Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 7 åring ströp björn utanför Göteborg
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
LYNX
Jag brukar ta med min systerson till skogen för att jaga björn, så även
idag. Killen fyllde 7 år igår och jag köpte honom en Kamouflageuniform
med tillhörande basker( vilket han önskade sig! ). Vid 07.00 tiden i
morse bankar det på min dörr så jag släpar mig ur sängen för att kolla
vem det är ( som har gjort mig den stora otjänsten att väcka mig
efter en tuff natt med lite sömn sad.gif ). Utanför står en ( med
ett plastgevär beväpnad
) DVÄRG i camouflage!

Efter att chocken har släppt och jag inser att jag kommer att få
uppleva morgondagen har jag inget större val än att göra mig av
med en duktigt irriterad tjej som inte verkade sugen på en björnjakt
( hon tänker sig nog för innan hon raggar på krogen igen ). Efter
en skarp tillrättavisning av "dvärgen" om att jag inte kan jaga
björn med bara ett täcke runt midjan tar jag fram en träningsoverall.

Det duger inte heller, begriper jag inte att det är uniform med basker
som gäller idag? Uniform på, baskern förhandlade jag ort med hjälp av
en festis och lite godis. Vi lastar bilen med det absolut nödvändigaste
för björnjakt, 1 st 2 liters fryspåse för köttet (här kastas ingenting ).
1 st burk storlek large för alla tänder och klor. En inköpt burk med
björnmat, proteinpulver med chokladsmak. sist men inte minst min
beväpning, 1 st oladdat luftgevär Malajn.gif .

Väl i skogen letar vi upp ett ställe som luktar riktigt mycket björn och
häller ut den dammande björnmaten på en sten. Sådär.....då kan vi bara
vänta. Efter ett par slurkar festis skriker
någon i mitt knappt vakna öra
Vad är det? frågar jag innan jag ser vad som har hänt. En vital vapendel
har gått sönder/av, slutstycket/gummibandet som har i uppgift att skicka iväg
en pil ca 7 m går inte att laga. Det är skarpt läge och vårt stridsvärde är nere
på 50%! blyg.gif

Mitt luftgevär ( fortfarande oladdat ) är för tungt för min lilla vän så
lösningen med att ge honom det havererar. Jag frågar då om han vill
åka hem, mitt förslag motages inte väl bash.gif , den här gången
ska han ha sina björnklor!
Till saken hör det att vi båda har känt
lukten och sett smygande björnar varje gång vi jagat men aldrig lyckats
Jag förklarar att det är mindre bra att jaga med bara ett fungerande
vapen. Svaret jag får

-: Var inte rädd morbror, när björnen kommer stryper jag den!!!
daan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Den killen skulle inte jag vilja bli ovän med ;)
Ungar är för härliga.
Max
HAHAHA laugh.gif Tuff unge! biggrin.gif
Fågel Fenix
Kanske hade lurat med sig lite pianotråd i fickan ?? biggrin.gif
Tarkan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kommer att bli en elak människa
The_mistaken
Hahaha det var en hårding till 100% biggrin.gif
mace
biggrin.gif Vilken underbar unge.
Kommer få tönt-tjänst
QUOTE (LYNX @ Apr 5 2003, 17:27 )
1 st 2 liters fryspåse för    köttet ( här kastas ingenting  )

Eh, det är ju inte ens nog för att man ska bli mätt? Tog det som ironi, men är det dubble ironi? Eller vad då? blink.gif
Ize-Q
strypa björn har nästan samma innebörd som att ruska tupp eller spela skinnflöjt :P laugh.gif
Nifelhel
LOL biggrin.gif Ungar är sköna!!!!
Eskelinen
ungar kan om dom vill camo.gif
HvPrsk
Stabil kille... ;)
salute.gif
Karl Z
Historien förtäljer inte om ni fick någon björn.
Fick ni någon? laugh.gif

// Karl
Fågel Fenix
QUOTE (Ize-Q @ Apr 5 2003, 19:59 )
strypa björn har nästan samma innebörd som att ruska tupp eller spela skinnflöjt :P  laugh.gif

