Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsrekrytering
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Pingo
Har nyligen fått det eminenta och roliga uppdraget att vara rekryterings ansvarig för mitt Hemvärns kompani och Bataljon.
Jag har två trevliga hjälpredor som jobbar häcken av sig med att plocka fram massa matrial och underlag till rekryterings utställningar mm.
Vi har själva gjort en skärmutställning och en broschyr och ett flygblad.
Jag undrar om det finns någon här som har liknanade uppgift eller har ideer hur man skall rekrytera fler till Hemvärnet?
Vill gärna utbyta erfarenheter, tips och ideer.

Pingo
-----------------------
Picknick: 1st KSP 58B minst 8000 st 7.62, Hammar-Kabusa och en grym Löjtnant skrikandes i höger öra
Vakten_F4
Hmm, gör inte som HV gör här!

Jag skickade en intresseanmälan och blev ganska långt senare uppringt av KC som bad om ursäkt för att det tagit tid och sa att han skulle ringa efter en vecka på grund av en anhörigs begravning. Detta är ju inget jag blir upprörd över, men det var i januari och jag har inte hört något än... ;)
Holmlund K4 97/98
Under den gågna hösten genomförde dock det kompani som jag tillhör en stor rekryteringskampanj. Brev skickades ut till alla som under de sista 20 åren gjort sin värnplikt och NU bor i kommunen, total ca 1800 st. Kompaniet bjöd in till ett informationsmöte i en skola där en powerpoint presentation gjordes med bla nytagna bilder, uppgift samt hur det går till då man går med i Hemvärnet. De fick även se den utrustning som man andvänder sig av idag.

Detta resulterade i ca 20 st nya soldater, och enligt information så är det fler som är intresserade.

Kompaniet har även fått med artiklar i lokaltidiningen ett antal gånger samt "ställer ut" på exempelvis flygdagar vilket har underlättat rekryteringen (tror jag).
Fredriksson
"Mitt" kompani ser till att ha en presentation på F21 i slutet av varje GU-omgång, typ Powerpoint och visa lite fräna bilder och så. Brukar ge bra resultat!
Krook
Det bästa är, som föregående talare sagt, att rekrytera vpl under pågående GU. Det kräver oftast samordning med och av MDgrp men det brukar lösa sig. Det ger bra utdelning samtidigt som man får in bra personal.

Lycka till!

/Fk Krook
eatgrenades
Gör en uppföljning av tidigare verksamhet, underlaget finns redan: Ta en titt på ansökningsblanketter som lämnats in av de som varit vid kompaniet längre än tre år. Hur de har blivit värvade står på blanketten.
Är det kamrater, värvningskampanjer eller andra åtgärder som verkar fungera bäst? Finns förstås statistiska problem med sådant urval men det kan ge en fingervisning om vilka soldater som är trogna. Skulle vara mycket intresserad av att höra resultatet!
Yggdrasil
Tvinga med alla kompisar och släcktingar som gjort lumpen! Och de får ta med alla de känner...osv osv

Jag och min bror gick med samtidigt. Båda jobbar, har tjej och han har en unge, så det blir oftast att man bara träffas vid jul och föddelsedagar.

Men nu träffas vi ju på övningar. Tror desutom folk kommer oftare om man är fler som går!

Mvh

Andreas
King
QUOTE (Yggdrasil @ Apr 10 2003, 09:55 )
Tror desutom folk kommer oftare om man är fler som går!

Mvh

Andreas

Helt rätt, "vi känslan" tror jag är en av de viktigaste bitarna i hv.
Tajta grupper med bra sammanhållning är det som bygger starka plutoner med högt övningsdeltagande.
Något att tänka på är att så fort ett namn kommit till gruppen, så bind nytilskottet till er. Både för att ni skall bli en homogenare grupp, samt att våran nya medarbetare skall känna sig välkommen. Träffar utanför övningsschemat är ett måste som jag förmodar de flesta bra fungerande grupperna redan aplicerar.

