insatspluton
Apr 8 2003, 09:11
Vill gärna komma kontakt med er som är i och verkar inom Hv Insatsplutoner(beredskapsplutoner) runt om i Sverige.
Vore trevligt och debattera om hur långt ni kommit i utbildningen samt vad för utrustning ni införskaffat, det är väldigt olika beroende på var i Sverige man är, tydligen!
Grp.C Lindell
Dedicated
Apr 8 2003, 09:15
Anmäler mig härmed, gruppchef Insatspluton.
Tänk på sekretessen, bara!
Insatsplutonerna är nu bland det känsligaste vi har och får ju inte ens ha egna uniformsmärken. Alltså, håll inne med detaljerna!
/Fk Krook.
Dedicated
Apr 8 2003, 09:22
QUOTE (Fk Krook @ Apr 8 2003, 09:19 )
Insatsplutonerna är nu bland det känsligaste vi har och får ju inte ens ha egna uniformsmärken.
Källa? Vad avser du när du skriver "egna uniformsmärken"?
Källa och källa, det var vad vi blev tillsagda på HvSS under förra året samt att det tagits upp på diverse möten och rapporter inom MDgrp Gävleborg. Vad jag avser är märken att sys på uniformen samt namnbrickor. Nu följer dock inte alla dessa direktiv, det vet jag men:
Jag ville bara understryka vikten av att inte lämna ut för mycket. Om någon obehörig ska få reda på en massa detaljer så ska de åtminstone få slita för det. Det ska i mitt tycke inte räcka med att läsa det på SoldF.
/Fk Krook
Edit: Förtydliganden behövdes ansåg jag.
Lt. payne
Apr 8 2003, 09:37
Har tillhört Insattspluton.lämnade den av flera orsaker,som Fk Krook säger behöver inte avslöja allt här.Men ändras förutsättningarna så söker jag tillbaka. B)
Sekretessen runt Insattplutonerna är obefintlig,det räcker med att jämföra deras utrustning med vanliga Hv så ser en proffs skillnaden.
Om det skulle finnas behov av symbol skulle det vara av typ tygmärke i svart/grönt som skulle vara samma i hela landet.
Jag är med i insats-pluton. Har dock inte varit med i mer än ca. 10 sekunder så jag har ingen erfarenhet eller någon speciell utr.

Edit: stavning
Vem har sagt att Insatsplutonerna ska ha någon speciell utrustning? De ska öva mer än "vanliga" hvplut men sen ska alla väl få ut ev extra utrustning efter behov.
/JOR - ej insatsplut...iaf inte på pappret ;)
insatspluton
Apr 8 2003, 10:39
QUOTE (Fk Krook @ Apr 8 2003, 10:19 )
Insatsplutonerna är nu bland det känsligaste vi har och får ju inte ens ha egna uniformsmärken. Alltså, håll inne med detaljerna!
/Fk Krook.
Är mycket medveten om vad jag SKRIVER OM , du behöver ej påminna mig!
Tack ändå!
insatspluton
Apr 8 2003, 10:45
QUOTE (113JOR @ Apr 8 2003, 11:39 )
Vem har sagt att Insatsplutonerna ska ha någon speciell utrustning? De ska öva mer än "vanliga" hvplut men sen ska alla väl få ut ev extra utrustning efter behov.

Kan meddela dig att Insatsplutonerna har mer utrustning än den gemene Hv mannen.
Hmmmmm.....var DU med i Insats eller??
insatspluton
Apr 8 2003, 10:55
QUOTE (insatspluton @ Apr 8 2003, 11:45 )

Kan meddela dig att Insatsplutonerna har mer utrustning än den gemene Hv mannen.
Tillägg:
Sverige är avlångt, dvs...det skiljer sig med var plutonerna har för utrustning, kom ihåg att insatsplutonerna är en "samhällsresurs" ochså när det gäller utrustning.
KalleSWE
Apr 8 2003, 11:07
Jag har gjort som Lt payne och lämnat insatsorg.
Dock kan jag tänka mig att söka tillbaka om vissa förutsättningar ändras (handlar inte om ersättningsnivåer, det är inte därför jag är med i Hv)
F.d. stf PC insatspluton Sthlm:s Hvbat.
QUOTE (insatspluton @ Apr 8 2003, 11:55 )
QUOTE (insatspluton @ Apr 8 2003, 11:45 )

