Help - Search - Members - Calendar
Full Version: USA börjar gå in i Bagdad
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Baan
själv tänkte jag lite på hur mycket som behövs för att man verkligen ska inta och kontrollera en stad med >5 miljoner invånare, borde inte koalitionen ha en säg 7-8 gånger minst större styrka, d v s närmare en miljon man för att verkligen inta staden? nu tror jag inte dem hoppas att inta den med >100 000 man i regelrätta stadsstrider, antagligen hoppas man på att svälta ut dem eller något sånt-
SG OLSSON
Den stora frågan är hur många som tänker slås i bagdad. Man bör ha mellan 5 och 9 gånger nummerärt övertag beroende på hur bra befästningar fi har.

100000 irakier som slås gör det nästan omöjligt att ta stan. Om 1000-2000 slås så är det hanterbart för nuvarande styrkor
SSN
Och som ni säkert ser på tv så har dom tagit kontroll över 3 president palats...... Amerikanarna kallar det fortfarande en "RAID" men frågan om dom släpper det här nu.......
Pal_oldpc
Jag begriper inte hur irakierna slåss. Jag menar imorse kunde man se amerikanska soldater utanför sina apc och stillastående på västra flodbanken, allt filmades från "palestine" hotel på andra sidan floden. Avstånd cirka 200-400 meter. Den enda slutsatsen man kan dra är att ingen i bagdad vill göra motstånd. Det måste vara över 1000 fönster från betong höghus som var inom skjuthåll i flera timmar av dessa avsuttna soldater. En vanlig svensk 80- årig älgjägare hade fällt amerikaner med sin studsare så det stod härliga till. Det kan inte vara svårt att på 300 meters håll krypa upp i ett av tusentals fönster och skjuta en stillastående amerikan och sen försvinna in i huset igen.

Istället så hör man hur de som försvarar drar salvor med helautomat? Jag har väldigt svårt att tro att en militär i rebulikanska gardet skulle vara så urblåst. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att nyligen politiskt rekryterade civila beter sig och skjuter från höften och liknande. Det finns bara en slutsats man kan dra och det måste vara att ingen irakisk militär längre stöder saddam. Eller också möjligen att dom inte har älgsdusare och att ak47, har sämre precsion än ett normalt paintball-vapen. Eller iofs att ingen i irak någonsin bemödat sig om att faktiskt lära sig att skjuta. Konstigt är det iallafall, krypskyttars effektivitet borde ju inte ungått iraks regim, ändå verkar det intepraktiseras krypskytte överhuvudtaget.
SSN
exakt Pal...och vart är "speciella rep. gardet" ???
Lillebror81
QUOTE (SSN @ Apr 7 2003, 15:08 )
exakt Pal...och vart är "speciella rep. gardet" ???

De springer nog som alla andra när 60 ton stål kommer runlande nedför gatan. biggrin.gif
Tycker den Irakiske Informationsminstern är Skrattretande för han säger hela tiden att Irakerna har slagit ihjäl en massa Amerikaner men man se aldrig några bevis på detta. ;)
Såg på aftonbladetssida den här realfilmen från igår där de åkte runt ochfilmade Amerikanska utslagna stridsvagnar men även en blind hund skulle kunna se att det inte rörde sig om en stridsvagn än mindre en Amerikansk en gissning från min sida var en BMP. När repotern sa något om att de inte såg ut som en stridsvagn så blev han som körde riktigt sur. biggrin.gif
Pal_oldpc

Denna bild visar området. De två amerikanska bradley vagnarna är ungefär vid "k";et i texten regeringskvarter. Filmen är tagen från andra sidan floden från ungefär vi "t";et i planeringsministeriet. Kameran är högt placerad i ett hotell och på den sidan av floden finns mändger av högus, typ kontor och bostäder. Kameran låg ute i driektsändning i minst en timme och man kunde se dessa två fordon och avsuttna soldater typ 20 stycken som befann sig ömsom liggandes ömsom ståendes runt sina fordon. Avtåndet sa någon reporter var mellan 200- 400 meter från hans balkong. Inga amerikanska styrkor närmade sig ens bron som leder över till flodens östra sida, den östra sidan var och är, så vitt jag förstår, helt i iraks händer. Faktum är att under hela eldstriden så körde bussar och taxis omkring som vanligt runt hotellet enligt reportrar.

