HvPrsk
Apr 17 2003, 08:10
Det snackas på tok för mycket skit om Hemvärnet just nu. Baskrar är fel stukade, hemvärnet är inkompetenta och gubbväldet måste brytas.
Många av er som så rappt levererar era spydigheter är inte ens med hemvärnet.
Visst må en del av kritiken vara befogad, men endast genom engagemang och genom att använda rätt kanaler kan förändringar uppnås.
Har ni synpunkter, engagera er, jobba för förändringar, genom att gnälla och kritisera kommer vi ingen vart. Att uppmuntra, motivera och berömma når man förändringar.
En sak som frekvent glöms bort är att den äldre generationen Hemvärnssoldater kommer från en bakgrund där man aldrig ifrågasatte organisation och/eller ledning, man gjorde som man blev tillsagd och sedan var det bra med det.
Det tar tid att bryta deras inställning, men när det väl är gjort föds det både motivation och engagemang på nytt. Detta vet jag, för vi har åstadkommit just det…
Se det här som en uppmaning, skärp er, sluta kasta skit omkring er utan använd den energin till att arbeta positivt. Om ni som inte är med i Hemvärnet, men har åsikter om organisationen. Gå med, ta reda på fakta, eller tona ner…
- HvPrsk
Lt. payne
Apr 17 2003, 08:17
Bra jobbat!
Upplever det också som att det gnälls jävligt mycket från de som inte är med,
Gå med-påverka-utbilda eller knip igen foderluckan!
Vill även passa på och buga mig i vördnad för våra äldre,de kan inte springa från eldställning till eldställning men gör ett enormt stort bakomarbete som aldrig syns.
Bakomarbetet är lika viktigt som fronttjänsten!
Vakten_F4
Apr 17 2003, 08:18
Bra talat!
(säger Åberg som SNART är med i HV)
Bellum
Apr 17 2003, 08:48
Instämmer!
Man ska dessutom inte glömma bort att "gubbarna" ibland har dubbelt så mycket erfarenhet som ett nymuckat fjs stridspar.
Dom fyller ofta en viktig funktion dom med (Och ibland händer det ju att man blir ifrånsprungen av en "gubbe" med ksp + miljontals ammoband när man själv bara har ak... hrmpf...)
Dahlberg
Apr 17 2003, 08:53
Länge leve Hemvärnet!
bushman
Apr 17 2003, 09:18
Nu har jag skrivit en hel del kritik men jag har oxå vart med i HV i snart 15 år.
Och jag anser personligen att hade inte insatsplutonerna dykt upp hade mitt intresse svalnat för ca 8 år sedan.
Våra "vanliga" hemvärnsmän har större intresse av att sälja bingolotter än att inse att det är militär verksamhet vi sysslar med.
jag kommer aldrig att ha någon respekt för dem, eftersom den hemvärnschef som nu är sittade i vårt HVO har uttalat sig nedsättande om vår pluton och förnedrat mig personligen på min dåvarande arbetsplats. (jobbade på krogen)
det förnedrande bestod i att komma fram och klanka ner på vår pluton när jag jobbade, och inför mina
högsta chefer på det hotell där jag jobbade.
Han var dessutom berusad och hade med sig personal ur den pluton som han då ledde.
Kan säja att hade jag inte jobbat så hade jag nog suttit kvar i fängelset ännu, så jävla arg och lessen blev jag, att jag nog inte hade tvekat utan försvarat min och min pluton heder på plats.
det nedsättande var att kalla vår pluton för "turbanerna", eftersom vi har en medlem som är muslim.
Kan säja att vår dåvarande hemvärnchef tvingade honom att personligen be mig om ursäkt, något som tog ett halvår.
finns det någon av er där ute som tror att jag får tillbaks respekten för honom?
och skulle någon av er ha honom som chef?
Problemet är den avundskjukan som finns på insatsplutonerna, och som i vissa fall är befogad.
det finns tgb 20 tillräkligt att utrusta alla HVO åtminstone med en bil var, och få ut så mycket hjälm 90 på hemvärnet så lugnar det sig lite i allafall.
Visst är det gamla gardet värd all respekt i världen, de har bygg upp hemvärnet till vad det är idag, och utan dem hade inte insatsplutonerna existerat.
Men då får de lära sig att respektera andra och deras läggningar, religioner och utseende.
Vad jag ser är att vårt HVO förstörs av den inställning som den sittande komp.chefen fortfarande sprider.
Alla de som söker till HV numer söker ju till insatsplutonerna, och de som stannar kvar blir det bittra saft och bulle gänget, som får vakta obetydliga skyddsobjekt två gånger per år och nöjer sig med detta.
NI måste ju hålla med om att varje HVO har sitt egna lilla gäng av vapentokiga kufar, som man undrar om vad de gör mellan HV-övningarna och älgjakterna, men det tror jag är bra.
alla som har sett "bowling for columbine" förstår varför.
det finns ju alltid någon som märker om någons psyke börjar barka iväg, och person kan förhoppningsvis få hjälp.
Dedicated
Apr 17 2003, 10:12
Armén är en del av Hemvärnet.
