Larsson
Apr 8 2003, 20:57
Jag skulle ha reda på lite saker om vår kära IKV-91
- Vad hade man för krav på vagnen?
- Vad hade/har vagnen för prestanda?
- Är ammunitionsstandarden unik för vagnen?
- Fanns det några andra vapenalternativ?
- Fanns det planer på några andra versioner (pvrb, bärgare, lvkv o.s.v.)?
- Fanns det några planer på att uppgradera vagnarna?
- Vad hade Landsverks version för prestanda?
- Fanns det några utländska alternativ (Leopard 1, Jaguar o.s.v.)?
The Swede
Apr 8 2003, 21:14
Ohh, jösses. Det var inte lite
Prestanda:
Max hastighet på väg: 65 km/h
Max hastighet bakåt: 11,4 km/h
Max hastighet vid flytning: 6,5 km/h
Vändradie: 0 m (Centrumstyrning)
Gravtagningsförmåga: 2-2,5 m
Stigförmåga: 30 grader
Max sidolutning: 30 grader
Max körsträcka på landsväg: 500 km
Max körsträcka i terräng: 200 km
Bränsleförbrukning landsväg: 8 l/mil
Bränsleförbrukning terräng: 20 l/mil
Ammunitionen bestod av Spårljuspansarspränggranat m/72 (Slpsgr) samt Spårljusspränggranat (Slsgr) m/72.
Enligt uppgift ska Slpsgr m/72 vara samma som till Pvpj 1110 men om det stämmer vet jag inte.
Andra vapenalternativ som provats är en vagn med 105mm kanon (Ikv 105) som togs fram för Indien men det blev inget av det projektet.
Jag ska gräva lite i mina nummer av "PANSAR" och se om jag hittar något mer.
The Swede
Larsson
Apr 8 2003, 21:27
Varför lära sig lite när man kan lära sig mycket.
Pv-projektilerna borde rimligtvis vara desamma som för Pvpj 1110.
Vi svenskar brukar trotsallt var ganska duktiga på att standardisera.
Anseende prestanda så menar jag även saker som eldhastighet, utgångshastighet, pansargenomslag, skyddsnivå
och kvaliteten på eldledningssystemet, som jag f.ö. har läst om att det skulle vara väldigt bra (laser, skjutdator, hunter-kill-kapacitet).
Vad gäller uppgradering så menar jag även saker som ammunition (tandemladdning?), eldledningssystem, observationsmedel (BF, IRV) och
skydd (ERA, NBC-skydd o.s.v.).
The Swede
Apr 8 2003, 21:39
Oki, nu har jag hittat lite om Ikv 105 i nummer 2 1988 av tidningen PANSAR.
Vikt: 18 ton
Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.
Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)
Ammunition: APFSDS, APDS, HE.
Ammunitionsmängd: 50 granater.
Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.
Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.
Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.
Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.
Man har även gjort prov med att skjuta medan vagnen simmade.
Ikv 105 har även provats i USA men om dom testerna vet jag inget.
The Swede
The Swede
Apr 8 2003, 21:56
Ikv 91.
Eldhastighet, praktisk: 8 skott/min
Eldhastighet, momentan: 4 skott inom 10 s
Utgångshastighet Slpsgr m/72: 825 m/s
Projektilvikt: 4,5 kg. Verkansdel: 0,6 kg Oktol
Utgångshastighet Slsgr m/72: 600 m/s
Projektilvikt: 6,7 kg Verkansdel: 1,5 kg Hexotol
Vad gäller genomslag och skyddsnivå så vet jag inte.
The Swede
Larsson
Apr 8 2003, 23:07
Tack så mycket och fortsätt att skriva.
6,7 kg för sgr. Det är nästan lika stor massa som ett fack med sgr från Strf9040 (7 kg)...
The Swede
Apr 8 2003, 23:11
Hela granaten väger 10,7 kg för Slpsgr och 12,3 kg för Slsgr.
Jag ska försöka skumma igenom min I-bok och se vad jag kan skriva ihop för något.
Nu ska jag sova, godnatt.
The Swede
Rattara
Apr 10 2003, 10:36
Åhå, här fanns en hel del kompetens på IKV-området ser jag.
