Elfgren
Apr 10 2003, 15:11
Hej, *mitt första inlägg*
Ska kanske presentera mig. Jag är en FBU-ungdom som är lite MÖP:ig. Bor i Linköping och är 16 år.
Nu till min fråga. Jag och några vänner ska i privat regi bege oss ut och marschera under påsk lovet. Vi ska sova i vindskydd och det blir 2 nätter 3 dagar 10 mil. Eftersom jag är endast marscherat något soldat prov och nån mil hit och dit så kan jag inte så mycket. Vad ska vi tänbka på? är det någon speciel matriel vi ska ha med lr inte ha med? ryggan väger nu 27-28 kg har en Mountain Patrol Ryggsäck. Är det för mycket beyhöver jag dumpa grejor? vad ska man tänka på när man sover i ensammavargen (som vi ska göra)?
Tack för svar
Elfgren
Bengtsson
Apr 10 2003, 15:31
Vad är det för grejjer ni har med er nu då? 27-28 kilo per gubbe för en "helgtur"?
Joanzon
Apr 10 2003, 15:33
Tejpa fötterna.... kolla på tips och trix tråden... där finns endel matnyttigt.
Elfgren
Apr 10 2003, 15:36
QUOTE (Bengtsson @ Apr 10 2003, 16:31 )
Vad är det för grejjer ni har med er nu då? 27-28 kilo per gubbe för en "helgtur"?
Jag skissa upp en lista på det jag ska ha med mig så jag inte glömmer det och det blir så mycket tillsammans trot lr ej
Regnkläder
Liggunderlag
Strumpor och sockor i mängder (köp civila oxå)
Mat
Kök
Disksats till kök, ta med diskmedel och trasa
Underhållningsaparatur (walkman, radio etc.)
Värmejacka och värmebyxor
Ombyte extra kläder
Varma tröjor m/87,Töja 90, civilflis
Hygien artiklar inkl. nagelsax
fältpyamas, långkalsonger och nån tröja
Sovsäck
Engångstalrikar
Vindskydd
Vatten 8-12 liter
Ryggsäck
Pet-falskor att ha vatten i (helst svart tejpade)
Plastpåsar i alla format till allt
Thermos
Kniv(ar)
Klocka
Mobil (med bat. och pengar)
Bränsle till kök
Kamera
Fiklampa
Bestick
Kåsa
Godis (andra njutningsmedel)
Tändare lr tändstickor i plastpåse
Kronans bandagekit
Elfgren
Edit: stavning
Bengtsson
Apr 10 2003, 15:40
Okej. Låter som en rimlig packning helt klart. Kolla även tråden som Joanzon tipsade om, en hel del bra grejjer där.
Joanzon
Apr 10 2003, 15:47
Så här skulle jag gjort:
Regnkläder
Liggunderlag
Strumpor och sockor i mängder (köp civila oxå) - ta med fyra par, det räcker
Mat - köp frystorkat
Kök
Disksats till kök, ta med diskmedel och trasa
Underhållningsaparatur (walkman, radio etc.)
Värmejacka och värmebyxor - skit i byxorna, ta med långkalsonger istället
Ombyte extra kläder
Varma tröjor m/87,Töja 90, civilflis - en varm tröja räcker
Hygien artiklar inkl. nagelsax - klipp naglarna innan, dom växer inte allt för fort
fältpyamas, långkalsonger och nån tröja
Sovsäck
Engångstalrikar - du har ju köket!
Vindskydd
Vatten 8-12 liter - du har inte putitabs?
Ryggsäck
Pet-falskor att ha vatten i (helst svart tejpade)
Plastpåsar i alla format till allt
Thermos
Kniv(ar)
Klocka
Mobil (med bat. och pengar)
Bränsle till kök
Kamera
Fiklampa
Bestick
Kåsa
Godis (andra njutningsmedel)
Tändare lr tändstickor i plastpåse
Kronans bandagekit
Fågel Fenix
Apr 10 2003, 16:41
QUOTE (Joanzon @ Apr 10 2003, 15:47 )
Så här skulle jag gjort:
*Mat - köp frystorkat
*Diskksats till kök, ta med diskmedel och trasa
*Pet-falskor att ha vatten i (helst svart tejpade)
*Tändare lr tändstickor i plastpåse
*Kronans bandagekit
Om ni skall vara ute så få dagar så tål nog "riktigt" mat det. Beroende på vart ni bor iofs. Temperaturen börjar ju leta sig uppåt.