Skulle vara kul att höra hur ni andra "vårdar" era grupper för att hålla funktionen på topp!
Pingo
MD Gruppen här är ute hos vpl 2 ggr. Fösrta gången i början av deras tid som vpl och sista gången strax innan muck...fsat vad jag hörde så hade de informations mötet på en söndag .. hur många tror ni finns där då?

Jag har tittat lite på hur våra Hv-soldater blivit rekryterade och tyvärr så är det en salig blandning av kompis, familj, kampanjer mm så ngt bra underlag finns det inte här för att använda den statistiken. Däremot verkar det som om de som är familj eller kompisar är de som blir trogna HV.

För att "vårda" de soldater vi har så ordnar vi fester, studiebesök och har "utbildning" en gång i veckan helt frivilligt. Likaså har vi lagt stor vikt på att GC ringer till sin grupp och kollar om de kommer på övningar odyl även om vi skickat kallelser eller pratat med dem redan. En grej som vi försökte med för ett par år sedan men som blev ett fiasko var att vi lät soldaterna bestämma vilka övningar vi skulle ha. Vi trodde att man skulle bli mer aktiv om man fick övningar i det man ville ha men ack va vi bedrog oss...tror inte vi har varit så få vid någon övning som då.

Är det någon som gjort egna foldrar att dela ut? Hur ser de isåfall ut och vad har resultatet varit av dem?

Pingo
------------------------
Uttern
Om det inte var så att folk slutade i hemvärnet skulle vi inte behöva så mycket nytt folk. En intressant fråga är alltså: varför slutar folk? Om det beror på hemvärnet kanske man kan börja med att åtgärda detta. Kanske är det fel på övningarna, utrustningen, ersättningen eller befälen?

Att försöka ösa en båt som läcker är ju inte bara dumt utan även jättedumt.

Mitt förslag är att göra övningarna mer intressanta. Fråga soldaterna vad för slags typ av övningar de vill ha och jag tror att resultatet av en sådan fråga kommer visa att det inte nödvändigtvis behöver innebära att kostnaderna för övningarna ökar. Jag tror många vill ha övningar med strapatser i. Att pröva sig lite. "Övningar med lite tuggmotstånd" utan att för den skull alltid vara baskerprov.

Annars har jag märkt att Soldat.nu ger bra utdelning. Men det gäller att vara snabb och kontakta dem så att inte intresset falnar.

Lycka till salute.gif

Ola (KC)
King
SÅ sant, gäller ju att vidmakthålla en hög motivationsnivå, samtidigt som man bör ha en gemensam och individuell målbild.
Ett gemensamt mål hjälper alla att dra åt samma håll.
Om alla vet i vilken riktning vi ska så tror jag att övningarna blir mera effektiva, målinriktade och meningsfulla. Detta tror jag bara ger fördelar.
Helt rätt som jag läste tidigare att låta soldaterna få påverka övningsinnehållet är ju jättebra, om det håller sig inom målsätningen. Ännu ett sätt att göra övningarna mera meningsfulla.
Och kan vi bibehålla en hög motivation har vi hög närvaro....sedan har vi fått rullning på hjulen. Kan ju även bli ringar på vattnet, vilket ger nytillskott.

Strapatsövningar med mera "tuggmotstånd" måste ju oxå finnas som en liten extra motivationshöjare ibland. 2.gif
mace
Jo, det kan ju vara svårt att bli medlem.
Tog kontakt med med någon rekryteringsansvarig på ett HV-komp, ska inte säga vilket, han meddelar att han ska kontakta mig så snart som möjligt. Efter nästan ett år så behagar den imbecille ringa upp mig. mad.gif Då jag förklarade att jag inte var intresserad eftersom jag gått med i HV i grannlänet (jag bor alltså på gränsen) så blir han skitsur på mig. Som om det är mitt problem att han inte kan få ordning på sitt liv.
Att genomföra rekryteringskampanjer i anslutning till muck på förbanden verkar ju vara ett bra sätt, annars så har jag fått höra väldigt bra kritik om www.soldat.nu, den funkar tydligen som det är tänkt.
Vakten_F4
QUOTE (mace @ Apr 10 2003, 16:57 )
annars så har jag fått höra väldigt bra kritik om www.soldat.nu, den funkar tydligen som det är tänkt.

