Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svensk ökenuniform...
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Dahlberg
Jag läste nångonstans att danmarks ökenuniformer började bli populära i och med Irak-kriget, och att dessa uniformer börjar ta slut... Danmark har ju inte mycket mer sand och öken än vad Vi i Sverige har...

Finns det ngn slags svensk M/90-uniform i ökecamo? Eller lånar man ex. USA:s ökenuniform? Om en svensk soldat nu hypotetiskt tänkt måste åka till Irak... 7.gif
Smocken
QUOTE (Dahlberg @ Apr 16 2003, 14:12 )
Finns det ngn slags svensk M/90-uniform i ökecamo? Eller lånar man ex. USA:s ökenuniform? Om en svensk soldat nu hypotetiskt tänkt måste åka till Irak...  7.gif

Mig veterligen finns det ingen svensk ökenuniform och på nån av Somalia missionerna så hade man amerikanska ökenuniformer. Dock så har jag sett en m/90 som var nåt testprojekt där man sydde upp m/90 i helbeige tyg.
Gustav-TS
I UniR finns inget sånt, däremot en kakhi-version av modell 87.

Men det hade vart lite småcool...
HvPrsk
Jag läste nångonstans att danmarks ökenuniformer började bli populära i och med Irak-kriget, och att dessa uniformer börjar ta slut... Danmark har ju inte mycket mer sand och öken än vad Vi i Sverige har...

Finns det ngn slags svensk M/90-uniform i ökecamo? Eller lånar man ex. USA:s ökenuniform? Om en svensk soldat nu hypotetiskt tänkt måste åka till Irak...  7.gif

Det finns faktiskt en riktig öken i Danmark som rör på sig ett par meter varje år...Den är inte stor, men rejäla sanddyner är det... ;)
Gotcha
QUOTE (HvPrsk @ Apr 16 2003, 14:51 )
Det finns faktiskt en riktig öken i Danmark som rör på sig ett par meter varje år...Den är  inte stor, men rejäla sanddyner är det... ;)

Vaddå? Skagen eller..??

B)
HvPrsk
QUOTE (Gotcha @ Apr 16 2003, 15:50 )
QUOTE (HvPrsk @ Apr 16 2003, 14:51 )
Det finns faktiskt en riktig öken i Danmark som rör på sig ett par meter varje år...Den är  inte stor, men rejäla sanddyner är det... ;)

Vaddå? Skagen eller..??

B)

Jepp... biggrin.gif
softfeel
Danmark är med i NATO vilket sätter dem i en annan politisk situation än den vi är i. De ska kunna åka iväg och strida för sina bunsförvanter, Sverige behöver bara bry sig om sitt närområde. Dock är det på tiden med en svensk ökenuniform för utlandssturkan. Helst i 90-mönster men i andra färger såklart.
Dahlberg
Nått sånt här kanske?

Limp
De borde ta fram en m/90 för sib. Borde väl lämpligen se ut som ovanstående vinter m/90 fast lite mer gråaktig
Axial
Det finns bilder på förslag till uniform 90 L där tyget är i beige nyans. Det sägs dock redan i den presentationen att mönstret på den slutliga uniformsmodellen kommer vara m/90.
Se länken nedan:

uniform 90 L förslag
Dahlberg
Fan, vad tjusigt... speciellt om den har ett kakifärgat 90-mönster...

En till grej att sätta upp på Vill-ha-listan... *dregglar*

blink.gif
The Swede
Den uniformen är fastställd.
Finns beskriven på SoldF.com

The Swede
Vpl8107
Stora Alvaret på Öland är väl en öken.
Iaf en skitstor sandstrand. B)
Dahlberg
QUOTE (The Swede @ Apr 16 2003, 17:13 )

The Swede

Jag har ju såklart läst allt på SoldF.com och vet således att en uniform 90L finns... men ett kakifärgat 90-mönster till denna är väl inte fastställt?!
bushman
Danmark har fö även öken på bornholm

det där med att danskarna har öken commo för att de är med i nato, ja visst men lusläs era papper vad gäller utlandstyrkan och upptäck vad som står om nato där.

Dessutom fanns det väl en unifom kallad m-93 och den var oxå "lätt" och hade inga dragkjedjor utan kardborre vid fötterna.
minns att någon kompis hade den med sig hem de byxorna från en FN-misson i kroatsien

Och var det inte en M90 citycamo på väg till stadsskytte en gång i tiden?
Har för mig att LG hade den på prov?

Fö behövs det ingen renodlad citycamo, om du strider i stad du färgas av miljön runt dig väldig snabbt.
Minns bilderna från 9-11 och upptäck att man skulle kunna hälla vetemjöl över sig, och få ett vet(t)igt camoflage
Vpl8107
Desutom så består ju Svenska städer till ganska stor del av gröska.

Sthlm var väl: 30% vatten, 30% grönt och 40% annat, om jag inte minns fel...
106
QUOTE (Dahlberg @ Apr 16 2003, 17:45 )
QUOTE (The Swede @ Apr 16 2003, 17:13 )

The Swede

Jag har ju såklart läst allt på SoldF.com och vet således att en uniform 90L finns... men ett kakifärgat 90-mönster till denna är väl inte fastställt?!

Jag tror the Swede uttalade sig om följande inlägg:
Det finns bilder på förslag till uniform 90 L där tyget är i beige nyans. Det sägs dock redan i den presentationen att mönstret på den slutliga uniformsmodellen kommer vara m/90.
Se länken nedan:

uniform 90 L förslag

Den uniform som beskrivs där är just det som blev 90L.