Diskgrejer. Ta svinto. Blir lite lättare och så tar det mindre plats ;)
Varför skall ni ha svarttejpade vattenflaskor ?
Ni skall väl inte gömma er ?
Sen tycker jag förövrigt att hela grejen med att tejpa flaskorna är urdum, men det hör ju inte hit...
Ta med ett tändstål/jukkasticka. Alltid bra att öva!
Släng ner några värktabletter lite ögondroppar kanske. Dumt att behöva avbryta hela utflykten pga ngt oönskat i ögat...
LYcka till och ha det underbart!
Joanzon
Apr 10 2003, 16:49
QUOTE (Fågel Fenix @ Apr 10 2003, 17:41 )
Om ni skall vara ute så få dagar så tål nog "riktigt" mat det. Beroende på vart ni bor iofs. Temperaturen börjar ju leta sig uppåt.
tänkte mest på att frystorkat väger betydligt mindre...
Fågel Fenix
Apr 10 2003, 16:51
QUOTE (Joanzon @ Apr 10 2003, 16:49 )
QUOTE (Fågel Fenix @ Apr 10 2003, 17:41 )
tänkte mest på att frystorkat väger betydligt mindre...
hihi. tänkte inte på det....tänkte bara på "godheten" och "billigheten" ;)
Hur som helst så tycker jag att eran packning väger för tok för mkt!
Jag skulle då iaf försöka banta ner det till ca 20 kg. Det är top vad jag vill bära

på trevliga turer...
De gånger jag har varit ute och vandrat i fjällen så har jag inte fått ryggan att väga mer än 21 kg. Då har jag/vi varit ute i fyra-fem dagar. Delar man på bördan att bära mat och tält så går det rätt så bra.
Saker som jag skulle ha lämnat:
Underhållningsapparatur, pyjamas, engångstallrikar (jag brukar ha med 1 st djup plasttallrik), vatten (1-2 liter ok, men annars brukar jag försöka fylla på efter hand).
Detta väger mer än vad som är värt att släpa på.
Multitool med sax är en bra grej och i övrigt håller jag med Fågel Fenix och Joanzon.
Lycka till.
Kläder
Jacka och byxor - Gärna i något funktionsmatrial
Regnkläder - behövs ej om jacka och byxa tål vatten
Kortbyxor
Varm tröja - Fleece, Kronans Tröja 90 eller något liknande
Undertröja - 2st gärna funktionsvariant undvika bomull
Långkalsong - undvik bomull
Kalsonger - 2 par, tvätta vid behov
Kängor
Tjocka strumpor- ej bomull
Tunna stumpor - 2-3 par ej bomull Kan tvätta vid behov
(Sandaler - skönt att lufta fötterna på kvällen, eller att använda vid vadning)
Mössa
Handskar
Mat och tillagning
Kök - 1 till 2 personer
Svamp
kåsa
Bestick - kan räcka med en sked
Vattenflaska
Bränlse
tändstickor
Mat - Frystorkat, pasta, bröd...
Något gott - Godis eller whiskey om man är på det humöret ;)
Hygien
Handduk - ta inte ett badlakan på 3x2m
Tandborste - kan kapas för att minska volym och vikt

Tandkräm - Liten tub delas på hela gruppen
Rakhyvel
tvål - delas på hela gruppen
(Mediciner - vid behov)
Compeed
Tejp - Vid behov tejpa fötterna
Förstaförband
Toapapper - ta inte en hel rulle om det bara gäller några dagar
Bra att ha
Kniv - en räcker
karta och kompass - en per grupp
(Multitång)
Klocka
Kamera + film
Ficklampa
(Kikare)
Pengar
Kontokort
Körkort
Telefon
Lycka till
edit
Den här listan tål även längra vandringar, bara att kompletera vid behov
Fågel Fenix
Apr 10 2003, 19:19
QUOTE (ARN @ Apr 10 2003, 17:03 )
Toapapper - ta inte en hel rulle om det bara gäller några dagar
Vafalls ?
har du inte hört uttrycket "ha alltid en toarulle i bakfickan" ??
Alltså tar man med hela! vet ju aldig vad som händer
Björkman
Apr 10 2003, 21:21
Stålull är ypperligt att rengöra stormkök med!...
Tänkte även jag ge mig ut och sova någon natt ute, under påsklovet.
Blir nog trevligt...
Lycka till!
