Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Infominister
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Azan_Gb
Iraks infominister hade nyss press konferans.

Fick frågan "varför finns det inga trupper i den irakiska flygplatsen"

Infoministern svara: Vi har inga trupper i flygplatsen för dem skulle lätt kunna upptäckas av amerikanerna, deremot i kväll kommer ni få se något jätte vackert.
Vi ska se om dem amerikanska trupperna kommer att komma ut levande ur flygplatsen.
Han sa åso att dem skall göra operationer mot amerikanska trupper på flygplatsen, operationen kommer att göras av icke irakisk militär.

Han sa inte vem som skulle göra det, men han syftade nog på dem Fidayin ( självmordsbomare).

Vad tror ni han menade med sitt tal, Amerikanerna kommer inte att komma ut levande i kväll?+

ingenting tror jag...eller så har han minerat hela flygplatsen...
Aron
Hm, varför förstöra överraskningsmomentet? Vad vill han EGENTLIGEN ha sagt?

Min gissning är att det är skitsnack alternativt en överdriven beskrivning av en eventuell kommande attack och att flygplatsen inte alls kommer att bli en gravplats för jänkarna.

/Aron
Ing
Man funderar lite på vilka som är bäst på skitsnack, jänkarna eller Irakierna..

Vad roligt det hade varit att få riktig information på något sätt.. *suck*
Pal_oldpc
En "embeddad" reporter pratade just om att USA kontrollerar flygplatsen, men att ingenting alls utanför flygplatsen var under usa kontroll. Han sa att hårda strider kunde stå än, sedan så kom det märkliga. Han berättade att så här nära Bagdad så flög man helt enkelt inte med helikopter så nu var trupperna helt utan helikopter stöd. Det var helt enkelt självmord för helikoptarar så nära bebyggelse som man vet är full med 23mm och sam. För eldunderstöd från luften blev man nu helt tvungen att lita på flygplan, och sen sa han dessutom att vid flera tillfällen varje dygn så stod koalitionen helt utan CAS från flygplan.

Hur i helvete kan han avslöja något sånt? Borde vara en biljett hem för hans del, han borde som "embeddad" inte få säga detta. Men det är klart, det kanske inte alls är så att AH-64 inte kan flyga så nära baghdad. Det kanske är ett försök att locka irak till ett återtagingsförsök, där ah64 och massivt flygplans CAS finns trots det han sa. Jag vet inte vad jag skall tro.

Angående iraks stora show för ikväll, ja vem vet, jag tror nog att dom kommer göra något. Hittils så har dom aldrig helt bluffat när dom säger något sådant uttalat. Sen att det förmodligen inte kommer vara särskilt framgångsrikt är ju en annan sak. 3000 fanatiska självmordsfrivilliga från Syrien lär ju knappast kunna åstadkomma nåt oavsett hur fanatiska dom än är.

Iofs, om irak redan sedan 6 månader kunat förutspå detta att USA skulle stå på flygplatsen så kanske dom kunnat förbereda nåt. Tunnlar borde inte vara svårt att gräva i sanden, kanske det finns ett 30-tal tunnlar, med uppgångar här och där. Börjar det strööma ut teams om 10 sjävlmordsfanatiker mitt i en förläggning så lär det ju ge vissa problem.
Baan
tja en inbäddad reporter brukar i regel bara filma sig själv och snacka om att det har varit hårda strider, typ samma sak som han i studion har sagt, fast man får en viss känsla att det är lite på g där bakom honom ändå
Men skitet är ju grymt filtrerat så jag tycker inte det säger något nytt oftast.. hela inbäddningen är ju en propaganda jippo där man vill visa att man minsann är ärlig med allting från koalitionens sida
Sgt1clHansson
Iraks informations minister är ju inte vidare känd för att göra korrekta uttalanden.

Mina favortier har hittils varit:
1# Det finns inga Brittiska trupper i Umn Qasr, det har de bara filmat i den Kuwaitiska delen av hamnen, det är bara på lossas
2# Dom är korkade, imperialist åsnor
3# Dom är inte i närheten av våra städer, dom kan irra runt i öknen bäst de vill
4# Irak kommer vinna kriget

Killen har aningen ganska dålig koll eller lider han av svår mytomani.
Azan_Gb
Vi skall nog inte underskatta irakierna....hittils har dem ju imponerat....
Tycker jag ialla fall

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,288395,00.html
Pal_oldpc
QUOTE (Azan_Gb @ Apr 4 2003, 20:32 )
Vi skall nog inte underskatta irakierna....hittils har dem ju imponerat....
Tycker jag ialla fall

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,288395,00.html

" – I kväll kommer vi att genomföra något okonventionellt mot dem, inte militärt. Ett lysande exempel kommer att statueras för dem , sa Mohammad Said al-Sahaf."

