut med bästa kvalitet men det hjälper inte)

Men du får väl rätta till glasögonen och exprimentera lite... om Du skriver ut i Word så kan Du dra ut marginalerna så att bilden kommer så långt ut i kanterna som möjligt. Du kan inte heller ha alla kolumner på en sida, Du får dela upp dem på hälften, så att Du får en bak- och en framsida på pappret... Om du är en riktig MÖP så gillar Du läget och löser uppgiften... jag är faktiskt ingen datorhacker som är bra på bildkvalitéer och sånt...
Skuggan
förlåt, det var inte meningen att klaga.... jag har iaf nästan löst problemet...(det går att läsa med lite god vilja)
SG OLSSON
QUOTE (Kimster @ Apr 17 2003, 18:06 )
Jag är intresserad. kim@plutonen.com

Men är det inte enklare för dig att lägga upp den på internet så kan folk ta hem bäst de vill ??

Vorde väl nått att ta in på SOLDF ? Med Dahlbergs tillåtelse naturligtvis
Dahlberg
Men min uppfattning är att kvalitén på bilder och sånt inte är den bästa... så att ha den på SoldF känns inge bra än så länge... om ngn vill hjälpa mej så att det bli snyggare så kanske den kan komma upp där...! blink.gif
Lt P
Kolla på http://www.rankinsignia.info där finns all världens gradbeteckningar och en hel del annat.
Dahlberg
QUOTE (Lt P @ Apr 19 2003, 11:46 )
Kolla på http://www.rankinsignia.info där finns all världens gradbeteckningar och en hel del annat.

Fan... i och med att jag sett denna sida, så har mina långa sökningar på typ 30 olika länder militärsidor kännts förgäves... det tog faktiskt ett tag att leta fram och sammaställa alla bilder... unsure.gif
Livhusaren
japp du kan sända den på K3eliten@hotmail.com
A527
Om det inte är för stort besvär...

erswe@hotmail.com

/tack!
ZSVART
Skicka en till mig också, om det inte är för stort problem.....

5.gif

abisko@algonet.se
GC1
himla kul tråd det här.......
imint
När man ser denna exemplariska sammanställning salute.gif så undrar genast vän av oordning, varför i hete skall FV byta ut sina nuvarande gradbeteckningar mot andra med den bleka ursäkten att deet skall stämma mer överens med NATO och liknande. Det är ju ändå inget land som är det andra likt.
Den som har hittat på det borde man bong.gif ganska hårt angry.gif För det kostar ganska mycket pengar.
Kimster
Men hallååå varför fortsätter ni skriva era mailadresser när den finns att klicka på i mitten av tråden !?!? ÄR jag totalt megadum eller har ni gett fan i att läsa hela tråden ?!?? bong.gif
Dahlberg
QUOTE (Kimster @ Apr 24 2003, 20:38 )
Men hallååå  varför fortsätter ni skriva era mailadresser när den finns att klicka på i mitten av tråden!?  ÄR jag totalt megadum eller har ni gett fan i att läsa hela tråden?

Tackar Kimster, jag har nu fått lite för många mejl EFTER att bilderna kom upp på nätet:Dahlbergs gradbeteckningar, med hjälp av Smocken (En jävla reko grabb).

Jag ska betona igen att jag kan (jag HAR) fel på vissa namn och bilder, och det är mina tolkningar när jag har försökt översätta olika länders grad-namn...
Raffsec
Det vore nog en bra idé att skriva namnen på länderna då man inte riktigt har koll på alla länders flaggor smile.gif
106
QUOTE (imint @ Apr 24 2003, 19:13 )
När man ser denna exemplariska sammanställning salute.gif så undrar genast vän av oordning, varför i hete skall FV byta ut sina nuvarande gradbeteckningar mot andra med den bleka ursäkten att deet skall stämma mer överens med NATO och liknande. Det är ju ändå inget land som är det andra likt.
Den  som har hittat på det borde man bong.gif ganska hårt  angry.gif För det kostar ganska mycket pengar.

Mycket märkligt men någon med för mycket att säga till om har för lite vettigt att göra.
Som jag ser det är våra gamla gradbeteckningar en del av traditionen.

Om man behöver andra för att utländska militärer skall känna igen dem får man väl ha speciella till utlandsstyrkan.
Oftast är det inget problem eftersom vi har namnbricka, de grader de har problem med är furir-fanjunkare.
När det gäller officerare förstår de inte vissa befattningar.

UniR FM 1999 var mest en sammanställning av UniR A, F och M
Men tar man en titt i UniR FM 2003 är det rätt mycket nya konstiga påhitt.
Exempel:
- gradbeteckningar och mössmärke för generalsperson
- gradbeteckningar för officerare
- baskrar
- bashatten har försvunnit
- båtmössa m/60 har försvunnit
- kadettgradbeteckningar i FV och att kadettkronan skall sitta på ärmarna
- många nya utbildningstecken och facktecken
detta var vad jag kom på nu men det finns mycket mer
Dahlberg
QUOTE (Raffsec @ Apr 25 2003, 00:04 )
Det vore nog en bra idé att skriva namnen på länderna då man inte riktigt har koll på alla länders flaggor

Hur är det med allmänkunskapen...? En vanlig person (särkilt en MÖP som gillar strukturerade bilder och sånt) kan väl de flesta länders flaggor runt om i världen... biggrin.gif
Raffsec
QUOTE (Dahlberg @ Apr 25 2003, 12:40 )
QUOTE (Raffsec @ Apr 25 2003, 00:04 )
Det vore nog en bra idé att skriva namnen på länderna då man inte riktigt har koll på alla länders flaggor

Hur är det med allmänkunskapen...? En vanlig person (särkilt en MÖP som gillar strukturerade bilder och sånt) kan väl de flesta länders flaggor runt om i världen... biggrin.gif

Jag har tyvärr inte hunnit med att uppdatera mig dom senast 10 år då det har bildats ett antal länder.
Dahlberg
QUOTE (Raffsec @ Apr 25 2003, 14:24 )
Jag har tyvärr inte hunnit med att uppdatera mig dom senast 10 år då det har bildats ett antal länder.

Ska jag rada upp alla nytillkomna länder, som skapats de senaste tio åren?! biggrin.gif
Raffsec
QUOTE (Dahlberg @ Apr 25 2003, 15:53 )
QUOTE (Raffsec @ Apr 25 2003, 14:24 )

Ska jag rada upp alla nytillkomna länder, som skapats de senaste tio åren?! biggrin.gif

det var igentligen bara en flagga som jag undrade över tredje från slutet jag skulle tro att det är Slovakien men man vill ju veta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.