Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kniv
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Elfgren
Hej jag funderar på att skaffa en ny kniv i 2000 kr klassen...
Funderar lite på Seal knif 2000.. erfarenheter av den?
A1 verkar rätt reko också.
FBS
hmmm jag måste rekommendera en F1:a. precis lagom i storlek och väldigt behändig att arbeta med..

//FBS laugh.gif
Elfgren
Men jag tycker att knivar i 25-30 cm storleken känns bra.. men det är ju en smak sak...
Och kom inte dragande med något komplex skämt
softfeel
fällkniven S1 (rätt lik A1) rekomenderar jag starkt. Klassisk, enkel och tålig. Jag kommer inte ihåg allt jag utsatte de stackars kniven för men den höll ändå.

Seal-knivarna har tandad egg på framsidan. Det avskyr jag. Man kan ju inte ens tälja normalt.

Personligen skulle jag köpa 20st mora2000 istället. Knavar tappas lätt bort och man vill inte vara rädd om dem. De är bruksvara för mig.
Elfgren
men seal knif 200 är ju så snygg också
FBS
QUOTE (Elfgren @ Apr 16 2003, 22:52 )
men seal knif 200 är ju så snygg oxå

skall du vara snygg eller överleva... det var ju iofs lite overkill men det kanske ligger nått i det.. *skämta lita granna*
lite nyfiken på vart du skall bära kniven.. 7.gif
Elfgren
det är ju inte en nackdel om kniven är både snygg och funkis. Jag ska än så länge bära kniven i byxbältet (FBU-ungdom). Men sedan när värnplikten stundar kan väll man ha den i stridsselen.
FBS
håll bara koll på längden när kniven är i slidan så att det inte blir svårt o röra sig... min F1 är precis rätt längd för att kunna ha i byxbältet men ändå ha bra rörlighet...
Elfgren
det är ett problem med lite större knivar, var på vinter läger i transtarnd då var det rätt otympligt med en 30cm kniv när man skidade
Fu Kjellberg
Jag skulle ta fällknivens S1 eller SOG SEAL pup istället. Behändigare storlek och du får en seal pup för nästan halva priset.
Eller varför inte en Coldsteel SRK.
Joanzon
QUOTE (FBS @ Apr 16 2003, 22:42 )
hmmm  jag måste rekommendera en F1:a. precis lagom i storlek och väldigt behändig att arbeta med.. 

//FBS laugh.gif

Amen broder!

S1 är ingen kniv, den är ju ett jävla svärd!
Fu Kjellberg
DU tänker inte på A1 eller A2.

A1 bladlängd: 16 cm
A2 bladlängd: 20,2 cm
S1 bladlängd: 13 cm
F1 bladlängd: 9,7 cm
A2Keltainen
Köp en mindre kniv, som t.ex. en Fällkniven F1, en yxa och eventuellt även en lövskära. Då har du riktiga verktyg istället för att försöka använda kniven till saker den inte är gjord för. Stora knviar är klumpiga halvmesyrer, och sämre än yxor och lövskäror för allt som inte kan göras med en mindre kniv. Yxor och lövskäror ingår lämpligtvis i grupputrustningen, då man inte behöver en uppsättning per man. Fiskars nya yxor med syntetskaft verkar lovande, men vill du ha träskaft så är Gränsfors Bruks yxor med sina hickoryskaft det givna valet i mitt tycke.
ERI
Jag håller på F1:an, precis lagom diskret.

/ERI
Fk.Mandrake
Mitt förslag är att dela upp de 2000 kronorna på två knivar. En i stil med S1 vilken har en lagom storlek vilket ger den många användningsområden. Sedan även inhandla en kraftig fällkniv med låsbart blad. Frost gör ett par bra modeller har jag för mig. Fällkniven fäster du i medelst snöre i lämplig uniformsficka. Den större kniven i stridsbälte motsv.

Ett alternativ till fällkniven är ett multiverktyg.
Malaj
Om storleken har betydelse...

I FBU:s Ungdomsavdelning hemmavid har vi en ganske sträng *policy* för att undvika prylgalenskap vad gäller knivar, kängor, ryggsäckar. Principen är att alla ska kunna vara med utan att det kostar skjortan.

All utrustning man vill använda ska godkännas, annars stannar den hemma.

Knivar t ex: där har vi Mora 2000 som *likriktare*.

