Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Något för tuffingarna!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Bolin
http://pub169.ezboard.com/feqluclinfrm12.s...start=1&stop=20

kolla på länken, det är inget sjukt eller någon död person osv.
tänk på att jag kollade precis innan jag skulle sova man kikade en extra gång bakom...ja gissa själv.
Joanzon
FY fan!
Dunder
fyfan, den där kräver minst ett p-skott för att ta död på... gasmask.gif
mace
Vad i helv**e är det där för nåt? blink.gif
P-skott?! Det skulle bara göra den grinig.

Edit:
Skulle tro att den här spindeln inte är farlig, det brukar vara ett samband mellan storlek och giftighet. Detta är antagligen en s.k. jaktspindel, den bygger inte nät utan jagar sitt byte t. ex. små möss eller fågelungar och använder sin muskelstyrka för att hålla fast bytet och biter ihjäl det alternativt avlivar med ett svagt gift.
Är det ingen som har en susning om vilken art det är? Har aldrig sett något liknande själv.
Ska finnas en ganska stor sort i USA som heter Guldgrävarspindel.
Det är konstigt ändå vad man är rädd för olika saker. Har inga problem med ormar eller spindlar (förutom såna här monster alltså), mörker (ha-ha), höjder (jobbat som montör av byggnadsställningar, personligt rekord 82 meter) men skulle jag vara tvungen att ta en spruta så klättrar jag på väggarna. Det minst farliga är det som skapar panik...
Man är nog lite småkonstig trots allt. 7.gif
Bolin
Japp det jag inte kan sluta tänka på är VARFÖR han tog bort klockan, det ar ju fan det enda skyddet mellan tingesten och personen i fråga!

Det var tydligen en sån där hoppande sak...5 fot tror jag den kunde hoppa!
J-Star
blink.gif 'oly shit blink.gif

/J
Amfibieslusken
Fy fan. Hädanefter kollar jag mina sängkläder en extra gång innan jag lägger mig om kvällarna.
ARN
Det hade nog inte räckt med en tidning för att ta kål på det krypet, inte ens alla delar på helgen skulle räcka... biggrin.gif

Tur att "våra" kryp inte blir så jävliga

bong.gif
Wahlgren
Haha, den länken är riktigt känd biggrin.gif

Tänkte faktiskt posta den igår med en datorkrasch senare så sket jag på det.

Såna spindlar är ju vardagsmat här nere i skåne. Annars så kan ni ju göra som smileyn här på den mad.gif
APC-mannen
Hade en arbetskamrat som hade 2 spindlar (tror nog att de nästan var så där stora) hemma i lägenheten. Det heter terrarium va, när man har ett akvarium utan vatten? smile.gif

Jag fattar inte att man frivilligt vill ha sånt hemma! Jag begriper inte riktigt vitsen med att ha spindlar som husdjur?! Fula och äckliga var de i alla fall...

Jag skulle aldrig våga lägga mig utan att först kolla om de där jävlarna fortfarande var där innanför glaset. Det värsta var ju att de hade gömställen där inne i "buren", så ibland såg man ju dom ändå inte.

Obegripligt... 3.gif
nilsson
Kraftiga understödsvapen för att ha ihjäl en sån liten rackare! rlwhore.gif
Doyle
Jättesöta jue smile.gif
9x19
Jag dras faktiskt med ett gäng sådana spindlar hemma i källaren. De är mycket lika till teckning och form, något mindre men fortfarande hyggligt stora med svenska mått mätt (en del exemplar är uppåt 7 cm, de flesta är runt 4-5, har gjort undersökningar på exemplar jag fångat. )
De är inte många, jag kanske hittar en varannan månad eller så, och jag tror de passar på att krypa in genom fönster öppna för vädring. De verkar ofarliga och är störande bara på det sättet att de vid något tillfälle faktiskt har ramlat ner från taket på mig när jag sovit , och att det är lite småspooky att se nåt röra sig i ögonvrån, titta dit, och se något försvinna in i skuggan under en byrå eller en bokhylla. Jag använder stora dricksglas och skrivpapper för att få bort dem.

Kanske ska låta något stort exemplar vara kvar inne och kanske mata den och se om den blir lika stor som spindeln på bilden? smile.gif
Delta Golf
Håller med Wahlgren.. att mad.gif ihjäl den...DET kräver mod och pannben!Eller att sluka den levande!
Ing
QUOTE (Delta Golf @ Apr 7 2003, 20:37 )
Håller med Wahlgren.. att  mad.gif  ihjäl den...DET kräver mod och pannben!Eller att sluka den levande!