Då ska jag försöka fylla ett irriterande svart kunskapshål.
Som jag minns var 91:an utrustad med en lågtryckskanon.
Vad innebär det?
Ingen av de pansarknektar jag konsulterat har lyckats ge ett besked utan har bara gissat på olika tänkbara förslag.
Larsson
Apr 10 2003, 11:08
Om jag förstått det rätt så fungerar en lågtryckspjäs (principen uppfunnen av Rheinmetall-Borsig) som följer:
Projektilen sitter i bakkant fast med en brytpinne i en platta (cirkulär) med hål i.
Drivladdningen befinner sig bakom plattan.
Vid avfyrning förbränns krutet bakom plattan effektivt vid mkt högt tryck och gasen passerar genom hålen i plattan,
vilket bygger upp ett tryck bakom projektilen.
När detta tryck blir tillräckligt högt så går brytpinnen av och projektilen påbörjar sin resa mot mummaland.
Systemet innebär att krutet förbränns effektivt och att man får ett lågt tryck i eldröret.
Detta leder till en liten drivladdning i förhållande till projektilvikt och utgångshastighet, till ett lättare eldrör och till en liten rekyl.
Vakten_F4
Apr 10 2003, 11:34
QUOTE (Larsson @ Apr 10 2003, 12:08 )
Om jag förstått det rätt så fungerar en lågtryckspjäs (principen uppfunnen av Rheinmetall-Borsig) som följer:
Projektilen sitter i bakkant fast med en brytpinne i en platta (cirkulär) med hål i.
Drivladdningen befinner sig bakom plattan.
Vid avfyrning förbränns krutet bakom plattan effektivt vid mkt högt tryck och gasen passerar genom hålen i plattan,
vilket bygger upp ett tryck bakom projektilen.
När detta tryck blir tillräckligt högt så går brytpinnen av och projektilen påbörjar sin resa mot mummaland.
Systemet innebär att krutet förbränns effektivt och att man får ett lågt tryck i eldröret.
Detta leder till en liten drivladdning i förhållande till projektilvikt och utgångshastighet, till ett lättare eldrör och till en liten rekyl.
Det är väl samma princip som i 40mm granater?
Larsson
Apr 10 2003, 13:03
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 10 2003, 11:34 )
Det låter rimligt (jag förutsätter att du talar om granattillsats/granatspruta och inte akan).
Vakten_F4
Apr 10 2003, 13:11
QUOTE (Larsson @ Apr 10 2003, 14:03 )
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 10 2003, 11:34 )
Det låter rimligt (jag förutsätter att du talar om granattillsats/granatspruta och inte akan).
Precis! Har ett häfte kvar sen utbildningen nånstans men jag hittar det inte!
där står det ju hur granaten funkar, det är ju väldigt liten drivladdning och rekyl iaf!
Fågel Fenix
Apr 10 2003, 13:50
kan man få se en bild på det här åbäket ??
danke! ;)
The Swede
Apr 10 2003, 14:02
Hur många bilder vill du ha?
Håll till godo:
IKV 91The Swede
Fågel Fenix
Apr 10 2003, 14:20
Hmm. kanske skulle ha anat att du skulle ha bilder på den The Swede ?
tack!
IKV = ??
Fågel Fenix
Apr 10 2003, 14:32
Ahh. tackar..
Av någon anledning så hade jag fått för mig ngt i still med "infatry kollos weapon"

Var nog The Swedes eng. sida som spöka till det i huvet...
The Swede
Apr 10 2003, 14:35
IKV=InfanteriKanonVagn
Eller regnskyddad pv-pjäs som vi sa på stridsvagnskompaniet.
The Swede
Komp C
Apr 10 2003, 15:21
Då skulle du veta vad vi på bandpansarvärnskompaniet sa om er dammsugare (strv 103) hehe!
The Swede
Apr 10 2003, 15:29
Låg inte på 103-kompani utan på 101 Centurion.
The Swede
Komp C
Apr 10 2003, 15:38
Har du varit i en vagn med torn så är du helt ok haha!