Man tolkar ju texten som man vill ?? 7.gif biggrin.gif biggrin.gif
Yman
HAHA!!
Får nog börja träffa min brorson mer och ta med honom på björnjakter biggrin.gif laugh.gif
Klockren unge smile.gif smile.gif

Men vadfan var det för brud du limmat på?? Inte vilja följa med på björnjakt?!?! laugh.gif laugh.gif
LYNX
QUOTE (Yman @ Apr 6 2003, 11:14 )
HAHA!!
Får nog börja träffa min brorson mer och ta med honom på björnjakter  biggrin.gif  laugh.gif
Klockren unge smile.gif  smile.gif

Men vadfan var det för brud du limmat på?? Inte vilja följa med på björnjakt?!?!  laugh.gif  laugh.gif

JAG VET !!!

Nädå, jag har full förståelse för hennes reaktion. Hon följde med mig hem från krogen för att ääähhhhh kolla på TV?
Hon vaknar upp i min sän.. på min soffa och ser mig och min lilla kompis utföra en vad som bäst kan beskrivas som en
krigsdans. Förutom dansen var den andra stora förändringen att BJÖRNJAKT BJÖRNJAKT skallades när min systerson kom.
Det var han som började men ganska snart rycktes jag med, det svängde ju!!!

1. Hon vaknar borta. 2. Hon är inte helt nykter. 3. Den där stiliga sympatiska killen ( VAD!?) från igår har förvandlats
till Forrest Gump. 4. En 7-åring hoppar jämfota bredvid henne i sängen samtidigt som han sliter i hennes täcke och
frågar var hennes gevär är?

Det skulle vara DJÄVLIGT roligt tt höra vad hon säger till sina kompisar. laugh.gif
Ing
QUOTE (LYNX @ Apr 6 2003, 12:52 )
Det skulle vara JÄVLIGT roligt och höra vad hon säger till sina kompisar.  laugh.gif

Det låter precis som något hon inte KAN berätta.
De skulle tro att hon gått på konstiga droger, så du kan nog vara lugn. ;)
SG OLSSON
Vadå björnjakt i storstad är väl fullkomligt naturligt eller har jag missat nått nu igen ? Ska jag inte ta H-77:an på tåget i morgon? Jag menner jag kan ju stöta på ryska kaniner
LYNX
QUOTE (SG OLSSON @ Apr 6 2003, 16:02 )
Vadå björnjakt i storstad är väl fullkomligt naturligt eller har jag missat nått nu igen ? Ska jag inte ta H-77:an på tåget i morgon? Jag menner jag kan ju stöta på ryska kaniner

Njaa, rubriken löd " 7 åring ströp björn UTANFÖR Göteborg "

Inne i Göteborg finns inga björnar, jag har för säkerhets skull kontrollerat det med min lilla släkting.
Men där VI bor, ca 2 mil utanför det är björnmarker det! Det är inte det att jag tvivlar på att vi när som
helst kommer att skjuta/strypa en av alla björnar som finns, men finns det någon som vet om och i så
fall var man kan köpa björntänder?

Frågan var seriös !
Cinnes
Fan vilken tuff unge, tror jag får börja träna min lilla systerdotter.... biggrin.gif
flying_c
h0h0h .. härlrligt . Du får skriva om han gör några andra vilja upptåg.
LYNX
QUOTE (flying_c @ Apr 6 2003, 20:02 )

Forumet är för litet och ingen normal människa skulle ta mig på allvar om jag avslöjade alla hyss vi har för oss. Skulle lätt
få ihop till en bok med mina syskonbarns äventyr, av någon konstig anledning är jag alltid med. Det är aldrig jag som börjar
och jag försöker alltid stoppa dom! ( Lät det trovärdigt ? )
blink.gif
Doyle
Fighter rlwhore.gif biggrin.gif
Fågel Fenix
Min brorson är snart fit for fight..

