QUOTE (Dahlberg @ Apr 16 2003, 17:45 )
QUOTE (The Swede @ Apr 16 2003, 17:13 )
Den uniformen är fastställd.
Finns beskriven på
SoldF.comThe Swede
Jag har ju såklart läst allt på SoldF.com och vet således att en uniform 90L finns... men ett kakifärgat 90-mönster till denna är väl inte fastställt?!
Jag tror the Swede uttalade sig om följande inlägg:
Det finns bilder på förslag till uniform 90 L där tyget är i beige nyans. Det sägs dock redan i den presentationen att mönstret på den slutliga uniformsmodellen kommer vara m/90.
Se länken nedan:
uniform 90 L förslag
Den uniform som beskrivs där är just det som blev 90L.
Danmark har väl samma ökenuniform som Tyskland? De har ju rätt lika kamouflage annars, färgerna skiljer lite bara.
Jag hade gärna sett en ökenvariant av m/90 på samma sätt som Tyskarna och britterna gjort dvs man behåller kamouflagemönstret och byter ut färgerna. På det sättet syns det fortfarande att det är en svensk uniform.
Men jag antar att anskaffning av ökenuniformer till viss del beror på politiska beslut om var vi skall kunna verka. Även annan utrustning måste ju anpassas till ökenklimat och soldaterna utbildas för det.
m/93FN används fortfarande, dock endast vid tjänst på campen. Alltså är det främst PL som använder byxorna, shorts används även av resten liksom skjortan. Skjortan är rätt vanlig i Sverige också eftersom man får bära utmärkelser på den (släpspännen och utbildningstecken).