Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnstidningen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Dedicated
Bläddrade lite förstrött i det nya numret av Hemvärnstidningen som landade i lådan i fredags. Slogs av att hemvärnssoldater hade stridsväst 2000 på sig. Har för mig att dessa INTE kan köpas? Och var får man i så fall tag på en väst?

Nå, bara en tanke som slog mig.

/Fyhr
Lt. payne
Visst kan du som Hemvärnssoldat få ut SV2K.
Det gäller bara att kunna motivera behovet.
Dedicated
QUOTE (Lt. payne @ Apr 14 2003, 09:22 )
Visst kan du som Hemvärnssoldat få ut SV2K.
Det gäller bara att kunna motivera behovet.

Du menar utöver att "det är en ny häftig pryl som jag bara måste ha" typ? Tja, det blir skoj när den kommer ut till oss men tills dess får stridsbältet duga!
Krook
Om man läser tidningen så ser man att en av killarna går på Karlberg så han borde ju ha fått ut SV:n genom det röret.
Har inte en av killarna Recon-västen på sig?
Livhusaren
camo.gif
när jag var på Hvss för 1 månadsedan så hade vi Rikshemvärnschef
anders Lindström på besök och vi frågade han om lite av den komande utrustningen och när det var tänkt att det skulle komma och så här sa han.

Stridsväst/2000 kommer ut 2004 men Bered/insats plut kommer kanske få dom före.

Rödpunktsiktet kommer ut 2004

prickskyttegevär 90 kommer ut 2004 fast en del redan har dom.

Kevlarhjälmarna kommer ut 2004 också

stridssäck 2000 35L kommer ut 2004

det var dom punkterna som var klara som skulle komma 2004.
Lt. payne
Nej,jag menar att det går att få den tilldelad om du har ett behov av den i tjänsten.
Din uppgift ska inte gå att lösa med 304K utan att du måste ha en SV2K istället.

Nu får du en uppgift Fyhr,Motivera varför du behöver en SV2K?

biggrin.gif
bushman
Om du läser texten oxå så ser du att iallafall en av de som bär sv2k går på MHS och har väl tagit med sig sin utr. därifrån.
vad jag undrar över är väl mest om det är den sydafrikanska stridselen, som de andra två på bilden bär?

sedan vimlar ju hemvärnet av folk som känner någon som har en släkting som jobbar på något serviceförråd och som tycker det är självklart att deras släkt skall ha det senaste inom försvarets mode.
därför kan du få se koklottor i sv2k och insatsplutoner en stridssele 59 inom samma hvo.

Sedan kan man ha turen att vara ett prioförband och utrustas av närmsta förband.
vilket gör att vissa hvo:n i närheten av en flygflotilj i västsverigen i alla år har haft bättre utr. än de andra.

missförstå mig inte, vi har bra utrustning i vår insatspluton och jag är inte avundsjuk men jag vet att tom vår utr. sticker i ögonen på de som tillhör Hemvärnet i stort.

Fö håller jag med kan man motivera behovet skall man ha rätt utr.
Livhusaren
man kan oxå om man är medlem i FBU ta ut stridsväst 2000 på långlån OBS!!!
gäller EJ FbuU för dom får inte detta..

jag har kollat på mitt hål och det värkar okej!
Gotcha
QUOTE (Livhusaren @ Apr 14 2003, 10:49 )
jag har kollat på mitt hål och det värkar okej!

Ehm, läs en gång till och berätta för mig hur NI tyder detta?
*rättstavningsfascist*

bong.gif
Dedicated
QUOTE (Lt. payne @ Apr 14 2003, 09:47 )
Nej,jag menar att det går att få den tilldelad om du har ett behov av den i tjänsten.
Din uppgift ska inte gå att lösa med 304K utan att du måste ha en SV2K istället.

Nu får du en uppgift Fyhr,Motivera varför du behöver en SV2K?

biggrin.gif

Lt. payne; svår uppgift. Vår insatspluton har hittills inte hamnat i den situationen att en stridsväst hade varit bättre än 304k. För att fortsätta svära i kyrkan så behöver vi inte heller hjälm 90 för att lösa våra uppgifter. Samma med övriga prylar som vi tilldelats, faktiskt. Ännu så länge, ska tilläggas! Dock kan jag skriva en längre utläggning om varför jag bara MÅSTE ha mina 90P-byxor.........