7 månader nu så--> camo.gif camo.gif

Han har ju iaf en del tänder... smile.gif blink.gif 6n.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (LYNX @ Apr 6 2003, 20:21 )

Forumet är för litet och ingen normal människa skulle ta mig på allvar om jag avslöjade alla hyss vi har för oss. Skulle lätt
få ihop till en bok med mina syskonbarns äventyr, av någon konstig anledning är jag alltid med. Det är aldrig jag som börjar
blink.gif

Har du sagt A får du säga B!! biggrin.gif
LYNX
QUOTE (Fu Dahlberg @ Apr 7 2003, 17:15 )

blink.gif

Jag kämpar emot min natur att göra bort mig med ett moget, NÄ ! biggrin.gif
Cinnes
QUOTE (LYNX @ Apr 7 2003, 17:59 )
QUOTE (Fu Dahlberg @ Apr 7 2003, 17:15 )

blink.gif

Jag kämpar emot min natur att göra bort mig med ett moget, NÄ ! biggrin.gif

Fel svar, försök igen! bong.gif
Bengtsson
Påminner om mina illbattingar till kusiner de där biggrin.gif .
Yggdrasil
Tufft som fan... Märker att du fostrar honom till att bli en riktig man!

Finns att köpa på: http://www.klockaretorpet.com/doc/indianpic.htm

salute.gif
LYNX
QUOTE (Yggdrasil @ Apr 8 2003, 14:31 )
Tufft som fan... Märker att du fostrar honom till att bli en riktig man!

Finns att köpa på: http://www.klockaretorpet.com/doc/indianpic.htm

salute.gif

Yggrdasil: Du kommer att göra 2 pojkar överlyckliga. Att kunna skänka glädje är den största gåvan som finns, Det är
i alla fall min åsikt! Jag är dig MYCKET tacksam och ryktet om den stora björnjägaren Yggdrasil kommer att leva vidare
i mina historier som pojkarna hör när vi sitter vid vår brasa och grillar björnkorv och dricker jägarfestis.

Nästa gång vi är på jakt kommer vi med hjälp av vårt luktsinne hitta en hemlig begravningsplats för björnar.
Det kommer att höja pulsen REJÄLT i min lilla kompis ( Han säger ofta till mig att jag är hans bästa kompis och att han
älskar mig, det är underbart att få ett barns kärlek.) Ta hand om era små släktingar, Dom kommer att se upp till er
och få en trygghet i att ha vuxna VÄNNER. Ni kommer att forma dom och hjälpa hjälpa dom bli självsäkra individer.
Davidson-AmfPB
[quote=LYNX,Apr 8 2003, 17:01 ] salute.gif [/QUOTE]
Han säger ofta till mig att jag är hans bästa kompis och att han
älskar mig, det är underbart att få ett barns kärlek. Ta hand om era små släktingar, Dom kommer att se upp till er
och få en trygghet i att ha vuxna VÄNNER. Ni kommer att forma dom och hjälpa hjälpa dom bli självsäkra individer. [/quote]
Så sant som det är sagt!
Å andra sidan njuter inte alla parter lika mycket i att leka krig med någon som är c:a 15 år yngre?
LYNX
[quote=Davidson-AmfPB,Apr 9 2003, 09:31 ] [QUOTE=LYNX,Apr 8 2003, 17:01 ] salute.gif [/QUOTE]
Han säger ofta till mig att jag är hans bästa kompis och att han
älskar mig, det är underbart att få ett barns kärlek. Ta hand om era små släktingar, Dom kommer att se upp till er
och få en trygghet i att ha vuxna VÄNNER. Ni kommer att forma dom och hjälpa hjälpa dom bli självsäkra individer. [/QUOTE]
Så sant som det är sagt!
Å andra sidan njuter inte alla parter lika mycket i att leka krig med någon som är c:a 15 år yngre? [/quote]

Om du tagit dig tid och läst på så hade du vetat att det handlade om björnjakt.
dry.gif
Gotcha
Asså..."strypa en björn"...är för mig detsamma som "strypa en mörkhyad"...dvs "bombardera", "drop the big one", "heavy load", "big number two", "b-gropen", etc, etc...