Hmm.. Den försökte jag med i vintras men jag är fortfarande så civil jag kan bli... ;)
Dedicated
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 11 2003, 11:42 )
annars så har jag fått höra väldigt bra kritik om www.soldat.nu, den funkar tydligen som det är tänkt.

Hmm.. Den försökte jag med i vintras men jag är fortfarande så civil jag kan bli... ;)

Du bor nog på fel ställe här i landet........
Vakten_F4
QUOTE (Fyhr @ Apr 11 2003, 13:04 )
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 11 2003, 11:42 )

Du bor nog på fel ställe här i landet........

Skulle tro det! Men jag ska inte bara klaga på kompaniet här, jag har fått ett telefonnummer som skulle kunna hjälpa till men nu är jag inte säker på om jag ska flytta snart eller inte så jag avvaktar lite..
Pingo
Hmpf! mad.gif Rekvirerade ut MD gruppens rekryteringsbil. Vilket fiasko. Fanns ju inga broschyrer i den. Filmerna var om FAK och nån gammal ubåtsjakt och sedan några filmer från tidigt 90 tal..INGEN om Hemvärnet. Hur vettig är den bilen då?
Skall nog sluta rekrytera..är ju inte lönt utan informations matrial. angry.gif
SSN
QUOTE (Pingo @ May 22 2003, 22:56 )
Skall nog sluta rekrytera..är ju inte lönt utan informations matrial.  angry.gif

Gör egen?
Lt. payne
Helsingborgsbataljonen kommer att köra en större rekrytreringskampanj i Mitten på September. Den förläggs vid ett Köpcentrum (Väla) utanför staden.

Enligt de uppgifter jag fått kommer det att finnas en del ögongodis. Bla.Stridsfordon 90 och Fältbageriet.
Personligen är jag motståndare till att visa sånt vi inte har.
Detta blir en skarp bevakningsuppgift för oss. Jag ska se om det blir någon film eller annan information om detta.

Det borde ju gå att använda för andra i rekryteringssyfte.
Hör gärna av er om ni behöver nåt från detta.

Rättat särskrivningar.
Swed65
Varför ska man visa något som Hv aldrig kan få?

Lockar säkert en och annan att gå med.. men sen då? Näää sånt har vi inte = folk går ur..

När vi kör rekrytering så visar vi vad vi har, det finns bra material framtaget så det blir en "ärlig" bild av Hv
Lt. payne
Jag vet faktiskt inte varför de ska visa sånt heller.
Min dotter umgås med ansvarig persons dotter så jag ska kolla lite.

Ger fel signaler att visa pansarfordon för vårt syfte.
Ragulin
Håller med! Jag är rädd att man drar på allt för mycket vid den här grejen som Lt Payne refererar till. Vi skall givetvis visa vad vi har och inte vad vi förmodligen aldrig kommer att få. Men så är det: Hbg-bat sitter i knäet på ett pansarregemente och då är ALLT pansar -annars finns det inte!

Dessutom är tajmingen skitdålig. Samma helg är det "dansk-tävlingen" och val i folkomröstningen!! Helkass!!

mad.gif

Den bästa rekryteringen görs helt klart från mun till mun. Man bjuder in några man känner och litar på som observatörer på en övning och så får de se själv.

Jag tvivlar på att kampanjer är speciellt bra i långa loppet. Man är liksom så nällad på att dra in folk att man kanske brer på för mycket och så blir den nyrekryterade djävligt besviken. Lösningen på det är självfallet att man snäpper upp verksamheten så att "rekryten" känner igen sig i ett militärt förband -men dit har vi fortfarande en bit att gå.
Pingo
QUOTE (SSN @ May 23 2003, 09:11 )
QUOTE (Pingo @ May 22 2003, 22:56 )
Skall nog sluta rekrytera..är ju inte lönt utan informations matrial.  :angry:

Gör egen?