Men, är någon annan här på forumet beredd skriva ihop en bra motivation så.....VASSE GO!
KattenJansson
Att motivera till att man behöver sv2k är väl bland det enklaste som finns.

Motivering "304K är undermålig sv2k är bättre, ge hit"

Frågan är bara hur väl anpassad sv2k är för ak4. Någon som vet?
The Swede
Den fungerar utmärkt till ak4.
Du får ner två magasin i varje magasinficka.
Det enda som inte passar är duellfickan som är för liten.

The Swede
SSN
Alltså är det bara jag som har ett gigantiskt hat mot 304?? jag menar finns det nått sämre skit?

;)
Dedicated
Det är möjligt att 304K ÄR skit, men jag tror inte vi får SV2000K fortare för det. Det får ju vara en vettig motivation till varför vi MÅSTE ha SV2000K istället för 304K. Alltså inte bara att 304K är skit.......
SSN
det var ingen motivering det var en åsikt som jag undrade om fler hade......

Fast den ända motivering jag behöver är att resten av FM och Hv ska införa SV2000 istället för 304:an, det om nånting borde räcka.....
Dedicated
Åsikten är delad.
SSN
Som det bör smile.gif
SSN
Nu när vi ändå är inne på Hv tidningen...läste ni ledaren? har jag misstolkat den eller vet inte "ledar skribenten" skillnad på legosoldat och yrkes soldat?
Dedicated
QUOTE (SSN @ Apr 14 2003, 12:22 )
Nu när vi ändå är inne på Hv tidningen...läste ni ledaren?  har jag misstolkat den eller vet inte "ledar skribenten" skillnad på legosoldat och yrkes soldat?

Som jag inledningsvis skrev "bläddrar jag lite" förstrött i den tidningen. Den vinner inga publicist-priser.
bushman
Nu skall ni lyssna på en gamling som gick med i hemvärnet för ca 15 år sedan.
skall inte skrämma er allt för mycket men den utrustning vi fick ut då......

kan säja att killarna i "repmånad" hade bättre grejor än oss.
har fortfande kvar skyddsmaskväska hedenhös, päronryggssäcken och något grått i vadmal som jag inte vågar ta i för jag tror den lever.

Att få ut sv2k inna 2012 vore skoj men jag ser hellre att vi får bättre sambandsmedel.
har ni provat ra 170? ge mig två trummpinnar så kanske jag kan få kontakt med någon.
SSN
@ fyhr

haha, sant smile.gif

@bushman

Jo, sambandet är ett riktigt stort problem, har sett att flera Hv kompanier köper in civil
utrustning för att klara det....men man tycker att ledningen borde ha uppmärksammat problemet.
Dedicated
QUOTE (bushman @ Apr 14 2003, 12:27 )
Nu skall ni lyssna på en gamling som gick med i hemvärnet för ca 15 år sedan.
skall inte skrämma er allt för mycket men den utrustning vi fick ut då......

kan säja att killarna i "repmånad" hade bättre grejor än oss.
har fortfande kvar skyddsmaskväska hedenhös, päronryggssäcken och något grått i vadmal som jag inte vågar ta i för jag tror den lever.

Att få ut sv2k inna 2012 vore skoj men jag ser hellre att vi får bättre sambandsmedel.
har ni provat ra 170? ge mig två trummpinnar så kanske jag kan få kontakt med någon.

Från en gamling till en annan; M59. Nya byxor, rock uttvättat ljusgrön. Läderrem runt midjan. Skyddsmaskväska M/39, bruna kängor. Samma gevär som min farfar haft......och så den snygga gröna väskan det var tänkt man skulle ha termos och ammunition i.

DET var tider det.......för bara ca. 15 år sedan.........
Bellum
Där slog herrn huvudet på spiken!
Fungerande samband måste ju ändå vara viktigare en sexiga stridsvästar!
Lt. payne
Det var goa tider biggrin.gif

Fick ni ut den gröna väskan som man skulle ha magasinen i ?
Om man vände sig om för fort ramlade allt ur! dry.gif

Värmerock med skotthål i ryggen!
Jag fick vår Plutch:s Rock som han hade haft som stöd under vapnet.
Skotthålet uppstod när rocken gled fram och plötsligt kom framför pipan!
smile.gif

