Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Plutonsjukvårdare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
RäserCarl
Någon som har gjort lumpen som plutonsjukvårdare? Själv ska jag in på P4 nu i juni. Är man på något speciellt kompani för sjukvårdare eller är man ute och åker i vagn? Det framgick inte så mycket av lumpen.nu.
Tacksam för svar!
klerty
Jag ska in på art.reg i Kristinehamn och där finns det inga plutonssjukvårdare längra så jag kommer få en annan sjukvårds tjänst. Men jag vet inte hur det är på andra förband om det finns kvar. Men plutonssjukvårdare är med soldaterna ute i fält ej på fältsjukhuset.
Medic
När jag gjorde GU som plut.sjv utbildades alla plutsjv tillsammans på I19 efter grundutbildningen. Sedan skickades vi ut till våra plutoner för att agera med dem. Eftersom man tagit bort tjänsten plutsjv (ett av försvarsmaktens största misstag enl. mig) så kommer du förmodligen bli tex sjukvårdsgruppchef, eller ingå som sjukvårdare i sjuktransportgrp. Dvs så kommer du med största sannolikhet ligga på en sjukvårdspluton och alltså inte tillsammans med tex skyttesoldater på en pluton. Sorgligt men sant... Det kommer sluta illa, man MÅSTE ha kompetent sjukvårdspersonal nära plutonen om nåt skulle hända.
Yggdrasil
Hej...

Jag gjorde lumpen som Sjv.grp.c på förbandsplats. 98-99 A8 i Boden.

Där skickades alla sjukvårdare på utbildning på MekB19 där de hade flera vårdlärare anställda.

Det var skit kul. Passa på att lära dig så mycket som möjligt, det kommer du ha nytta av hela livet.

Sedan fick vi ju åka på en stor övning till Karlstad.... men vad som händer där får du själv se!!!!! biggrin.gif (Obs! Inget för klen magade, hade en kille i min grupp som blev lite grön i ansiktet)

Mvh osv osv
klerty
På FSC ( utanför Karlstad på Hammarö ) är det snitta i grisar som gäller. I lärosyfte då förstås.
Ehlana
Muckade idag på P4 som plut sjv..

Låg på stridsvagnskompani det innebar ungefär att åka runt i en pbv 401.
Krigsplaceras gör du på vagn tillsammans med en utbildad sjuksköterska men under utbildning åker ni två sjukvårsdare i varje vagn...
I vårt fall 2 vagnar per kompani...

Tar hand om folk som skadas och försöker få dem att överleva till förbandsplats...

Som det var i år var vi inte indelade i nån pluton utan båda vagnar ingick i stab o tross pluton och underhöll samtliga 4 p,utoners vagnar med sjukvårdsresurser...

I förläggning och ute i fält är det plut sjv som är ansvariga för att hygienen uppehålls... Tvättställ upprättas toalett m.m.

Är det på samma vis som i år kommer du även få en sjukvårdsutbildning tillsammans med sjv på T2.
Den bedrivs växelvis på sjukvårdsskolan T2 och Högskolan i Skövde.. Denna utbildning ger 10 högskolepoäng..
Vi hade även 3 veckors praktik på akuten eller operation på akuten nära hemorten..

Fler frågor eller undringar hör av dig med dina frågor i ett PM eller liknande...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Stridssjukvård Wartofta kompani 02/03

/Fu. Ohlson
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
patrik_s
Fick idag brev från pliktverket där det står att jag ska utbildas till plutonsjukvårdare på P10 i Strängnäs. Problemet är bara att jag hellre ville ha mitt förstahandsval som sjukvårdsplutonbefäl på Vaxholm. Är det någon ritig skillnad på utbildningarna och tjänar jag på att överklaga?

/Patrik
patrik_s
Fick idag brev från pliktverket där det står att jag ska utbildas till plutonsjukvårdare på P10 i Strängnäs. Problemet är bara att jag hellre ville ha mitt förstahandsval som sjukvårdsplutonbefäl på Vaxholm. Är det någon ritig skillnad på utbildningarna och tjänar jag på att överklaga?

/Patrik
Kimster
flyttar tråden till pliktverket...

