Help - Search - Members - Calendar
Full Version: IKV-91
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
The Swede
Det finns även ett antal bärgningsobjekt lite varstans, bl.a i Skövde.
Det lättaste är nog dock ett museum.

The Swede pansar2.png
dxl
Finns utanför matsalen på AMF4 också.
Bokar man in sig för en tur på Oskar fortet så kan man ju passa på att klämma lite på den om man inte kan ta sig in på annat sätt vill säga.
JBP
står ju en precis innaför gammla ingejörsgrinden på Ing2 också...
/JBP
PIC
I19 har en IKV som bärgningsobjekt med. Har sett den köra runt på garageplan.

Häfftig sak pansar2.png
106
Vid MSS/Kvarn står det en Ikv91 precis vid infarten och eftersom Kvarn saknar staket är det ju bara att åka dit om man nödvändigtvis vill klappa en Ikv. LG hade en (antagligen bärgningsobjekt) stående under skärmtak våren 2002. I Boden har väl föreningen P5, eller vad de nu heter, en vagn som rullande museiobjekt (alltså inte ett bärgningsobjekt)?
CBRN-fåne
QUOTE (106 @ Oct 29 2005, 16:40 ) *
Vid MSS/Kvarn står det en Ikv91 precis vid infarten och eftersom Kvarn saknar staket är det ju bara att åka dit om man nödvändigtvis vill klappa en Ikv.

Är det någon som vet numret på den vagnen som står i Kvarn? Fram till och med -91 så
togs alltid de vagnar som användes på INFSS från P10 (plutonen fick första halvan av
sin utb på P10 och sedan gjorde man andra halvan på INFSS). Jag tillhörde den sista
kullen som hade en delad utbildning på det sättet, året efter var första halvan förlagd
till Linköping. Vi tog inte med oss vagnarna till P10 för slutvård vid muck som de tidigare
kullarna gjort utan gjorde den vården på Kvarn eftersom vagnarna skulle vara kvar
där till senare plutoner (en per år i Kvarn). Det är inte helt otroligt att vagnarna fick
vara kvar där under sina två sista år (jag är ganska säker på att de inte utbildade
några -94) och därför är det inte helt otroligt att det är en av "mina" gamla vagnar
som står där. Stinker det inlagd gurka i den så är det gamla Sundance Kid.

Tusan, om vädret tillåter i morgon blir det en tur på hojen dit, vägen norrifrån
ner till Kvarn är väl värd att köras.
Josefsson_IKV_driv3r
QUOTE (NBC-fåne @ Oct 29 2005, 16:14 ) *
QUOTE (106 @ Oct 29 2005, 16:40 ) *

Vid MSS/Kvarn står det en Ikv91 precis vid infarten och eftersom Kvarn saknar staket är det ju bara att åka dit om man nödvändigtvis vill klappa en Ikv.

Är det någon som vet numret på den vagnen som står i Kvarn? Fram till och med -91 så
togs alltid de vagnar som användes på INFSS från P10 (plutonen fick första halvan av
sin utb på P10 och sedan gjorde man andra halvan på INFSS). Jag tillhörde den sista
kullen som hade en delad utbildning på det sättet, året efter var första halvan förlagd
till Linköping. Vi tog inte med oss vagnarna till P10 för slutvård vid muck som de tidigare
kullarna gjort utan gjorde den vården på Kvarn eftersom vagnarna skulle vara kvar
där till senare plutoner (en per år i Kvarn). Det är inte helt otroligt att vagnarna fick
vara kvar där under sina två sista år (jag är ganska säker på att de inte utbildade
några -94) och därför är det inte helt otroligt att det är en av "mina" gamla vagnar
som står där. Stinker det inlagd gurka i den så är det gamla Sundance Kid.

Tusan, om vädret tillåter i morgon blir det en tur på hojen dit, vägen norrifrån
ner till Kvarn är väl värd att köras.

Jag körde IKV91 10 månader på INFSS fom nov 1992 tom aug 1993. Vi hade all utbildning på INFSS, med en del utflykter till Halmstad mm. mkt. uppvisningar.
pansar2.png
Pansardvärg
Hej!

Har lite frågor ang. Ikv91.

Är det samma band och bärhjul som till Pbv 302? Dock används ju 1 bärhjul mer på Ikv´n.

Om det är samma som pebban.....då är det samma som M113´s gamla band?

Tack på förhand
S-TANK
I princip samma band, bandplattorna var dock ett par cm bredare. Och med samma band menar jag M70-banden. Jag har aldrig sett en Ikv 91 med M113-band.

Samma bärhjul.