Pang,Pang,Tjoff!
-vad fan var det?
-hoppsan,kulan gick igenom rocken.
unsure.gif
bushman
Nu nämde jag inte m-59 men det var ju fasktiskt fungerande kläder.
Nu lyckades jag få ut dubbel uppsättning av dessa så i höstas skänkte jag bort en av mina vindrockar, till tidningen fakum i göteborg.
den gör sannerligen mer nytta där än i min källare, och det är något jag rekomenderar andra att göra också

har ni kvar gamla persedlar som ändå inte används av försvaret och bara ligger och skräpar i era garderober/förråd skänk bort dem till folk som behöver.

nu pratar jag inte om hela uniformer men ett par m/59 byxor som inte får på er eller annat som bara samlar damm och blir malätet, passar bättre på bostadslösa.

kanske ett upprop som man skulle ta upp på forumet, vad tror ni??
nsky_517
QUOTE (SSN @ Apr 14 2003, 12:59 )
Alltså är det bara jag som har ett gigantiskt hat mot 304?? jag menar finns det nått sämre skit?

;)

kanske vi ska bilda förening... laugh.gif
mace
Det viktigaste är ju trots allt att motivera behovet. Vi fick en fråga på en utb.-helg för ett tag sedan. Skulle Insats-gruppen ha större användning av AK5 än AK4, efter mycket funderande kom vi fram till följande:
Nej, eftersom AK4 med 7,62 mm Sk ptr 10 pprj är ett mycket kraftigare vapen än AK5 med 5,56 mm sk ptr 5 stkprj så behåller vi hellre 4:an. Däremot så anser vi att en tilldelning av Granattillsats 40mm M203 skulle vara intressantare samt delar för att modifiera AK4. Till exempel en bättre avtryckarmekanism, bättre kolv och benstöd till skarpskyttarna. Vikbara alt. inskjutbara kolvar till vanliga skyttar.

Man måste ju se till den faktiska verksamheten och inte bara tänka: NY PRYL! VILL HA!

Hur ska man då motivera behovet av SV2k?
Eftersom 304K är anpassad till AK5 skyttar så passar inte magasinen i fickorna. Detta är ju inte bra men det fungerar ju hjälpligt. Däremot så har vi inom HV ett större behov av att kunna anpassa den burna utr. för vad situationen och övningen kräver. Då är det ju bra att kunna plocka bort fickor som inte behövs för tillfället, dessutom så ska ju vi ha utr. mycket längre än vad en normal vpl har den, då är det ju bättre att utr. är mer ergonomisk samt att ny utr. håller mycket längre än begagnad. Förutom detta så är ju flesta HV-män fan så mycket mer nogrann med vården av tilldelat mtrl. än den normala vpl., alltså håller ju grejorna längre för en HV-man.

Det är bara att börja spinna vidare på den här tråden...

Edit: Jag anser även att att det är skamligt att HV inte ska få ut fungerande samband. Kom igen nu, fast tråd?! Vad i hel*@£$ är det för nåt, det finns säkert flera hundra Ra180 som fan inte gör något annat än samlar damm i diverse förråd. Som gammal kabeltattare så anser jag att fältapan gör sig bäst som sänke på fiskenät. Hålla på att dra tråd då vi inte ens får gå in telias växlar utan måste ringa ut en teletekniker klockan 3 på lördag natt.

Teletekniker---> bong.gif <---HV-man
Bravo One
Hemvärnssoldaten har väl ingen större nytta av SV 2000 i dagsläget, Magasinfickorna är anpassade för ak5 magasin och ak4 magasinen passa inte i fickorna.

När det gäller grabbarna i Hemvärnstidiningen så använder de Kopian av den Sydafrikanska västen.
The Swede
Jodå Bravo One.
Du får plats med två ak4 magasin i varje magasinsväska på SV2K.
Duellfickan är för liten men i övrigt går det hur bra som helst.

The Swede
Bravo One
QUOTE (The Swede @ Apr 14 2003, 17:25 )
Jodå Bravo One.
Du får plats med två ak4 magasin i varje magasinsväska på SV2K.
Duellfickan är för liten men i övrigt går det hur bra som helst.

The Swede

Jaha där ser man, då hade Löjstisen jag pratade med fel då =)
The Swede
Ja, det har han definitivt.
Jag har en SV2K nere i garderoben och det funkar finfint med två ak4-mag i varje magficka.

The Swede
softfeel
QUOTE (The Swede @ Apr 14 2003, 19:42 )
Ja, det har han definitivt.
Jag har en SV2K nere i garderoben och det funkar finfint med två ak4-mag i varje magficka.