APC-mannen
Apr 10 2003, 21:26
Ni får säga vad ni vill men jag tycker att amerikanska MRE är skitsmidiga att ha med sig även på civila "utflykter". Vet att vissa tycker att de är kass, men jag har då med mig sådana när jag ska på nån grej ute i naturen. Det händer dock inte så värst ofta, bekväm människa som man blivit!
QUOTE (Björkman @ Apr 10 2003, 21:21 )
Tänkte även jag ge mig ut och sova någon natt ute, under påsklovet.
Blir nog trevligt...
Lycka till!
Hmmm... Själv skulle jag rekomendera en sådan där svamp typ Scotchbrite
Det beror lite på vad köket är av för meterial. Stålull och aluminium är inte så bra, det är ju inte helt nyttigt med aluminium.
Vad gäller VA/MRE och liknande, de är bra men varför inte ta med sig vanlig pasta, ris eller nudlar (ännu lättare) det blir godare och kostar betydligt mindre. Ni behöver inte varsitt kök heller och kan spara vikt på det sättet.
Säger jag som alltid har för mycket skit med mig.
Livhusaren
Apr 11 2003, 07:03
Tja skall ni ut som ett gäng glada kisar i skogen och vandra 10 mil
så skulle jag noga tänka över min packning och 16 bast och dra på sig
30 -35 pannor det är nog lite väll mycket skulle banta det till 20-25 kg
max.
Men som en av talarna ARN säger och skriver är mycket rimligt för er
samt glöm inte frystorkat lätt och smidigt att ha med sig samt plast talrikar onödigt
ni har väll "Snuskburken eller Jägarköket" ?? funkar alldeles utmärkt annars
låna en snuskburk.
Tändstål är inte helt fel heller att ha i fickan lätt att jobba med..
samt en toarulle på man om det skulle behövas lämnas matriell.
en sak som kan vara bra att ha det är (renings tabbleter)
samt salttabbleter för att kroppen skall få salt..med tanken på att
ni kanske svettas mycket och kanske behöver fylla på.
Minus då: Tändstickor i en plastpåse ..är det varmt så¨kommer det bli kondens
på stickorna och det har ingen direkt värkan längre..
Och till dig Fågel fenix. att tejpa vattenflaskorna är bara för att minska risken för sprickor
i fall om tappar den i backen så går den inte sönder lika snabbt.
Önskar er annars Lyckatill på eran vandring och skall skjälv ut och vandra snart med mina gubbs men vi har en packning på runt 30-40kg .
Ett bra alternativ till Svinto och Scotchbrite är mossa. Alldeles gratis och finns att plocka i de flesta miljöer.
/Fk Krook
Elfgren
Apr 11 2003, 11:02
Tack för alla svar...
Jag har jägarkök, och jag har altid diksat med papper, svamp, diskmedel och vatten, funkar as bra så diskningen har jag koll på
Fågel Fenix
Apr 11 2003, 11:28
QUOTE (Livhusaren @ Apr 11 2003, 07:03 )
samt salttabbleter för att kroppen skall få salt..med tanken på att
ni kanske svettas mycket och kanske behöver fylla på.
Och till dig Fågel fenix. att tejpa vattenflaskorna är bara för att minska risken för sprickor
i fall om tappar den i backen så går den inte sönder lika snabbt.
Önskar er annars Lyckatill på eran vandring och skall skjälv ut och vandra snart med mina gubbs men vi har en packning på runt 30-40kg .
Salttabletter, skulle inte tro det
Då man svettas så åker ju svett ifrån kroppen, denna tar med sig salt, dock väldigt lite. Så när du svettas så höjer du saltkoncentrationen i kroppen och det behövs ej några salttabletter. Dock är det ju gott att salta maten ibland.
Och till dig Livhusaren. Det är uppfattat. Dock ser jag inte att ett lager tejp skall kunna skydda en flaska så mkt att den inte spricker vid fall eller dylikt men ok ;)
jag tycker att ni har satt upp en ganska hög sträcka som mål. jag skulle då inte ge mig ut på ngt sånt det första jag gör. Dock så vet jag ju inget om er erfarenhet
Lycka återigen till!
QUOTE (Fågel Fenix @ Apr 11 2003, 12:28 )
Salttabletter, skulle inte tro det :D
Då man svettas så åker ju svett ifrån kroppen, denna tar med sig salt, dock väldigt lite. Så när du svettas så höjer du saltkoncentrationen i kroppen och det behövs ej några salttabletter. Dock är det ju gott att salta maten ibland. :)
Vad är det som är roligt?