113JOR
Apr 17 2003, 10:22
Håller med alla tidigare talare...men jag tror inte att det är så viktigt att tillhöra en insatsplut, men att själva strukturen har gjort att fler HVkomp kan få ut behovsprövad utrustning och det är väldigt positivt....själv tillhör jag ett skärgårdskompani (ej insats, ÄN

) som just nu har ute både det ena och andra vapnet som ej är "reglementerat" till HV (dvs som hv inte brukar ha, men det e inte egna vapen, utan reglementerade FM vapen ;))...allt är förstås på prov med det känns iaf i leden att ledningen satsar på ett seriöst sätt...sen kommer det nog alltid finnas gamla "rävar" som är med i HV bara för kamratandans skull och hela tiden tyckar allt är "för militäriskt"...men det e nog bara att ignorera o ch motarbeta i största möjliga mån
Men som sagt, det mesta går att påverka, men det funkar inte med att bara klaga. Man måste ofta hugga i själv och "tjata" lite lätt...så händer det saker om inte ledningen består av ovanstående "gubbar"...och i det fallet...byt HVkomp/bat
/JOR - stolt HV-soldat (ett tag till iaf...sen blir det en pause för MHS)
QUOTE (HvPrsk @ Apr 17 2003, 08:10 )
Det snackas på tok för mycket skit om Hemvärnet just nu. Baskrar är fel stukade, hemvärnet är inkompetenta och gubbväldet måste brytas.
Många av er som så rappt levererar era spydigheter är inte ens med hemvärnet.
Visst må en del av kritiken vara befogad, men endast genom engagemang och genom att använda rätt kanaler kan förändringar uppnås.
Har ni synpunkter, engagera er, jobba för förändringar, genom att gnälla och kritisera kommer vi ingen vart. Att uppmuntra, motivera och berömma når man förändringar.
En sak som frekvent glöms bort är att den äldre generationen Hemvärnssoldater kommer från en bakgrund där man aldrig ifrågasatte organisation och/eller ledning, man gjorde som man blev tillsagd och sedan var det bra med det.
Det tar tid att bryta deras inställning, men när det väl är gjort föds det både motivation och engagemang på nytt. Detta vet jag, för vi har åstadkommit just det…
Se det här som en uppmaning, skärp er, sluta kasta skit omkring er utan använd den energin till att arbeta positivt. Om ni som inte är med i Hemvärnet, men har åsikter om organisationen. Gå med, ta reda på fakta, eller tona ner…
- HvPrsk
KLOCKRENTSkitbra skrivet Hvprsk....kunde inte ha sagt det bättre själv. Har själv tröttnat på alla dessa som hackar ner på HV som det skulle vara någon jäkla prostatagerilla, så är ju inte fallet.
Jag säger bara till alla dessa som kastar skit på HV...är du inte med i HV.....Knip käft för då vet du inte vad det handlar om, Är du nybliven HVsoldat...stäng igen matintaget och följ med i strömmen för att ta reda på hur det fungerar inom HV innan ni börjar med kritik....
Amen broder

Har aldrig själv talat om hemvärnet, skulle kännas dumt och fel då man inte är med i hemvärnet själv, men förstår fullständigt vad du menar med att för många hackar på hemvärnet... sist var det någon som hade hittat en bild och lekte "finn fem fel" på gubbarna på fotot, skit som han har lite för långt skägg o s v
Visserligen är konstruktiv kritik bra, oftast är den dock inte konstruktiv
Uttern
Apr 17 2003, 16:25
Bra tråd
Jag har också irriterat mig på gnället mot hv. Enligt min mening förekommer det även en del obefogat gnäll inom hv.
En typ av gnäll förekommer mellan generationerna. De yngre anser att de äldre är i vägen och skäms lite för dem och deras kanske inte alltid så militäriska beteende. De äldre irriterar sig på ungdomarna som de anser konstant beter sig som Rambo och varje kniv större än en fickkniv är omdelbart ett tecken på ramboism.
De äldre tycker ofta att de yngre inte förstått att hv inte är ett jägarförband och att man ska anpassa sin retorik och beteende därefter.
I den mån det förekommer fördomar i hv så måste jag nog tillstå att de äldre är värst i det avseendet. De har svårare att acceptera kvinnor och invandrare medan de yngre ofta har större tolerans och välkomnar dessa grupper.
En fd kvm serverade en muslim i kompaniet bruna bönor och fläsk. När han fick kritik för att han inte hade med alternativ till killen försvarade han sig med att det var "ekumenisk mat". Jag vet inte än i dag vad det är....
Utterm
Särimner
Apr 17 2003, 16:51
Kan bara instämma och hålla med. Jag bor, arbetar och är aktiv HV-man i en liten ort med omkring 9000 innevånare i hela kommunen. Här har folket i allmänhet en bild av oss HV-män som "bonddrängar med rambokomplex". När jag sett mina medsoldater i kompaniet nere på samhället förstår jag att folk skapar en bild av HV som späder på alla fördomar. Några exempel:
- Två soldater gående genom samhället med uppknäppta jackor, mössorna bakskjutna i nacken och händerna i fickorna.
- Ett smartskaft till soldat satt på balkongen mitt i ett invandrartätt område och gjorde vapenvård (gissa om polisen kom...?)
- En hemvärnsman kommer inrusande på Konsum med maksering i ansiktet och stridssele på sig och köper ett sexpack folköl under en förflyttning i samband med en övning.
I samtliga fall har åtgärder vidtagits, MEN dess händelser har ju inte direkt höjt anseendet på förbandet i mina hemtrakter.
Tyvärr är det ju så, att folk bildar sig en uppfattning om det de ser. Folk i allmänhet vet säkert inte vilka uppgifter vi har och vilken resurs organisationen är i händelser av kriser och olyckor. Sådana här händelser, i kombination med gamla fördomar, bidrar nog tyvärr till att det svenska folket nog inom överskådlig tid kommer att fortsätta betrakta oss som är aktiva inom HV genom något slags löjets skimmer och betrakta oss som lägger ned många timmar per år på verksamheten som mindre vetande.
