QUOTE (Rokare @ Apr 9 2003, 13:17 )
Godmiddag.
Kan nog dra en liten anekdot här som beskriver vad som oftast kallas "Höjden av dumhet". I detta fallet så är frasen applicerbar både på herren som jag stötte ihop med OCH mig själv. Föklaring kommer ;)
Stod och jobbade på vattenfestivalen, den sista tror jag, för ett inte helt okänt regemente på rindö utanför Sthlm. Uppgiften, som var högst reservofficersmässig, var för mig och min kamrat att visa upp en landsatt G-båt samt en fullpackad Bergahaus.... Med andra ord, stå och se snygg ut och titta på medlemmar av det motsatta könet.
Nu till storyn... Jag kommer tillbaka från ett ärende och ser då min kollega stå och vara len i truten med någon lady. Något bortom honom ser jag en herre iklädd M/90 byxor samt 59 Skjorta. Han har ingen mössa på skallen men däremot sticker det upp en basker ur fickan som tycks vara av den grön kulör som vi i KA har. Hans rakade huvud pryds dock av inte oansenlig mängd skrot (örhänge) samt en kaluffs som sträcker sig från pannan och är kammad bakåt till nacken. Syntmodell således. När jag närmar mig förflyttar sig vår gentleman till MPJ del av utställningen där han kikar lite på AK5or samt hundarna. När jag närmar mig hör jag att han pratar med de värnpliktiga om hur hårt det är på... KJ. Jag lyssnar ett tag, till MP killarnas stora nöje, innan jag kliver in i diskussionen och frågor vilket år han genomförde GU. Får svaret, jag ligger inne nu! Men vad trevligt, vem har du som befäl då? Det visar sig då att han har Andersson, Svensson samt Lundström, typ, men att han inte kommer ihåg exakt eftersom de bara skriker på honom ändå.
Jag finner det nu lämpligt att fråga vår hjälte hur det kommer sig att han har möjlighet att besöka vattenfestivalen en vacker dag som den här, när KJ Komp har skarpskjutning på UTÖ. Han mumlar då något och beger sig snabbt mot Mynttorget. Där står jag kvar, tillsammans med ett antal MP killar. Själv drömmer jag om en hel drös intressanta saker som jag och vår vän skulle kunna hitta på tillsammans på Södra Fältet på Rindö, MP killarna ser ganska roade ut, men en ser så förbannad ut så han skakar ;)
Slutsats: Jo det finns gott om mytomaner, men välj för guds skull rätt plats att vara det på.
Slutsats 2: Varför i hela he**ete lät jag honom gå? Så vitt jag vet så kan han ju gått och satt sig i ett öltält och ytterligare spridt solsken över KJ Komp samt KA. Men det är klart, jag vet inte om jag hade kunnat göra så mycket, han hade ju inga gradbetäckningar m.m på uniformen.... Men jag säger bara en sak, gud var trevligt man hade kunnat ha det på Södra Fältet
Nä detta blev ett ganska långt inlägg, ni har säkert alla råkat ut för något liknande. Jag är väl till 100% säker på att Gotcha och VH1 stött på snarlika individer på krogen. Det finns ju gott om KB KJ ;)
GMY
ps. Kryllar säkert av stavfel, hinner dock inte läsa igenom vad jag skrivit just nu. ds
Edit: Jag är inte KJ bara amf. Så det inte uppstår några missförstånd.
LOL!!!
Eller "ROTFLOLITA" snarare...
Jo, tyvärr har ju även jag stött på både en och tjugotre "KB Kustjägare" genom åren...det tråkiga är ju att dessa har ofta haft ambitionen att bli KJ, men av olika anledningar fallit ur eller inte blivit antagna - och det är till 99% garanterat att det är en av dessa du ("du" gäller alla) har stött på om du har mött en "skryt-KJ" !!!
Jag har sagt det tidigare, och repeterar: folk som pratar dåligt om KJ (det har ju funnits några _speciella_ sådana i detta forum genom tiderna, ingen nämnd ingen glömd) har vanligen en personlig anledning att göra detta. Stöter ni på en sådan: ställ motfrågor och verifiera - gärna genom mig!
Det finns som jag kan se det 3 huvudtyper av falska KJ:
1. De som ville bli, men inte kunde (ofta bevaknings-MÖPar eftersom de sällan ens klarar av Spärr MS), till dessa hör SKRÄVLARNA
2. De som blev antagna till KustJS, men fallit ur av olika skäl - kan vara svåra att skilja ur eftersom de ofta har koll på hur det går till, också vanliga skrävlare
3. De som inte ens blivit mönstrade, men har läst mycket om KJ (och andra) och utger sig för en sådan. Dessa kan man enkelt gallra ut genom att ställa frågor om ex befäl, övningsfält, kaserner, etc (nån som minns "Uberman"? som blev överkörd av 2REP?)
Framförallt ska vi inte glömma alla (och då menar jag ALLA) som har SPÖAT KJ till höger och vänster. Ofta har jag suttit på gamla lumparhak som "Lilla Köpenhamn" och hört hur kockarna från T2 var ute på stridspatrull och fick spår på 8 kompanier kustjägare (som satt och åt mat med vapnen utom räckhåll) opch gorde ett superbt eldöverfall där Blågul dömde ut hela världens marinsoldater i en enda eldstöt!! I sanning!!
När jag sedan hasplar upp treudden som hänger i halskedjan och börjar ställa lite frågor, bleknar helt plötsligt minnena..."minns inte riktigt vilket övningsfält det var...minns inte vilket KJ-komp...mitt namn...minns inte riktigt...kolla bruden därborta!!!"
Jag skojar tyvärr inte, jag har stött på hur många som helst av dessa..
Att utmåla sig som KJ verkar vara ganska tacksamt, eftersom KJ har ett ganska dåligt rykte rent ytligt sett - vilket är skapat av dessa typer! Folk brukar ändra attityd när de inser att de har träffat en del falska KJ - samt förstått att de nu pratar med en riktig.
>>rokare<<
År/befattning? *nyfiken i en strut*
Ta't i /msg om du vill.
//Gotcha