När jag muckade och fick ut förarbeviset så hade jag konstigt nog både IKV 91 och strv 101/102 på pränt.
Fick flytta en 101 en gång och mitt minne är MYCKET gnissel när vi rullade/svängde på plattan. Men mycket manligt.
The Swede
Apr 10 2003, 15:41
Det var iofs lite knäckande på vinterövningarna när man stog och frös och så kom det en ikv-pluton förbi som luckade upp och tittade ut i bara skjortärmarna.
"Fryser ni" var inte något man ville höra. :(
The Swede
Vildmannen
Apr 10 2003, 16:28
Här finns en filmsnutt med IKV-91. Finns även annat godis på sidan
http://www.foreningenp5.com/
QUOTE (Vildmannen @ Apr 10 2003, 17:28 )
Här finns en filmsnutt med IKV-91. Finns även annat godis på sidan
http://www.foreningenp5.com/Trevliga filmer. Den på BMP-1 var skitkul, jag visste inte att de var utrustade med rökmaskin :P
Gotcha
Apr 10 2003, 18:18
Fan, jag gillar IKV'n...samma med BKan, men det är väl kanske dags att avyttra dem...men nog skulle jag vilja ha en IKV91 att glida omkring i!!
Hur skulle den egentligen klara sig mot Fi pansar & Pv? Eller var det tänkt att den skulle hänga med som ett slags stormkanonvagn, dvs infanteriunderstöd?
The Swede
Apr 10 2003, 18:31
QUOTE (Gotcha @ Apr 10 2003, 19:18 )
Fan, jag gillar IKV'n...samma med BKan, men det är väl kanske dags att avyttra dem...men nog skulle jag vilja ha en IKV91 att glida omkring i!!
Hur skulle den egentligen klara sig mot Fi pansar & Pv? Eller var det tänkt att den skulle hänga med som ett slags stormkanonvagn, dvs infanteriunderstöd?
Hela vagnen väger 16 300kg och har ungefär samma pansarskydd som pbv302.
Som namnet antyder (Infanterikanonvagn) så var den främst till som understöd åt infanteriet.
The Swede
IKV är den helt klart snyggaste och borde vara kvar till iallafall 2075.. ;)
Personlig fråga. är det samma chassi som pbv302?
Som namnet antyder (Infanterikanonvagn) så var den främst till som understöd åt infanteriet.
Den fanns väll som del i Inf bat 77? Fanns den även i pansarbataljoner? Har hört att de skulle utnyttjas som spaning åt 401/501 bataljonerna också.
jonte72
Apr 11 2003, 18:23
QUOTE (Mats @ Apr 11 2003, 19:17 )
Den fanns väll som del i Inf bat 77? Fanns den även i pansarbataljoner? Har hört att de skulle utnyttjas som spaning åt 401/501 bataljonerna också.
Ikv 91 fanns i ett Bandpansarvärnskompani om 12 vagnar i varje IB77 Brigad ( 10 st) och i NB ( 5 st). Ikv:n fanns också i fristående mekaniserade bataljoner som sattes upp på 80-talet, dessa bestod av Strv 101/102, 10,5 cm Haubits, terrängbilar och IKV mm.
Som kuriosa kan nämnas att ett av skälen till utrangering är/var att
chassiet med tiden blev snett av att köras i terräng.
Denna "pvkanon med paraply" som den ju kallades hade ju inte tonvikten lagd
på skydd(stabilt chassie) utan på framkomlighet.
Det blev med tiden svårt att byta motorpaket(iaf på vissa vagnar),då det nya motorpaketet
inte passade i den sneda vagnen.
mvh
mmz
P.s.
Att den Infanterichef som fick Bpv sig underställt vanligtvis utnyttjade dessa som om
de vore strv kunde leda till ganska komiska stridssituationer.
Rätt utnyttjad till flankerande pv-eld var den mycket effektiv,då man blev påskjuten
ifrån områden man fram tills dess trodde var säkra D.S.
klerty
Apr 12 2003, 23:25
Riktigt läcker för att vara svensk tycker jag!