Jag brukar säga åt mina soldater, eller gjorde åtminstone förra omgången jag var med i HV och formellt var Gch, att när ni åker till och från övningar, om det så bara handlar om att gå 200 meter från lägenheten till möteslokalen, så SKA ni har reglementsenlig klädsel och ni SKA agera som de soldater i försvarsmakten som ni faktiskt är.
"När ni ser ut som soldater så börjar ni känna er som soldater. Och då jävlar börjar ni snart agera som soldater" för att ta ett av mina bevingade ordspråk.
Rifleman/Medic
Apr 17 2003, 16:57
QUOTE (Uttern @ Apr 17 2003, 17:25 )
En fd kvm serverade en muslim i kompaniet bruna bönor och fläsk. När han fick kritik för att han inte hade med alternativ till killen försvarade han sig med att det var "ekumenisk mat". Jag vet inte än i dag vad det är....
Utterm
Ekumenisk "Strävan efter allmän kristen gemenskap"
I fortsättningen när du stöter på svåra och knepiga ord finns det ordböcker ! Jag kan inte alltid vara där för dig....
Äsch...kritiken mot HV är befogad. Hälften av förbandet duger inte till....dock är det synd att dra alla över en kam.
Hemvärnet består av landets bäst och sämst tränade reguljära soldater. En rolig mix som vi alla får leva med en tid, eller kanske över tiden. Avundsjuka hanteras med information, diplomati och verkstad. När jag blir äldre vill jag behandlas värdigt av de yngre.
De äldre hemvärnsgubbarna i mitt HV-förband kanske varit aktiva i 40 år, att slängas på soptippen är inte värdigt det engagemang de lagt ner över tiden. Trots att dom har baskern på sig så skjuter dom oftast bättre än 98% av pissväringarna som har åsikter här.
Slut åsikt.
Casca
Uttern
Apr 17 2003, 17:27
QUOTE (Rifleman/Medic @ Apr 17 2003, 16:57 )
[
Ekumenisk "Strävan efter allmän kristen gemenskap"
I fortsättningen när du stöter på svåra och knepiga ord finns det ordböcker ! Jag kan inte alltid vara där för dig....
Om du läser min fråga en gång till så ser du att jag frågar vad "ekumenisk mat" är för något. Vad ekumeniskt betyder vet jag.
Så frågan (om än möjligen retorisk) kvarstår
Uttern
Rifleman/Medic
Apr 17 2003, 17:40
QUOTE (Uttern @ Apr 17 2003, 18:27 )
Vad ekumeniskt betyder vet jag.
Tvivlade jag aldrig en sekund på. Jag kanske skulle använt en mig av [ironi] .. Ledsen för det!
QUOTE (Casca @ Apr 17 2003, 18:23 )
Äsch...kritiken mot HV är befogad. Hälften av förbandet duger inte till....dock är det synd att dra alla över en kam.
De äldre hemvärnsgubbarna i mitt HV-förband kanske varit aktiva i 40 år, att slängas på soptippen är inte värdigt det engagemang de lagt ner över tiden. Trots att dom har baskern på sig så skjuter dom oftast bättre än 98% av pissväringarna som har åsikter här.
Slut åsikt.
Casca
det övre stycket håller jag tillfullo med om!
det undre ställer jag mig lite tveksam till.
nu ska jag inte vara så osmart att jag som du generaliserar till max och drar slutsatser om personers färdigheter utan att ha träffat eller utvärderat deras prestationer i tex skytte. men den tendensen jag sett i mitt hv förband är att de äldre ofta skjuter väldigt bra på bana men att de inte alltid håller samma klass då det gäller att skjuta under dåliga förhållanden efter löpning under mörker osv...
sedan vill jag avsluta med en känga till ovanstående citat främst pga det ovårdade språket, vilka är pissväringar och vad kännetecknar dessa?
QUOTE (GC1 @ Apr 17 2003, 18:19 )
QUOTE (Casca @ Apr 17 2003, 18:23 )
Slut åsikt.
Casca
det övre stycket håller jag tillfullo med om!
det undre ställer jag mig lite tveksam till.
nu ska jag inte vara så osmart att jag som du generaliserar till max och drar slutsatser om personers färdigheter utan att ha träffat eller utvärderat deras prestationer i tex skytte. men den tendensen jag sett i mitt hv förband är att de äldre ofta skjuter väldigt bra på bana men att de inte alltid håller samma klass då det gäller att skjuta under dåliga förhållanden efter löpning under mörker osv...
sedan vill jag avsluta med en känga till ovanstående citat främst pga det ovårdade språket, vilka är pissväringar och vad kännetecknar dessa?
Ok, vad du ställer dig tveksam till och en katt skiter, det stoppar jag i samma påse.
"nu ska jag inte vara så osmart att jag som du generaliserar till max och drar slutsatser om personers färdigheter utan att ha träffat eller utvärderat deras prestationer i tex skytte. men den tendensen jag sett i mitt hv förband är att de äldre ofta skjuter väldigt bra på bana men att de inte alltid håller samma klass då det gäller att skjuta under dåliga förhållanden efter löpning under mörker osv..."
Du har ju själv svarat på frågan, men jag kan ge ett exempel på lösning mer operativt: Gräv ner gubbarna runt ett objekt med en BSÖ.
Pissväring: beväring mellan 20 och 24 ca som forkovrar sig till soldat.
Casca
Har läst *utalanden om att bara satsa på Insatsplut. och lägga ner resten av (B)HV, men hur tror dom att det skulle fungera då?
Alla i HV har en uppgift som har betydelse och är minst lika viktig , blir så förba..ad när folk snackar om insatsplut. är bäst och övriga behövs inte, alla HV plut. är som sagt lika viktiga och att alla behöver varandra(i allmänhet klart det finns undantag).
en som e med i insatsplut.