S-tank
Pansardvärg
Tackar!! pansar2.png
ymer
IKV91 har för alltid en speciell plats i mitt hjärta efter 10 mån på P5 som skytt/stf vagnchf på en
så blir man lite lätt partisk rolleyes.gif
men jag kan bara säga fy fxxn vilken härlig vagn har haft många roliga stunder i den smile.gif
den sista gången vi fick rulla med den var på Nordanvind...long live IKV91 FN1.gif
Berg
Det är konstigt att ingen har nämt att det testades PVrobot på IKV'n.
Hans Engström
QUOTE (Berg @ Aug 4 2007, 00:29 ) *

Det är ju ingen som frågat om det. Chassit föreslogs att bära både Rb55 (TOW) och Rb70 men av kostnadsskäl byggde man om de gamla IKVorna istället.
Olga-Belle

Vad vet du mer om detta? Låter mycker intressant.....
Hur provades detta? Robotstativ på bakpansaret eller?
Berg
QUOTE (Olga-Belle @ Aug 5 2007, 17:23 ) *

Det var ett tag jag diskuterade med Flak (sök på hans namn) om det, men det ska ha varit en robotlavett där bollhavet ska vara och inget torn (om jag minns rätt)
Daniel_M
Hej!!

var ute en sväng på natursköna fd KA4/AMF4 idag, den har iofs stått där ett bra tag men mitt på gräsplanen står en IKV ensam och övergiven.
Nån som vet historien bakom den, känns inte som den varit aktuell för några amfibiska försök.

Hans Engström

Titta på Lvrbbv701 och Pvrbbv551. Ta deras lavett lösningar och montera dom där tornet sitter på IKVn. Voila.
DaRaven
QUOTE (Berg @ Aug 5 2007, 18:58 ) *

Det var ett tag jag diskuterade med Flak (sök på hans namn) om det, men det ska ha varit en robotlavett där bollhavet ska vara och inget torn (om jag minns rätt)

Bollhav på en IKV-91:a? Det finns väl inget utrymme för skyttesoldater annat än uppepå vagnen? Eller är jag helt ute och cyklar nu...
The Swede
QUOTE (DaRaven @ Aug 9 2007, 21:57 ) *
QUOTE (Berg @ Aug 5 2007, 18:58 ) *

Bollhav på en IKV-91:a? Det finns väl inget utrymme för skyttesoldater annat än uppepå vagnen? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Du har helt rätt.
Fanns inget bollhav på ikv 91, den var i utförande som en liten stridsvagn.
Berg
QUOTE (The Swede @ Aug 9 2007, 22:00 ) *
QUOTE (DaRaven @ Aug 9 2007, 21:57 ) *

*snipp*

Du har helt rätt.
Fanns inget bollhav på ikv 91, den var i utförande som en liten stridsvagn.

Ah banghead.gif
Vilket fordon användes till att transportera soldater då? Pbv302? Hur såg det it inom förbanden då?

Edit: elefantfingrar
Rickard N
Det användes pbv302 för att forsla soldater, men även ikv91 och strv 74/101/102 pansar2.png

ikv91 är f.ö. amfibisk på samma sätt som pbv302 så det behövdes inte göras några försök på amf4
Daniel_M
QUOTE (Rickard N @ Aug 10 2007, 09:21 ) *
Det användes pbv302 för att forsla soldater, men även ikv91 och strv 74/101/102 pansar2.png

ikv91 är f.ö. amfibisk på samma sätt som pbv302 så det behövdes inte göras några försök på amf4

Visst amfibisk så tillvida att den vadar/simmar över vattendrag, Jag menade mer att den knappast använts vid ett KA alt AMF regemente. Därav min nyfikenhet hur den hamnat där
Maskirovka
QUOTE (The Swede @ Apr 8 2003, 22:39 ) *
Oki, nu har jag hittat lite om Ikv 105 i nummer 2 1988 av tidningen PANSAR.

Vikt: 18 ton
Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.
Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)
Ammunition: APFSDS, APDS, HE.
Ammunitionsmängd: 50 granater.
Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.
Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.
Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.
Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.

Man har även gjort prov med att skjuta medan vagnen simmade.

Ikv 105 har även provats i USA men om dom testerna vet jag inget.

The Swede

Finns det ngn bild på Ikv105 på nätet? Har letat och letat men inte hittat ngn, vilket är märkligt då vagnen nämns då och då. Man tycker även att den borde bevarats för eftervärlden eftersom den var unik. Står den på ngt museum?
The Swede
Var vagnen tog vägen vet jag inte, kanske den finns kvar på Hägglunds.
Om du går in på pansarmuseets hemsida finns det en bild på ikv 105.
Klicka på "Samlingen" och sök upp "Ikv 91"
http://www.pansarmuseet.se/

The Swede pansar2.png
YOF
Som trupp transport var vagnen tänkt att bära trätrallar motsv. tgb 20, försök gjordes dock helt oskyddad trupp men en form av biologiskt tillägsskydd för vagnen.
Mattsson

Vad har utbyggnade för funktion, dvs den bakom tornet?
Bollhav?
Motorutrymme?
En kylarprynad?
The Swede
Motorutrymme är min gissning.
Det är, som du kanske förstår, endast en modell.
Landsverk och Hägglunds tävlade om kontraktet och Hägglunds vann.