Tillägg:
Sverige är avlångt, dvs...det skiljer sig med var plutonerna har för utrustning, kom ihåg att insatsplutonerna är en "samhällsresurs" ochså när det gäller utrustning.
Oki då har jag bara missat den infon om att Insatsplutoner SKA få ut extra utrustning...verkar konstigt att man har en sådan regel istället för att behovspröva all extra utrustning som i t.ex. Kimsters pluts fall där det fått ut AK5 pga ett behov och inte bara för att det är en insatsplut....
"kom ihåg att insatsplutonerna är en "samhällsresurs" ochså när det gäller utrustning."
...och vad skulle det vara för utrustning (tankbilar, ambulanser)? + är inte hela HV en samhällsresurs?!...det e det iaf enligt mig
Jag är ej med i en insatsplut men vi har viss utrustning som är under test med tanke på att vi har bett om den pga behov för att lösa uppgifterna vi har
/JOR - en samhällsresurs ;)
Vad jag vet är inte TOEM för Hvinsatsplut klar än utan finns endast som förslag. Beslut väntas dock när som helst.
/Fk Krook
Jag har då inte sett att insats plutonerna har annan utrustningen än ordinarie hv(för utom behov provat tillägs utr. men det gäller hela Hv) ..men men jag har ju bara sett dom som finns i västerbotten
Nu handlar den här tråden om vilka som är med i HV-Insats, men jag slänger in det här iaf då jag inte hittade någon gammal om detta.
Vad ska jag söka mig till om jag väljer att gå med i Hemvärnet? Insats eller "vanligt" HV?
Vad är skillnaden?
(förrutom allt värdelöst babbel om utrustning, vilket jag totalt inte alls bryr mig om)
Lt. payne
Apr 8 2003, 11:42
I Helsingborg utrustas Insattspluton med:
Hjälm/90
Vattenflaska/90
Skyddsmaskväska/90
Hjälmunderlag.
Kroppsskydd.
Övriga Hv tilldelas inte detta.
Gissa om det sticker i ögonen på vissa...
Min personliga gissning är att det nya Hemvärnet kommer att lägga tröskeln på en högre nivå och därmed ha likvärdiga förband över hela landet.Insattsplutonerna är nog en övergångsorganisation till detta.
Kimster
Apr 8 2003, 12:35
Japp håller med Lt payne.
Det kommer efterhand till alla.
Själv har vi i stort sett allt som en GU soldat har, förutom ett vissta antal kalsonger, strumpor och sånt. Samt att vi inte har fått ut nya bärsystemet än. Men annars så har vi nog rubb o stubb.
Dedicated
Apr 8 2003, 12:51
Om jag får peka på några skillnader så ska personal i Insatspluton ha ett annorlunda utformat kontrakt som dessutom ska skrivas under av arbetsgivaren. Detta för att inställelsetiden är kortare. Insatsplutonen är bat.ch rörliga resurs och är därför utrustad med egna fordon. Normala Hv har väl kvar mycket av sina relativt stationära uppgifter. Sedan finns det så klart fler skillnader men det får nån annan skriva om.
Men inget är ju klart än!
TOEM är ju under framarbetning och organisationen ska ju inte finnas före 2004. Än så länge provas bara olika metoder ute i landet för att förbereda Hv inför omdaningen. 2004 blir det nya puckar så de som är kvar i organisationen då får nog uppleva en likriktning i handskandet av insatsplutoner likaväl som omformulerade tjänstgöringsavtal. Då införs förmodligen också HvPlut+, med mera. Hemvärnet i morgon (som insatsplutonerna tillhör) är inte att jämföras med Hemvärnet idag.
En Hvbatch ska inte vara säker på att ha dispositionsrätt för "sina" insatsplutoner i händelse av insats eftersom de förmodligen då underställs ett insatskompani.
/Fk Krook.
Lt. payne
Apr 8 2003, 13:30
QUOTE (Fk Krook @ Apr 8 2003, 14:26 )
Men inget är ju klart än!