*inte läst på denna site.....
QUOTE (RaVeN @ Apr 17 2003, 20:25 )
Har läst *utalanden om att bara satsa på Insatsplut. och lägga ner resten av (B)HV, men hur tror dom att det skulle fungera då?
Alla i HV har en uppgift som har betydelse och är minst lika viktig , blir så förba**ad när folk snackar om insatsplut. är bäst och övriga behövs inte alla HV plut. är som sagt lika viktiga och att alla behöver varandra.
en som e med i insatsplut.ske-å
*inte läst på denna site.....
Raven får en guldstjärna i kanten.
Casca
Celander
Apr 17 2003, 20:48
OK, får väl hålla med om att HV kan vara bra att ha ibland.
Men...Jag har fortfarande sett en HV-man framryckande i uniform och AK4 i högsta hugg iförd LÅGSKOR! Det ni!! En ganska kul syn faktiskt! Men han var säkert jätteduktig på att lösa sin uppgift.
Man kanske borde sätta lite finkalibrigt i fronten på en stridsvagn?
På Hemvärnets nya broschyrs första sida står något som alla i HV borde ta till sig nämligen
"Hela Sveriges Soldater"
Det handlar om helhet för att lösa uppgiften. 60 åringen är lika viktig som 25åringen även om de fysiska prestationerna är olika.
Har själv en 65åring i min pluton och aldrig att jag lämnar över honom till staben. Killen är vår moralhöjare, har 1000tals historiera att berätta, erfarenhet som om han var hundra men han har dålig fysik. Vi hjälper honom istället för att klaga då vi skrattar och har trevligt när han är med.
Sen så respekt får vi genom uppträdande och det är ju den enkilde i förstahand som skall se till att han/hon följer reglementen sedan är det överordnade som skall hålal koll. Alla tillsammans.
Hemvärnet - Hela Sveriges Soldater
Celander
Apr 17 2003, 21:22
Mycket bra sagt!! "Blågul" varning på ett sånt inlägg!!
Fk.Mandrake
Apr 17 2003, 21:39
Alla delar i en motor behövs, annars tar sig inte maskinen framåt.
Det finns befogad kritik att framföra gentemot HV anser jag. Framför allt organisatoriskt. Nu verkar det dock vara olika inom olika Hv områden varför jag avstår från närmare kommentarer angående detta.
Eftersom jag nu tillhör Insatspluton kan jag bara svara för den. Och egentligen enbart om den jag själv är med i. Det jag ser som den stora styrkan är engagemanget och bredden. Många lägger ner långt mer tid än vad som krävs av kontraktet. Detta gör de för att de tycker det är roligt och intressant. Detta gäller det att ta vara på. Bredden kan jag symbolisera med att vi i min grupp har en K3 jägare, en K4 jägare, en radarmekaniker, en vaktsoldat, en skytteplutonschef och en PV skytt. Med all samlad kunskap detta ger i kombination med engagemanget är jag så fräck att påstå att detta är en mycket bra och slagkraftig grupp.
bushman
Apr 17 2003, 22:03
jag tror att inom de närmsta åren kommer ett nytt problem, då jag själv och ett gäng andra insatspluton-veteraner blir för gamla för att hänga med de andra.
jag tror att bäst före datumet för de flesta insatssoldater går någonstans mellan 35 - 40.
Var tar man vägen efter det?
Aldrig att jag går tillbaks till de avundsjuka kafferepet, ivrigt säljandes bingolotter och klagande på det nya militäriska hemvärnet.
vad finns det att göra om man fortfarande är försvarsintresserad, men inte klarar de fysisk kraven?
Skall vi införa samma slags pensionssystem som främlings legionen, med en lummig äppleodling i skåne, brevid ravlunda skjutfält så vi får lukta på krutrök och tälja hemvärnsgubbar i trä?
eller forsätter man i bitterr och sliten"allmänvärnet"?
nsky_517
Apr 17 2003, 23:39
Alltså man behöver faktiskt inte vara med i HV 10 år innan man kan urskilja brister. Men det är detta kanske vi som nya generationen Hv kan kunna fixa, med hjälp av den äldre.
Mitt förslag till dig "Bushman" är att du lägger dig på samma soptipp som dom andra du vill kassera!
Som Hv-soldat betraktat är ditt "bäst före datum" redan passerat med din inställning enligt mitt sätt att se det.
I min insatspluton skulle du helt enkelt inte platsa, där krävs en mer vidsynt och ödmjuk inställning.
Med dagens OCH morgondagens uppgifter så finns det en plats att fylla för dom allra flesta som är med idag, oavsett ålder.
Om du inte har uppmärksammat det tidigare så är det också så att medelåldern har sjunkit drastiskt.
Det behöver med automatik inte innebära att det blir så mycket bättre, men det är ett faktum.
Men åter igen, SLUTA ATT TRO att Hv är till för anfallsstrid med höga knäuppdragningar, skydd och bevakning är vad som gäller.
För insatspluton vissa tilläggsuppgifter.
Ser inte att en pensionerad "insats-veteran" inte skulle kunna lösa skydda eller bevaka?
T.o.m. med dina "fysiska krav"?
Jag tror inte det är "ditt Hemvärn" det är fel på, trots kafferep och klagan, utan snarare på förståelsen vad gäller tilldelad uppgift.
Det finns inget "allmänvärn", men det finns ett Hemvärn där ett antal insatsplutoner ingår.
Har för övrigt aldrig stött på ett Hv-förband som säljer bingolotter!?