The Swede pansar2.png
Maskirovka
QUOTE (The Swede @ Oct 3 2007, 22:04 ) *
Var vagnen tog vägen vet jag inte, kanske den finns kvar på Hägglunds.
Om du går in på pasarmuseets hemsida finns det en bild på ikv 105.
Klicka på "Samlingen" och sök upp "Ikv 91"
http://www.pansarmuseet.se/

The Swede pansar2.png

Tackar, då har jag äntligen sett en bild av vagnen. Undra varför det verkar finnas så få bilder på den.
Mattsson
QUOTE (The Swede @ Oct 3 2007, 22:37 ) *

The Swede pansar2.png

Gjorde Landsverk en körbar prototyp eller fastnade man i modellstadiet?
Lfskbat
QUOTE (YOF @ Oct 3 2007, 22:17 ) *
Som trupp transport var vagnen tänkt att bära trätrallar motsv. tgb 20, försök gjordes dock helt oskyddad trupp men en form av biologiskt tillägsskydd för vagnen.

Jag har själv suttit och skumpat fram på bakpansaret på en IKV91 och det var ingen trevlig upplevelse, det enda man kunde hålla sig i var en liten tamp som satt mellan benen (nä inte den som är fäst på kroppen utan en som satt nitad i bakpansaret). Dundra fram i något som kändes som 200 km/h på Kråk samtidigt som man skulle hålla sig fast, samtidigt som man skulle hålla reda på Ak4 + grg var inte hallon precis... men adrenalinen sprutade banan_rock.gif och som tack-så-mycket fick vi provköra den lille "Järven" (tack för det KadS P4 86-87)
Olga-Belle
QUOTE (Mattsson @ Oct 3 2007, 22:58 ) *
QUOTE (The Swede @ Oct 3 2007, 22:37 ) *

The Swede pansar2.png

Gjorde Landsverk en körbar prototyp eller fastnade man i modellstadiet?

För Landsverks del blev det bara ett par modeller, vad jag kommer ihåg just nu är att det blev inget alls i IKV91-projektet, inte ens som underleverantör åt Hägglunds.
Psilander
När togs den ur tjänst?
Rickard N
-96-97-ish
Klargplutte
Hittade en film med IKV91 medverkande http://video.google.com/videoplay?docid=1900542605280110205
The Swede
QUOTE (Klargplutte @ Nov 17 2007, 10:37 ) *

Huvuddelen av bilderna visade dock ikv 105, inte ikv 91.
Challe
QUOTE (The Swede @ Nov 17 2007, 18:15 ) *

Vad är ikv105 för vagn?

/Challe
The Swede
QUOTE (Challe @ Nov 17 2007, 18:21 ) *

Vad är ikv105 för vagn?

/Challe

Läs tråden så hittar du den infon.
Ormtunga
För ett tag sedan flyttades IKVn som stod på fd AMF4 (GBG Garnison), så att ingen hoppas på att finna den utanför matsalen...

Frågan kvarstår dock: vad gjorde den där från början? 7.gif
eskil
QUOTE (The Swede @ Nov 17 2007, 18:24 ) *

Vad är ikv105 för vagn?

Är det den som har mynningsbroms?
Jag noterade att en del IKV:er i videon hade mynningsbroms och andra saknade.
The Swede
QUOTE (eskil @ Nov 18 2007, 11:41 ) *
QUOTE (The Swede @ Nov 17 2007, 18:24 ) *

Vad är ikv105 för vagn?

Är det den som har mynningsbroms?
Jag noterade att en del IKV:er i videon hade mynningsbroms och andra saknade.

Ja, det är den som har den fyrkantiga mynningsbromsen.

Känns också igen på att frontpansaret är förhöjt på högersidan.
Vissa sekvenser visar den dock utan mynningsbroms.
De enda klippen på ikv 91 är sekvensen precis innan man ser när kanonen laddas samt under laddningsbilderna.
Övriga är på ikv 105.

The Swede pansar2.png
Berg
Tyckte väl att det såg ut att vara en konstig 91'a Malajn.gif
Ignorance
Använder ikv 105 ngnting i försvarsmakten?
The Swede
QUOTE (Ignorance @ Nov 19 2007, 17:17 ) *
Använder ikv 105 ngnting i försvarsmakten?

Inte för att jag riktigt förstår din fråga men, har du testat att läsa tråden?
Ignorance
Grisfingrar förlåt för det!

Frågan var, Har ikv105 använts i försvarsmakten? köptes den in o användes på förband,eller var det endast en prototyp?
The Swede
Årterigen, har du läst tråden?
Ignorance
tack,fick dom svar jag sökte
Fk Bengtsson
Lägger in en snabb fråga och hoppas på ett snabbt svar. Den IKV91 som står på fordonsplan på Livgardet, minns någon om den innehar samma stadskamoflage som vissa PBV302 som används av stadsskytte? Har den i så fall använts av SSK-bataljonerna? I vilken roll i så fall?

/Håkan
Ignorance
Fråga,vilken ikv91 tänker du på? ja kan inte minnas mig sett någon ikv medan jag låg inne 05/06
Fk Bengtsson
Så vitt jag minns så stod den nedanför garagen med Strf90 och patgb203. Alldeles vid vägen om man följer ringleden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.