/ BlåGul
Greenment
Borde det inte vara, du blev inom armén och inte marinen, samma tjänst... iaf så vitt jag vet..

camo.gif
Laurin E.
nja.. sjukvårdsplutonbefäl på amf är i botten amfibieplutonbefäl och sedan är det en befattningsutbildning! alltså skulle jag tro att sjukvårdspb är fysiskt tuffare än plutonsjukvårdare i armen.
Rätta mig gärna om jag har fel!
nahoj84
Jämför utbildningarna på lumpen.nu så kanske du får raka svar 7.gif
KB_2004
Är det inte så att plutonsjukvårdaren är helt enkelt sjukvårdare i vilken pluton som helst, dvs han är expert och inte chef, medan sjukvårdsplutonbefälet är chef över en sjukvårdspluton? Borde i så fall vara stor skillnad på vad man gör. Med sjukvårdsutbildningarna lär ju vara lika.

Är ju inte säker såklart men..
Andersson
Min Kusin gör lumpen som Kompanisjukvårdare på A9 enligt hans berättelser så är det enda som bör skilja utbildningarna är utmaningen. Du kommer att ha det lättare än de på Vaxholm. Men från vad Jag förstår när jag läser på lumpen.nu såska det vara en massa ledarskap i den utbilningen som är på vaxholm. Min kusin skulle få en civil ledarskaps utbildning som normalt kostar ca 19 000 men det blev inte av. Jag personligen skulle inte överklaga men det är upp till dig.
Tänk bara på att Amf är tokiga mad.gif medan P10 är något normala pansar2.png
Laurin E.
QUOTE (Andersson @ May 29 2003, 00:48 )
"Tänk bara på att Amf är tokiga  mad.gif  medan P10 är något normala    pansar2.png "

hehe.. varför det?
Andersson
Amf är tokiga fun_icon_nana.gif Det bara är så det bevisas varje gång man ser en Amf eller Kj så ser man det på dem! De är inte männskliga! De krälar omkring i skärgårdens mörkaste och kallaste delar....
Jag skulle hellre ta mig an en pluton skyttar från P18 en att behöva ta mig an en Kj alternativt Amf! bong.gif
Inte ens i mina mörkaste mardrömmar har jag kunnat överträffa skräcken jag upplevde första gången jag såg en Kj och Amf kommer ifrån samma del av månen! Plus att Jag har en mycket livlig fantasi så det är svårt att överträffa mina mörkaste mardrömmar!
patrik_s
Jag överklagade iallafall och blev nu preliminärintagen som sjukvårdsgruppbefäl i boden men ska ringa till pliktverket kontenuierligt för att se om de blir några platser över som sjkvpb smile.gif

/Patrik
Sillen
Varför valde du gb-tjänst i Boden istället för kb-tjänst i Strängnäs? Jag tycker att det låter som det senare mer överensstämmer med det du egentligen valde (kb på amf1).
patrik_s
Sillen, plutonsjukvårdare i Strängnäs är inte en kb utbildning, eller?

/Patrik
Sillen
Sillen, plutonsjukvårdare i Strängnäs är inte en kb utbildning, eller?

Nej, det var inte det. Fel av mig. bong.gif
Sillen
Vad är skillnaden mellan uppgifterna som en plutonsjukvårdare och ett sjukvårdsgruppbefäl har? Som jag har uppfattat det så tillhör plutonsjukvårdaren en vanlig (skytte)pluton medan sjukvårdsgruppbefälet hör till en speciell sjukvårdsgrupp (vid staben då?). Ifall det är så, så åker alltså plutonsjukvårdarna på P10 med i strf90?
Lindeberg
Jag blev uttagen som sjukvårdgruppbefäl, men tjänstgjorde som plutonsjukvårdare. Hade jag bara gjort lumpen på P10 också hade jag varit klockren att fråga smile.gif

På Ing2 åkte plutonsjukvårdaren på KB5-pluton (dvs jag) Volkswagen Syncro -93 (Den enda miltärgröna bilen eller minibussen på plutonen biggrin.gif), medan sjukvårdgruppbefälet åkte 1314-bil