När jag gjorde lumpen så sköt vi flera gånger på 150 meters håll med kpist m45, och det var aldrig att jag missade att träffa helfigur på det avståndet. Detta var iofs liggandes och på skjutbana, jag har aldrig skjutit studsare eller så, men de som har det, och de som till och med är prickskyttar, borde det inte vara lätt att skjuta från hus på detta avstånd?

På reuters så kan man se lite av den kamera som låg ute.
http://reuters.feedroom.com/start.jsp?&rf=...760&rdm=2519804
Välj more och välj sedan filmen "show of force".

Skulle vilja höra från de som skjutit på längre håll än vad jag har erfarenhet av. Kan man skjuta ut soldater på första skottet från andra sidan floden med typ ak4 och kikasrikte? Med mauser plus kikarsikte, hur svårt är det?
NordicFear
hur lång tid tror nidet tar innan Koalitionen har tagit full kontroll över bagdad...?

tror själv att det lär ta 1-2veckor,men om irakrierna börjar göra s.k. Hit and Run så kommer nog staden aldrig att falla helt...
Romulus
Jo det kan man förvisso göra utan större problem..
För att inte tala om vad man skulle kunna ställa till med med en AG90.. biggrin.gif 5.gif
Men det troligaste är väl att dom Irakier som fortfarande slåss och tror dom kan vinna är cowboys.. 8.gif

Kolla hur dom försökte stoppa en pansarkolonn vid Yanks första raid....Pick ups, personbilar, RPG,s, AK47:or...
salute.gif

Jaja, den som lever får se..
Romulus. /:)
ABP
Jo visst det är aldrig några problem att skjuta pappfigurer på 400 meter med AK4 och kikarsikte, problemet är att i detta fallet så skjuter "pappfigurena" tillbaka. Och då är det inte lika kul att skjuta längre.
Pal_oldpc
Efter att Romulus och APB också tror att det borde vara lätt att skjuta från andra sidan floden så kan man bara konstatera att det knappast kan vara svårt att inte bagdad om de inte äns skjuter tillbaka i denna situation. Det verkar inte finnas några militärer i hela bagdad som är intresserade av att kriga. Ett fåtal politiskt motiverade och tydligen militärt inkompetenta civilister möjligen.

Visst är det otäckt att "pappfigurerna" skjuter tillbaka, men är man det minsta motiverad så borde man skjuta ändå. Jag menar 20 par ögon och 2 apc torn skall försöka täcka säkert 1000 fönster. Man kan glida upp i hörnan på ett fönster och sikta länge och väl. Du har ju gått ner i skydd långt innan de hör skottet, och till och med kanske innan kulan träffar.
ABP
Har men levt under konstant press med bombningar, dålig mat och ryktesspridning samt har en regim som den irakiska så kanske man inte är alltför sugen att skjuta på framryckande pansarskyttefolk.

Det hela är gansak logiskt eftersom det borde vara sådanna männsikor som lever längst. De som har som livsfilosofi att anfalla vid första bästa tillfälle borde vara döda nu.
Romulus
QUOTE (ABP @ Apr 7 2003, 16:14 )
Har men levt under konstant press med bombningar, dålig mat och ryktesspridning samt har en regim som den irakiska så kanske man inte är alltför sugen att skjuta på framryckande pansarskyttefolk.

Det hela är gansak logiskt eftersom det borde vara sådanna männsikor som lever längst. De som har som livsfilosofi att anfalla vid första bästa tillfälle borde vara döda nu.

7.gif Tror du dom kvarvarande irakiska styrkorna har tålamodet att vänta tills Yanks slutar köra bepansrat?
Eller när vore det bästa tillfället att angripa, du som är utb. Prsk borde ha några intressanta ideer på det här området..
Enligt min bedömning var det här inte ett helt ruttet tillfälle att öppna eld med tanke på den svårlokaliserade skjutplatsen..
Det kan ju också vara så enkelt att det inte fanns någon lämplig skytt i just det området just då.. unsure.gif
Spekulationer, spekulationer..

Jaja, den som lever får se..
Romulus. /:)
ABP
Jo att det inte fanns en prsk i byggnaden på andra sidan stranden är nog en ganska bra gissning. Och visst kan man fortsätta med prsk under långt tid. Nu känner jag dock ej till vilken klass Irak har på prsk om de överhuvudtaget har prsk? En del armer gör sig ibland av med alla sina prsk eftersom de inte tror att det finns nån användning av det. Precis som den svenska gjorde på 60 talet.

