Elfgren
Apr 12 2003, 14:05
http://www.f7.mil.se/photo.php?id=32138&aid=622Har flygbasjägarna den där konstiga hjälmen altid? varför?
Den ser ju för j*vlig ut
Vakten_F4
Apr 12 2003, 14:10
Skateboard/inlines-hjälm?
Elfgren
Apr 12 2003, 14:11
det ser ut så... delta töntarna har ju också en sådan hjälm... ful som stryck är den iaf
Maverick
Apr 12 2003, 14:44
QUOTE (Elfgren @ Apr 12 2003, 14:05 )
http://www.f7.mil.se/photo.php?id=32138&aid=622Har flygbasjägarna den där konstiga hjälmen altid? varför?
Den ser ju för j*vlig ut
Om man kikar vad som står under till så är det en hjälm som är avseed för CQB alltså strid i bebyggelse med inriktniong på genomsök i byggnader....
Skillnaden mellan en bra soldat och en dåluig soldat är om han ser till hur en pryl SER UT eller hur den är att använda

....
Skämt och sido.. Skitsamma om en pryl är ful.. Bara den gör jobbet....
90 hjälmen suger fett då den är rätt tung och man slänger med skalle och annat fram och tillbaka och det är snabba lägen.. Bättre med en lättare hjälm då som har till uppgift att vara mer slagskyddande än ballistisk skydd...
Gotcha
Apr 12 2003, 14:50
QUOTE (Maverick @ Apr 12 2003, 15:44 )
Den ser ju för j*vlig ut
Om man kikar vad som står under till så är det en hjälm som är avseed för CQB alltså strid i bebyggelse med inriktniong på genomsök i byggnader....
Skillnaden mellan en bra soldat och en dåluig soldat är om han ser till hur en pryl SER UT eller hur den är att använda

....
90 hjälmen suger fett då den är rätt tung och man slänger med skalle och annat fram och tillbaka och det är snabba lägen.. Bättre med en lättare hjälm då som har till uppgift att vara mer slagskyddande än ballistisk skydd...
Maverick har helt rätt, men det är svårt att inte tro att de bara har kikat en gäng för mycket på
Black Hawk Down.
Maverick
Apr 12 2003, 16:08
QUOTE (Gotcha @ Apr 12 2003, 14:50 )
Maverick har helt rätt, men det är svårt att inte tro att de bara har kikat en gäng för mycket på [i]Black Hawk Down.

Klart jag har rätt

Har jag ju alltid
Skämt och sido...
Hajjar dock inte varför FBJS skulle plocka fram egen materiel för husgenomsök... Vore väl mer en uppg för "ditt" förband??? Vid genomsök av båtar och annat (men det kanske är mer en uppgift för bassäk??) vore ju en sådan hjälnm rätt vettig...
Frågan infinner ju sig om FBJ hinner öva så mycket i Urban terräng?? Känns ju inte som deras normala terräng. Eller är detta en del av likriktningen på säk förbanden????
Ful, ja.
Men så länge det är funkis så är väl det bra. Samma sak med den hjälm 90K, må så vara att den stora, tung och otymplig. Den är ju fortfarande bättre än den gamla grötkastrullen i stål.
Skulle dock föredra om den här inlines-hjälmen vore målad i en mer militärisk färg. Blanksvart är ju inte så där värst fältmässigt.
The_mistaken
Apr 12 2003, 21:53
ser det dumt ut men funkar så är det inte dumt det är bara att acceptera. Det är inte altid man tycker att man är snygg men man funkar alltså är det bara att acceptera
Fu Kjellberg
Apr 12 2003, 23:48

Det är ju en viss skillnad på fbjs moppehjälm och Protec halfcut hjälmen som delta använde i början på 90-talet.
Protec hjälmen har ju inget ballistiskt skydd men den skyddar mot stötar och slag. sitter bra på huvudet och väger inget. Billig dessutom.
Men nu används ju andra hjälmar typ MICH hjälmen.
Smocken
Apr 13 2003, 01:27
Va fan kan dom inte dra på lite mattsvart istället??
KalleSWE
Apr 13 2003, 10:20
Behövs inte på en flygbas för där är det så mycket annat som lyser i ögonen på Fi
nsky_517
Apr 13 2003, 11:45
dessutom är dom ju gruperade utanför flygbaserna...
Joanzon
Apr 13 2003, 14:12
Fan grabbar... Det man inte ser på bilden är ju att deras moppar är parkerade runt hörnet!
Den ser ju för j*vlig ut

....
CQB ??? Hur läses detta.
I SIB/MOUT situationer föredrar jag själva 90 helmut. Är det i någon situation det behövs en bra hjälm så är det här. Hjälmen som Delta killarna har med ventilationshål uppe på skallen är kanske inte så begåvat att ha om det börjar trilla ner sten och annat s..t i huvudet på en.
Nifelhel
Apr 13 2003, 18:17
QUOTE (heiho @ Apr 13 2003, 17:07 )
Den ser ju för j*vlig ut