Jo..visserligen man var har du de pengarna? HAr för mig att Bataljonen har 5000:- för rekrytering och info verksamhet. Detta skall betala, markandsplatser, förbrukningsmtrl, annonser mm så det bli rinte mycket över till att göra egen info matrial i X tusen upplaga och en film kostar ganska mycket om den skall vara proffsigt gjord.

Håller sedan med Lt.P. Är oxå stor motståndare till att visa vad vi inte har. Vi är änsålänge Hemvärnet och inget pansarförband.
SSN
QUOTE (Pingo @ May 23 2003, 12:43 )
Jo..visserligen man var har du de pengarna? HAr för mig att Bataljonen har 5000:- för rekrytering och info verksamhet. Detta skall betala, markandsplatser, förbrukningsmtrl, annonser mm så det bli rinte mycket över till att göra egen info matrial i X tusen upplaga och en film kostar ganska mycket om den skall vara proffsigt gjord.

Håller sedan med Lt.P. Är oxå stor motståndare till att visa vad vi inte har. Vi är änsålänge Hemvärnet och inget pansarförband.

Varför behöver du gör saker i tusen upplagor?, börja istället med en lite info broschyr(om ditt kompani och Hv i stort) som du kan skriva ut på en vanlig laser skrivare och vika som en folder. Går enkelt att göra i word och dylika program. Den folder ger du ut vid t ex marknads dagar osv..

Iofs är jag lite imot att man inte från högre ort har tagit ifram en marknadsförings plan som går uppe ifrån till ner på kompani nivå. Så vi får den röda tråden. Det skulle bli betydligt enklare att bygga varumärket hemvärnet då (eller vad det nu ska heta).
gurden
Glömt inte alla universitet och högskolor. Där finns mycket ungt folk samlade på en liten yta. Det är ofta företag som står i korridorer och visar upp sig. Varför inte HV? Svårigheten är dock att behålla "studentrekryterna" då de ofta flyttar efter sin utbildning.
Pingo
QUOTE (SSN @ May 23 2003, 14:21 )
Varför behöver du gör saker i tusen upplagor?,  börja istället med en lite info broschyr(om ditt kompani och Hv i stort)  som du kan skriva ut på en vanlig laser skrivare och vika som en folder. Går enkelt att göra  i word och dylika program.  Den folder ger du ut vid t ex marknads dagar osv..

Jo..i ett upptagningsområde på 24000 hushåll så är 10% direkt kvalificerade att få en broschyr, folder, paflet eller dylikt i handen på exempelvis en markand. Därför behöver jag en upplaga på runt tusen, helst mer.
Gör man detta själv så lär man få betala det själv med.
Broschyrer finns att få via MD grupperna men tycker att de borde finnas i mängder i rekryteringsbilarna. Man får väl ut färdig laddade batterier från förrådet? Malajn.gif
Vårt kompani har tidigare tillverkat egna skärmväggar, informations lappar och tidningsannonser. För detta fick vi 1000:- av bataljonen. blink.gif
Hammar
Vad tror ni om det här?
Verkar ju vara ett steg i rätt riktning iallafall.
Fk Satan
jag tror på att man ska prata med folk under GU, just för att så ett frö de behöver inte bli intresserade på en gång, utan det kanske tar 2-3år innan de söker sig till HvK.

Det här med grupputskick till ALLA som gjort Vpl inom upptagningsområdet låter som ett bra förslag, och helt klart något som man kan testa.