Och sedan tror jag att det bara det är ett fåtal som har lust att slåss för Saddam. Speciellt nu när statyerna välter.
Baan
tycker i allmänhet att koalitionen verkar filma platser som inte alls är bagad och ännu mindre centrum.. sen att jänkarna tar det lite lugnt i ett "farligt" område är antagligen för att det inte är farligt.
Verkar också som man filmar mycket för propagandaverksamheten och inte för att visa att man faktiskt lyckats med någonting.

Även om irakierna är dumma idioter som är värdelösa på allt som involverar väpnad konflikt så borde deras antal och faktum att det är en 5 milj. stad man försöker inta göra att påståenderna om att koalitionen är inne i centrum rent löjliga, tycker i af jag
Pal_oldpc
Det hela är så kontstigt. Så obeskrivligt fel alltihop. Visst är amerikanerna inne och på den plats som kartan visar, det har man ju sett på bilder som direktsänts från källor som ingen kontrollerar.

Man sade att inbrytningen gjordes med 60 stridsvagnar och 40 bradleys. Det kan nog också stämma. Det är ju en enorm slagkraft i så många fordon dessutom så har dom flygunderstöd. Dom är i ett område som inte är ren stadsbebyggelse, det är vida avenyer och palats i den delen av staden, det ger dom fortfarande stora fördelar. Dom kan nog få 50-100 meter fri sikt på de flesta ställen och det underlättar ju enormt även om det är lite jämfört med vad man har på ett öppet slagfält.

MEN.

Om det finns fungerande motiverade infanteri divisioner på irak sidan så är det ändå självmord. Bagdad är en stad på 4.5 miljoner invånare, det är mer än dubbelt så stort som stockholm där jag bor. Jag kan ju säga att man lätt gömt 2 infanteri divisoner på totalt 20 000 man bara här på södermalm om man vill. Inkvartera två soldater i varje lägenhet, ett kompani i varje hyreshus, och sedan sköts ordergivning för komp chefer och högre genom att dessa varje dag promenerar till platser och gör upp sina planer. Det vore enkelt att på detta sett placera åtskilliga reguljära irakiska divisioner i bagdad och dessutom ha flera rep. gard divisoner med tyngre materiel i och runt stan.

Jag menar denna amerikanska styrka som håller ett palats område har inte med sig mer än 500-600 soldater infanteri. Visst dom har sina stridsfordon, men lägg hela palatset under grk eld, sen dränk hela skiten i rök och låt en halv inf division om 5000 man helt enkelt storma stället, rakt genom röken och in i elden. Förlusterna för detta anfall lär bli enorma, säkert hälften går åt, men man kommer ta 100 stridsfordon det är då säkert. Det är så jag trodde irak skulle slåss, så körde nord korea på i korea kriget med mycket stor framgång. USA måste på något sätt veta att detta inte kommer att hända, annars skulle dom inte göra en sådan inbrytning och stå kvar över natten. Det känns som Irak inte längre har någon armé kvar, bara lite rester och ett gäng politiskt motiverade civila, det verkar som USA vet detta. Men hur i h-vete kan inte iraks regim också inse att de inte har någon armé kvar? Iraks information minister är ju bevisligen kvar, han tillhör topp 10 i den regimen. Om han vet att han inte har några divisioner kvar så varför sticker han inte till syrien. Eller om han är den tappra typen, varför tar han inte en ak47 och stormar ensam mot palatset. (suicide by GI biggrin.gif )

Allt jag sett idag pekar på att det inte finns någon stridsvilja kvar alls hos iraks militär, usa´s uppträdande antyder att dom vet det, avsaknaden av äns prickskytte under dagen indikerar det. Men ändå iraks ministrar som i lugnan ro traskar runt och drömmer om att USA skall krossas. Varför placerade dom inte inf divisioner inne i stan? Och om dom gjorde det och dom försvann för att folk gick hem så lär dom ju veta det. Det kan inte vara svårt att lämna stan för iraks ministrar, bara att kliva på en kamel och rida ut typ. USA kontrollerar de flesta vägar, men det är allt, det finns gott om vägar ut.