Jag tror att vi just sett det han syftade på. Saddam som tar en promenad bland vanligt folk på Baghdads gator, och det följande folkliga jublet. En lysande PR kupp, inte minst eftersom väst focuserat så mycket på att han är en jagad man, en man som flytt, en man som är trängd etc. Detta gjorde en enkel promenad till något som som får saddam att verka vara en modig hjälte.
Dexter
Som amatörmilitär så är jag inte speciellt imponerad.. Vad har de gjort? Jo, undvikit att få lika mycket stryk som i förra kriget genom att inte möta koalitionen rakt på.
Att låta bli att vifta med vitflagg så fort en helikopter dyker upp.. Skjuta tillbaka och till och med försöka sig på att anfalla.. smile.gif Visserligen oftast till fots mot bepansrade fordon.

Flygvapnet? Inte sett skymten av.. Ett (som koalitionen erkänt) nedskjutet flygplan.. Dvs inte alltför aktivt luftvärn.. Marinen?

Utanför byar och städer och armén ingen chans.

De har använt sitt hemvärn precis som vilket annat land skulle gjort..
Plus att de har brutit mot Genevekonventionen ett antal gånger..
Fler amerikaner har väl dött av olyckor än i strid?

Jag är inte direkt imponerad av Irak. Om man bortser för att jag tycker att deras redundans när det gäller command&Control och tv-sändningar verkar vara väl utbyggt.

Men jag har haft konstiga åsikter förut ocksåsmile.gif

OBS.. Allt ovanstående gäller om man någorlunda kan lita på de mest pessimistiska av alla västmediarapporter.

Azan_Gb>> Är nyfiken på vad som imponerade på dig? Inget ironiskt eller elakt menat, utan bara nyfiken. Du kanske har sett saker som inte jag har tänkt på..
Smocken
Ett lysande exempel? A-Bomb, knappast. Hmm... 7.gif
Dobberman
QUOTE (Smocken @ Apr 4 2003, 19:53 )
Ett lysande exempel?

NEJ...Dom tänker "lussa" för dom allierade...Sadaam som Lucia med brinnande hår
och längst bak i tåget går tomten Tarek Aziz och släpar på säcken med den växande
stadsskulden.......... biggrin.gif :P laugh.gif
Smocken
Eller så kommer Saddam och hans lärljungar med all lysväv som dom köpt till halva priset på Överskottsbolaget och kastar på de allierade så dom får cancer! Vilka elakingar!!!!!
Azan_Gb
QUOTE (Dexter @ Apr 4 2003, 20:49 )
Som amatörmilitär så är jag inte speciellt imponerad.. Vad har de gjort? Jo, undvikit att få lika mycket stryk som i förra kriget genom att inte möta koalitionen rakt på.
Att låta bli att vifta med vitflagg så fort en helikopter dyker upp.. Skjuta tillbaka och till och med försöka sig på att anfalla.. smile.gif Visserligen oftast till fots mot bepansrade fordon.

Flygvapnet? Inte sett skymten av.. Ett (som koalitionen erkänt) nedskjutet flygplan.. Dvs inte alltför aktivt luftvärn.. Marinen?

Utanför byar och städer och armén ingen chans.

De har använt sitt hemvärn precis som vilket annat land skulle gjort..
Plus att de har brutit mot Genevekonventionen ett antal gånger..
Fler amerikaner har väl dött av olyckor än i strid?

Jag är inte direkt imponerad av Irak. Om man bortser för att jag tycker att deras redundans när det gäller command&Control och tv-sändningar verkar vara väl utbyggt.

Men jag har haft konstiga åsikter förut ocksåsmile.gif

OBS.. Allt ovanstående gäller om man någorlunda kan lita på de mest pessimistiska av alla västmediarapporter.

Azan_Gb>> Är nyfiken på vad som imponerade på dig? Inget ironiskt eller elakt menat, utan bara nyfiken. Du kanske har sett saker som inte jag har tänkt på..

Jag trodde att irakiska armen och höga befälhavare skulle överlämna sig till amerikanska trupper, och till sist så skulle saddam stå där ensam med sina söner.

Och jag trodde att den irakiska militären var mindre motiverad änn vad den visade sig vara.

Något som är jäklig förvirrande är när man ser på CNN och al-jazeera.

Man tror inte dem talar om samma krig.
I CNN låter det som om det går bra för dem amerikanska trupperna och dem har bara några kvarter innan dem når bagdads centrum.

På al-jazeera:
Där talar dem om att den irakiska militären har gjort jätte bra i från sig och dem har inte lidit så mycket som CNN säger.
Och i al-jazeera låter det som om Amerikanerna är 100 tals mil från bagdad.

Man vet inte vad man ska tro på.
ABP
Tips

se både "al-jazeera" och "Fox news" och ta medelvärdet så får du en bra bild av vad som händer på kriget ;)
Dexter
Då är jag också imponerad.. Men det är ganska lågt ställda förväntningar innan i sådant fall. smile.gif

Vilket jag tror är något som västmedie oxå har haft.. Så fort ett par Irakier har skjutit ett par skott har det varit 'hårda strider' och 'bakhåll' smile.gif

Hörde nämnas att CIA hade bedömt att upp mot 100 000 Irakiska soldater hade dödats..