Ett bra sätt att få bra med folk på övningar är att försöka bygga ihop grupperna med folk som umgås privat, är i samma ålder, gjorde intron tillsammans osv. Detta har vi testat där jag är aktiv, en ny grp C samt en hel grupp där alla gjorde intron tillsammans, hela denna grupp uppfyller kontrakten och har ofta hög närvaro på de flesta övningar.

att ha en Grp C som är under 30 och övriga gruppen som är 45+ ger inget bra utfall.. utan här är det bättre att sätta in en grp C som är 45+ så ökar deras närvaro. Men att gå denna väg kan också leda till problem. Men när en fungerande grupp finns så skall man försöka undvika att förändra den allt för mkt, utan istället ha en långsam förändring.
NBC
Lite OT: Jag blev nyligen uppringd av en löjtnant efter att jag skickat in en intresseanmälan på internet. Han sa att vad dom behövde just nu var skyddsvakter vid bat.staben. Någon som kan förklara lite mer för mig vad det innebär för ja ska ner och snacka med honom 18:00 ikväll så det vore gott med lite info innan dess. Är det enbart vakta bat.staben som gäller då, verkar ju i så fall vara riktigt långtråkigt.
Panzerfaust
Jag vill vara invecklad... tror att man bör värna om dem man har så tror jag att det sköter sig självt, folk snackar, får med sig kompisar osv... Om HV soldaterna känner sig stolta och glada över att vara just det, HV soldater. så smittar det garanterat av sig och flera följer med... Men går man runt och gnäller om att "hv suger, vi har dåliga övningar osv då tar ju folk avstånd och konstaterar att HV är som det alltid varit." Då går det som det går. Det är dock inte soldaten som gnällers fel, självfallet berättar han hur det är bara. Jag har sagt ,ycket dåligt till folk... säker har jag skrämt en och annan... Hellre det än det pinsamma. "Fan svensson, hur kunde du lura in mig i den här skiten? det här suger ju..."

Bara Folket som sitter och beslutar och beräknar kan rycka upp det hela så blir det bättre! Hitta på skoj saker, studiebesök osv... man måste satsa en slant till HV för att det ska hända något positivt, allt kostar! Det kostar att rekrytera.
spinalcord
Problemet med att HV förlorar så mycket personal är att dess soldater inte känner sig välkomna. Och med välkomna menar jag av försvarsmakten i övrigt. Dom knappa resurser vi har drar man ner på och det resulterar i att realistiska övningar med lite jävlaranama försvinner. Kvar blir dom små och "tråkiga" en kvällsövningarna. Visst e det nyttigt med även dem men inte enbart. Ett annat problem är att alla skjutbanor försvinner, så pekövningar med skarp ammo är snart ett minne blott.

En hängiven HV-soldat... 5.gif worthy.gif
Fk Satan
Öka ersättningarna från 66kr/dag till kanske 2000kr/år vid fullgjort kontrakt för meniga och en ökning för resp tjänst. ungefär som det system som kommer, men alla skall få en ersättning när de uppfyller kontraktet. efter uppfyllt kontrakt skall man få exempelvis 50kr/h (skattebefriat) eller liknande... för den övriga tiden man gör.

höjda ersättning, ökade krav, osv. fun_icon_nana.gif
Panzerfaust
QUOTE (spinalcord @ Oct 7 2003, 21:45 )
Problemet med att HV förlorar så mycket personal är att dess soldater inte känner sig välkomna. Och med välkomna menar jag av försvarsmakten i övrigt. Dom knappa resurser vi har drar man ner på och det resulterar i att realistiska övningar med lite jävlaranama försvinner. Kvar blir dom små och "tråkiga" en kvällsövningarna. Visst e det nyttigt med även dem men inte enbart. Ett annat problem är att alla skjutbanor försvinner, så pekövningar med skarp ammo är snart ett minne blott.

En hängiven HV-soldat... 5.gif  worthy.gif

Vi har en egen nyligen (-00) godkännd skjutbana, dock bara 100m, men vi har som mål att fixa upp till 300m clap.gif
Men Ksp 58 får man ej skjuta där, inte heller K-pist Stående...
Vilket innebär at jag inte skjutit skarp KSP sedan utb -99.
(Men ak4 blir dte en del skarpt med, varje onsdags kväll från Slutet på maj-september, varje år)
Ingen annan för den delen så jag fröstår vart problemet ligger.