Anledningen till att jag blev plutonsjukvårdare och inte sjukvårdgruppbefäl var att han som blev sjukvårdgruppbefäl saknade körkort ohmy.gif På mitt kompani var vi tre 10-månaders sjukvårdare, två av dem (oss) skulle köra eget fordon, medan sjukvårdgruppbefälet alltid åkte i 1314-bilen. Då fick en av de två sjukvårdarna utan körkort bli sjukvårdgruppbefäl. Jag med körkort fick egen bil att köra runt i, och den andra plutonsjukvårdaren (som saknade körkort) hade tillgång till en elegant Volvo 245, som han vid några tillfällen använde som sjuktransportfordon ohmy.gif 7.gif

Öh, skillnaden mellan plutonsjukvårdaren och sjukvårdgruppbefälet är att sjukvårdgruppbefälet är gruppbefäl över en grupp (2-3 stycken) 7,5-månaders sjukvårdare. Ett sjukvårdgruppbefäl kan också vara med i sjukvårdstroppen motsv och där bara jobba i tältet.
Lindeberg
För att vara lite nyfiken, varför bryr du dig om sjukvårdaren överhuvudtaget? Du är ju uttagen som radiolänkgruppchef.
Atrax
Han kanske funderar på att byta? smile.gif

Och för min egen nyfikenhet, jag antar att man behöver ha gått t ex naturvetenskap eller dylikt på gymnasiet och har läst biologi a, b och c eller något liknande för att bli sjukvårdare? Eller kan någon som inte läst biologi sedan grundskolan bli sjukvårdare?

Jag går t ex ett tekniskt ämne i gymnasiet och läser knappt någonting som är som biologi, det skulle väl i så fall vara naturkunskap, religion och samhällskunskap, och dom är ju inte särskilt lika. Finns det någon chans för att jag skulle kunna bli sjukvårdare? smile.gif
Medic
Självklart kan du bli sjukvårdare ändå! Jag läste Sam på gymnasiet men gjorde lumpen som plutonsjukvårdare (efter att pliktverket lurat mig på min flygbasjägartjänst).

Möjligen prioriterar pliktverket folk som gått omvårdnadsprogrammet på gymnasiet, men det borde inte va nåt problem för dig att göra lumpen som sjukvårdare.

Jag kan rekommendera utbildningen varmt (iaf den som jag fick) den är meriterande och man får nytta av sin vpl-tjänstgöring efter muck. Lycka till!

/Medic
Phil
Tja! Jag ska göra lumpen 2004 som plutonssjukvårdare på Amf1, men ska även ligga ett tag i Göteborg och även 9 veckor på civilt sjukhus. Har någon haft samma tjänst här eller vet något om den?
Undrar tex. om man bor på basen när man jobbar på sjukhuset eller om man får tillgång till lägenhet? En jag känner fick nämligen egen lägenhet, betald och allt.
Vad får man göra, kommer man att ligga i staben eller vara ute i fält ala "Band of Brothers"- Medic? camo.gif Förmodar att man kommer att vara ute i fält rätt mycket eftersom det är amfibietrupperna, men som sagt, jag har ingen aning...

Nån som vet? 7.gif
Lindeberg
9 veckors praktik på sjukhus ohmy.gif 7.gif

Som plutonsjukvårdare (eller sjukvårdare på pluton som det heter numera) lär du finnas i fält. De sjv som "ligger i staben" är mer kompsjv, förbandsplats osv.

/Marzocchi - Plutsjv KB5 02-03 salute.gif
Phil
Ok.

För att citera det där lilla pappret man fick vid inskrivningen:

bla bla bla, 7 veckors grundutbildning... 34 veckors befattningsutbildning.
"Syftet med utbildningen på skolan är att du ska lära dig första hjälpen och få färdigheter så att du ska kunna fungera som sjukvårdare. Den underlättar också din anpassning till praktiken på ett civilt sjukhus samtidigt som den är en grund för vidare utbildning mot din krigsbefattning som sjukvårdsplutonbefäl. Även 9 veckors sjukhuspraktik, företrädesvis på hemorten, ingår i detta skede."

Kommer man att bara jobba där då eller kommer man att dras in för att göra övningar etc. ?
Hur många är det som blir sjukvårdsplutonbefäl, nån aning? Kan väl inte va alltför många, eller? blink.gif
Ingbat/I19
Om du är sjukvårdsplutonbefäl är du inte plutonssjukvårdare.
Har inte så stor kunskap om sjvpb men antar att du utbildas att tjänstgöra på förbandsplats eller som kompsjv.