Måste bara säga att folk som icke är med i HV och klagar har all rätt i världen att göra det.. Nu säger jag inte det utifrån "länge leve demokratin".. men det är faktiskt så att trots att många HV män sliter och förlorar pengar på vara med i HV så betalas det dock summor skattepengar, och allt man betalar för har man rätt att klaga på, köper jag en stol så har jag rätt att säga den suger även om dom som gör stolen tycker den är perfa. För egentligen så är inte HV bra förens 100 % av svenskarna säger att det är bra. iallafall 100% av skattebetalarna..
Glöm inte att HV är inte till för MÖP:ar med fritid utan för folket.
dock säger jag inte att HV är dåligt eller ej.. (undviker ta ställning just nu)
bushman
Apr 18 2003, 08:10
Tack för ditt råd angående soptippen CAPT.
Men om du hade läst min tidigare inlägg så borde du förstått att jag inte är emot ett Starkt hemvärn.
Jag vill se ett fungerande Hemvärn, för alla och i tiden.
när alla förband har mindre pengar = mindre övn. och aktiviteter för alla.
Men vissa ser det som att insatsplutonerna tar pengarna från just deras plut. övn.verksamhet.
Nu är jag med i en insatspluton som det satsas mycket på, och vi har riktigt bra och stimmulerande övningar.
Men det beror nog mer på att vårt geografiska område och det antal skyddsobjekt som finns i vår närhet, och våra övn.pengar är öronmärkta för just oss och har inget med resterande HV att göra
Men något vi aldrig kommer få hos oss är den underbara sammanhållning jag kände med de andra "gubbar" som jag hade, innan insatsplut. införande.
Man kunde alltid få hjälp av sina stridskamrater istort sett vilken tid på dygnet, med vad som helst
vårt folk har helt enkelt inte tid, är man mellan 25 - 40 så har man mycket att göra förutom HV.
Man bildar familj, man jobbar mycket eller läser på högskola etc. etc.
Man är oxå flexibel och flyttar runt i världen och landet en del.
Jag hoppas att situationen vad gäller avundsjukan är något högst lokalt och att mina erfarenheter inte är spridda över landet, för då har vi inte mycket till hemvärn kvar inom tio - femton år, vi kommer att ha ett antal välutbildade insatskomp. runt om i landet men inget annat.
vårt Hemvärnet behövs som det funkar idag, men när vissa hemvärnsbefäl odlar ett hat mot insatsplut. och sprider det vidare till sina soldater så är det förjävligt.
Men det verkar som vårt HVO har haft för fria tyglar och man inte haft koll på vilka som tillsatts som chefer, Fullt dugliga personer har ratats till förmån för rövslickande och svågerpolitik.
Hemvärnet måste få in fler reservoff. och YOFF. i sin org. annars fortsätter den utvecklingen.
En chef måste tillsättas för sin militära kompetens, inte för att han är din frus kusin och ni har kul ihop i jaktlaget under älgjakten.
Nu tror jag att våra problem hänger ihop med, att vår stad tidigare har vart en tung industristad med en dominerade industri, och att de flesta av cheferna alltid har jobbat ihop på denna arbetsplats.
Nu har den industrins betydelse minskat, i och med det kommer in andra synsätt på tillvaron klarar de "gamle" inte riktigt av den omställningen.
Och det som är främmande, vet man inte riktigt hur man skall hantera.
Uttern
Apr 18 2003, 09:52
QUOTE (granQ @ Apr 18 2003, 01:08 )
För egentligen så är inte HV bra förens 100 % av svenskarna säger att det är bra. iallafall 100% av skattebetalarna..
Med den definitionen finns det inget i Sverige som är bra
Uttern
Detta inlägga platsar på flera trådar men allt handlar om den negativa syn vissa har på Hemvärnet.
De flesta f d områden och kretsar började redan för 10 – 15 år sedan att arbeta med att få bort ”gubba stämpeln” i och med att vi ombeväpnades till Ak4. Om man nu inte lyckats med det är det inte bättre att analysera varför istället för att byta taktik och tro att ett namnbyte hjälper?
Vilka är det egentligen som ”gnäller” om gubbstämpeln mm? Jo vi själva.
Vilka är det som inte är nöjda med namnet Hemvärnet? Jo vi själva.
Istället så tycker jag att vi tar oss i kragen och arbetar på hemmaplan med att få just vår grupp, pluton, kompani, bataljon att uppträda korrekt och proffisonellt för om FM skall satsa ett par miljoner i att döpa om Hemvärnet så gäller det att vi inte uppträder som tidigare.
Värt att tänka på är att RiksHvC har frågar RiksHvTinget om Hemvärnet skall byta namn. De flesta av medlemmarna i tinget är samma som satt där 1999 då frågan var uppe senast och då blev det nedröstat. Medelåldern på tinget är hög och de har ganska stark traditions strävan.
Att som vissa gör klanka på de i Hemvärnet som inte är med i insatspluton är rentav ett felaktigt beteende. Alla behövs även i den nya organisationen. Ingen insatspluton i Sverige kan fungera utan resten av Hemvärnet. Jag tror inte ens att tuffa jägarförband klankar på enkla bilförare eller mekaniker för de vet att de inte fungerar utan dessa. Om man tror att man inte platsar i insatsplutonen efter at man fyllt 35 och då inte vill bli ”vanlig” hv-soldat då är det ett frivilligt val man gör, precis som man gjorde när man gick med. Var kvar, byt eller gå ur. Väljer man att byta eller stanna så kan man faktiskt påverka uppträdande och status. Dessutom tror jag att man är säg 25 idag så om 10 år så är det fler som också blivit lite äldre och kanske inte klarar av att vara med i insatsplutonen och då kan man faktiskt försöka komma i samma grupp och ha en grupp som är erfarenhetsmässigt bättre än insatsplutonen.