Blir lika puzzled av rubriken varje gång jag läser den.. mad.gif

B)
LYNX
QUOTE (Gotcha @ Apr 9 2003, 20:40 )
Asså..."strypa en björn"...är för mig detsamma som "strypa en mörkhyad"...dvs "bombardera", "drop the big one", "heavy load", "big number two", "b-gropen", etc, etc...

Blir lika puzzled av rubriken varje gång jag läser den..  mad.gif

B)

HA HA HA HA HA HA
Du har gett mig en ny syn på rubriken. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Fu Frippe
Underbar historia!!! Nu vet jag vad jag ska göra om jag får en son! smile.gif camo.gif
LYNX
I dag är det dax, om ett par timmar hittar vi tänderna. Hämtade plastbössan hos vapensmeden igår, ser ut
som vi slipper handgemäng trots allt! biggrin.gif
The Swede
Hehe, den här tråden har jag faktiskt missat.
Hur gick det LYNX, hittade ni några tänder?

The Swede pansar2.png
Dahlberg
QUOTE (Gotcha @ Apr 9 2003, 20:40 )

Blir lika puzzled av rubriken varje gång jag läser den..

Precis, samma för mej... Jag brukar använda det uttrycket när jag ska gå och -just- strypa en björn. Så jag blev oxå lite fnittrig när jag såg rubriken "7-åring sket utanför Göteborg"...

Och förresten, LYNX, riktigt skön story. Du får säga till din brorson att han verkar tokskön och han kommer att bli en riktig karlakarl om han dräper en björn med bara händerna...
LYNX
QUOTE (The Swede @ Jun 26 2003, 01:09 )

The Swede pansar2.png

Svar JA.

Vi luktade oss till den platsen där de låg. Min kompis hittade dom efter det att jag "styrt" honom
i en kvart, på ett par kvadratmeter ( PUST ). Jag fick höra att det minsann var tur att han var med
annars skulle vi aldrig hittat dom. biggrin.gif
Adam Wilhelm
Det är ju bra att du har någon som tar hand om dig när du är ute i stora mörka skogen!!
laugh.gif
Fågel Fenix
QUOTE (LYNX @ Jul 9 2003, 22:43 )
QUOTE (The Swede @ Jun 26 2003, 01:09 )

The Swede pansar2.png

Svar JA.

Och nu blir det så klart ett halsband med läderrem som skänker kraft och björnsinnen ?? blink.gif biggrin.gif
Patroels
Ja, dom verkliga sanningar får man höra från barnen.
Han kommer at bli en rigtig värsting. ;)

Min frus systerson fylde 12 år för ett par månader sen. Och han viste att eftersom jag samlar på knivar, skulle det KANSKE bli en sån till honom.... denna gång!

Jag hadde "preparerat" honom innan: Att få egen kniv, er det samma som at bliva (nästan-) vuxen. Oh boy, va han var nyfiken, när hela familjen kom på besök hos os... NU skulle det vara! Vi gick in på mit rum och satte os på var sin sida av bordet. Han fik en sträng varning: "Om du inte kännar til, att det här er ett verktyg och INTE et vapen, då blir vi jätte-osäms!" Och han svarade med liten röst: "Jamen jag är ju scout, och har fåt kniv-beviset!" Mit leende lugnade ner honom, och han fik sin present: Fällknivens F1!

Att se ljuset i hans ögon, när han drog ut knivan av slidan, går inte att beskriva med ord. blyg.gif

...Och då frågar jag såhär: Varför är min son bara ett och ett halvt år??? wub.gif