The Swede

Men hur går det då när du stoppar ak5-magasin i den? Skramlar inte det? Två ak4-mag borde väl ta större plats än två ak5-mag.
The Swede
Det går att komprimera fickorna med en elastisk rem.
Dessutom finns det ett band innuti fickorna som man kan trycka ner det ena magget bakom för att det inte ska skramla.

The Swede
softfeel
Tack, Swede salute.gif

Om man kollar på t.ex. Blackhawks västar så passar fickorna för 1 ak4-mag eller 2 ak5-mag (eller 2 mp5-mag) därför blev jag lite fundersam.
Pingo
Hmm..vad är egentligen fördelen med SV2K? Att bära mer utrustning? Till vilken nytta då? Är det inte tungt som det är?
Man bär väl en 40kg utrustning redan inkl uniform, pennor och multitång. Till det skall man lägga grupp utrustnin och/eller pluton utrustning som skall fördelas. Nä..är nöjd med bältet och ryggsäck 35l. Ge mig en bra radio och en lätt hjälm istället.

För övrig borde Hemvärnstidningen inte ta in bilder där icke reglementerad klädsel/utrustning syns. Ingen bra reklam för HV.
Limp
QUOTE (Pingo @ Apr 14 2003, 23:53 )
För övrig borde Hemvärnstidningen inte ta in bilder där icke reglementerad klädsel/utrustning syns. Ingen bra reklam för HV.

Du har i princip rätt, men med tanke på att 99.9% av de som läser den är HV-människor så spelar det inte nån större roll. Vi vet ju hur det ser ut ute på plutonerna redan.
bushman
Eftersom din profil avslöjar att du var med i hemvärnet redan på den "gamla goda tiden"
då vi var utrustade med långa bössan och stridsbh-m59.

så måste du ändå hålla med om att det har skett en uppryckning inom hv, sedan m90 infördes.
Ok nu är jag med i insatsplut. och slipper i största mån umgås med de andra plutonerna i vårt hemvärn och alla andra frivillig org.

Men jag ser hellre en stridväst alt. sydafrikansk stridssele för mycket, än ett par orange stövlar och wannabe-ak4 med lampor och minst tre sikten.
dessa clowner är oxå alltsom oftast mediakåta och tycker fortfarande att en kamera är den största uppfinningen sedan hjulet.
därför kommer de oxå med i tv och tidningar, lär dem att hålla sig borta och det är chefen som skall uttala sig och inte den enskilde soldaten.

det är chefen som sätter tonen för enheten och inte tvärtom.
Pingo
QUOTE (bushman @ Apr 15 2003, 00:18 )
Eftersom din profil avslöjar att du var med i hemvärnet redan på den "gamla goda tiden"
då vi var utrustade med långa bössan och stridsbh-m59.

så måste du ändå hålla med om att det har skett en uppryckning inom hv, sedan m90 infördes.
Ok nu är jag med i insatsplut. och slipper i största mån umgås med de andra plutonerna i vårt hemvärn och alla andra frivillig org.

Men jag ser hellre en stridväst alt. sydafrikansk stridssele för mycket, än ett par orange stövlar och wannabe-ak4 med lampor och minst tre sikten.
dessa clowner är oxå alltsom oftast mediakåta och tycker fortfarande att en kamera är den största uppfinningen sedan hjulet.
därför kommer de oxå med i tv och tidningar, lär dem att hålla sig borta och det är chefen som skall uttala sig och inte den enskilde soldaten.

Jag är inte emot att vi få ny utrustning... det är bra. Men 304K är nyligen utdelat och det fick vi strax efter att vi fått ut selen. Varför redan tjata om SV2k?
Vår insatspluton som för övrigt tillhör mitt kompani har mer och bättre utrustning än övriga men de gnäller faktiskt på andra hållet. De tycker att de har för mycket och för tung utrustning. Dock är det ett bra gäng med sunda värderingar och ingen av dem är direkt någon "prylbög". Deras chef har varit duktig och är en bra föregångsman ... utom när han sov i sitt värn med en RÖD-filt om sig.