Som du säger så svettas man ut salt. När man svettas blir man törstig. Då dricker man normalt vatten. Innehåller vattnet du dricker salt, eller måste du tillföra det på något annat sätt tror du?
Sedan får man förmodligen inte problem med saltbrist under en helgs vandring i svalt klimat. Men om du är ute länge och det är varmt så KOMMER du att svettas ut mycket salt.
nsky_517
Apr 11 2003, 11:53
Skithus papper? lyxigheter. det ska vara kottar!
vi använde inte diskborste en enda gång i fält. gran ris eller tall ris funkar ypperligt.
4 par strupor räcker, 2 par torra i väskan ett par på fötterna och ett par som torkas(ifall dom är blöta då...)
glöm inte en liten första hjälpen låda, tryckförband, plåster, huvudvärkstabletter, ögondroppar, elstiskbinda. som sagt, man vet aldrig när olyckan är framme.
ta med lite salta fiskar eller annat salt godis, det behövs ett lite salttillskott när man svettas mycket.
kånka inte på "kan vara bra och ha" utrustning, ibland har man tendes att ta med sej för mycket skit...
Dra på kängorna och ha kul!
Elfgren
Apr 11 2003, 12:08
jag tycker att ni har satt upp en ganska hög sträcka som mål. jag skulle då inte ge mig ut på ngt sånt det första jag gör. Dock så vet jag ju inget om er erfarenhet
Lycka återigen till!

Jag skrev i frågan att jag gått en kamratmarsch och gåt t några mil med packning lite hit och dit..... så jag har ingen jätte erfarenhet men jag har inte haft några som helst problem med tidigare marscher
FBU i Linköping ja det är ju grabarna med choklad i.Får ni fårtfarande soldat prob på era så kallade kamrat marcher?Är fårtfarande Kapten Anderson som är skout ledare? /:)
Elfgren
Apr 11 2003, 12:45
QUOTE (GRKFlo @ Apr 11 2003, 13:17 )
FBU i Linköping ja det är ju grabarna med choklad i.Får ni fårtfarande soldat prob på era så kallade kamrat marcher?Är fårtfarande Kapten Anderson som är skout ledare?
Ja det är fortfarande Kapten andersson(aka länken) som leder verksammheten. Vi får fortfarande soldatprovsmärket på våra kamratmarscher ja, det är ju 3 mil som det ska vara
QUOTE (Ing @ Apr 11 2003, 12:47 )
Då man svettas så åker ju svett ifrån kroppen, denna tar med sig salt, dock väldigt lite. Så när du svettas så höjer du saltkoncentrationen i kroppen och det behövs ej några salttabletter. Dock är det ju gott att salta maten ibland.

Som du säger så svettas man ut salt. När man svettas blir man törstig. Då dricker man normalt vatten. Innehåller vattnet du dricker salt, eller måste du tillföra det på något annat sätt tror du?
Sedan får man förmodligen inte problem med saltbrist under en helgs vandring i svalt klimat. Men om du är ute länge och det är varmt så KOMMER du att svettas ut mycket salt.
Anser också att man skall försöka fylla på med lite extra salt. Har själv upplevt att man vill ha salt när man har varit ute ett tag. Man tappar mer än man kan tro.
Fågel Fenix
Apr 11 2003, 15:59
QUOTE (Ing @ Apr 11 2003, 11:47 )

Det var hela grejen med salttabletter som jag tyckte var lite lustig. Vet att det finns men det känns lite som en übergrej...
Men om jag inte ser fel så tror jag att jag skrev ngt med att det kan vara gott att salta maten ibland. Då borde väl man få i sig salt...eller ??
Vet också att det är väldigt gott med salt då man har varit ute länge. Mmmm salta sillar!
Men varsågod. Ät era salttabletter ni. Vi lever ju i ett fritt land...
jonte72
Apr 11 2003, 17:10
Varför bära med sig 8-12 kg vatten...räcker med 2-3 liter, sedan får ni tigga till er lite vatten eller köra med tågon typ av vattenrening.
Joanzon
Apr 11 2003, 22:59
Hävdar att saltabletter är lika nödvändigt som glastermosen man fick ut vid inrycket! Saltet som finns i maten räcker mer än väl! BASTA!
Romulus
Apr 12 2003, 13:37
/:) Ta med er en påse salta jordnötter, dessa gör dessutom att ni känner törst och därför dricker vatten...
Är det kallt kan det vara svårt att komma ihåg att dricka tillräckligt..
Poängen med alla dom här inläggen som jag förstår dom är: Kånka inte en massa onödig skit..