Jaaaa!!! Går de att äta?! biggrin.gif
Jimbo
vaknade av att en liten mus sprang över täcket när jag sov i en barack nere i kosovo.. det är fanimej inget trevligt sätt att vakna på.. blev ett antal musfällor uppsatta i vår barre efter det.. smile.gif
Yman
SATAN VAD VIDRIGT!!
Jag hade bränt ned hela lägenheten rlwhore.gif 2.gif MINST....

huuuuu.....
Bolin
Så här hade jag agerat:

ohmy.gif ----> :( -----> angry.gif -----> camo.gif ----> 3.gif

/:)
Yman
QUOTE (9x19 @ Apr 7 2003, 20:05 )
Jag dras faktiskt med ett gäng sådana spindlar hemma i källaren. De är mycket lika till teckning och form, något mindre men fortfarande hyggligt stora med svenska mått mätt (en del exemplar är uppåt 7 cm, de flesta är runt 4-5, har gjort undersökningar på exemplar jag fångat. )

Hur fan fångar du dem?! Med strypsnara? RÄVSAX?? P-skott laddat med bedövningsmedel?! blink.gif

De gångerna jag träffat på spindlar i mitt föräldrarhem (vilket skett F Ö R ofta) gäller bara bärhäskargång och slå på allt som rör sig...
Har nyttjat det baseboll-trä jag gjorde i slöjden ganska väl...
The_mistaken
det ser ju onekligen ut som nånting som kommit ner med en meteorit blink.gif och definitivt inget jag skulle vilja ha i mitt hus
Har haft både svartmyror och getingar i huset men jag vette fan om jag skullevilja byta dom mot en sån där ph34r.gif
Kommer få tönt-tjänst
Håller inte med, den första var den sjukaste av alla. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, tror ni fattar. Fan att kolla på klockan ... och se ... ben ... långa ... ben som ... *RIP*

Å innan man kan se vad fan det är ... när man vet att det är en spindel är det inte lika jävligt. Men innan dess ... fan ...

Ok that's pretty fucking scary.
SISU
5.gif FY FAN DEN VA ENORM jag skulle nog tatt den me ak4:an 2.gif
granQ
är väl motsattsen här då. Inte för jag har så stora spindlar direkt men ibland när man ser någon så brukar jag rycka på axlarna.. har ganska mycke spindelväv i mitt rum (förutom när min mamma kör korståg och stormar in med dammsugare).. grejen är att jag finner dom inte äckligare, dom stör mig inte, gör fina nät och framför allt äter dom flugor och flugor verkligen hatar jag.. så fiendens fiende vän.. eller vad det heter, kanske inte gör så stor skillnad men symboliskt..
stridfighter
for f*** sake...den var riktigt jobbig!
Delta Golf
haha kul att se att alla karlakarlar, /:) som )smile.gif blir så upprörda över en harmlös arachnid smile.gif

//DG

som INTE skulle vilja ha en sån under täcket
PolarBear
Bäst att man börjar bygga en ark... :( Det lär väl aldrig sluta regna om nu någon lyckas dräpa att sådant monster. laugh.gif :P
Vakten_F4
QUOTE (granQ @ Apr 7 2003, 21:31 )
är väl motsattsen här då. Inte för jag har så stora spindlar direkt men ibland när man ser någon så brukar jag rycka på axlarna.. har ganska mycke spindelväv i mitt rum (förutom när min mamma kör korståg och stormar in med dammsugare).. grejen är att jag finner dom inte äckligare, dom stör mig inte, gör fina nät och framför allt äter dom flugor och flugor verkligen hatar jag.. så fiendens fiende vän.. eller vad det heter, kanske inte gör så stor skillnad men symboliskt..

Förstår hur du menar, men tänk dig spindeln på bilden!
Då kan fan fiskmåsar flyga mellan maskorna i spindelväven men du själv blir mat! ohmy.gif
flying_c
Ja den var brutalt stor må jag säga. Jag skulle blända den med en laserpenna .. vore skoj å se hur den reagerar .. eller kanske inte . ohmy.gif När den kommer flygande mot mig genom rummet .. eek .. blä . .
Emil-9
AAA peppra den smile.gif 3.gif 3.gif 2.gif 2.gif
bravebat
De är inte många, jag kanske hittar en varannan månad eller så, och jag tror de passar på att krypa in genom fönster öppna för vädring. De verkar ofarliga och är störande bara på det sättet att de vid något tillfälle faktiskt har ramlat ner från taket på mig när jag sovit , och att det är lite småspooky att se nåt röra sig i ögonvrån, titta dit, och se något försvinna in i skuggan under en byrå eller en bokhylla. Jag använder stora dricksglas och skrivpapper för att få bort dem. 