QUOTE (granQ @ Apr 11 2003, 18:44 )
IKV är den helt klart snyggaste och borde vara kvar till iallafall 2075.. ;)
Personlig fråga. är det samma chassi som pbv302?
Ja delar då det var Hägglunds som tillverkade bägge två.
Pansardvärg
May 2 2003, 13:57
skulle vilja ha den i skala 1:35........hmmm...kan ngn hitta en sådan till mig...har sett på axvall..typ 1:13, men lite stort..
The Swede
May 2 2003, 14:41
Jag har den i 1/76.
En polare i Stockholm håller på att scratchbygga en i 1/35.
Vi kan dock glädjas över att det inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en pbv 302 i 1/35.
The Swede
Gustav-TS
May 2 2003, 15:38
QUOTE (The Swede @ May 2 2003, 15:41 )
Vi kan dock glädjas över att det inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en pbv 302 i 1/35.
The Swede
Jag har hört att Trumpeter kanske lanssar en 302-pebba snart. Men det har jag bara hört lite snabbt.
Vet du mer om det, swede?
/Gustav, som gärna ser en 1:35:a av BV206 som är vanlig termo och inte den svindyra resin-satsen...
The Swede
May 2 2003, 15:44
Har inte hört om att Trumpeter skulle vara igång med en pebba. Däremot vet jag att dom är intresserade av att göra Strf9040 men om det blir något av det är ännu osagt.
The Swede
*Som vill ha ALLA svenska pansarfordon i skala 1/35*
Foxtrot Lima
Jul 8 2004, 15:41
Duktig som jag är använde jag sökfunktionen och hittade den här gamla tråden om IKV 91, som jag funderat på ett tag.
När dök de här vagnarna upp och när fasades de ut ur kriorg resp gro?
Hälsningar, Foxtrot Lima
Private Haze
Jul 8 2004, 18:27
Jag har två frågor angående IKV 91. Den första rör hur 91:an bemöttes internationellt? Jag vet ju att STRV 103 bemöttes med relativt stor entusiasm från staterna och Storbrittanien men jag undrar vad de tyckte om 91:an? ... den byggde ju trots allt på samma koncept som andravärldskrigsvagnar som M18 Hellcat
Den andra frågan rör om ni tycker att IKV 91 var ett föråldrat koncept när den kom ut på svenska förband? Jag vet inte riktigt själv men om man kollar på bilder av tillexempel IKV 91 som togs i tjänst 1975 och M18 Hellcat som togs ur tjänst efter andra världskriget kan man se en hel del likheter. Även de två vagnarnas syften var ganska lika... att slå stridsvagnar för att stödja infanteriet...
lägger till två bilder för att vissa likheterna

men vad vet jag? Jag kanske bara svammlar?
Hans Engström
Jul 8 2004, 20:38
Tja, vill inte säga att du svamlar helt. Men det du bör jämföra är siktena på de två vagnarna, för där skiljer sig det en hel del.
Det som kan anses vara föråldrat är 9cm kanonen, eftersom reaktivt pansar redan börjat dyka upp his fienden i öst när IKVerna började komma ut på förband. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
Man var nog lite intresserade i utlandet, men då mer av den senare byggda versionen med 105an i.
Dock var det ju inte så många länder som vill ha lätt pansar som inte redan hade såna. Tror Indien visade visst intresse under en period om jag inte helt missminner mig.
Den största konkurrenten var ju den Franska AMX13 och den mycket snarlika Österrikiska Kurassiern (bägge finns ju lite varstans). Amrisaran hade ju Sheridan

och britterna använder ju hela den Scimitar baserade raddan av vagnar i pansarspan regementena.
Tjena! Någon som vet nån filmsnutt med IKV91? Har testat och sökt på denna länken,
http://www.foreningenp5.com/ eftersom det skulle finnas en filmsnutt där, men jag har nog blivit blind.
C DK012
Jul 10 2004, 19:58
Hur kommer det sig att just denna vagn fick ett officiellt smeknamn "Järven"? De utlandsbyggda Strv/Strf är det ju inget att snacka om, men hade t.ex 103:an, 302:an, m.fl. några namn jag inte känner till? (Beträffande Pvrbbv 551 fanns det väl ett antal s.a.s "inofficiella" smeknamn/öknamn)
En svag känsla säger mig att det fanns en 20 mm tubkanon till IKV91. Är det så?