Saxade det här från www.amf4.mil.se
Sjukvårdsplutonbefäl MH722

Du utbildas för att i krig kunna tjänstgöra som sjukvårdsbefäl vid en amfibiebataljon.

UTBILDNING

Först börjar du med en 7 veckors grundläggande soldatutbildning då du får de grundläggande kunskaper och färdigheter du behöver för att fungera som soldat. Detta innebär bla. vapenutbildning, enskild soldatstrid, vaktutbildning, skydd mot kärnvapen, biologiska och kemiska stridsmedel.

Det andra skedet, befattningsutbildningen, pågår i ungefär 34 veckor. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och omfattar bla. grundläggande sjukvårdsutbildning, sjukvårdstjänst mot krigsbefattningen och fortsatt allmän militär utbildning. Syftet med utbildningen på skolan är att du ska lära dig första hjälpen och få färdigheter så att du ska kunna fungera som sjukvårdare. Den underlättar också din anpassning till praktiken på ett civilt sjukhus samtidigt som den är en grund för vidare utbildning mot din krigsbefattning som sjukvårdsplutonbefäl. Även 9 veckors sjukhuspraktik ingår i detta skede.

Efter befattningsutbildningen tjänstgör du vid en sjukvårdsenhet. Din huvuduppgift blir där att under chefen leda försvaret av enheten, sambandstjänsten och stabstjänsten. Du har nu krav på dig att vara en duktig sjukvårdare. Denna avslutande utbildning äger till stor del rum i skärgården. Nu samövas ditt kompani med övriga enheter i förbandet. Skedet avslutas med med en längre sammanhängande övning där förbandet övar tillsammans med andra förband.

Antar att det är samma på Amf1.
Phil
Det är samma sak som står på det papper jag fick av inskrivningsförättaren. Jag gör min grundutbildning på Amf1, men min befattningsutbildning på Amf4, och sen e d tydligen tillbaks till Amf1. Jaja, får väl se va det blir av det hela.
Ingbat/I19
Men, om det är samma som i dina papper så står det ju vad du kommer göra.
Efter befattningsutbildningen tjänstgör du vid en sjukvårdsenhet. Din huvuduppgift blir där att under chefen leda försvaret av enheten, sambandstjänsten och stabstjänsten. Du har nu krav på dig att vara en duktig sjukvårdare. Denna avslutande utbildning äger till stor del rum i skärgården. Nu samövas ditt kompani med övriga enheter i förbandet. Skedet avslutas med med en längre sammanhängande övning där förbandet övar tillsammans med andra förband.

Alltså ingen medic á la BoB.
Phil
Ja, men jag tycker att det är lite kryptiskt formulerat. "Under chefen leda försvaret av enheten" är alltså med andra ord stabstjänst?
Ingbat/I19
Skulle anta det.

@Marzocchi

Ansåg du att övingarna var givande under GU?
Han som var sjv på KB5 när jag låg inne fick typ värma saft, koka kaffe och se till att tältet var varmt medan de andra var ute och byggde bro, verkar inte särskilt givande.
Lindeberg
QUOTE (Ingbat/I19 @ Jul 19 2003, 00:21 )
Ansåg du att övingarna var givande under GU?
Han som var sjv på KB5 när jag låg inne fick typ värma saft, koka kaffe och se till att tältet var varmt medan de andra var ute och byggde bro, verkar inte särskilt givande.

Nej, de var under all kritik. Inte många omhändertaganden där inte.

Det kändes ofta som om mina huvuduppgifter var koka drycker och laga mat. Kaffebryggandet stod mekarna för, de hade nämligen en bryggare i containern.

Jag hade ungefär två omhändertaganden per övning i slutet av utbildningen, då var ju övningarna 5-6 dagar minst. Alla andra soldater på plutonen fick ju öva in sina befattningar (rek, brobyggare, mek, signalister) dagligen.
Hade jag inte gjort mitt sista omhändertagande på ASÖn hade jag dömt ut den övningen helt. (går att läsa mer om i tråden Sjukvård)

Det var ju nästan alltid SjvS befäl som kom ut till plutonen när det vankades skador, och de var en man kort (två istället för tre) detta år, och därför var de inte ute så ofta de kunde tydligen.