....
CQB ??? Hur läses detta.
I SIB/MOUT situationer föredrar jag själva 90 helmut. Är det i någon situation det behövs en bra hjälm så är det här. Hjälmen som Delta killarna har med ventilationshål uppe på skallen är kanske inte så begåvat att ha om det börjar trilla ner sten och annat s..t i huvudet på en.
CQB= Close Quarter Battle
Protiwa
Apr 15 2003, 23:50
Nån som vet var man kan få tag på en Protec halfcut hjälm.
Är intresserad av att köpa en.
Fu Kjellberg
Apr 16 2003, 05:50
Testa sportaffärerna. Köpte min på Sportex. Inte protec men av märket Agressive, men dom ser likadana ut.
Kan maila bild om du vill.
Protiwa
Apr 16 2003, 08:49
Ja, maila gärna en bild!
Vad kostade hjälmen?
Är den mattsvart eller blank? Man vill ju ha en mattsvart.
Fu Kjellberg
Apr 16 2003, 12:05
Ge mig din mailadress så mailar jag.
kan inte skicka bilder via SOLDFs mail.
Hjälmen var blank men jag sandpapprade den så den blev matt.
Kostade 200 kr.
bushman
Apr 16 2003, 17:15
stadium säljer pro-tec orginal ca 350 kr
men det finns billigare där oxå revolutions tex ca 200.
provade pro-tec:en idag och den satt jävligt skönt, hmmm får lön i morgon........
ett tips är att gå loss med gaffa-tejp på hjälmen, tar bort glansen och man förstör inte hjämen som sandpapper gör.
Fö så används CQB-hjälmar vid mer SWAT lika uppdrag, att delta har den i BHD beror att de skulle inte vara kvar så länge inne i stad.
det gick väl inte riktigt som planerat i den operationen eller hur?
Smocken
Apr 16 2003, 18:49
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 16 2003, 06:50 )
Köpte min på Sportex.
Och vad var ändamålet?Att vara Sperchial super delta force cqb mastah (alltså möpa runt i den på HV övningar) eller för att skejta eller åka inlines?
Fu Kjellberg
Apr 16 2003, 19:31
QUOTE (Smocken @ Apr 16 2003, 19:49 )
QUOTE (Fu Kjellberg @ Apr 16 2003, 06:50 )
Köpte min på Sportex.
Och vad var ändamålet?Att vara Sperchial super delta force cqb mastah (alltså möpa runt i den på HV övningar) eller för att skejta eller åka inlines?
Till min utländska prylsamling och diverse B-uppdrag och även vid privata firningsövningar.
2Sharp
Apr 16 2003, 19:38
När jag gjorde GU på FBJS anpassades utbildningen efter flygbasen, mycket bebyggelse = mer SIB, lite byggnader = mindre SIB.
Protiwa
Apr 26 2003, 09:40
QUOTE (bushman @ Apr 16 2003, 18:15 )
ett tips är att gå loss med gaffa-tejp på hjälmen, tar bort glansen och man förstör inte hjämen som sandpapper gör.
Fu Kjellberg - Tack för bilderna!
Funderade på om man inte kan sprymåla hjälmen mattsvart. Någom som vet någon nackdel med det?
Fu Kjellberg
Apr 26 2003, 11:24
Det kan du säkert. Se bara till så att du inte sprayar på inredningen i hjälmen. Har hört att färgen löser upp den. :(
Nackdelen är ju att den slits bort.
Har läst att du kan först lägga en primer på hjälmen och sen måla svart. så får du en skrovlig yta typ så här:
Målad hjälm.
Protiwa
Apr 26 2003, 13:04
Slits färgen är det ju bara att måla igen...
Får maskera inredningen med tidningspapper och tape så går det nog bra.
Såg också bilden, där av jag fick idén till att måla.
Jag tror att det funkar bra.
Ska bara köpa en hjälm först. Har inte hittat någon orginal, ska in och kolla på Stadium när jag får tid.
Fu Kjellberg
Apr 26 2003, 13:15
Måste det vara original?
Hjälmen jag köpte är identisk till utseendet. Kan vara att inredningen skiljer.
200 kr är ju överkomligt.
Skall du måla den är det ju ingen som ser om det är Protec eller Agressive
Protiwa
Apr 26 2003, 13:37
Det måste inte vara orginal men som samlare vill man ju att det ska vara det.
tyckte jag hörde nått om att den skulle kosta ca: 350:- och det är ok,
kan betala 150:- extra för en orginal. Man är ju lite galen. Endel samlar frimärken, jag samlar militäria...
softfeel
Apr 26 2003, 15:26
QUOTE (Protiwa @ Apr 26 2003, 14:37 )
Man är ju lite galen. Endel samlar frimärken, jag samlar militäria...
Nej, du är inte galen. Du är
NORMAL
Protiwa
Apr 26 2003, 17:34
QUOTE (softfeel @ Apr 26 2003, 16:26 )
QUOTE (Protiwa @ Apr 26 2003, 14:37 )
Man är ju lite galen. Endel samlar frimärken, jag samlar militäria...
Nej, du är inte galen. Du är
NORMAL
Tack Softfeel!
Är du också samlare?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.