Stockholmarn
Apr 8 2003, 17:28
Tänkte bara kolla läget om det är någon annan som också har nöjet att rycka in i Juni? 10 månader, Motorredskapsgruppbefäl. Någon som legat inne och har något att säga om stället?
serg. Runander
Apr 8 2003, 17:33
min flickvän muckar därifrån nu på torsdag. Jag skall åka och hämta henne där.
kanske kan ordna till mig en rundtur på området.
The_mistaken
Apr 8 2003, 18:19
stockholmarn du komer att ha bra många pizzerior att gå till
när jag låg inne så var det bra men det var iofs ett antal år sedan
serg. Runander
Apr 8 2003, 18:25
strängnäs kebab ligger väl i närheten?
The_mistaken
Apr 8 2003, 18:31
QUOTE (serg. Runander @ Apr 8 2003, 18:25 )
Hmmm nja
det är en bit men den är välbesökt av människor iförda m/90 som är ute efter den bästa kebabtallriken i Strängnäs ;)
serg. Runander
Apr 8 2003, 20:17
QUOTE (The_mistaken @ Apr 8 2003, 19:31 )
QUOTE (serg. Runander @ Apr 8 2003, 18:25 )
Hmmm nja
det är en bit men den är välbesökt av människor iförda m/90 som är ute efter den bästa kebabtallriken i Strängnäs ;)
jag har ätit där iförd sjöstridsdräkt fan vad m/90 folket glodde, dom har mkt god pizza
The_mistaken
Apr 8 2003, 20:42
Grattis då serg runander ;)
över till stockholmarns fråga nu
Lillebror81
Apr 8 2003, 20:49
Matsalen är ju ingen direkt någon gormetresturang.
Det finns även pizzerior med hemkörning ganska bra pizzor perfekt efter en fältvecka, bara gå ut genom vakten och hämta.
Stockholmarn
Apr 9 2003, 09:07
Mycket matprat ser jag.. :P Ingen som har något annat att berätta? Någon som ska in i Juni eller någon som har legat på P10 och har något "kul" att säga?
NordicFear
Apr 9 2003, 12:06
vart ligger P10 för det första?
QUOTE (NordicFear @ Apr 9 2003, 13:06 )
vart ligger P10 för det första?

Strängnäs
P10 har satt upp många enheter i Utlandsstyrkan under flera decennier och har således en "inneboende" erfarenhet av skarp tjänst. Många befäl på P10 har varit ute i missionen och har sålunda mycket erfarenhet.
Jag har hört att attityden på P10 skiljer sig från övriga Armén (ej i positiv riktning) men det kan jag inte bekräfta. Alla med anknytning till P10 som jag har haft kontakt med har varit bra att göra med.
/Fk Krook
Edit: Tryckfelsnisse
murdoc
Apr 11 2003, 18:03
P10 är det bästa regementet jag varit på och dom har dom bästa befälen jag träffat.Jag var med på deras kompani när jag var med i utlandstyrkan och nu ska jag återvända för att ingå i IA03 som startar för mig den 28 april.
Racoon Pioneer
Apr 11 2003, 22:02
Stockhomarn: Jag delar just nu logement med dina blivande kb-befäl. Jag skulle ju kunna berätta en hel del skoj, t.ex. att....nej, förresten, då blir det ju ingen karamell kvar att suga på.
Jag kommer att vara din kvartermästare, anyhow.
/RP /:) )
hellmut
Apr 12 2003, 11:59
kan bara säga gott om p-10 men det va ju 10 år sen man va på rätt sida grindarna.
Härads fältet har mycke blod svett å tårar på sitt samvete!!
dom flesta bef. jag kom i kontakt med var jävlit bra.
lycka till alla p-10 soldater hoppas på rapport efter en tid på rätt sida grindarna!!!!!!!!!
Fu Dahlberg
Apr 12 2003, 12:02
Har aldrig varit med om jävligare lera än den på P10s övningsfält... Tog timmar att få rent bilarna efteråt, med en skrattande kapten bredvid, som tydligen börjat sin officerkarriär på P10, och visste vad vi slogs mot
The_mistaken
Apr 12 2003, 12:09
Ja Dahlberg sörmlands lera är inget att leka med B)
Staden Strängnäs är ju dock ingen höjdare....
The_mistaken
Apr 12 2003, 12:49
Helt rätt Grunt du verkare ha ögonen öppna
Det räcker med att göra militärtjänst där
Har man befunnit sig där de senaste åren å skolans vägnar så kan man ju inte undvika att se verkligheten.

