QUOTE (Dexter @ Apr 4 2003, 20:49 )
Som amatörmilitär så är jag inte speciellt imponerad.. Vad har de gjort? Jo, undvikit att få lika mycket stryk som i förra kriget genom att inte möta koalitionen rakt på.
Att låta bli att vifta med vitflagg så fort en helikopter dyker upp.. Skjuta tillbaka och till och med försöka sig på att anfalla..

Visserligen oftast till fots mot bepansrade fordon.
Flygvapnet? Inte sett skymten av.. Ett (som koalitionen erkänt) nedskjutet flygplan.. Dvs inte alltför aktivt luftvärn.. Marinen?
Utanför byar och städer och armén ingen chans.
De har använt sitt hemvärn precis som vilket annat land skulle gjort..
Plus att de har brutit mot Genevekonventionen ett antal gånger..
Fler amerikaner har väl dött av olyckor än i strid?
Jag är inte direkt imponerad av Irak. Om man bortser för att jag tycker att deras redundans när det gäller command&Control och tv-sändningar verkar vara väl utbyggt.
Men jag har haft konstiga åsikter förut också

OBS.. Allt ovanstående gäller om man någorlunda kan lita på de mest pessimistiska av alla västmediarapporter.
Azan_Gb>> Är nyfiken på vad som imponerade på dig? Inget ironiskt eller elakt menat, utan bara nyfiken. Du kanske har sett saker som inte jag har tänkt på..
Jag trodde att irakiska armen och höga befälhavare skulle överlämna sig till amerikanska trupper, och till sist så skulle saddam stå där ensam med sina söner.
Och jag trodde att den irakiska militären var mindre motiverad änn vad den visade sig vara.
Något som är jäklig förvirrande är när man ser på CNN och al-jazeera.
Man tror inte dem talar om samma krig.
I CNN låter det som om det går bra för dem amerikanska trupperna och dem har bara några kvarter innan dem når bagdads centrum.
På al-jazeera:
Där talar dem om att den irakiska militären har gjort jätte bra i från sig och dem har inte lidit så mycket som CNN säger.
Och i al-jazeera låter det som om Amerikanerna är 100 tals mil från bagdad.
Man vet inte vad man ska tro på.