TOEM är ju under framarbetning och organisationen ska ju inte finnas före 2004. Än så länge provas bara olika metoder ute i landet för att förbereda Hv inför omdaningen. 2004 blir det nya puckar så de som är kvar i organisationen då får nog uppleva en likriktning i handskandet av insatsplutoner likaväl som omformulerade tjänstgöringsavtal. Då införs förmodligen också HvPlut+, med mera. Hemvärnet i morgon (som insatsplutonerna tillhör) är inte att jämföras med Hemvärnet idag.
En Hvbatch ska inte vara säker på att ha dispositionsrätt för "sina" insatsplutoner i händelse av insats eftersom de förmodligen då underställs ett insatskompani.
/Fk Krook.
En sak är jag säker på,Det ska bli både roligt och intressant att få se den nya organisationen!
Här kan ni läsa om den tänkta inriktningsförändringen inom Hv:
Hemvärnet efter 2004/Fk Krook
insatspluton
Apr 8 2003, 14:51
QUOTE (Doyle @ Apr 8 2003, 12:39 )
Nu handlar den här tråden om vilka som är med i HV-Insats, men jag slänger in det här iaf då jag inte hittade någon gammal om detta.
Vad ska jag söka mig till om jag väljer att gå med i Hemvärnet? Insats eller "vanligt" HV?
Vad är skillnaden?
(förrutom allt värdelöst babbel om utrustning, vilket jag totalt inte alls bryr mig om)
Vad är skillnaden?
Skillnaden är personal som har mer utbildningstid, eventuellt EXTRA motiverade. [B][B]
KalleSWE
Apr 8 2003, 14:59
Vad är skillnaden?
Skillnaden är personal som har mer utbildningstid, eventuellt EXTRA motiverade. [B][B]
Personalen har inte mer utbildningstid utan är "bara" kontrakterade att göra fler utbildningstimmar. (hårklyveri kanske)
Vårat kompani erbjuder fler utbildningstimmar åt våra soldater än vad instatsplutonen gör
P4-Span
Apr 8 2003, 15:06
Det är nog den största skillnaden att folket är mer motiverade, men vad jag märk så finns det en del omotiverade i insats oxå tyvärr.
Har "trappat ned" från grg-gruppchef till nsky/sign inom insatsplutonen. Har varit med sedan plutonen uppstod ur resterna av en IKFN-pluton, snart 6 år sedan.
Den första tiden "fanns inte" hv-insatspluton utan vi kajkade runt som en ledningsskydds-tropp med två 10-mannagrupper, oj vad mycket det hänt sedan dess...
Det vi har fått ut som övriga hv inte fått än är
Sommarkänga
Hjälm 90
Hjälmunderlag
Granatgevär (ska ju dock tillföras övriga hv ?)
Terrängbilar
Sovsäck
Liggunderlag
Det materiella försteget var större förut men hv-kompanierna har hämtat upp bra. Dessutom tillämpas en skum materielutdelning vad gäller t ex hjälm 90: plutonchefen kvitterar en plutonsuppsättning på långlån och sedan kvitterar jag mot plutonchefen. Slutar jag i insatsplutonen så får jag lämna ifrån mig störtkrukan och ta fram kastrullen igen.
Edit: tillägg: i maj ska vi delta i vår första insatskompaniövning, som sagt, det har gått framåt. Nu är vi 3 skyttegrupper, 1 grggrp och stabsomgång. Den uppgift vi hade väldigt länge, att vakta batstaben, har dessutom lagts över på annat förband.
Verkar som om man inte ska ta utrustningsbiten på så stort allvar heller.
Bellum är inte insats men har ändå alla fina saker.
Min teori är fortfarande att utrustning baseras på hur mycket "kontakter" förbandet har, samt hur mycket förbandet tjatar. Det ska ju naturligtvis inte vara så, men praktiken verkar se ut så...
KalleSWE
Apr 8 2003, 16:32
Jo jag har 90hjälmen oxå utan att vara insats.
Att sedan plutonens grg:n är i utlandet någonstans på någon mission räknas det som insats?
QUOTE (Fk Krook @ Apr 8 2003, 11:19 )
/Fk Krook.
här är vårat märke
Kimster
Apr 8 2003, 18:44