Tänk om det hade varit lika mycket tjat om att få ut kortkalsong eller tgb20 som det är med SV2K eller hjälm 90 smile.gif
bushman
OK jag måste erkänna att jag är bortskämd som insatssoldat men jag håller med dig.
hellre en ra 180 till varje pluton än västar och baskrar.

eftersom du skriver tgb 20 i din önskelista förstår jag du inte nä har drabbats av ra 170.
eller som vi kallar den: "den brinnande glasslådan"

och om era killar klagar på att de har fått för mycket grejor, säjer jag vänta bara.....
när ni har fått hela 90-systemet så blir det trångt i garderoben.

för egen del älskar jag varje del av utr. eftersom jag har ett jobb där jag får nytta av vinterkängor, regnställ och gummistövlar.
Jag vet det är inte tillåtet, men grejorna skall användas inte malätas

Men man skall alltid komma ihop visdomsorden från murphys law of combat:
"armen med den enklaste uniformen vinner"
Radarjägare
QUOTE (bushman @ Apr 14 2003, 23:18 )

OBS! icke att förglömma: lasersikten och infällbara axelstöd, guilliesuits, ja, det finns inget slut :( min stf plutonchef ska jag vrida om öronen på vid nästa övning, han har gått och köpt sig en patrolhat i m/90 mönster dry.gif
106
QUOTE (Pingo @ Apr 14 2003, 23:53 )
Hmm..vad är egentligen fördelen med SV2K? Att bära mer utrustning? Till vilken nytta då? Är det inte tungt som det är?
Man bär väl en 40kg utrustning redan inkl uniform, pennor och multitång. Till det skall man lägga grupp utrustnin och/eller pluton utrustning som skall fördelas. Nä..är nöjd med bältet och ryggsäck 35l. Ge mig en bra radio och en lätt hjälm istället.

Nja, det blir inte mer utrustning totalt sett utan bara att man kan ha mer på sig, dvs det är alltid med och lätt gripbart. Man kan ha ett vätskesystem i västen vilket gör det lättare att drick under marsch när man behöver det. Dessutom slipper man problemet med överfulla bröstfickor på fältjackan eftersom man har utrustningen i västen. Fickorna går att flytta runt så det passar användaren, alltså behöver man inte ha med sig allting jämt.

Själv är jag utbildad med 304K och tycker det fungerar bra med väska 06. Med skyddsmaskväska 90 eller fältflaska 90 fastsatt på bältet sitter inte ryggsäcken bra, varken 70LK som är tilldelad eller Sacci 110L som jag använder.
Stridsvästen är inte så bra som alla tror innan de fått ut den (det verkar då som om västen skulle lösa alla problem). Den är väldigt varm att gå med sommartid, den är svårare att maskera vintertid och man sitter inte särskilt bekvämt i fordon ,alternativt att den tar mycket plats allt beroende på hur väskorna sitter.

I fält fungerar den bättre än 304K men inte så mycket bättre som vissa tror. Skulle hellre få ut fler fordon och sovsäck 2000 (den är mycket bättre än de gamla).
Radarjägare
QUOTE (106 @ Apr 14 2003, 23:58 )
Själv är jag utbildad med 304K och tycker det fungerar bra med väska 06. Med skyddsmaskväska 90 eller fältflaska 90 fastsatt på bältet sitter inte ryggsäcken bra, varken 70LK som är tilldelad eller Sacci 110L som jag använder.
Stridsvästen är inte så bra som alla tror innan de fått ut den (det verkar då som om västen skulle lösa alla problem). Den är väldigt varm att gå med sommartid, den är svårare att maskera vintertid och man sitter inte särskilt bekvämt i fordon ,alternativt att den tar mycket plats allt beroende på hur väskorna sitter.

I fält fungerar den bättre än 304K men inte så mycket bättre som vissa tror. Skulle hellre få ut fler fordon och sovsäck 2000 (den är mycket bättre än de gamla).

hade också 304, funkade toppen, tycker att det fortfarande e funkis, bara lite trångt med AK4 magasinen, men det som inte dödar....... blink.gif
106
QUOTE (Radarjägare @ Apr 15 2003, 00:52 )
...min stf plutonchef ska jag vrida om öronen på vid nästa övning, han har gått och köpt sig en patrolhat i m/90 mönster   dry.gif

Köpt? Den finns som tilldelad utrustning. Fick ut min till mission och av någon anledning fick jag med mig den hem. Inte för att jag vill ha skiten, jag använde den nämligen aldrig, utan för att jag packade ner den i fel väska. Det fanns faktiskt saker jag ville behålla men dum som jag var så lämnade jag tillbaka allting.
Förövrigt får den bara bäras av BasSäk och utlandsstyrkan (enligt UniR FM).