Vilket jag håller med om.
Vatten går alltid att tigga till sig om man rör sig i områden som har någon sorts befolkning.
Det är sällan någon skulle neka dig att fylla på en vattenflaska..Om dom mot förmodan skulle göra det genomför ett rejält eldöverfall under natten..
Have fun,
Romulus. /:)
Elfgren
Apr 12 2003, 13:50
QUOTE (Romulus @ Apr 12 2003, 14:37 )
Vatten går alltid att tigga till sig om man rör sig i områden som har någon sorts befolkning.
Grejen är, det gör vi inte
Kanske står i tråden men vad är syftet med marschen? Är det för att det skall vara så jobbigt som möjligt eller är det bara för att ut och "mysa" i naturen.
Är det bara för rekriation(stavning?) så skulle jag dumpa ruskigt mycket grejer om packningen väger 25-30 kilo, men det är jag det. Fanns ingen gul liten gubbe med ölmage.
Fågel Fenix
Apr 13 2003, 00:08
QUOTE (Romulus @ Apr 12 2003, 13:37 )
/<!--emo&:)-->

<!--endemo--> Ta med er en påse salta jordnötter, dessa gör dessutom att ni känner törst och därför dricker vatten...
Är det kallt kan det vara svårt att komma ihåg att dricka tillräckligt..
Poängen med alla dom här inläggen som jag förstår dom är: Kånka inte en massa onödig skit..
Vilket jag håller med om.
Det är sällan någon skulle neka dig att fylla på en vattenflaska..Om dom mot förmodan skulle göra det genomför ett rejält eldöverfall under natten..
Have fun,
Romulus. /<!--emo&:)-->

<!--endemo-->
Skiten är ju bara att när man känner törst så har man redan vätskebrist....
Drick små mängder kontinuerligt istället ;)
Elfgren
Apr 13 2003, 10:05
Hej,
Fågel Fenix: jo jag vet ty kroppen absorberar endast 2dl i timmen
MBW: Syftet är att ha kul med kompisarna samtidigt som vi marsch tränar
Jaha, i morgon gäller det... Vi börjar gå på måndagen går hela måndagen....sover....går hela tisdagen........sover.........går hela onsdagen..... blir upphämtade
/ Elfgren
Mmmm...kör inte slut på er bara. Fast jag vet inte hur mycket ni har gått förut och med hur tung packning. Det är lätt att överskatta sig i början. Ta säcken gå några timmar för att testa hur det känns(några dar i förväg) har man förmycket brukar man upptäcka det ganska så omgående.
Ha så kul. B)
kronvrak
Apr 13 2003, 10:54
QUOTE (Elfgren @ Apr 13 2003, 11:05 )
Hej,
Fågel Fenix: jo jag vet ty kroppen absorberar endast 2dl i timmen
Det här stämmer inte, kroppen kan ta upp betydligt mer än så per timme.
Att tillföra extra salt i de temperaturzoner som finns i Sverige är väl också lite överdrivet ? Specielt på en så kort tur, salta jordnötter låter iofs gott och så får man ganska mycket energi på ett enkelt sätt men man behöver dem inte för saltets skull.
Jag skulle dumpa så mycket som möjligt av packningen hemma, packning över 20 kg är ganska onödigt för en tur på några dagar.
btw Något att sova i behöver man väl inte om man har en bra sovsäck ?
Elfgren
Apr 13 2003, 13:51
Enligt ett befäl från FJS (viserligen saft ocg bulle men iaf) så kan kroppen bara absorbera 2dl per timme
Joanzon
Apr 13 2003, 13:56
QUOTE (Elfgren @ Apr 13 2003, 14:51 )
Enligt ett befäl från FJS (viserligen saft ocg bulle men iaf) så kan kroppen bara absorbera 2dl per timme
Hur som helst är det rappakalja! kroppen tar upp ca 0,5-1 L vätska i timmen. Annars skulle kroppen bara kunna absorbera 4.8 liter per dygn. Vid hög belastning kan du svettas ut det på ett par, tre timmar och skulle således ha väldiga problem att återhämta dig. GÖR OM, GÖR RÄTT!
Raffsec
Apr 13 2003, 14:15
Något som är bra och trevligt att ha med på marsch är jägarsnus.....
Joanzon
Apr 13 2003, 14:18
Jägarsnus, va fan är det? nermalt glassplitter?