Fast Norrtull en fredagskväll kan ju vara helt OK.
Sedan rekommenderar jag Restaurang Natti. Inte världens godaste mat men billigt är det.
Stockholmarn
Apr 14 2003, 08:09
QUOTE (Racoon Pioneer @ Apr 11 2003, 23:02 )
Stockhomarn: Jag delar just nu logement med dina blivande kb-befäl. Jag skulle ju kunna berätta en hel del skoj, t.ex. att....nej, förresten, då blir det ju ingen karamell kvar att suga på.
Jag kommer att vara din kvartermästare, anyhow.
/RP /<!--emo&:)-->

<!--endemo--> )<!--emo&:)-->

<!--endemo-->

I Lördags så var jag på P10, på en informationsdag eller vad man nu kan kalla det. Hämtade ut kängorna och gick i genom en del. Träffande bla ett par KB. Dom sa att man skulle vara snäll mot kvartermästaren.
Informationsdag på P10?
Bra initiativ!
Gäller det alla tjänster?
Stockholmarn
Apr 17 2003, 17:26
Tror bara att det gällde oss som rycker in i Juni (10månader). För de flesta skulle vara GB. Pionjärerna tillhörde man tydligen. Mycket spränga och röja, tror det kommer bli kul som fan
Racoon Pioneer
Apr 17 2003, 20:53
Ja KB och GB har förinfo/briefing om vad som komma skall. GB har även fått ut kängor att gå in, vilket vi KB iochförsig inte fick, men vi har fått en del annat sen vi väl ryckt in så jag klagar inte. Den perfekta kängans hemlighet är så mycket större än så.
Pionjärerna är en relativt ny förbandssort. Förra årets pi-kompani på P10 var det första i sitt slag. Alltså en sorts kombination av ingenjörernas förmåga att konstruera ett helvete för fienden och pansarförbandens rörlighet och strid. Man opererar närmare stridslinjerna och är kungarna av striden när det gäller defensiv strid, urdragande ur zoner etc. då man spränger, blockerar, minerar och vilseleder fiender bäst man kan för att grusa allt hans hopp. En dödligt effektiv taktik i kombination med artilleri. Låt dem stångas mot ens minor medan det regnar granater. Schakkala-boom-bam.
Pionjärkompaniet kommer att rocka. Tro mig.
/RP
Pionjärer, ny förbandssort???? Skulle Pikomp vara något nytt??? Min far låg för bövelen på pikomp...
Racoon Pioneer
Apr 17 2003, 21:32
Med all respekt, det fanns nog dem som kallade sig pionjärer redan under Karl XII's tid. Det som är nytt är innebörden, vad de gör.
/RP
Pionjärerna är en relativt ny förbandssort. Förra årets pi-kompani på P10 var det första i sitt slag. Alltså en sorts kombination av ingenjörernas förmåga att konstruera ett helvete för fienden och pansarförbandens rörlighet och strid. Man opererar närmare stridslinjerna och är kungarna av striden när det gäller defensiv strid, urdragande ur zoner etc. då man spränger, blockerar, minerar och vilseleder fiender bäst man kan för att grusa allt hans hopp. En dödligt effektiv taktik i kombination med artilleri. Låt dem stångas mot ens minor medan det regnar granater. Schakkala-boom-bam.
Det här är väl vad pi har sysslat med de senaste 50 åren iaf???
Sen så tror jag inte Karl XII's soldater av denna typ kallade sig pionjärer utan sappörer om jag inte är ute och cyklar... B)
Racoon Pioneer
Apr 18 2003, 15:39
Hehe.