F-n, jag tänkte fel. mad.gif
Patrolhat, är det den amerikanska fältmössan?
Jag trodde du menade "boonie-hat". Nåja, det får stå kvar ändå.
Radarjägare
QUOTE (106 @ Apr 15 2003, 00:14 )
QUOTE (Radarjägare @ Apr 15 2003, 00:52 )
...min stf plutonchef ska jag vrida om öronen på vid nästa övning, han har gått och köpt sig en patrolhat i m/90 mönster   dry.gif

Köpt? Den finns som tilldelad utrustning. Fick ut min till mission och av någon anledning fick jag med mig den hem. Inte för att jag vill ha skiten, jag använde den nämligen aldrig, utan för att jag packade ner den i fel väska. Det fanns faktiskt saker jag ville behålla men dum som jag var så lämnade jag tillbaka allting.
Förövrigt får den bara bäras av BasSäk och utlandsstyrkan (enligt UniR FM).

F-n, jag tänkte fel. mad.gif
Patrolhat, är det den amerikanska fältmössan?
Jag trodde du menade "boonie-hat". Nåja, det får stå kvar ändå.

tur du rättade dig, annars hade jag gett dig en skriftlig spark där bak biggrin.gif
japp, det var INTE boonie-hat han har skaffat, utan den amerikanska fältmössan mad.gif
bushman
[OBS! icke att förglömma: lasersikten och infällbara axelstöd, guilliesuits, ja, det finns inget slut :( min stf plutonchef ska jag vrida om öronen på vid nästa övning, han har gått och köpt sig en patrolhat i m/90 mönster dry.gif

[/QUOTE]
då har jag bara två råd att ge, byt pluton eller byt ut chefen.
visst våra prickskyttar använder fälthatt 90 när vi andra har hjälm,men aldrig vid en uppställning och ALDRIG inför komp/batchf.

Jag syndar själv med att ha en civil svart väska på mitt stridbälte men detta är högst tillfälligt och skall när ekonomin tillåter, bytas ut mot en materialficka eller flerbruksficka liten.

allt civit som kan hjälpa dig skall oxå användas, folk gnäller på
att jag monterat en camelbak på min radiomes, men vid senaste SIB övn. var den oöverträffad.
men att se utsom ett skogstroll, och inte vara prickskytt är ett tydlig tecken på att man inte passar för sin tjänst.
och är man plutonchef OCH prickskytt så är man bara rent ut sagt dum.
vem har man med sig i som observatör? plut.sign.?
Radarjägare
[quote=bushman,Apr 15 2003, 00:33 ] [OBS! icke att förglömma: lasersikten och infällbara axelstöd, guilliesuits, ja, det finns inget slut :( min stf plutonchef ska jag vrida om öronen på vid nästa övning, han har gått och köpt sig en patrolhat i m/90 mönster dry.gif

[/QUOTE]
då har jag bara två råd att ge, byt pluton eller byt ut chefen.
visst våra prickskyttar använder fälthatt 90 när vi andra har hjälm,men aldrig vid en uppställning och ALDRIG inför komp/batchf.

Jag syndar själv med att ha en civil svart väska på mitt stridbälte men detta är högst tillfälligt och skall när ekonomin tillåter, bytas ut mot en materialficka eller flerbruksficka liten.

allt civit som kan hjälpa dig skall oxå användas, folk gnäller på
att jag monterat en camelbak på min radiomes, men vid senaste SIB övn. var den oöverträffad.
men att se utsom ett skogstroll, och inte vara prickskytt är ett tydlig tecken på att man inte passar för sin tjänst.
och är man plutonchef OCH prickskytt så är man bara rent ut sagt dum.
vem har man med sig i som observatör? plut.sign.? [/quote]
killen använder sig av en gammal amerikansk stridsväst, m/90 patrolcap (us fältmössa) samt en US övnings hjälm för inre tjänst (eftersom den är lättare och han bergis e rädd om sin kyckling-nacke och inte vill att den ska brytas av), kom just på en sak, vi degraderade han juh förra året från stf plutch till radarfraggel =)
Fu Kjellberg
Otroligt vad folk gnäller. Använd den utrustning som passar uppgiften.
Det är en sak om man är vpl då skall man göra som befälen säger.
Men som hv-man så anser jag att det är mer befogat att anpassa utr efter uppgift. Tex sätta på extra fickor på 304:an , vätskesystem mm.
För 10 år sen sprang man med gamla päronsäcken och ingen stridsele, då är det inte så konstigt om man köper en egen rygga och fixar en 304 som är bättre än inget.
Nu är det ju stridsvästar o vätskesystem som gäller.
Det är ju bara att titta på andra länder och se att dom fattat att soldater med vätskesystem
håller vätskebalansen bättre.
På sista batövningen kom batchefen och frågade vad jag hade på ryggen.
Ett vätskesystem svarade jag.
Han tyckte det var en bra grej. Inget gnäll där. biggrin.gif
bushman
Gnället beror på avundsjukan som växer, åtminstone i vårt HVO.
Insatsplutonerna satsas det mer på och får alla nya medlemmar, dessa unga killar vill inte ha något att göra med den äldre skara, som tycker att två helger om året i skogen räcker, och att hemvärnets viktigaste uppgift är att sälja bingolotter.