Johan ES
Apr 13 2003, 14:24
QUOTE (Joanzon @ Apr 13 2003, 15:18 )
Jag vill minnas att det är choklad, russin och nötter som hackas ner och blandas samman. Detta ger snabb energi och smakar gott!
/Johan ES
Joanzon
Apr 13 2003, 14:28
Må så vara, men det kan inte på långa vägar ge lika mycket energi och smaka så gott som RIKTIGT SNUS!
sgt Järvinen
Apr 13 2003, 14:33
först å främst: m/87 tröjjan är inge vidare fältplagg (=kass, inomhusplagg)
angående frystorkat: visst, det väger mindre, men du måste ju ta med dig motsvarande mängd extra vatten för tillagningen (+-0) i vikt, kan dock va enklare att packa.
i övrigt behövs egentligen bara 2 saker: en sked å en dosa snus, resten är lyx... (skeden klarar man sig egentligen utan, men man kan bara lura kroppen med bark ett par dygn, därför: glöm aldrig snuset, å placera prillor lite överallt på er så ni inte blir av med allt vid eventuellt tillfångatagande
Joanzon
Apr 13 2003, 14:38
QUOTE (sgt Järvinen @ Apr 13 2003, 15:33 )
först å främst: m/87 tröjjan är inge vidare fältplagg (=kass, inomhusplagg)
angående frystorkat: visst, det väger mindre, men du måste ju ta med dig motsvarande mängd extra vatten för tillagningen (+-0) i vikt, kan dock va enklare att packa.
i övrigt behövs egentligen bara 2 saker: en sked å en dosa snus, resten är lyx... (skeden klarar man sig egentligen utan, men man kan bara lura kroppen med bark ett par dygn, därför: glöm aldrig snuset, å placera prillor lite överallt på er så ni inte blir av med allt vid eventuellt tillfångatagande
Japp, ett par känger och en stock snus... det är packning för en karl!
Fågel Fenix
Apr 13 2003, 16:49
QUOTE (Joanzon @ Apr 13 2003, 13:56 )
QUOTE (Elfgren @ Apr 13 2003, 14:51 )
Hur som helst är det rappakalja! kroppen tar upp ca 0,5-1 L vätska i timmen. Annars skulle kroppen bara kunna absorbera 4.8 liter per dygn. Vid hög belastning kan du svettas ut det på ett par, tre timmar och skulle således ha väldiga problem att återhämta dig. GÖR OM, GÖR RÄTT!
Håller helt och hållet med.
Jag har lärt mig 2 dl / (15-20) min = 8- 6 dl /h
Ät gärna ngt vattenbindande typ kex eller annat gott så att vattnet lägger sig eller dylikt...
Raffsec
Apr 13 2003, 16:59
QUOTE (Johan ES @ Apr 13 2003, 15:24 )
QUOTE (Joanzon @ Apr 13 2003, 15:18 )
Jag vill minnas att det är choklad, russin och nötter som hackas ner och blandas samman. Detta ger snabb energi och smakar gott!
/Johan ES
Alldeles rätt
Elfgren
Apr 14 2003, 04:57
nu ska jag traska iväg, önska mig lycka till, hej då
Fågel Fenix
Apr 14 2003, 18:25
QUOTE (Elfgren @ Apr 14 2003, 04:57 )
nu ska jag traska iväg, önska mig lycka till, hej då
Shite! vad tidigt han går upp då
Ut och vandra vid 6-snåret?
Bravo One
Apr 14 2003, 21:39
Va skit folk släpar med sig, 20-30 kilo packar ni blytyngder eller?
Packa lätt och det du behöver
Sovsäck
Liggunderlag
Regnställ
Varm tröja
Kök
Termos
Kniv
Mobil
Karta o Kompass
Nödask
Jukkasticka
Kniv
2 Par extra strumpo
Neccesär
2-3 L vatten
Mycket mer behöver man inte för en kortare tur =)
"Är huvudet dumt får kroppen lida" brukar det ju heta.
Få se hur mycket de tar med sig på nästa marsch. Tur för dem att Östergötland är rätt så platt.
En vanlig stridspackning (70LK+stridssäck, 100LK, Sacci 110L eller motsvarande) blir lätt 30-35 kilo, och då är det bara det nödvändigaste. Skall man vara ute länge och ha med sig lite grpmtrl är det inte svårt att komma upp i vikter uppåt 50 kilo. Men det är ju för militära ändamål, för en trevlig tur civilt skulle jag aldrig packa så mycket.
Skall bli kul att höra vad de tyckte när de kommer tillbaka.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.