Jag tycker mycket är märkligt, så otroligt märkligt, var är iraks trupper, och om de gått hem varför fortsätter regimen stanna och försöka övertyga vanligt folk att allt går bra när dom vet att allt är slut. Jag skulle stuckit, eller kört "suicide by GI".
Aron
Kan inte annat än hålla med dig Pal, man sitter och skakar på huvudet vid nyhetssändningarna. De har ju dessutom haft ett antal veckor på sig att gräva ned sig i staden, minera allt och göra hela bagdad till en fästning.

/Aron
Vildmannen
QUOTE (SSN @ Apr 7 2003, 14:08 )
och vart är "speciella rep. gardet" ???

Kan det vara dom här? Dom verkar ha rackarns brådis eller så är dom ute på ett fyspass.. ph34r.gif

http://expressen.se/content/1/c6/02/57/67/bc1cf08e.Jpg
Azan_Gb
Man vet aldrig vad irak har för planer, men iraks info minister sa idag med ett leende att dem har en plan som han inte berättade om , men han sa att det ska bli en överaskning.

well well vi får se.....
Aron
QUOTE (Azan_Gb @ Apr 7 2003, 21:47 )
Man vet aldrig vad irak har för planer, men iraks info minister sa idag med ett leende att dem har en plan som han inte berättade om , men han sa att det ska bli en överaskning.

well well vi får se.....

Frågar du mig har han haft sina chanser att övertyga mig. Han bluffar.

/Aron
SSN
@ Vildmannen

True True biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Alltså jag fattar inget heller, och jag håller med dig pal , hur har dom tänkt det här?? det verkar ju bara vara milis kvar..
Sudden
Men VAR är Iraks flygvapen? Vad jag har hört så har inte ett enda varit uppe i luften.
Enligt en sida nånstans stod det att Irak har bl.a. några Mig-29 och en del andra lite äldre plan. Varför är de inte uppe? De kan självklart inte skaffa luftherravälde...men de borde ju kunna göra någon skada ivarjefall. 7.gif
Vad kan det bero på?
Soppa borde de väl ha. Men Ammo? Hela och fungerande flygfält? Piloter? blink.gif
roninn
"Man vet aldrig vad irak har för planer, men iraks info minister sa idag med ett leende att dem har en plan som han inte berättade om , men han sa att det ska bli en överaskning.

well well vi får se..... "

Varför skulle dom behöva några överraskningar? Enligt honom har dom ju spöat Amerikanerna i varje strid?

Varför ta till en "hemlig" plan när dom dödat hundratals amerikaner varje dag de senaste veckorna?

Personligen tror jag Jänkarna är uppe mot repen, ett par såna slag till med hundratals döda och dom kommer bli tvingade att fly. Ett nytt Dunkuerqe är inte helt osannolikt när Jänkar och britter måste fly.

;)
ABP
När kommunikationerna verkar vara helt sammanbrutna inom Iraks försvarsmakt så har de svårt att organisera sig, detta skapar även problem med motivationen för soldater när de plötsligt börjar känna sig ensamma.

Tänk er själva att plötsligt märka att USA kommer inåkande med stridsvagnar i hjärtat av bagdad när de egentligen är 10 mil därofrån eller mer. DU hör inget från din ledning och du kanske bara är en handfull soldater där du är. Detta tror jag är en vanlig bild av hur Irakiska soldater upplever situationen.

Det är inte kul att stå ensam framför en Stridsfordonspluton, utrustad enbart med en AK. Tro mig jag vet ;)
Lt. payne
Hade Iraks ledning levt i verkligheten skulle de förberett omfallsplaner.
Att republikanska Gardet skulle få tarmarna utbombade kunde ju vem som helst räkna ut.
De som slåss nu är Irakiska "Hemvärnsförband".De killarna är nog normala killar som inte slåss för Saddi utan för sina egna liv.

Irakiernas order för striden om Bagdad skulle innebära att de vid brist på samband övegår till fria kriget.Men eftersom det är en diktatur uppmuntras nog inte självständigt tänkande,och då biter man sig själv i svansen mad.gif

Som Hemvärnssoldat kan jag inte låta bli att jämföra med hur jag själv skulle gjort,Hade Bagdad istället hetat Stockholm skulle jag och några
"rätttrogna" frontsvin härifrån tagit oss dit och hjälpt till att göra de objudna gästernas vistelse till ett gästabud de sent skulle glömma bong.gif

Sorry,nu spårade jag ur B)
Pal_oldpc
Under morgonen så har iallfall USA lyckats slå ut al-Jazeeras byggnad med döda journalister, jag såg hur flyg och M1 slog ut abu dabi tvs byggnad, nu har dom också slagit ut reuters kontor, med 4 skadade 2 kritiskt.