Sen hade jag gärna tagit hand om några skarpa skador på plutonen, liksom för att visa hur viktigt det är med en sjv (för man fick ju ganska mycket lökstämpel)... Men inte kan man önska att folk ska skada sig. Det värsta skarpa vi hade var en kille som högg av yttersta delen av tummen, det blev bara en snittyta stor som huvudändan på ett häftstift dock. Sen var det mycket nära att det blev en rejält skadad i en civil trafikolycka bredvid förläggningen.

Men, hade jag inte trivts så bra på plutonen som jag gjorde så hade jag nog dragit därifrån ;)smile.gif
Speedster
Jag har starka funderingar på att satsa på att bli plutonsjukvårdare, enligt lumpen.nu finns tjänsten på en del förband, men jag har hört att dom lagt ner plut.Sjv-tjänsten helt inom FM. Så jag undrar hur det ligger till så man inte blir inskriven som det och åker iväg och får veta att tjänsten inte finns och så blir man Sjukvårdsgruppbefäl eller nåt annat "stabsaktigt" sjv-tjänst. Vill gärna vara ute med nån pluton i fält men samtidigt ha mycket sjv-utb.
Lindeberg
salute.gif

Vettigt att du funderar på att bli sjukvårdare.

Det har faktiskt skrivits en hel del i ämnet på forumet, och det finns väl egentligen ingen anledning att skriva om allt igen, om man inte har någon ny information att tillföra.

Sök på sjukvårdare, sjukvård, plutonsjukvårdare mm så kommer du nog få svar.

Dessutom har undertecknad skrivit lite grann om min tjänst som plutonsjukvårdare, sök runt och du hittar.

Hojta till igen om du inte hittat svar på dina funderingar.

edit:
Kunde inte låta bli att leta bland de gamla sjukvårdstrådarna biggrin.gif

Sjukvårdgruppbefäl vs plutonsjukvårdare
Lite allmänt om sjv
Sambandsgruppchef eller plutonsjukvårdare
Sjukvårdplutonbefäl
Kompanisjukvårdare vs plutonsjukvårdare
Olika sjukvårdsutbildningar

Vill du arbeta inom sjukvård efter värnplikten? Förklara då det tydligt för personalen på mönstringen smile.gif
Kottovitj
Jag hade plutonsjukvårdare som andrahandsval på min inskrivning. Och eftersom jag mönstrade i mars så borde det fortfarande finnas kvar.
Lindeberg
Däremot ska tydligen inga plutonsjukvårdare finnas i Försvarsmakten.

Logiskt som vanligt.

Allvarligt talat spelar det ingen roll om man blir antagen som plutonsjukvårdare, kompanisjukvårdare eller sjukvårdgruppbefäl. Det kan slumpa sig så att man blir sjukvårdare på förbandsplats istället. Det viktiga är ju att man får vara sjukvårdare, inte om man mest sitter i en 1314-bil, kollar när övriga plutonen bygger bro eller håller ställningarna i sjukvårdstält 4.

Jag blev inskriven som sjukvårdgruppbefäl, men tjänstgjorde som plutonsjukvårdare. Utbildningarna är till 99% identiska, och verksamheten skiljer sig inte så mycket.
Eynosh
Det viktigaste är att du får en sjukvårdsutbildning, 10 högskolepoäng, en tjänst som är civilmeriterande och en AK 5 i handen.

Eynosh; Inryck plutonsjv -05 P4 Skövde
mmemmemme
Har fått dessa två befattningar att välja på på P4 Skövde.

Jag är väldigt osäker på vilken skillnad det är på dem och vilken av dem man ska välja. Vilken är mest status? Vilken är mest givande? Osv.

Jättetacksam för alla svar!
Lindeberg
Hej. Kul med "nya" sjukvårdare.

