Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bred röjdykarbåt
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
målobs
"Efter diverse tester börjar leveransdagen nu närma sig. Två typer av båten kommer att levereras. Den större varianten är 6,5 meter lång och har plats för sex personer varav fyra fullt dykutrustade.

Den mindre versionen är en meter och bär fyra personer varav två med dykutrustning. "

http://www2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=14081

Måste vara en grymt bred båt om den tar 4 personer men bara en meter lång.

biggrin.gif )smile.gif
Yman
Den mindre versionen är en meter kortare (5,5 m) och bär 4 personer varav 2 stycken dykutrustade.

http://www.4minkriflj.mil.se/rojdyk/index....c=news&id=14079

bong.gif

:P
Doyle
Går man vidare på länken till 4:e Minkrig så har dom skrivit rätt. smile.gif

"Den mindre versionen är en meter kortare (5,5 m) och bär 4 personer varav 2 stycken dykutrustade."
målobs
QUOTE (Doyle @ Apr 8 2003, 11:43 )
Går man vidare på länken till 4:e Minkrig så har dom skrivit rätt. smile.gif

"Den mindre versionen är en meter kortare (5,5 m) och bär 4 personer varav 2 stycken dykutrustade."

japp men då är det inte lika roligt att posta biggrin.gif

Tror nästan att jag hade funderat ut det hela själv innan jag läste länken, men bara nästan. /:)
Doyle
QUOTE (målobs @ Apr 8 2003, 17:01 )
japp men då är det  inte lika roligt att posta  biggrin.gif

Givetvis inte biggrin.gif laugh.gif
Fågel Fenix
på tal om båtar så slänger jag in en liten fråga...
Patrullbåten (45 ??). Är den fortf i bruk ? och i så fall vem/vilka använder den ?
Förutom vi i FBU-U då som tvingas ut på havet i den saten medan luften sakta åker ur... bong.gif biggrin.gif
106
Både patrullbåt 50 och 60 (?) används fortfarande.
50 är gummibåten som rymmer en grupp och mtrl, pumpas upp med några fotpumpar.
60 rymmer ungefär 2 man, är mycket mindre och pumpas upp genom att man fyller en säck med luft och pressar sedan in luften i båten. 60 har ett snöre i båda ändar och går bra att använda vid överskeppning då endast de första måste paddla, för resterande kan personalen på båda sidor dra över båten i snörena.
A2Keltainen
Båten ifråga verkar även testats av andra än röjdykarna.

http://www.mil.se/article.php?id=7915

Bilden näst längst ned till höger.
serg. Runander
det blir nog bra med nya båtar men dom skall ju gärna ta och lära sig köra dem
Malaj
QUOTE (106 @ Apr 8 2003, 21:07 )
Både patrullbåt 50 och 60 (?) används fortfarande.
50 är gummibåten som rymmer en grupp och mtrl, pumpas upp med några fotpumpar.
60 rymmer ungefär 2 man, är mycket mindre och pumpas upp genom att man fyller en säck med luft och pressar sedan in luften i båten. 60 har ett snöre i båda ändar och går bra att använda vid överskeppning då endast de första måste paddla, för resterande kan personalen på båda sidor dra över båten i snörena.

Har den "snören" i "ändarna" är den ta mig f*n ingen båt.

/:) f d flottistfundamentalist
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.