Hemvärnet är mer än bara potensförlängande tillbehör och viagra-mössa*. Det är en social gemenskap, ett skäl att komma hemifrån, en utbildnings möjlighet, en rolig upplevelsemm.
Istället för att gnälla på kammaren, kom med förslag till befäl och hemvärnsråden och engagera er och agera i positiv anda för Hemvärnet – Hela Sveriges Soldater.
*läs basker
Bushman;
Jag tror ditt problem är i allra högsta grad lokalt, därför kan man inte generalisera som du gör.
Om du har blivit taskigt behandlad av en chef behöver det inte vara allmängiltigt för alla, och innebära att allt är kass!
Inom min bataljon finns det inte en enda kompanichef eller annan som är avundsjuk på insatspluton.
Det är inte heller någon kompanichef som har haft några synpunkter på att släppa ifrån sig personal till insats.
Det är knappast så att ett koppel reserv- eller yrkesoffierare skulle lösa alla problem med automatik heller.
Snarare handlar det om rätt person (befäl) på rätt plats. Med reservare och yoff på alla befattningar skapas istället andra problem.
I övrigt håller jag med Pingo utom i namnfrågan.
Jag är helt för ett namnbyte, i huvudsak för att göra ett avstamp. Som en markering att något har hänt och att vi går in i något nytt.
Ny huvudbonad inte minst!
Man kan väl börja med att ta bort förkortningen Hv före allting. Nog för att vi tillhör Hv (eller vad det nu blir i framtiden) men ibland används förkortningen på ett sätt som man aldrig använder förkortningar på i resten av försvaret, som för att markera att det är ett B-lag.
Lt. payne
Apr 19 2003, 20:38
Många bra inlägg!
Jag instämmer fullt i att VI SJÄLVA måste ta tag i organisationen och höja kvaliteten på Hv.
Namnbytet och Baskern ska vi använda som en "språngbräda" för att skapa det Hemvärn
som vi alla vill ha.
Personligen är jag motståndare till åldersfixeringen. Det är bara en siffra på ett papper, den mentala inställningen är viktigare. Insattsplutonerna behöver hjärna mer än muskler.
Hotbilden är sabotage, inte stridsvagnar.
QUOTE (Lt. payne @ Apr 19 2003, 21:38 )
Många bra inlägg!
Jag instämmer fullt i att VI SJÄLVA måste ta tag i organisationen och höja kvaliteten på Hv.
Namnbytet och Baskern ska vi använda som en "språngbräda" för att skapa det Hemvärn
som vi alla vill ha.
Personligen är jag motståndare till åldersfixeringen. Det är bara en siffra på ett papper, den mentala inställningen är viktigare. Insattsplutonerna behöver hjärna mer än muskler.
En till "språngbräda" borde vara att utveckla och förbättra den interna kommunikationen i organisationen. Jag tänker framförallt på "Tidningen Hemvärnet". Jag upplever det som om den publikationen kan göras MYCKET bättre och mer passande för dagens och framtidens verksamhet.
Som det är idag har tidningen ett "internt idrottsföreningsstuk" upplever jag. Många spaltmeter går åt till att direkt eller indirekt ifrågasätta och kritisera "Beställarna" av försvaret, dvs de som allokerar medel till Hemvärnets verksamhet. Kritik mot den nya inriktningen vinklas inte sällan som någonting bra ("här i XXX säger man vad man tycker och har ingenting till övers för makten). Insändar- och debattsidorna handlar till stor (övervägande?) del om att det "nya" är dåligt och att det var bättre förr i olika formuleringar (av typen "en ryss är en ryss även om han är stekt i smör" och "vakna för h-e Svensson"). Annars debatteras baskrar och "mer utrustning fortare". Allt det här tycker jag förmedlar en föråldrad organisationskultur samt bidrar till att bibehålla densamma.
Tidningen HV borde utvecklas mer mot att bli en tidning av samma typ som Armé-, Marin- och flygvapennytt anser jag. En högre kvalitativ ribba, en tydlig pro-attityd mot vad som händer inom HV och ett mer "proffessionelt journalistiskt" perspektiv på artiklar, krönikor och nyhetsnotiser iställetför "inifrånperspektivet" i nuvarande publikation. Målgruppen för "Hemvärnsnytt 2.0" skulle inte bara vara intern utan vända sig till hela FM och övriga försvarsintresserade.
Information med ett internt perspektiv, insändare och debatt kunde instället förmedlas via en separat publikation av mindre omfattning.
Varför inte göra som FVRF, de har några sidor i FV-nytt och sedan är det upp till varje förbund om de vill ha en egen tidning för att diskutera om det var bättre förr eller vilken sorts kaffe som är bäst.
Anledningen till att jag gick med i Hv (också) är att mitt förbund inte övar (annat än LOMOS) utan ägnar sig mest åt militärturism i form av studiebesök på förband och museer, oftast med familj.
Detta var kanske inte så lite OT men den största anledningen till att jag gick med i Hv var för att få öva så jag hoppas att det inte kommer förfalla till någon liknande verksamhet.
Eftersom Hv är en del av armén (eller tvärtom) borde man väl rimligtvis ge dem några sidor i arménytt. Det borde även göra övriga (dvs icke medlemmar i Hv) mer medvetna om vilken sorts verksamhet som bedrivs.
Håller väldigt mycket med 106, att sätta "Hv stämpel" framför allting känns som en markering mot ett b-lag.