Om det är så, är det någon som vet om det var nytillverkade tubkanoner eller om det var överblivna pipor från något annat vapensystem?
S-TANK
Jul 12 2004, 23:33
QUOTE (C DK012 @ Jul 10 2004, 20:58 )
Hur kommer det sig att just denna vagn fick ett officiellt smeknamn "Järven"? De utlandsbyggda Strv/Strf är det ju inget att snacka om, men hade t.ex 103:an, 302:an, m.fl. några namn jag inte känner till? (Beträffande Pvrbbv 551 fanns det väl ett antal s.a.s "inofficiella" smeknamn/öknamn)
Tja, 103:an kallades Strv S. Inte mycket till namn men alltid nått... "S" står för Sverige men det kanske de flesta redan räknat ut.
Bv 308 (Hägglunds Bv 206 S) kallas av en del för Skalman. Förvisso ingen strv/strf men ganska hård ändå.
Jag vet att IKV 91 ska ha kallats Järven men jag har inte träffat någon som använt det namnet "på riktigt".

S-Tank
Olga-Belle
Jul 12 2004, 23:58
Angående "Järven" så ordnades det med en namntävling i gamla fina tidningen "Soldat & Teknik", vann gjorde en Ted Jarrolf Saltsjöbaden, vinsten var ett studiebesök på Hägglunds.
Namnet "Järven" användes sedan nästan aldrig av militären.
Klargplutte
Jul 13 2004, 01:04
Om vi nångång införskaffar 90120 så bör vi kalla den "Bjärven"
Järv=Wolverine=modellen innan Jackson vagnen som det är bild på ovan...
(fast det kanske var britterna som kallade den så?)
Klargplutte
Jul 13 2004, 08:42
Ja M10 GMC kallades för Wolverine av britterna , med den avsevärt potentare 17pundaren så kallades den för Achilles , M10 var ingen förgångare till M18 utan till M36 som hade en 90mm bössa och avsevärt mer pansar , M18 var baserad på M24 Chaffe och samma kanon som M10 men inte mer pansar än en 240.
mrLawson
Oct 22 2005, 15:00
Det finns en gud, och han älskar mig och IKV91.

tack och lov för denna tråden om dom åsidosatta stridsfordornen.
IKV91, lär visst numera vara skrotade, men vem som skrotat dom har jag inte fått svar på.. men 1998/1999 stod det dåvarande 19:e NorrlandsBandPV komp, vid tygstation i boden, för vidare tranport ner till trakterna runt Zinkgruvan. Man skulle då undersöka utvecklingspotensial. Pengar var avsatta, runt en miljon per vagn, för en modernisering. Men vad som hände sedan har ingen kunnat svara på. står dom och väntar i bergslagens skogar eller är det bara minnen kvar av Sigurd olov???
Jag vet att det var tal om att dom skulle sättas upp på infanteribrigader, men om det var som spaning eller som bpv, det vet kanske någon annan.
Sigurd-olov klart slut.
Olga-Belle
Oct 23 2005, 20:52
IKV91, lär visst numera vara skrotade, men vem som skrotat dom har jag inte fått svar på.. men 1998/1999 stod det dåvarande 19:e NorrlandsBandPV komp, vid tygstation i boden,
Men vad som hände sedan har ingen kunnat svara på. står dom och väntar i bergslagens skogar eller är det bara minnen kvar av Sigurd olov???
Alla Ikv91 (utom några museumsvagnar) har passerat genom Stena Gotthard i Vislandas metallkvarn. Med andra ord, de är malda.
Så vill du av olika skäl klappa på en Ikv, :( blir det att gå på museum.
QUOTE (Olga-Belle @ Oct 23 2005, 21:52 )

Så vill du av olika skäl klappa på en Ikv, :( blir det att gå på museum.
Eller att åka till Boden. De har en på NBC-banan. Hur man kommer in på den är dock en annan sak...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.