Danmark har väl samma ökenuniform som Tyskland? De har ju rätt lika kamouflage annars, färgerna skiljer lite bara.

Jag hade gärna sett en ökenvariant av m/90 på samma sätt som Tyskarna och britterna gjort dvs man behåller kamouflagemönstret och byter ut färgerna. På det sättet syns det fortfarande att det är en svensk uniform.

Men jag antar att anskaffning av ökenuniformer till viss del beror på politiska beslut om var vi skall kunna verka. Även annan utrustning måste ju anpassas till ökenklimat och soldaterna utbildas för det.

m/93FN används fortfarande, dock endast vid tjänst på campen. Alltså är det främst PL som använder byxorna, shorts används även av resten liksom skjortan. Skjortan är rätt vanlig i Sverige också eftersom man får bära utmärkelser på den (släpspännen och utbildningstecken).
Dahlberg
För att gå in på öken-camo över lag; finns det någon som har bilder som visar på hur olika länders öken-camo ser ut? Det skulle vara intressant att veta...

Det skulle vara intressant att över huvudtaget få bilder på länders olika camo-mönster...

Jag efterlyser alltså bilder på olika länders camo-mönster på fältuniformer!
kronvrak
Hör finns en bunt med bilder. http://www.tridentmilitary.com/WorldCamouflage.htm

Edit Hittade även denna bland bokmärkena (Har säkert fler.) http://www.worldcamo.com/
Fu Kjellberg
Kamouflage
Här är lite olika camo.
Dahlberg
Jag tackar för alla länkar... Nu blev det ju jättemycket camo-bilder, som jag kan dreggla över, helt plötsligt...
laugh.gif
Fu Kjellberg
Såg denna på tridentmilitarys sida.

En sådan uniform köpte jag i Libanon -91
Här kommer texten från hans sida:

LEBA1.Blue DPM used by military police in Lebanon.Lebanese soldiers wore this jacket during the investigation of the terrorist raid on the Russian consulate in Bierut. This is an extremely rare pattern and it is never found in open market.
Available in size medium.$150.00

Inte visste jag att jag hade en så ovanlig uniform. 7.gif
softfeel
Danska ökenuniformen:

Tyska:

Som synes helt olika.

Bilderna kommer från: http://www2.ttcn.ne.jp/~camouflage/
Protiwa
Finns det ngn slags svensk M/90-uniform i ökecamo? Eller lånar man ex. USA:s ökenuniform? Om en svensk soldat nu hypotetiskt tänkt måste åka till Irak...

När Sverige hade ett fältsjukhus i Somalia (1993), användes amerikanska ökenuniformer.

Skulle nog troligen användas igen om inte m90 skulle används med tanke på att många amerikanare själva har woodlandcammo.
Maverick
För sveriges del spelar det väl inte så stpr roll om det är gröntv camo på en ökenuniform?? Är ju inte i första hande det att M/90 under saudi missionen och somalia var fel camo på utanm att skiten var pissvarm... Nu har vi ju 90L som skall vara rätt okej enligt de som har testat den....
Kommer säkert funka lika bra eller bättre än ameikanska ökenuniformer...
bushman
Hur är det med bärandet igen, vad säjer reglementet?

vad jag minns så är det väl bara fältjacka och byxor som måste bäras?
om det är varmt som i saudi så behöver du inte bära fältskjorta 90 under uniformen?

En grej bara med m90 och varmt väder, provade vid en uppställning i maj för en två år sedan att köra det "iltalienska" stuket, dvs bar över kropp under jackan.
upptäckte att man brände sig satan, på de svarta fälten på jackan.
när solen värmer upp dem blir bara de varma och man bränner sig på tex armbågar och andra ställe där man har tunn hud.

finns dessa problem på 90L också

Bara en kul detalj i ämnet ökenuniform:
brittiska armen beslöt på 80-talet att de inte hade råd och behov av att hålla en massa ökencamo i förråd, man sålde ut dem.
gissa vem som köpte? rätt. Irak köpte dem som surplus.
vilket gav den roliga effekten att många brittiska soldater fick springa runt med woodland i öknen.
Dahlberg
QUOTE (Dahlberg @ Apr 16 2003, 19:17 )
Det skulle vara intressant att över huvudtaget få bilder på länders olika camo-mönster...

För att svara på mitt egna inlägg, så har jag lite snabbt knopat ihop en färgkarta... Notera att bildkvaliten, och ordningen på länderna inte är helt bra, jag reserverar mig även för att det förmodligen kan vara fel bild till fel land...

Nifelhel
Dahlberg:

USA använder väl inte längre det 6 färgade ökencamot, utan det 3 färgade ökendito.
"Nya"

Gamla aka "chocolate chip"

Marinkåren använder till viss del denna variant.

Och britterna använder denna i öknen.

Sverige har provat m90 i citycamouflage. Men det ansågs inte vara nödvändigt med speciella färger på uniformerna för Ssk-förband. uniformen blir efter ett tag gråsvart ändå, och då ser man inte ursprungscamouflaget... Så det blir så att säga ett "naturligt" camo.. biggrin.gif
Joanzon
När jag låg inne var det prat om att ssk skulle få ut svarta uniformer liknande dem som polisens insatsstyrka använde. Någon som kan bekräfta?
Doyle
QUOTE (Joanzon @ Apr 19 2003, 14:00 )
När jag låg inne var det prat om att ssk skulle få ut svarta uniformer liknande dem som polisens insatsstyrka använde. Någon som kan bekräfta?

Kan iaf bekräfta att det finns (fanns?) svarta m90. Bekant insatschef som hade den och grön m90 i sitt skåp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.