Hur mycket folk är det i en armédivision? Tror det är ganska upptrissade siffror, men koalitionen har varit sparsam med att visa krigsfångar och dödade fi. Vet ej om det är för att minska oppositionen eller för att det inte funnits så många att visa..
Azan_Gb
rvgb
Baan
jag tycker det är lite kul när dem skriver om stora slag där mer än 500 irakier sha ha dödats (på ganska kort tid) -- förefaller LITE konstigt att jänkarna inte skulle lida lite förluster ändå även om ration är 10:1 för varje dödad amerikansk soldat -- men man väljer att inte ge ut några förlustsiffror men man har minsann tid att gå räkna upp till 500 kroppar där en hård strid har varit och där kasnek hårda strider fortfarande utkämpas.. man måste ju hålla ställingen smile.gif

som någon sagt tidigare, vill man ha något nära sanningen så tar man usa propagandan och det iraks infominister säger och tar nånstanns i mitten och har man tur så kasnke man får en bit av sanningen smile.gif
Dexter
Stridsfordon, artilleri och CAS mot fotsoldater och lastbilar har nog högre ratio än 10 dödade Irakier per dödad amerikan.

Jag tycker också det låter konstigt, men jämför med förra gulfkriget.. där var det inte många som dog heller. Dessutom ser jag inte hur koalitionen skulle kunna mörka det i längden. De flesta soldater har ju familj i sitt hemland. Tvivlar på att USA skulle lyckas förklara att dödssiffran öker med ett stort antal folk när det hela är över.

Tror vi hade hört vid det här laget ifall ett stort antal familjer saknade sina nära efter förra gulfkriget. Sen att flera olyckor och maskinfel kanske inte alltid är helt sanningsenliga, det kan jag helhjärtat tro på.

Tror även att alla siffror inte bara är överdrivna utan även bara uppskattande..

Men, den som lever får se..
Raptor
Amerikanarna hade säkert kunnat tänka sig räkna in de soldater som indirekt eld och luftvapnet dödat i de totala förlusterna. Som sagt, allt som sägs i nyheterna får man ta med en nypa salt.

För ett dygn sedan förnekade ministern ens att det fanns fientliga trupper i Baghdad så hans trovärdighet är väl ganska låg. Det här med att hota om åtgärder verkar tomt.. såvida han inte räknar med att jänkarna blir väldigt nerviga. Sen, mitt i natten skickar han i några busslaster civila och hoppas på att amerikanarnas känsliga avtryckarfinger gör resten.

Fast mina pengar hade jag satsat på "Han bluffar".
Baan
det med gulfkriget var också så att man kom med någon liten siffra om antalet döda, men i själva verket var det fler som saknade sina familjemedlemmar än så, dock är det kanske svårt att få tag på riktiga siffror där-- sen p g a att man använder utarmat uran och fortfarande gör detta anser man att fler än 5000 soldater har fått stora men för livet.. såg dokumänter om det, om en man och en kvinna som båda hade medverkat, båda var senila och brukade glömma sitt namn och var dem bodde o s v
eatgrenades
Någon som vet hur det är med amerikanernas s.k. body count. Den inbegriper väl civila offer också om jag inte missminner mig? Drar de raketer in i varenda byggnad som ser misstänkt ut får de gissningsvis en hel del civila offer att räkna upp sin "tally" med. Dåligt. angry.gif
ABP
Det där med utarmat Uran och Skador verkar inte vara bevisat att det hänger ihop. Även sverige har forskat i det och inte funnit nått samband. Sedan är det intressant med Gulfkrigsyndromet var att bara britter och jänkare råkade ut för det och frankrike gjorde det inte. Det kan ha göra med ett vaccin som både Jänkarna och Engelsmännen använde med som fransmännen tackade nej till.
Gotcha
QUOTE (ABP @ Apr 9 2003, 10:24 )
Det där med utarmat Uran och Skador verkar inte vara bevisat att det hänger ihop. Även sverige har forskat i det och inte funnit nått samband. Sedan är det intressant med Gulfkrigsyndromet var att bara britter och jänkare råkade ut för det och frankrike gjorde det inte. Det kan ha göra med ett vaccin som både Jänkarna och Engelsmännen använde med som fransmännen tackade nej till.

En teori som lanserats, och inte verkar HELT åt skogen, är det faktum att det dracks mängder av Coca-Cola light som innehåller sötningsmedlet Aspartam. Att Aspartam är bl.a cancerogent är känt sedan länge (plus en del andra bieffekter, det finns mängder av info på nätet...fast kolla källan först), och det påverkas framförallt av värme (läsken stod ju knappast i kylhus där nere).

Skulle ju kunna förklara iaf varför främst jänkare drabbats.

Trovärdigt?
Sgt1clHansson
Idag säger informationsministen inte mycket alls. För karl har tagit bondpermis och kom inte till jobbet imorse, tillsammans med sin stab av "monitors".
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.