Även fast vi har dessa möjligheter är deltagande lågt...
Limp
Varför tjatar folk om höjd ersättning? Ser hellre att de pengarna läggs på bättre övningar, det enda jag behöver i form av pengar är ersättning för förlorad inkomst om övning krockar med jobb. Kan förstå att folk som lägger ner mycket tid vid sidan om, förutom övningar, kan behöva en summa för det.

Jag tror att bättre övningar drar mer folk än t.ex. 2000 kr om året i ersättning.
eatgrenades
Tja, rörliga kostnaderna för en ordinarie 20-timmars soldat Hv belöper sig till ca 1000/år inklusive mat, am, reseersättning instruktörer etc. Förslaget 2000 kr extra per år måste tas någonstans, antar att vi får minska antalet övande *eller* antalet övningar med 2/3-delar, för staten lär knappast skjuta till(!) mer pengar.
Fu Bodin
WWW.SODAT.NU rekomenderar jag inte.

Tog nio månader innan mitt förband (fd. föraband) fick min intresseanmälan.
Intresseanmälningarna ligger uppenbarligen på hög på något kontor och blir först ivägskickade till förbandet när kontoristen fått tummen ur/slutat sova/fått slut på bullar!

Gick in på förbandets egna hemsida, i det här faller insatspluton.se och blev rekryterad på 13 dagar! Och då beklagade faktiskt plutonchefen att han inte hade haft tid, annars hade det gått på tre! biggrin.gif

Rekryterade faktiskt en person här från forumet, Mattias!
Annars som rikshvchefen tycker är den bästa rekryteringen - personlig rekrytering!
Någon känner ni väll som är lämpad för tjänst?
Fk Fjellman
Så här har vi gjort iaf. Först... toppa 1a plutonen och dom som inte vill/kan öva riktigt så hårt och krävande har vi satt i 2a (ja.. det blir lite a-b lag). Detta medger att samövningen inom grupperna blir bra på båda täter och man får göra mer av det man vill. Sen ser vi till att vi har övning i samband med någon större tillställning (mässa, marknad e.dl) och då kör vi på med allt, "stridisarna" kör nått SIB moment eller nåt, dom som känner för att ta det lite lugnare kör kanske bevakning/PR/Utr. Visning. Koket serverar kaffe med gud vet vad.. allt medan allmänheten har möjlighet att kolla och fråga... Sen ser man till att man kan ta upp intresse anmälan...

Nästa steg är att kalla dom intresserade till en träff med OH/powerpoint, fika, visning av lokalen o.s.v... och om dom känner sig redo... skriv under på den prickade linjen...

Sen trycker man på MD gruppen och säger att nu har vi si och så många nya soldater... och kräv att dom skall gå intron tillsammans... då har man redan börjat svettsa samman dom... Sen ser man till att en eller två från komp besöker dom under intron...

Sedan försöker man så långt möjligt att sätta dessa i samma pluton och grupp eller som dom själva känner... Och om det någon gång börjar hända lite för lite och är lite för tyst (typ medan pappern är hos must eller från klartecken till intro) så ringer man och snackar lite med dom och kanske bjuder in dom på kaffe eller nåt.

En sak man även kan göra är att försöka se till att man blir bundis med dom som sköter papperen på kommun resp. MD grp samt att då och då ringa och pucha på dom lite... Då går det lite snabbare....

Nu har jag säkert glömt en massa men det är i grova drag så vi gör...

//Sgt Fjellman fun_icon_nana.gif
Uttern
QUOTE (Fu Bodin @ Oct 8 2003, 19:20 )
WWW.SODAT.NU rekomenderar jag inte.

Tog nio månader innan mitt förband (fd. föraband) fick min intresseanmälan.
Intresseanmälningarna ligger uppenbarligen på hög på något kontor och blir först ivägskickade till förbandet när kontoristen fått tummen ur/slutat sova/fått slut på bullar!

