Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Estland skickar fredsbevarande styrkor till Irak
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Vildmannen
Kolla videon på svt.se

Svenska AK4 och m/59 brallor.

Undrar vad (v) och (mp) tycker om att vi skänker mtrl till Baltikum och sen använder dom det i Irak. biggrin.gif

F.ö verkar det vara lite andra tongångar i demonstrationerna där.. ohmy.gif
113JOR
Men det ska ju skicka FREDSBEVARANDE trupper varför skulle V o MP vara imot det? Roligt att det talar om specialförband och så har det AK4 o M/59or...där ser man att det är inte utrustningen som gör en soldat...det e hjärnan smile.gif

"Bush är en riktig estnisk karl" *lol*

/JOR
Krook
Det är ju bra att våra gamla grejor används för det ändamålet och att svensk metodik används. Jag tror absolut inte att mp och v har något emot detta. Men det är politik och är förbjudet på forumet.

Det vore kul att möta en Estnisk FN-soldat med "mina" gamla grejor ute på mission.

/Fk Krook
A2Keltainen
QUOTE (Fk Krook @ Apr 14 2003, 09:00 )
Det är ju bra att våra gamla grejor används för det ändamålet och att svensk metodik används.

Esterna har huvudsakligen utbildats av Finland, såvida jag inte missförstått saken totalt.
Krook
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 14 2003, 10:22 )
QUOTE (Fk Krook @ Apr 14 2003, 09:00 )
Det är ju bra att våra gamla grejor används för det ändamålet och att svensk metodik används.

Esterna har huvudsakligen utbildats av Finland, såvida jag inte missförstått saken totalt.

De har i stor omfattning utbildats genom Swedint:s försorg.

/Fk Krook
SSN
fan vars hittar du det på svt.se? :(
KattenJansson
Vi hade ju Estländare på I15 när jag lumpade där. Ett flertal av oss var väldigt uppretade på att dom åt upp ALL marmelad varje morgon. Dom fullkomligt tömde marmeladlagret.
Fu Dahlberg
QUOTE (KattenJansson @ Apr 14 2003, 12:27 )
Vi hade ju Estländare på I15 när jag lumpade där. Ett flertal av oss var väldigt uppretade på att dom åt upp ALL marmelad varje morgon. Dom fullkomligt tömde marmeladlagret.

Vi hadde 2 estläningar på t2 när jag låg där... Störtsköna killar... Dock noterade jag aldrig om marmelade tog slut biggrin.gif

Dom skulle utbilda sig till Off. I sverige, och då krävs ju svensk vpl.
A2Keltainen
Har Sverige dessutom utbildat både letter och litauer? Jag hade fått intrycket att någon slags grov indelning hade skett där de nordiska länderna ansvarade för att hjälpa till med uppbyggnaden av ett visst baltiskt land var. Då finskan är någorlunda lika estniskan (jämför svenska-danska, svenska-norska) och Finland och Estland både har geografiska och kulturella band, så tycker jag det verkade naturligt att Finland tog/tar ett speciellt ansvar för Estland.
Doyle
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 14 2003, 13:12 )
Har Sverige dessutom utbildat både letter och litauer?

Jag har sett est, lit och lettiska kadetter i svensk uniform från Mhs Halmstad.
Lynx_39
Citat: "Bush är en riktig estnisk karl" *lol*

Såg oxå den fina videon på nyheterna...haha....esterna är ett härligt folk! smile.gif B)

Lynx_39
SSN
alltså vars är klippet på svt.se...hittar inte :(
roninn
Om detta räknas som OT eller politiskt så är det bara att plocka bort.

Kanske Esterna som inte varit självständiga så många år vill hjälpa andra folk att bli fria. Dom kanske inte, likt vissa svenskar, tar frihet som något självklart som man inte ska offra någonting för.

Dom visar att det är handling och inte ord som ger resultat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.