Det du bör göra är att söka på forumet. Frågan har tagits upp tidigare, och det finns många andra trådar som tar upp olika sjukvårdsutbildningar. Tänk på att befattningen heter sjukvårdgruppbefäl, och inte sjukvårdsgruppbefäl när du söker. Använd således sökord som "sjukvårdare", "plutonsjukvårdare", "sjukvårdgruppbefäl", "sjukvårdsgruppbefäl" osv.

salute.gif
nina
Tje, eftersom det inte finns några plutonsjukvårdare längre så... ;)

Men i vilket fall, just på P4 skulle jag föredra att vara på en sjvgrupp framför ute på pluton, utbildningen är dock densamma.
sixfeettall
Kommer att rycka in Juli -06 som plutonsjukvårdare på Revingehed.

Någon som har erfarenheter om tjänsten?

Vad har jag att se fram emot? pansar2.png

//Chris
Lindeberg
Sök i forumet. Ämnet har dryftats tidigare.

Dessutom tror jag du får fler svar om du ställer mer direkta frågor.

Jag har erfarenheter av den tjänsten, dock på ett annat regemente. Jag kan inte veta vad du kommer tycka om det, men jag trivdes kanon med min tjänst, mina kamrater och med befälen. Det var kort och gott en härlig tid.
Richthofen
Först och främst, jag ber om ursäkt ifall det redan fanns en sån här topic, kollade lite men fann inget.

Jag ska rycka in som p-sjukvårdare på P4 i Januari, men läste bla på flashback att det inte längre finns nån sån tjänst kvar i försvaret. Om det är så, vad menar dem med att skriva in mig som det? Kommer jag bli vanlig sjukvårdare? Vad innebär det isåfall? Massa roliga saker jag missar?

Kan också tillägga att det inte var mitt förstaval, men det enda vettiga jag tilläts pga min syn.
elisson
Du blir nog vanlig skjukvårdare skulle jag gissa på,, ignetligen inte nån större skillnad rent utbildningsmässigt då det är 11 månader hur som hellst. jag kan ju iaf gratulera till en bra beffatning, det är väll den mest nyttiga utbildningen i fm smile.gif de sjukvårdare som jag sett i fält såg ut att trivas bra.. så det ska du vara glad för happy.gif
mdn
QUOTE (Richthofen @ Oct 4 2007, 19:21 ) *
Först och främst, jag ber om ursäkt ifall det redan fanns en sån här topic, kollade lite men fann inget.
Jag sökte lite snabbt och hittade sju tidigare trådar om tjänsten plutonsjukvårdare. Eftersom jag är så snäll så slog jag ihop dem. Läser du de tidigare inläggen i den här tråden får du säkert en hel del svar. Har du fler frågor om tjänsten är det bara att ställa dem här.

/mdn, Blågul
Richthofen
Tackar! En annan fråga, är det lätt att få göra utlandstjänst om man är/var sjukvårdare? Och finns det möjlighet att ta körkort via värnplikten? Ska ju tydligen ha gått förut men finns det kvar?

"Du blir nog vanlig skjukvårdare skulle jag gissa på,, ignetligen inte nån större skillnad rent utbildningsmässigt då det är 11 månader hur som hellst. jag kan ju iaf gratulera till en bra beffatning, det är väll den mest nyttiga utbildningen i fm smile.gif de sjukvårdare som jag sett i fält såg ut att trivas bra.. så det ska du vara glad för"

Låter väll bra, tack ska du ha! Har haft lite dubbla känslor sen jag valde befattningen, men det ska nog bli bra smile.gif
M00nStalker
En (ganska kvalificerad) gissning är att du kommer att bli Kompanisjukvårdare, 2004/05 så utbildades 8 kompanisjukvårdare på P4, vi hade sjukvårdsutbildningen ihop (kompanisjukvårdare och sjuktransport på T2), vet inte hur det ser ut nu när sjukvårdsutbildningen är flyttad dock.

Men då innebar det att vi fick göra betydlig mer "extrasaker" än sjukvårdarna på förbandsplats/NBC-förbandsplats, vi hade knappt någon materieltjänst i jämförelse (de hade tält, vi hade bilar som 7,5 månaderssoldaterna tog hand om mest, eftersom det var de som körde) så vi hade flera övningar med räddningstjänst, ambulans och polis, där vi bl.a. var skademarkörer, där hade vi chansen att få prata med folk som höll på med det varje dag.
Det innebar också en betydligt mer lärorik och varierande praktik, vi hade 4 (jag hade 5) veckor på ambulans, förbandsplats hade 4 veckor på akuten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.