Jo, men återigen är det organisationen och sättet på vilket det utförs jag är ute och fiskar efter. Mer frontnära, rörligare och skyddat. Delvis offensiva uppgifter osv. Men jag ska villigt erkänna att jag inte kan pi-förbandens historia på mina fem fingrar, detta är uppgifter från kompaniet på P10. (Neutrala?

)
Hursomhelst så kallades även mig veterligen karoliner med sprängtjänst för sappörer. Men under XII's
tid lär det nog ha funnits folk som kallade sig pionjärer.
/ B) RP
1996-1997 Utbildades större delar av 11e (?) Pionjärbataljon, VP, på P10. Pionjärplutonerna på Livkompaniet och och stab/maskin/tross plutonerna på 3:e Kompani.
Så pilutta er, men först var ni inte
Det kanske dock är någon ny organisation.
LeadHead
Apr 18 2003, 16:00
QUOTE (Racoon Pioneer @ Apr 17 2003, 20:53 )
Man opererar närmare stridslinjerna och är kungarna av striden när det gäller defensiv strid, urdragande ur zoner etc. då man spränger, blockerar, minerar och vilseleder fiender bäst man kan för att grusa allt hans hopp. En dödligt effektiv taktik i kombination med artilleri. Låt dem stångas mot ens minor medan det regnar granater. Schakkala-boom-bam.
Låter väldigt mycket som ingenjörpluton på I 19/Ingbat.
Vid bataljonsövningen i vintras fick pansar tydligen så mycket på nöten när de skulle gå och mosa "den lilla mesiga ingplutonen med pbv 401:or" att de till sist valde att köra över dem med ett helt strf 90-kompani. Då var det förstås förkylt men, ja, den här vintern har ingplut grävt upp många minor som visat sig vara överkörda...
fillebong
Apr 18 2003, 22:45
Stockholmarn. jag var också på info dagen på p10 och skall också rycka in som pionjär sa dom. vilket "led" gick du i på rundvandringen?
Stockholmarn
Apr 19 2003, 10:17
QUOTE (fillebong @ Apr 18 2003, 23:45 )
Stockholmarn. jag var också på info dagen på p10 och skall också rycka in som pionjär sa dom. vilket "led" gick du i på rundvandringen?
"Filip-Ceasar" om jag inte minns helt fel.
fillebong
Apr 19 2003, 19:32
QUOTE (Stockholmarn @ Apr 19 2003, 11:17 )
QUOTE (fillebong @ Apr 18 2003, 23:45 )
"Filip-Ceasar" om jag inte minns helt fel.
jag var i första ledet. tror att det var "gustav-cesar"
Stockholmarn
Apr 20 2003, 22:10
jag var i första ledet. tror att det var "gustav-cesar"
Ok, vad ska du ligga inne som då?
fillebong
Apr 21 2003, 18:25
på mina papper står det fältarbetsgrubbefäl. vilket enligt de på p10 skulle det betyda att jag skulle bli pionjär.
vad skulle du vara då?
hellmut
Apr 21 2003, 18:53
QUOTE (fillebong @ Apr 21 2003, 19:25 )
på mina papper står det fältarbetsgrubbefäl. vilket enligt de på p10 skulle det betyda att jag skulle bli pionjär.
vad skulle du vara då?
pionjär! då blir det nog 7:e komp.
om 7:e är kvar i samma byggnad som när jag bodde på p-10 så bor ni ovan på sjukan. 30 m från matsalen!!!!
Stockholmarn
Apr 23 2003, 13:23
QUOTE (fillebong @ Apr 21 2003, 19:25 )
vad skulle du vara då?
Motorredskapsgruppbefäl. Vad nu det egentligen går ut på..
Sillen
Aug 20 2003, 14:08
Skulle vara trevligt om nån av er som ryckt in på P10 nu skulle kunna skriva lite om hur det är där. Regementet i allmänhet och pionjärkompaniet i synnerhet
Jag försöker byta till fältarbets gb, så...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.