Verkar som det är journalisterna som gör mest motstånd mot usas övertagnde av bagdad. Iraks infominister fortsätter att gå på hallucinogener, för bara några minuter sedan och vad som måste vara mindre än 500 meter från amerikasnka stridsvagnar proklamerare han leende att USA är nära kollaps.

Dock så tycker jag det verkar som krypskyttet kommit igång. Allt man ser är "buttoned up", inga huvuden sticker ur vagnarna luckor är stängda. Det har jag inte sett mycket av förut.
Baan
Det är lite svårt att dra några slutsatser av vad irakierna lyckats med om man använder vår svenska meida eller ännu värre, något som CNN, då visas i stort sett bara propaganda bilder från koalitionens sida -- så därmed kan man egentligen inte dra någon slutsats om hur striderna går
Romulus
Jag sitter just nu och kollar på bilder inifrån presidentpalatset i Aftonbluddret..
Detta kunde dom ju bevisligen inte göra nåt åt...Självklart med reservation för att blaskan ljuger. dry.gif

Romulus.

/:)
Sgt1clHansson
Ett flertal journalister anklagar USA för att avsiktligen beskjuta journalister. Kanske dags någon förklarar för dem att de befinner sig mitt i skottlinjen i slaget om Baghdad, och att detta förmodligen inte är ett på något sätt säkert ställe att vara på!
Pal_oldpc
QUOTE (Sgt1clHansson @ Apr 8 2003, 18:16 )
Ett flertal journalister anklagar USA för att avsiktligen beskjuta journalister. Kanske dags någon förklarar för dem att de befinner sig mitt i skottlinjen i slaget om Baghdad, och att detta förmodligen inte är ett på något sätt säkert ställe att vara på!

Jag tror inte det är otänkbart att soldater vet att dom skjutit mot journalister. Incidenten där en av de två strv på bron efter säkert en halvtimme bestämmer sig för att skjuta bort abu dabis tv kamera är den som borde utredas främst. Avståndet till kameran var mindre än 150 meter och i sitt sikte lär nog vangschefen sett väl att det var just abu dabis kamera. Dom verkade nämligen inte särkilt hotade från denna sektor alls.Det bör utredas, var det avsiktligt är det en krigsförbrytelse enligt uppgift.

Med tanke på att usa hittils idag bekämpat uppåt 10 journalister som tittat ut ur byggnader, dom flesta naturligtvis av misstag, så kan man ju föreställa sig hur många civila som fått sätta livet till för att dom tittade ut genom fönstret vid fel tillfälle.
Sgt1clHansson
QUOTE (Pal @ Apr 8 2003, 18:46 )
QUOTE (Sgt1clHansson @ Apr 8 2003, 18:16 )

Jag tror inte det är otänkbart att soldater vet att dom skjutit mot journalister. Incidenten där en av de två strv på bron efter säkert en halvtimme bestämmer sig för att skjuta bort abu dabis tv kamera är den som borde utredas främst. Avståndet till kameran var mindre än 150 meter och i sitt sikte lär nog vangschefen sett väl att det var just abu dabis kamera. Dom verkade nämligen inte särkilt hotade från denna sektor alls.Det bör utredas, var det avsiktligt är det en krigsförbrytelse enligt uppgift.

Med tanke på att usa hittils idag bekämpat uppåt 10 journalister som tittat ut ur byggnader, dom flesta naturligtvis av misstag, så kan man ju föreställa sig hur många civila som fått sätta livet till för att dom tittade ut genom fönstret vid fel tillfälle.

Om nu verkligheten bara kunde vara snäll nog att rätta in sig efter reglerna. Men för den som sitter där i stridsvagnen och som tar emot eld från okänt håll är det inte fullt så enkelt. Och ser man en då en misstänkt punkt kan jag garantera att man inte chansar.