Kanske ska låta något stort exemplar vara kvar inne och kanske mata den och se om den blir lika stor som spindeln på bilden? smile.gif

ohmy.gif vart i helvete bor du???? Gambia eller Australien
mace
QUOTE (bravebat @ Apr 8 2003, 00:05 )

ohmy.gif vart i helvete bor du???? Gambia eller Australien

Föregående talare ställde en fråga och nu är ju även jag nyfiken på svaret...
Tala om vart du bor så jag vet vart jag inte ska åka. biggrin.gif
9x19
QUOTE (Yman @ Apr 7 2003, 20:56 )
Hur fan fångar du dem?! Med strypsnara? RÄVSAX?? P-skott laddat med bedövningsmedel?! blink.gif

Stort dricksglas och ett lämpligt papper. Hallå, fångade du aldrig insekter när du var liten eller? smile.gif
9x19
QUOTE (bravebat @ Apr 8 2003, 01:05 )
ohmy.gif vart i helvete bor du????   Gambia eller Australien

I Stockholms innerskärgård. smile.gif

Jag satt för ett tag sen med en sån här spindel i ett ölglas på bordet (de kommer upp ur vanliga dricksglas, med ölglas har man lite mer tid på sig att skaka ner dem igen) och försökte leta rätt på vilken sort det är. Jag hittade något som var väldigt likt, som faktiskt finns i sverige och som söderöver kan bli väldigt stor. Den hade bara ett latinskt namn, inget svenskt.

Tjernobylnedfall kanske? blink.gif
Gotcha
QUOTE (9x19 @ Apr 8 2003, 14:15 )
I Stockholms innerskärgård.  :)

Dvs så nära Taggtråds-Hawaii man kan komma utan att egentligen vara där..?

I somras huserade jag i A-dyk-baracken 1v, och fan tro' om det inte var en liten svart rackare som sakteligen kröp från dörrkarmen mot mitt huvud när jag skulle gå på puten:

1. jag observerar fanskapet som snabbt pilar över karmen in i rummet
2. den stannar till (när den ser att jag kollar på'n??)
3. jag vrider bort huvudet och försöker somna (ca 32 grader varmt i rummet och fullt solljus, samt iförd östtysk uniform)
4. när jag tittar upp igen (för att kika på'n) har den pilat nästen 1m närmare mig
5. spindeln stannar
6. jag tittar bort, lägger ned huvudet...i ögonvrån ser jag den fortsätta mot mig (huvudet)
7. jag tittar upp - den stannar
8. jag tittar ned - den fortsätter
9. jag lackar ur och övergår från Op till bekämpning
10. "fire for effekt" medelst känga 90

EOL

ps. det finns inga spindlar som kan hoppa...myt ds

ps2. "hoppas jag" ds2

ph34r.gif
Amfibieslusken
QUOTE (Gotcha @ Apr 8 2003, 14:27 )
det finns inga spindlar som kan hoppa...myt

jodå min vän det gör det. Jag vet inte vad den kallas, men den är absolut inte så stor som den på bilden. Men den hoppar från blommor eller blad till andra diton.
Gotcha
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 8 2003, 14:30 )
jodå min vän det gör det. Jag vet inte vad den kallas, men den är absolut inte så stor som den på bilden. Men den hoppar från blommor eller blad till andra diton.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH!!!

Information Overflow!!!

Det DÄR ville jag INTE veta!!!

bong.gif
Flygmek 003
Gillade helt klart första bilden mest. Vet dock inte hur man skulle fångat den.
Plasthink och playwoodskiva? eller salladsskål i glas och någon serveringsbricka?

Frågan är ju vad man skulle gjort om man hittat den, gått för att leta upp något att fånga aset med, komma tillbaka och upptäcka att den flytt fältet. Börja rensa rum i övriga huset?
9x19
QUOTE (Gotcha @ Apr 8 2003, 14:27 )
ps. det finns inga spindlar som kan hoppa...myt ds

ps2. "hoppas jag" ds2

http://www.sofiadistans.nu/~ronny/nymapp/N...DLAR/Jaktsp.htm

En del spindelarter använder inte nät för att fånga sin föda. Jaktspindlarna har långa ben och springer ikapp sitt byte.

Kärrspindeln, som är den största spindeln i Sverige, springer ikapp sitt byte. Födan består bl. a. av vatteninsekter, larver och grodyngel.

Krabbspindeln är en liten spindelart, som söker sin föda bland blommor, där den fångar insekter, som söker nektar.

Hoppspindlarna har ett jaktsätt som liknar kattens, där de sitter stilla eller smyger långsamt mot sitt byte. När de är tillräckligt nära, hoppar de mot bytet och griper det.
Flygmek 003
Denna var ju ganska trevlig med.

