Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Signalspaning
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Vildmannen
Det skulle vara intresant att få ta del av USA:s signalspaning. Hur mycket radiotrafik förekommer det på de militära frekvenserna i Irak? Förekommer det radio-, tele- eller faxtrafik till de Irakiska ambassaderna runtom i världen?

Gissningsvis så har inte Iraks försvarsmakt modern krypteringsutrustning.
darkstar
Helt utan källa skriver jag nu detta inlägg. Förlåt mig!

Hörde att Ericsson hade sålt radioutrustning... isåfall: har de Ra180? Då blir det en aning jobbigare att avlyssna. Sen har jag också hört, dock från annan källa, att Ra180 inte alls har de specifikationerna som står i boken utan en aning sämre. Nån som vet bättre?

Har koalitionen störförband nere?
A2Keltainen
QUOTE (Vildmannen @ Apr 9 2003, 18:51 )

Jag vet inte om de har det, men om de hade haft initiativförmåga, flexibilitet, några vanliga persondator och USD $40.00, alternativt tillgång till en Internetuppkoppling från något ställe i världen, så hade de haft kryptografisk utrustning i världsklass:

http://www.openbsd.org
darkstar
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 9 2003, 21:02 )
QUOTE (Vildmannen @ Apr 9 2003, 18:51 )

Jag vet inte om de har det, men om de hade haft initiativförmåga, flexibilitet, några vanliga persondator och USD $40.00, alternativt tillgång till en Internetuppkoppling från något ställe i världen, så hade de haft kryptografisk utrustning i världsklass:

http://www.openbsd.org

Ja, man får ju inte ta dem som idioter. Det är de ju inte! Undrar vem man ska fråga för att få veta. Det räcker nog inte att skicka ett mail...
KP2
Att koalitionen har med sig stör och även pejlförband ta jag för givet!
A2Keltainen
QUOTE (darkstar @ Apr 10 2003, 19:37 )
Ja, man får ju inte ta dem som idioter. Det är de ju inte!

Uppgifterna om folk som anfaller Abrams och Bradley med AK-47 och en pickup får mig att undra... Vad har de väntat sig för utgång av ett sådant möte? Sedan så har man saker som Crypto AG affären, och vem vet om irakierna ramlat ned i en motsvarande fälla.
A2Keltainen
För den som intresserad av militär kryptohårdvara:

http://webhome.idirect.com/~jproc/crypto/
SG OLSSON
EA-6B Prowler störpippi ingår i alla hangarfartygseskadrar.

E2,E3 AWACS och E8 J-stars kan signalspana men används normalt i aktiv mode
A2Keltainen
QUOTE (SG OLSSON @ Apr 12 2003, 15:07 )

Såvida man inte tänker störa väldigt breda band över stora geografiska områden, så borde väl signalstörning implicera signalspaning för att man ska veta vad, var och hur man ska störa. Dessutom så borde väl signalspaningen kunna ge indikationer på om signalstörningen gett önskat resultat. För de som är intresserade av signalspaning och signalstörning rekommenderas:

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=102
imint

Prowlern är nu mer en försvarsmakts resurs och är inte obligatoriskt på hangarfartygen utan tilldelas "vid behov" dvs om det bedöms att uppdraget kräver den resursen. Normalfallet är dock min fyra/fartyg. Dock ej skall krav som det var "in the good old days".
SG OLSSON
QUOTE (imint @ Apr 13 2003, 05:33 )

Prowlern är nu mer en försvarsmakts resurs och är inte obligatoriskt på hangarfartygen utan tilldelas "vid behov" dvs om det bedöms att uppdraget kräver den resursen. Normalfallet är dock min fyra/fartyg. Dock ej skall krav som det var "in the good old days".

ajdå den förändringen hadde jag missat.

Dock så är det väl logiskt om EF-111 har utgått. EA-6B är väl den enda taktiska störaren kvar då ?

EC-135 kan man inte se som taktisk
facit
Vet att en del av sambands utrustning som irak har ar franskt, sen sa tror jag inte att man fick se sa mycket av det pga att det mest varit nationalgarde som krigat mer eller mindre sjalvstandigt och antagligen utan samband med resten av irakiska krigsmakten.

Sag nyss pa TV en dokumentar dar irakisk sakerhets polis fangat amerikanska kolloberatorer som anvant sig av cia mekkade mobil telefoner genom att snappa upp trafiken.
imint
QUOTE (SG OLSSON @ Apr 13 2003, 10:37 )

Dock så är det väl logiskt om EF-111 har utgått. EA-6B är väl den enda taktiska störaren kvar då ?

Prowlern är änså länge enda taktiska störaren, men manjobbar hårt med en E version av nya Hornet för att ersätta Prowlern som börjar bli lite gammal.
Maverick
QUOTE (imint @ Apr 14 2003, 20:55 )
QUOTE (SG OLSSON @ Apr 13 2003, 10:37 )

Prowlern är änså länge enda taktiska störaren, men manjobbar hårt med en E version av nya Hornet för att ersätta Prowlern som börjar bli lite gammal.

Är väl till och med så att det finns ett gäng FV (amerikanska) som är hangarfartygskvalificerade och placerade på EA6B. Detta sedan den blev försvarsmaktsresurs...

Sedan har de väl viss kapacitet att signal spana med olika UAV????
Isgubbe
All signalspaning behöver inte ske från flyg eller mark. USA har stor kapacitet att fånga upp radio trafik från sateliter som populärt kallas för "rats". Vad gäller störningen med verkar inte usa gjort så mycket störning denna gång uten låtit irakierna prata och sedan lyssna på vad dom säger istället.
Haegg
Redan innan kriget bröt hade koalitionen, under operation Southern Watch, slagit ut delar av Iraks marbundna nät och då speciellt det kinesiskbyggda fibernätet. När sedan kriget bröt ut så attackerade man tämligen omgående andra delar av detta fibernät, både med SF och flyg. På så sätt försökta man tvinga upp den irakiska kommunikationen i luften. När kommunikation kommer upp i luften kan man som bekant både störa och signalspana.

Hur väl man lyckats är svårt att säga. Klart är att USA har gått ut och sagt saker som gör att man kan dra slutsatsen att man både stört och signalspanat med åtminstone viss framgång. Av irakiska förbands agerande kan man i flera fall dra slutsatsen att kommunikation med högre förband inte fungerat. I vissa andra fall verkar det som om kommunikationen tvärtom fungerat förvånande väl. Helhetsbilden är dock att koalitionen lyckats lägga ett ledningsmörker över Irak.

Kommunikation via PC uppkopplad till Internet försvårades tämligen omgående då Irak klipptes av från sina kopplingar. Det var dock länge möjligt att med hjälp av mobiltelefon komma åt uppringda förbindelser i utlandet. Satellituppkoppling har varit möjlig hela tiden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.