Här är vårat.
Vi har fått ut följande personlig tilläggsutrustning:
Persedelpåse M/69
Sovsäck
Liggunderlag
Värmebyxa 90
Snödräkt 90
Sommarkängor 90
Hjälm 90
Hjälmunderlag
Jägarkök
Knäppetält
/ERI
Edit: stavfelsnisse
Fk.Mandrake
Apr 8 2003, 22:27
Inställer sig som Grp.Ch Insatsplut.
Fråga till den som vet: Vad heter vi egentligen? Under min tid i plutonen har det varit allt från Kretspluton, IKFN pluton, Beredskapspluton till Insatspluton. Har dock för mig att jag hört någonstans att fastslaget namn på oss skulle vara Insatsplutoner. Någon som vet besked?
wolfie666
Apr 8 2003, 23:02
Vad är skillnaden?
Hmmm min erfarenhet säger insats mer seriösa, kommer på övningarna och ja en aning lägre medelålder. Detta är i stort. Jag kan ha fel men det är mina erfarenheter.

/:)
QUOTE (Fk.Mandrake @ Apr 8 2003, 23:27 )
Fråga till den som vet: Vad heter vi egentligen? Under min tid i plutonen har det varit allt från Kretspluton, IKFN pluton, Beredskapspluton till Insatspluton. Har dock för mig att jag hört någonstans att fastslaget namn på oss skulle vara Insatsplutoner. Någon som vet besked?
Insatspluton är det namnet som används inom MDM.
/ERI
Insatspluton ska numera användas även inom MDS.
Jag är själv gruppchef i Insatspluton.
Vi har hjälm 90, kroppsskydd, regnställ 90, stövlar och terängbilar. Det kan hända att alla Hv-soldater här har fått regnställ och stövlar men jag vet inte riktigt.
Vad vi saknar är hjälmunderlag och jag kan inte förstå varför vi inte har fått detta.
insatspluton
Apr 9 2003, 09:26
QUOTE (KalleSWE @ Apr 8 2003, 15:59 )
Vad är skillnaden?
Personalen har inte mer utbildningstid utan är "bara" kontrakterade att göra fler utbildningstimmar. (hårklyveri kanske)
Vårat kompani erbjuder fler utbildningstimmar åt våra soldater än vad instatsplutonen gör
Ok, men hos oss är det annorlunda, du ser , det skiljer sig var man är i Sverige tydligen
insatspluton
Apr 9 2003, 09:30
som sagt den frågan vad vi skall heta är inte bestämt.......
insatspluton
Apr 9 2003, 09:40
Vad är skillnaden?
Menar du uppgifter, eller ?
QUOTE (insatspluton @ Apr 9 2003, 10:30 )
som sagt den frågan vad vi skall heta är inte bestämt.......
På det "höga kvarteret" talar man om Hemvärnsinsatsplutoner och -kompanier så den frågan kan nog anses vara utredd. Och i de förslag på TOEM som jag har sett heter det Hemvärnsinsatspluton så det är bara formen som återstår; komposition, utr, uppg, utb, ersättning, avtal, mm.
IKFN- och beredskapsplutoner tillhör det förgångna, eller rättare sagt kommer att tillhöra det förgångna 2004-01-01.
/Fk Krook
Här är Westhelsinge Hv-bat:s ena insatsplutons hemsida:
IPBB/Fk Krook
insatspluton
Apr 9 2003, 11:25
QUOTE (Fk Krook @ Apr 9 2003, 11:13 )
Här är Westhelsinge Hv-bat:s ena insatsplutons hemsida:
IPBB/Fk Krook
Bra sida, har ni gästbok eller liknande?
insatspluton
Apr 9 2003, 15:23
QUOTE (wolfie666 @ Apr 9 2003, 00:02 )
Vad är skillnaden?
Hmmm min erfarenhet säger insats mer seriösa, kommer på övningarna och ja en aning lägre medelålder. Detta är i stort. Jag kan ha fel men det är mina erfarenheter.

/<!--emo&:)-->

<!--endemo-->
Min erfarenhet av vad insatsplutonerna består utav för folk är:
Ännu mer motiverad personal.
Bättre utbildad personal.
Personal som VILL göra en INSATS, oavsett eftersök eller skarpt larm.
Där ligger nog den stora skillnaden emellan Hv personal och Insats.
QUOTE (insatspluton @ Apr 9 2003, 16:23 )
Vad är skillnaden?