Vad som är roligt, att hans pappa gik o köpte en F1 få dagar senare!
Wehrwolf
@Lynx
Låter som det minst blir en präktig skyttegrpC av grabben. Kul historia.
En polare blev lite osams med sin syster efter han läst högt ur "Kustartilerireglemente tung kustrobot" för sin mkt unge systerson. Kanske ungdomen inte blir helt försoffad ändå...
Fu Kjellberg
Patroels: Jag kan tänka mig att grabben blev lycklig när han fick den kniven. Ett bra val.
Första kniven är alltid speciellt.
Kommer ihåg när jag fick en US Airforce survivalkniv. med lädergrepp och läderslida. Då var man lycklig. biggrin.gif
Patroels
Fu Kjellberg: Han blev iaf så lycklig, at jag var orsackad at gömma bort mina bävrande läppar blyg.gif

LYNX: Jag blir en aning avundsjuk på det faktum, at du har så kort väg til skogen; när man bor mitt i Köpenhamn är det självklart andorlunda. smile.gif
SSN
QUOTE (Patroels @ Jul 12 2003, 12:50 )
LYNX: Jag blir en aning avundsjuk på det faktum, at du har så kort väg til skogen; när man bor mitt i Köpenhamn är det självklart andorlunda.  :)

varför det? ni har ju djungeln.........betong djungeln biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

(gud så kass jag är) ;)
HVU Forces
Hahahaha cool unge biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

fy fan då hade man gått säker ute på stan en lördag kväll haha biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

ungen-----> bong.gif <-------Ligist
LYNX
QUOTE (LYNX @ Apr 6 2003, 12:52 )
QUOTE (Yman @ Apr 6 2003, 11:14 )
HAHA!!
Får nog börja träffa min brorson mer och ta med honom på björnjakter  :D  :lol:
Klockren unge smile.gif  :)

Men vadfan var det för brud du limmat på?? Inte vilja följa med på björnjakt?!?!  :lol:  :lol:

JAG VET !!!

Nädå, jag har full förståelse för hennes reaktion. Hon följde med mig hem från krogen för att ääähhhhh kolla på TV?
Hon vaknar upp i min sän.. på min soffa och ser mig och min lilla kompis utföra en vad som bäst kan beskrivas som en
krigsdans. Förutom dansen var den andra stora förändringen att BJÖRNJAKT BJÖRNJAKT skallades när min systerson kom.
Det var han som började men ganska snart rycktes jag med, det svängde ju!!!

1. Hon vaknar borta. 2. Hon är inte helt nykter. 3. Den där stiliga sympatiska killen ( VAD!?) från igår har förvandlats
till Forrest Gump. 4. En 7-åring hoppar jämfota bredvid henne i sängen samtidigt som han sliter i hennes täcke och
frågar var hennes gevär är?

Det skulle vara JÄVLIGT roligt och höra vad hon säger till sina kompisar. laugh.gif

Ja det glömde jag!

Tjejen som nämndes i tidigare inlägg har ringt och vill träffas IGEN!!!

Snacka om dåligt omdömme. Det är just det som är mitt stora dilemma,
En tjej som faller för mig har taskig smak, jag gillar inte tjejer med
taskig smak!!! blink.gif
LYNX

Ett bildbevis(?) på att vi verkligen vågar jaga björn! biggrin.gif
Jag sitter till höger ( blink.gif ) och syrrans pojk till vänster.
Kortet är taget innan han fick sin uniform, tröjan köpte jag
när vi bildade "jaktlag" och "flygarkepan" älskade han.

På bilden syns också hans beväpning, ett avsågat hagelblås
tillverkat i gedigen plast. Den har en extrem precision upp
till 6-7 m ( om det inte regnar eller blåser ) och kulorna
( röda sugproppspilar ) är återanvändningsbara direkt
efter det att dom avfyrats.
Mattsson
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jul 12 2003, 07:09 )
Patroels: Jag kan tänka mig att grabben blev lycklig när han fick den kniven. Ett bra val.
Första kniven är alltid speciellt.
Kommer ihåg när jag fick en US Airforce survivalkniv. med lädergrepp och läderslida. Då var man lycklig. biggrin.gif

Jo den första kniven är alltid något. Jag kommer ihåg när jag fick min första kniv (handgjort!), fick den som present av Jaktförbundets ordförande! (min pappa jobbade ihop med honom plus att hans fru var min extralärare!)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.