Gick in på förbandets egna hemsida, i det här faller insatspluton.se och blev rekryterad på 13 dagar! Och då beklagade faktiskt plutonchefen att han inte hade haft tid, annars hade det gått på tre!  biggrin.gif

Rekryterade faktiskt en person här från forumet, Mattias!
Annars som rikshvchefen tycker är den bästa rekryteringen - personlig rekrytering!
Någon känner ni väll som är lämpad för tjänst?

Håller inte med. Inom Livgardesgruppen fungerar det perfekt. Jag har ringt personer inom tio minuter från det att de skickat en intresseanmälan via Soldat.nu. Aldrig att någon som skickat intresseanmälan, som jag handlagt, fått vänta mer än 24 timmar. (Utom under sommaren då semestrar på HKV ställde till det lite).

Hembesök (kontroll bostad och intervju mm) genomförs inom en vecka om inte sökande själv begär att det skall ta längre tid.

Uttern
tinhead
Tjaa vad ska man säga? blyg.gif
http://hemvarnet.se/kinne/?action=visanyhet;nyhetid=715

Eller denna.. blink.gif
http://hemvarnet.se/ostgota_kust/?action=v...het;nyhetid=461

Finns det någon form av rekryterings reglemente för hemvärnet?
Eller utbildning?

Annars verkar det vara dags att se till att dom som publicerar detta får lite kunskaper om
rekrytering och marknadsföring.
FkN
Kod: H 195 26

Rekrytering och medlemsvård

Slutmål:
Uppgift:
Att som informations- och/eller rekryteringsansvarig, rekryterare, chef, stabsmedlem,
personal vid Utbildningsgrupper (motsvarande) kunna svara för rekrytering till hemvärnet
(eget förband) och ha kunskap om hur man behåller medlemmar i organisationen.
Situation:
Under hela dygnet, alla årstider, vid hemvärnsberedskap och/eller hemvärnslarm.
Kvalitet:
PersQ 3.

Delmål:
Uppgift:
Som informations- och/eller rekryteringsansvarig, rekryterare, chef, stabsmedlem, personal
vid Utbildningsgrupper (motsvarande):
Ha kunskap om kommunikationsteori och marknadsföringens grunder.
Ha kunskap om försvarsmaktens informationstjänst och ”Handbok för informationstjänst,
H Info”.
Ha kunskap om rekryteringens grunder.
Kunna planera och genomföra rekryteringskampanjer och rekryteringsaktiviteter.
Kunna planera och genomföra medlemsvårdsaktiviteter i praktiken.
Situation:
Under hela dygnet, alla årstider, vid hemvärnsberedskap och/eller hemvärnslarm.

Lämplig för:
Informations- och/eller rekryteringsansvariga, rekryterare, chefer, stabsmedlemmar,
vid Utbildningsgrupper (motsvarande).
Förkunskaper:
Goda kunskaper om hemvärnets /driftvärnets organisation och uppgifter.
Kurslängd:
Kursen omfattar fyra dagar och genomförs normalt tisdag - fredag.
Dizzy_keys
Hemvärnet satsar på de frivilliga

I höst kommer hemvärnet på Gotland att utbilda frivilliga för att de ska kunna gå med i hemvärnet. Den tre månader långa utbildningen, som startar i september, är ett försök som görs på Gotland och i Falun.
Mer info ( Sveriges Radio)
Fk Satan
QUOTE (Dizzy_Keys @ Apr 5 2006, 17:05 ) *
Hemvärnet satsar på de frivilliga

I höst kommer hemvärnet på Gotland att utbilda frivilliga för att de ska kunna gå med i hemvärnet. Den tre månader långa utbildningen, som startar i september, är ett försök som görs på Gotland och i Falun.
Mer info ( Sveriges Radio)