Bränna tusenlappar i onödan - nä tack! mad.gif

\:)
Joanzon
Mitt tips är att satsa på en bra kniv i lagom storlek typ mora 200, F1, mfl. SAMT en sekatör! hur bra som helst att ha med sig.
isa
Personligen tycker jag en kniv skall vara diskret och ha flera användningsområden. Ingen 20-30 cm machete som dinglar likt en sabel i stridsbältet och som man inte kan använda till annat än hugga ved till kaminen med eller fälla 30 cm grova granar. Där passar en enkel morakniv alldeles utmärkt. Dels slits den mycket, används ofta och till olika ändamål och så kostar den inte speciellt mycket pengar.
Skall man ha en annan kniv måste jag rekomendera en enkel fällkniv (Fällkniven F1 till exempel) att ha och sitta fast i byxbälte motsv. Dels syns den inte och väcker inga MÖP känslor hos den som ser vilken typ av kniv man använder, dels är den mindre vilket gör att den inte är i vägen när man jobbar och sen så är den lättare att hålla redan på.
Elfgren, ett tips, fundera först på vilka användningsområden du skall ha kniven till, sen vad den får kosta. Köper du kniv(ar) för 2000 spänn får du säker en massa enkla bra knivar för de pengarna som du har råd att förlora eller använda, eller så får du en dyr kniv som svider i själen och grämer dig i åratal den dagen du tappar den.
Joanzon
Sen är det ju faktiskt så att ju dyrare kniv man har desto bättre koll har man på den. Detta gäller iaf för mig. Samma sak med tex solglasögon. har väl tappat ett tiotal solglasögon som man köpt på typ OKQ8, men efter jag köpte mig ett par dyrare har jag haft dem i snart tre år hittills.
2Sharp
QUOTE (isa @ Apr 23 2003, 12:22 )
måste jag rekomendera en enkel fällkniv (Fällkniven F1 till exempel)

Nu är du ju ute och cyklar i målterrängen, F1 har aldrig varit en fällkniv såvitt jag vet?

Men den är ju tillverkad av Fällkniven smile.gif
isa
Jorå 2Sharp, har faktiskt en fällkniv som det står "F1" på, men med det är det ju inte sagt att det är just "Fällkniven" som gjort den.

Kniven är ca 8-10 år gammal, svart blad som är ca 8-9 cm långt (kolstål av någon form), grönt skaft i hårdplast och mässingsögla i bakstycket för fastsättning av säkringslina. Säkringen för bladet är också i mässing. Märkningen "F1" sitter i roten på bladet och är graverat/stämplat. Du verkar ju vara en hejare på knivar 2Sharp så du kankse vet vem som tillverkar den? Ska se om jag kan ta ett kort på den o skicka så får du fler detaljer o söka på?
Livhusaren
7.gif som ISA säger så syftar han ju på mig lill MÖP..haha

Nä antingen skall du köra med en Mora2000
eller en F1 eller S1 som är överlevnadskniven.

som delar av det svenska försvartet använder i dag.

Själv så kör jag med en Recon Tanton och den är inte alls så bra så skall sälja den
till en polare och skaffa mig en S1.a i stället.

Som ISA säger det gäller inte att ha en Slägga i skogen utan en smidig kniv..

eller hur -Viggo Markstrid-

Mvh Martinsson 6n.gif
The Swede
QUOTE (isa @ Apr 24 2003, 08:21 )
Jorå 2Sharp, har faktiskt en fällkniv som det står "F1" på, men med det är det ju inte sagt att det är just "Fällkniven" som gjort den.

Kniven är ca 8-10 år gammal, svart blad som är ca 8-9 cm långt (kolstål av någon form), grönt skaft i hårdplast och mässingsögla i bakstycket för fastsättning av säkringslina. Säkringen för bladet är också i mässing. Märkningen "F1" sitter i roten på bladet och är graverat/stämplat. Du verkar ju vara en hejare på knivar 2Sharp så du kankse vet vem som tillverkar den? Ska se om jag kan ta ett kort på den o skicka så får du fler detaljer o söka på?

Låter som en Eka Swede 60.

Finns även med svart blad.

EKA-knivar

The Swede
isa
Tackar Swede smile.gif
Just en sån är det. En mycket bra kniv som jag varmt rekomenderar.
2Sharp
QUOTE (isa @ Apr 24 2003, 07:21 )

Roger-roger, jag förvillades.. smile.gif

Swede hade ju koll eftersom han hade tillverkat den... smile.gif
ERI
QUOTE (The Swede @ Apr 24 2003, 12:59 )
QUOTE (isa @ Apr 24 2003, 08:21 )

Låter som en Eka Swede 60.

Finns även med svart blad.

EKA-knivar

The Swede

EKA-knivarna, tillverkas i hemstaden Eskilstuna!

Jag tror faktiskt att jag är ägare till en Swede 60 med skaft i orange och rostfritt blad. Hm, ska nog rota lite i gömmorna och se om jag kan lokalisera den.

/ERI
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.