<!--endemo-->
Liten petgrej...Insatsplutoner/kompanier är en del av HV...därför e det fel att säga "skillnad mellan Insats o HV personal!...vi är alla HVpersonal ;)
/JOR
Raffsec
Apr 9 2003, 15:32
Ursäkta mig nu tror jag det är som så att det finns folk inom HV som säkert skulle vilja ingå i insats men har gjort den mogna bedömningen att dom inte kan uppfylla tim kravet. Så bara för att man inte är med i insats betyder det inte att man är mindre motiverad. Sen är det väl som så att insats tillhör HV dom oxå eller...
KalleSWE
Apr 9 2003, 17:39
Precis denna diskution var jag rädd för att det skulle bli när dom bildade Insatsplutonerna inom Hv.
"vadå e insats oxå Hv eller?" alt "Insatsbögarna kan ha sin jägarnoja så sköter vi vårt"
Jag är med i en insatspluton av samma anledningar som flera har tagit upp här i tråden:
Främst så upplever jag att det är en för mig mer tilltalande "organisationskultur" inom vår insatspluton där folk är i ungefär samma ålder (25-35 i huvudsak) och har liknande åsikter om hur man vill bedriva övning och verksamhet. Detta ger (upplever jag) övningar och utbildningar av högre kvalitet, särskilt över tiden, och större nytta än vad jag upplevde det i min ordinära HVpluton. Men framförallt är det "lagandan" som gör att jag upplever insatsplutonen som mera givande och stimulerande än min tidigare pluton.
Däremot kommer jag sannolikt att lämna insatsplutonen inom något eller några år på grund av att jag inte vill lägga ned all den tid som krävs, men just nu är det funkis. Jag tror att det inom några år kommer att ske en föryngring, eller vad man skall kalla det, av även "vanliga" hvplutoner. Många kommer kanske att efter ett par år i en insatspluton trappa ned när familj och karriär tar upp för stor tid.
Fk.Mandrake
Apr 9 2003, 18:49
QUOTE (113JOR @ Apr 9 2003, 15:28 )
Vad är skillnaden?

<!--endemo-->
Liten petgrej...Insatsplutoner/kompanier är en del av HV...därför e det fel att säga "skillnad mellan Insats o HV personal!...vi är alla HVpersonal ;)
/JOR
Jag kommer aldrig att vara personal......jag är soldat, HV eller inte HV.
QUOTE (EO4 @ Apr 9 2003, 19:47 )
Jag är med i en insatspluton av samma anledningar som flera har tagit upp här i tråden:
Främst så upplever jag att det är en för mig mer tilltalande "organisationskultur" inom vår insatspluton där folk är i ungefär samma ålder (25-35 i huvudsak) och har liknande åsikter om hur man vill bedriva övning och verksamhet. Detta ger (upplever jag) övningar och utbildningar av högre kvalitet, särskilt över tiden, och större nytta än vad jag upplevde det i min ordinära HVpluton. Men framförallt är det "lagandan" som gör att jag upplever insatsplutonen som mera givande och stimulerande än min tidigare pluton.
Däremot kommer jag sannolikt att lämna insatsplutonen inom något eller några år på grund av att jag inte vill lägga ned all den tid som krävs, men just nu är det funkis. Jag tror att det inom några år kommer att ske en föryngring, eller vad man skall kalla det, av även "vanliga" hvplutoner. Många kommer kanske att efter ett par år i en insatspluton trappa ned när familj och karriär tar upp för stor tid.
Det är säkert som du säger och det är ju det som inledningsvis är meningen med "Insats" (även om det tyvärr finns insatsplutoner som inte alls funkar bra och vice versa)... jag är t.ex. med i en HVplut som inte räknas till "Insats" och vi har alla dessa saker...dvs 25-35år, hög nivå på utb, bra utrustning och bra laganda...
Jag hoppas att hela HV omvandlas till att innefatta dessa komponenter med undantag för åldersgruppen
/JOR - Kvalitet framför kvantitet
Har trots påtryckningar uppifrån avstått från en grpch befattning i beradksap/insats. Detta då jag anser att de chefer jag har nu är kompetentare.
En annan grej som slagit mig, många "wannabees" verkar ha en förmåga att hamna i insatsplutonerna.
Proto
som finner InfR Skplut ypperlig som läsning under lunchrasten..
Vad är skillnaden?
JAg tycker du ska försöka komma i kontakt med plutonchefen för insatsplutonen som är aktuell för dig, försök ta reda på så mycket som möjligt för att du ska göra ett bra val.
Kom i kontakt med den ev. vanliga plutonen oxå och hör vad de har att säga.
Håll dörrarna öppna.
Jag vet att det finns riktigt bra vanliga hv-plutoner.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.