Men huvudsaken i mitt argument är fortfarande att som journalist i en stridszon måste man förstå att strid är en väldigt flytande och osäkert situation, där risken att man hamnar i farozon är överhängande.
Doggydriver
En danska som kommenterade inifrån Baghdad sade att de delar av staden USA hittills tagit över består till mycket stor del av "stalinistisk" arkitektur. Stora byggnader med stora ytor mellan. På andra sidan floden finns själva staden med bostäder och gränder. Det är väl där man möter motstånd, om det blir något riktigt motstånd. Sen är det väl bara att konstatera, Iraks inormationsminister äter halvjästa flugsvampar till frukost, men en duktig skådespelare är han, såg en intervju där jag nästan (så nästan det kan bli i såna här sammanhang) var beredd att tro på honom. Irak har kunniga människor som jobbar med propagande i alla fall ph34r.gif
Baan
Irak har en duktig propaganda snubbe, USA har tusentals smile.gif

synd bara att iraqwar.ru ska sluta analysera krigsinformation, nu känns det som att man inte får veta något :(
Dobberman
QUOTE (Baan @ Apr 8 2003, 22:59 )
Irak har en duktig propaganda snubbe,

Du menar han som trots kraftiga eldstrider stod på ett tak i centrala
Bagdad och förnekade att dom allierade var inne i staden? ?
7.gif
Jo..han var ju....duktig biggrin.gif
Haegg
Det blev inte så mycket till "Saddamograd" i Bagdad. Amerikanerna tog den internationella flygplatsen utan några större strider. Därefter så körde de rakt in i det officiella Bagdads centrum. Det kan ha varit frågan om ett chanstagning som gick hem. Det är den officiella bilden i alla fall. Det finns dock de som menar att USA visste att inget organiserat motstånd från Republikanska Gardet eller det Speciella Republikanska Gardet stod att vänta.

Obekräftade uppgifter gör gällande att den tyska underrättelsetjänsten menar att USA lyckades med sina planer att halshugga den irakiska ledningen. Både Saddam och hans son Qusai dödades tillsammans med en rad andra högt uppsatta medlemmar i Baathpartiet. USA hade fått uppgifterna genom ledande officerare i Republikanska Gardet (RG) och det Speciella Republikanska Gardet (SRG). Dessa officerare skulle ha gjort en analys av läget och insett att ett fortsatt motstånd skulle innebär ganska mörka framtidsutsikter. Därför gick de först med på att lämna uppgifter om mötet och därefter så accepterade de också att inte försvara huvudstaden. I utbyte skulle de få garantier om ljusare framtidsutsikter.

Vice premiärministern Tariq Aziz och vicepresidenten Taha Yassin Ramadan, som enligt de här uppgifterna ledde den irakiska krigsansträngningen efter Saddams frånfälle, skulle ha varit helt ovetande om officerarnas förräderi och fortsatt att planera kriget med tron att RG och SRG skulle forsätta att kämpa. När amerikanerna närmade sig staden så drog sig dessa förband ur och omgrupperade eller gick direkt hem. De enda som försvarade staden var mindre militära enheter, Fedayeen och de icke-irakiska arabiska frivilliga som USA kallar dem.

Om man tror på denna version så ter sig händelserna i Bagdad lite mer begripliga. Den passar också in i den bild vi har sett i kriget av lokal milis och Fedayeen som de som kämpar mot koalition. Speciellt då man betänker att Ramadan var chef över de lokala miliserna och den av Saddams söner som överlevde attacken var chef för Fedayeen. Bilden är dock inte perfekt. Den passar t.ex. dåligt in med rapporterna om tunga bombningar av RG, bl.a. norr om Karbala.

Det här är som jag skrev inledningsvis bara frågan om obekräftade uppgifter. Det är dock uppgifter som skulle kunna stämma, kanske helt kanske delvis. Än så länge är det dock bara en version bland flera möjliga.
Baan
QUOTE (rille116 @ Apr 9 2003, 01:16 )
QUOTE (Baan @ Apr 8 2003, 22:59 )
Irak har en duktig propaganda snubbe,

Du menar han som trots kraftiga eldstrider stod på ett tak i centrala
Bagdad och förnekade att dom allierade var inne i staden? ?
7.gif
Jo..han var ju....duktig biggrin.gif

Hans inlevelse och övertygelse syftar jag på.. fast iofs inte så vettigt låta en gubbe sköta all propaganda, blir för mycket på en gång.. blir svårt svälta många små lögner smile.gif

bätter då sprida ut propagandan i media så blir det inte lika tydligt tycker man, fast iofs Fox News var nästan i Info ministerns klass biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.