Med ett namnbyter kommer vi förhoppningsvis ifrån det.
Delar helt uppfattning med E04 också. En tidning som styr mer mot vad som komma skall. Där man skriver om olika förband, övningsverksamhet och utveckling men mindre om "besök i Hultaköping Hv-bataljon och dess stolta tross som rör i grytorna".
Det är säkert intressant för "Hultaköping" men inte för någon annan! Lite nyskapande tack!
Slutligen skulle man vilja se ett ordentligt ställningstagande från regering/riksdag samt från försvarsledningen, där man ohöljt talade om Hemvärnet (eller vad det nu ska heta) precis för vad det är. Istället för som idag, lite snyggt linda in i floskler i stil med "-en viktig del av...", "-vad vi har att ta av om något händer...".
QUOTE (EO4 @ Apr 19 2003, 22:16 )
QUOTE (Lt. payne @ Apr 19 2003, 21:38 )
Många bra inlägg!
som vi alla vill ha.
En till "språngbräda" borde vara att utveckla och förbättra den interna kommunikationen i organisationen. Jag tänker framförallt på "Tidningen Hemvärnet". Jag upplever det som om den publikationen kan göras MYCKET bättre och mer passande för dagens och framtidens verksamhet.
Som det är idag har tidningen ett "internt idrottsföreningsstuk" upplever jag. Många spaltmeter går åt till att direkt eller indirekt ifrågasätta och kritisera "Beställarna" av försvaret, dvs de som allokerar medel till Hemvärnets verksamhet. Kritik mot den nya inriktningen vinklas inte sällan som någonting bra ("här i XXX säger man vad man tycker och har ingenting till övers för makten). Insändar- och debattsidorna handlar till stor (övervägande?) del om att det "nya" är dåligt och att det var bättre förr i olika formuleringar (av typen "en ryss är en ryss även om han är stekt i smör" och "vakna för h-e Svensson"). Annars debatteras baskrar och "mer utrustning fortare". Allt det här tycker jag förmedlar en föråldrad organisationskultur samt bidrar till att bibehålla densamma.
Tidningen HV borde utvecklas mer mot att bli en tidning av samma typ som Armé-, Marin- och flygvapennytt anser jag. En högre kvalitativ ribba, en tydlig pro-attityd mot vad som händer inom HV och ett mer "proffessionelt journalistiskt" perspektiv på artiklar, krönikor och nyhetsnotiser iställetför "inifrånperspektivet" i nuvarande publikation. Målgruppen för "Hemvärnsnytt 2.0" skulle inte bara vara intern utan vända sig till hela FM och övriga försvarsintresserade.
Information med ett internt perspektiv, insändare och debatt kunde instället förmedlas via en separat publikation av mindre omfattning.
Håller med. En proffsig tidning som försöker undvika det negativa hade varit roligare att läsa och bättre reklam. Tidningen Hemvärnet finns ju på en del offentliga platser typ bibliotek och det känns inte direkt bra att den förmedlar den negativa bilden och den dåliga tilltro man har till FM bland vissa led.
QUOTE (Uttern @ Apr 18 2003, 09:52 )
För egentligen så är inte HV bra förens 100 % av svenskarna säger att det är bra. iallafall 100% av skattebetalarna..
Uttern
allt kan bli bättre
Doggydriver
Apr 20 2003, 02:52
Exempel på uppryckning. HV i hemstaden hade tokigt mycket gubbrykte, förståeligt, till och med far min (medlem) ansåg att det var värsta sortens prostatamaffia. Så tillförs ny plutonchef. Min käre far ansåg att inom ett halvår var allt uppstyrt. Jävlar om man man inte kom till övningar, alla soldater bemöttes och behandlades mycket proffsigt och bra. Alla som inte hade tid över lämnade helt enkelt HV. Allt på ett bra sätt och med goda vitsord, och intresserade men tidigare avskräckta rekryterades fruktansvärt fort. Min far var en av dom som slutade, han trivdes mycket bättre med den "nya ordningen", men hade helt enkelt inte tid... Träffade nya plutonchefen på försvarets dag. Jag var väl 12-13, glömmer aldrig vad han sa. "-Här gubbar (till div. andra HV-soldater) har vi nog en blivande HV-soldat, synd att far din slutade, men ni är välkommna när ni vill." Sen den mannen kom har jag aldrig hört NÅGOT skitsnack om HV i satden mer. Jag var imponerad, minst sagt, av hur fort situationen styrdes upp. Stor åldersskillnad och mycket kompetens efter vad jag hört av dom som är med. Hoppas detta är ett fenomen som förekommer på fler ställen! Inom HV tror jag att det finns en respektabel kompetens, som bara hindras av fördomar, så mängder personer som tänker i fel banor, samt en liten "vad kan jag göra år saken" inställning...
Jag är inte med i HV, vet inte så mycket om det, men det här är min inställning. All heder åt HV-män och kvinnor som arbetar mot ett bättre hemvärn!
(Skitstövlar finns alltid, ge dom nya uppgifter, sortera några säckar gem eller annat konstruktivt) ;)
bushman
Apr 20 2003, 09:07
"(Skitstövlar finns alltid, ge dom nya uppgifter, sortera några säckar gem eller annat konstruktivt) "
går säkert bra på ställen som inte kör med den gamla hederliga regeln: bästa sättet att få bort en skitstövel ur systemet är befodran.
QUOTE (106 @ Apr 19 2003, 01:25 )
Man kan väl börja med att ta bort förkortningen Hv före allting. Nog för att vi tillhör Hv (eller vad det nu blir i framtiden) men ibland används förkortningen på ett sätt som man aldrig använder förkortningar på i resten av försvaret, som för att markera att det är ett B-lag.
ruskigt bra sagt. Prefixet hv- framför allting är lite störande.