Men de vill fortfarande få ut samma utrustning som oss andra, varesig det gäller nya hjälmar eller striv 122.

Och om man bär fältmässig utr. så gör man det i fält, men vissa envisas med att lufsa runt med utstickande grejor, inför ögonen på befäl ifrån resten av FM.
det ger Hemvärnet dåligt rykte och spär på vårt rykte som "DAD's ARMY"
Dessa clowner tror att det är för sina tuffa grejor, folk fotar dem vid kompani uppställningar,
men istället är det tvärtom, man skrattar åt oss inne på regementena.

och då kvittar det om det står 250 rätt utrustade soldater brevid, det är clowner och wannabees som syns.
Lt. payne
QUOTE (bushman @ Apr 15 2003, 10:33 )
Gnället beror på avundsjukan som växer, åtminstone i vårt HVO.
Insatsplutonerna satsas det mer på och får alla nya medlemmar, dessa unga killar vill inte ha något att göra med den äldre skara, som tycker att två helger om året i skogen räcker, och att hemvärnets viktigaste uppgift är att sälja bingolotter.

Men de vill fortfarande få ut samma utrustning som oss andra, varesig det gäller nya hjälmar eller striv 122.

Och om man bär fältmässig utr. så gör man det i fält, men vissa envisas med att lufsa runt med utstickande grejor, inför ögonen på befäl ifrån resten av FM.
det ger Hemvärnet dåligt rykte och spär på vårt rykte som "DAD's ARMY"
Dessa clowner tror att det är för sina tuffa grejor, folk fotar dem vid kompani uppställningar,
men istället är det tvärtom, man skrattar åt oss inne på regementena.

och då kvittar det om det står 250 rätt utrustade soldater brevid, det är clowner och wannabees som syns.

@bushman, dra inte alla över en kam.

Jag blir 43 i år och avskyr "saft och bulle"Hemvärnet. De som känner mig vet att jag inte skyr några strapatser. Att vara äldre än de flesta är inte samma sak som att vara en bakåtsträvare.Hemvärnets styrka ligger i det stora spektrum av kunskaper som finns samlat.

I min värld finns det tre kategorier Hemvärnare:

1: Saft och bulle-kompaniet.
Mat,lumparminnen,motvilja att följa order och avundsjuka är
grundstenar.

2: Militaryshop/milcon/garderoben-kompaniet.
Prylar,utrustning,grejor och en total okunskap om vad/hur/när sakerna
ska nyttjas är en grundsten. Om man ifrågarsätter behovet får en
Forrest Gump blick tillbaka.

3:Hemvärnskompaniet.
Viljan,kunskaperna,accepterandet av regelverket och respekt för
varandra är grunden för verksamheten.

Det finns lite av varje i våra kompanier, Målet borde vara nr: 3
smile.gif
Fågel Fenix
>>Lt. Payne

Glömde du inte en grupp av HV-soldater ?
Den gruppen av människor som med kunskap införskaffar egen mtrl för att kunna lösa uppgifterna bättre ?

Som jag förstår ditt inlägg så är alla som har köpt någonting civilt okunniga ? 7.gif

Däremot kan jag hålla med om att det finns många prylbögar och andra köpglada personer där ute. Men fnns behovet så är det väl inte fel att införskaffa ?

Beroende på chefens bestämmelser mm ??
Väl mött

/Högberg- ej HV-man, men FBU-U pojke biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.