Max
ohmy.gif fy f-n! den där skulle jag inte vilja ha i mitt hus!
Dunder
flygmekarn, är inte det där en krabba eller nått havslevande.. 7.gif
Romulus
QUOTE (Ing @ Apr 7 2003, 20:40 )
QUOTE (Delta Golf @ Apr 7 2003, 20:37 )
Håller med Wahlgren.. att  :((  ihjäl den...DET kräver mod och pannben!Eller att sluka den levande!

Jaaaa!!! Går de att äta?! biggrin.gif

ph34r.gif Överlevnad i skärgårdsmiljö.....Efter några dagar på sådana där skulle man ju för faan ha gått upp ett par kilo. biggrin.gif
Synd att det är så dåligt med näring i dom rackarna bara.. laugh.gif
Ah well, Om inte indirekt eld dödar den där saten, gasa honom..

gasmask.gif

Lite tankar i ämnet bara.. blink.gif
Romulus. /:)
Flygmek 003
QUOTE (Dunder @ Apr 8 2003, 15:16 )
flygmekarn, är inte det där en krabba eller nått havslevande..  7.gif

Jovisst, Crab spider eller nåt. Ska nog bara bada i bassäng i sommar.
Zeratul
Bara en av många anledningar att bo i underbara Sverige!!!

Inga stora spindlar eller skorpioner.
Inga monsterormar med vansinnigt gift.
Ingen malaria.
Inga tok-stora hajar med människor på menyn.
Små snälla och skygga vilda kattdjur.

Det farligaste vi har är väl felparkerade älgar, när man kommer med sin Fiat Uno i 95 km/h.
J-Star
QUOTE (Zeratul @ Apr 8 2003, 16:41 )
Små snälla och skygga vilda kattdjur.

http://www.de5stora.com

/J
Raffsec
QUOTE (Zeratul @ Apr 8 2003, 16:41 )
Det farligaste vi har är väl felparkerade älgar, när man kommer med sin Fiat Uno i 95 km/h.

En älg är inte så bara så till vida den inte är i rätt ända på en studsare. 5.gif
Fågel Fenix
Åh..fytti rackarn!
Kan man inte öppna fönstret så att den kan gå ut...Fast det kan nog iofs inte komma igenom ohmy.gif

Peta ner den i en STOR mixer tryck på "KÖTTMALNING" och sätt timern på 24 h. Sen har du köttfärs (non fat) för ett år! laugh.gif

har ngt liknade, dock mindre i källarn. Kommer ihåg när man var liten. Då fick bror komma ner och skolla dom innan man skulle bada..
Nu för tiden badar jag inte....skumt...

Men i ett skrymsle i källaren (hemlig dörr) så finns det en spindelfarm. äckliga såna!
"I wouldn't touch that with a five foot pole!"
bong.gif bong.gif bong.gif rlwhore.gif
HELL YEAH!

Gick på ngt hård och stort nbarfot anär jag var liten i den mörka trappen. Efter tändning av lampa syns en något platt MONSTERpsindel. Så jag har rätt att DÖDA! (igen) smile.gif
Rokare
Godmorgon

Jag väcker denna tråden till liv igen för ett kort litet ögonblick.
Tyvärr finns inte bilderna på vår vän bakom klockan kvar längre.
Någon som vet var man kan hitta dem? Eller tankade kanske
någon ner dem?

Anledning är att jag sitter och jobbar på sista projektet på
universitet innan sommaren, och de fyra söta damerna i
min grupp behöver definitivt livas upp en smula.

GMY
J-Star
QUOTE (Rokare @ May 23 2003, 08:48 )
Godmorgon

Jag väcker denna tråden till liv igen för ett kort litet ögonblick.
Tyvärr finns inte bilderna på vår vän bakom klockan kvar längre.
Någon som vet var man kan hitta dem? Eller tankade kanske
någon ner dem?

Anledning är att jag sitter och jobbar på sista projektet på
universitet innan sommaren, och de fyra söta damerna i
min grupp behöver definitivt livas upp en smula.

GMY

Definitivt ingen gentleman. :P

Ta bilden på lodjuret istället. smile.gif (sist på föregående sida).

/J

P.S: MYT
Rokare
>>> J-star

Att vara gentleman inträder givetvis först i fas två.
Fas 1 består i att på lämpligt sätt innästla bilderna
så att damerna ser dem och blir förskräckta, då
påbörjas fas 2. Denna genomförs lämpligtvis i anslutning
till reservofficerens hem, och då främst soffan. Där erbjuds
stöd i form av Te, skorpor samt främst fysisk närvaro.

Förloppet kan eventuellt påskyndas av damen om hon av
ren förskräckelse hoppar upp i knät på your very caring rocker. ;)

GMY
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.