KalleSWE
Apr 20 2003, 11:44
Dock måste vi själva se till att inte nedvärdera oss.
Sluta prata om allt med Hv prefix och kalla inte soldaterna för Hv-män/kvinnor.
Jag för min del leder en pluton med soldater (lr olyckliga själar som har mig och min stf som chef B) ) och skulle aldrig få för mig att se ner på soldaterna för att dom är med.
Min uppfattning är att vi är bättre tränade och löser våran typ av uppgifter bättre än många GU-förband.
Främst beroende på befälens och soldaternas större förmåga att ta initiativ och livserfarenhet som gör att dom löser tilldelad uppgift enklare.
QUOTE (granQ @ Apr 20 2003, 02:28 )
QUOTE (Uttern @ Apr 18 2003, 09:52 )
Uttern
allt kan bli bättre
"from the bottom you can only go up" kan bara bli bättre ;)
Bellum
Apr 22 2003, 16:09
Tre spontana:
1: Hv-Ta Hv-bort Hv-alla Hv-prefix!!! (Vad är skillnaden mellan en "soldat" och en "Hv-soldat"? Jo Hv-soldaten övar regelbundet efter muck! Följdaktligen borde ju "soldaten" ha prefixet om nu någon nödvändigtvis måste ha det.)
2: Tillse att tidningen som diskuterades ovan blir en tidning OM Hv FÖR Hv och AV Hv. Nu verkar den mest som en tokrolig tidning för gubbar som undrar vad Hv gör. Behöver vi ärligt talat artiklar som förklarar vad "soldaterna" menar med "pannben" och "kötta"???
3: Det finns alltid en risk med att förlora personal. Om man är för "militärisk" försvinner vissa, är man för mycket "Öl, korv och bingolotto klubb" försvinner andra. Hur man än gör så kommer folk att bli missnöjda.
Så bestäm då vilka som är viktigast att behålla ovh se till att dom blir nöjda?
(Eller för att uttrycka det mer diplomatiskt men med samma resultat: Undersök vad för folk förbandet behöver för att klara sin uppgift och se till att den personalen blir nöjd!)
Fu Dahlberg
Apr 22 2003, 16:14
Hur många HV-föreningar säljer egentligen bingolotter???
Rena rama Legosoldatsysslan!
Ser rubrikerna i Aftonlögnen: "Kronér anlitar legoknektar för att öka bingoförsäljningen"
QUOTE (Bellum @ Apr 22 2003, 17:09 )
Tre spontana:
1: Hv-Ta Hv-bort Hv-alla Hv-prefix!!! (Vad är skillnaden mellan en "soldat" och en "Hv-soldat"? Jo Hv-soldaten övar regelbundet efter muck! Följdaktligen borde ju "soldaten" ha prefixet om nu någon nödvändigtvis måste ha det.)
2: Tillse att tidningen som diskuterades ovan blir en tidning OM Hv FÖR Hv och AV Hv. Nu verkar den mest som en tokrolig tidning för gubbar som undrar vad Hv gör. Behöver vi ärligt talat artiklar som förklarar vad "soldaterna" menar med "pannben" och "kötta"???
3: Det finns alltid en risk med att förlora personal. Om man är för "militärisk" försvinner vissa, är man för mycket "Öl, korv och bingolotto klubb" försvinner andra. Hur man än gör så kommer folk att bli missnöjda.
Så bestäm då vilka som är viktigast att behålla ovh se till att dom blir nöjda?
(Eller för att uttrycka det mer diplomatiskt men med samma resultat: Undersök vad för folk förbandet behöver för att klara sin uppgift och se till att den personalen blir nöjd!)
1. Jupp..annars kan vi väl kalla alla för soldater och hur glada blir KJ-soldaten då?
2. Håller med till 100%
3. Håller med. En medelväg måste finnas...de som vill äta rälig korv får göra det men när "Giv akt!" ges skall de kunna stå i givakt.
bushman
Apr 22 2003, 22:10
Nu är det inte hemvärnen själva som säljer bingolotter, utan de "kamratföreningar" som finns vid sidan om.
Kan säja att om Kvällstidningarna och faktaprogram i tv, skulle gå igenom vårt HVO och de senaste cheferna, skulle vissa journalister(läs janne j.) få rena spontanorgasmer och tugga fradga i ett par timmar innan de fick tummen ur och börjat jobba.
När vi kommer ur svågerpolitiken så kommer hemvärnet bli ett operativt militärt förband.
vi är nog ca 10 år ifrån detta skende, som det är just nu.
Vi måste få in lite mer militär kompetens i hemvärnet, inte bara låta den gå till insatsplutonerna .
QUOTE (bushman @ Apr 22 2003, 23:10 )
Nu är det inte hemvärnen själva som säljer bingolotter, utan de "kamratföreningar" som finns vid sidan om.
Vi måste få in lite mer militär kompetens i hemvärnet, inte bara låta den gå till insatsplutonerna .
Vår/min Hemvärnsförening (är ordförande i den) vägrar beffata sig med Bingolotter..vi har dock en bättre inkomstkälla än vad många har..vi får hyror för att vi hyr ut hemvärnsgården

De sista du skriver bushman ... jag älskar dig... äntligen en som vågar säga det.
Lt. payne
Apr 22 2003, 22:28
Ska vi inte ta och skriva ihop ett gemensamt förslag till förändringar i tidningen?
Det skulle nog vara slagkraftigt om det kom från flera olika håll i landet samtidigt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.