Finns långt gående planer på att detta skall genomföras på fler orter om utfallet blir bra på detta försök.
Hornet
frågan är ju om man kan få tag i instruktörer som kan ställa up och utbilda i 3månader
Fk Satan
QUOTE (Sandqvist @ Apr 5 2006, 20:40 ) *
frågan är ju om man kan få tag i instruktörer som kan ställa up och utbilda i 3månader

Blir troligen inte ngt problem. Finns en del reservare samt vanliga truppare att tillgå för denna utbildning. På bl.a. SkyddC pratas det om att när de kör sin 3:e termin har de kapacitet att utbilda tremånaders soldater parallellt med den ordinarie utbildningen. Troligen finns samma kapacitet på övriga utbildningsplatser att utbilda 2-3 plutoner 3-månaders/år.
709
QUOTE (tinhead @ Apr 3 2006, 16:50 ) *
Eller denna.. blink.gif

Eller utbildning?

Annars verkar det vara dags att se till att dom som publicerar detta får lite kunskaper om

Den länken tycker jag är bra. Lite humor och de har ju faktiskt fått med allt som krävs.
tinhead
QUOTE (709 @ Apr 5 2006, 20:49 ) *
QUOTE (tinhead @ Apr 3 2006, 16:50 ) *

Eller denna.. blink.gif

Eller utbildning?

Den länken tycker jag är bra. Lite humor och de har ju faktiskt fått med allt som krävs.

Japp humor om man vet vad/hur "firman HV" egentligen är.
För dom tusentals som dagligen läser platsannonserna så blir dom utvisade direkt.
För den är precis som platsannonserna lika dumt utformad...

"om du inte klarar av våra krav så bry dig inte om att kontakta oss".
Det är om något en dum signal att ge till nyfikna HV-aspiranter.

Visst har HV krav på dom som söker men det bör framgå tydligare och framförallt så skall det framgå att man alltid ska kunna kontakta HV för info hur och om man passar in.
En dialog människa till människa är alltid bättre än en som får för sig att HV bara har tokhöga
krav och då denne pratar med sina kompisar för vidare en felaktig bild.
Skuggan
intresset för HV verkar vara ganska stort.
Skaraborgsgruppen har nu haft rekrytering i 9 dagar och hittils har Lidköpings kompani fått över 30 intresseanmälningar (seriösa) och fler lär det bli då rekryteringen håller på till den 22/4.
vi hade räknat med att kanske få 5-10 intresseanmälningar, men detta har altså överträffats med råge hittils. (medelåldern på intresserade ligger runt 30)

mina egna reflektioner är att folk i allmänhet är väldigt vänligt inställda till HV och gärna kommer fram och pratar mm (och då inte bara äldre utan även yngre och däribland sådana som snart skall rycka in i lumpen).

hur det ser ut i övriga delar av Skaraborg vet jag inte, men Fu Dahlberg eller Ratchak kanske kan avslöja hur det ser ut i skövde området.
men är intresset lika stort överallt så käns det om HV definitivt är på uppgång igen.

kanske skall tillägga att rekryteringen även gäller frivilligorg!
Fk Satan
skuggan kanske bra ifall du kunde skriva hur denna som det verkar lyckade rekrytering ahr gått till så att fler ställen kan ta efter denna modell som verkar ge ett bra gensvar.
Sperens
http://hemvarnet.se/kakind/?action=visanyhet&nyhetid=725
Här har ni lite kortfattad info om rekryteringen i Skövde.
simon
Sen har väl den där rekryteringsfilmen visats på Lokal-TV? För mig jag läste om det nånstans...
Fu Dahlberg
QUOTE (Sperens @ Apr 10 2006, 18:32 ) *
http://hemvarnet.se/kakind/?action=visanyhet&nyhetid=725
Här har ni lite kortfattad info om rekryteringen i Skövde.

Detta var första av två helgrekryteringar som hända... den andra var på skövde torg, och jag tycker den gick bra... folk var förvånade intresserade...
Sedan verkar man ha fastnat på bild... ijallefall vänster ben, arm och öra smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.