Vildmannen
Apr 2 2003, 13:13
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...p?d=442&a=24541Det är 2 saker hon bör göra när hon kommer hem till USA
1, Anlita en spökskrivare och ge ut en bok.
2, Sälja filmrättigheterna dyrt.
peaceman
Apr 2 2003, 13:19
3: Ångra bittert att hon höll den irakiska kartan upp och ner
Dobberman
Apr 2 2003, 13:30
QUOTE (peaceman @ Apr 2 2003, 13:19 )

Jasså..Var det de som hände? ?
Trodde annars att den inträffade incidenten var en "typisk" jägar-raid:
Slå mot underhållslinjer är väl ett känt begrepp på I22? ?
Tror nog inte att det hade så mycket med navigeringen att göra.
Särimner
Apr 2 2003, 13:51
Gissa om det kommer att blåsas upp i anglo-saxisk media de närmaste dagarna... Det här är ju precis ett sådant slut som gillas där på andra sidan Atlanten - hjälten kommer hem och på flygplatsen står 7000 människor och applåderar...
Skämt och sido, sådana här "solskenshistorier" är väl välkomna i krigstider och så har det väl varit i alla tider. Undrar just hur tjejen kommer att må psykiskt efter denna tid som krigsfånge...
QUOTE (rille116 @ Apr 2 2003, 13:30 )

Jo, det var antagligen ett vanligt "bakhåll" på underhållet, men CNN m.fl framhåller det som något uselt och ohedersamt som USA _aldrig_ skulle göra... *suck*
Om hon nu vårdades med bästa möjliga vård på ett irakiskt sjukhus, får man verkligen göra militära anfall (mot civila) för att frita henne?
Jag tror många (sjukhusanställda, patienter etc) fick dö nu för att USA skulle få en bra propagandasak för hemmafronten... det sjuka är att de även skickade med en kameraman i raiden, CNN säger att de jobbar hårt på att fixa bilderna, de lär få de när de är färdigklippta...
De har redan släppt videon, jag såg just bitar på CNN...
peaceman
Apr 2 2003, 15:07
QUOTE (rille116 @ Apr 2 2003, 14:30 )

Jag tror du missade ironin i mitt inlägg. Det var säkert ett bakhåll, men med tanke på vilka pantskallar jag mött i det amerikanska underhållet, så håller jag dörren öppen för att kartan var upp och ner.
sjö-sillarna har gjort det igen HEJA USA!
Adam Wilhelm
Apr 2 2003, 15:45
Ok...vem ska spela Jessica och vem ska spela Ch SEALs/ fritagningsstryrkan??
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 2 2003, 16:45 )

Charlie Sheen som SEAL givetvis.
Ironi:Trevligt att de den här gången lyckades att frita en POW iaf Usa har ju inte så jätte många (kända iaf) fritagningar bakom sig....
Adam Wilhelm
Apr 2 2003, 15:51
QUOTE (Doyle @ Apr 2 2003, 16:47 )
Charlie Sheen som SEAL givetvis. :lol:
Nejnej...helt klart ska det vara den ständiga SEAl:en : Michael Biehn.
Och Britney Spears som Jessica.
Och sen kan man slänga in Sean Connery som den gamle grånade SAS:aren som har suttit 20 år i det fängelse där Jessica är fängslad.
Vadå planka "The Rock"???
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 2 2003, 15:51 )
Charlie Sheen som SEAL givetvis. :lol:
Nejnej...helt klart ska det vara den ständiga SEAl:en : Michael Biehn.
Jag säger bara: Må gudarna beskydda oss och frälsa oss ifrån ondo,....
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 2 2003, 16:51 )
Och sen kan man slänga in Sean Connery som den gamle grånade SAS:aren som har suttit 20 år i det fängelse där Jessica är fängslad.
Vadå planka "The Rock"???

Men det skulle bli bra!! :P
Adam Wilhelm
Apr 2 2003, 16:53
Britney kliver upp ur det vattenfyllda röret med vit t-shirt... grrraaaoo
Skämt åsido så kan jag naturligtvis bara gratulera Jessica till friheten.
Sgt1clHansson
Apr 2 2003, 17:40
FOX-News kör storyn på Loop just nu.
Hela balletten: Räddningsvideon genom mörkerlins, "expert-gäster" som kläcker ur sig "LEAVE NO FALLEN COMRADE BEHIND" och nu senast presskonferance med hennes föräldrar.
De har även kallat henne "OUR TEENAGE SOLDIER" hela morgonen. jisses vilken Circus. Men jag håller med om att gratulera till hennes frihet.
Amfibieslusken
Apr 2 2003, 17:43
QUOTE (Sgt1clHansson @ Apr 2 2003, 18:40 )
FOX-News kör storyn på Loop just nu.
Hela balletten: Räddningsvideon genom mörkerlins, "expert-gäster" som kläcker ur sig "LEAVE NO FALLEN COMRADE BEHIND" och nu senast presskonferance med hennes föräldrar.
De har även kallat henne "OUR TEENAGE SOLDIER" hela morgonen. jisses vilken Circus. Men jag håller med om att gratulera till hennes frihet.
Vet ni vilka som genomförde fritagningen?
EDIT: Var kan man se FOX-news på nätet?
A2Keltainen
Apr 2 2003, 17:52
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 2 2003, 18:43 )
Vet ni vilka som genomförde fritagningen?
BBC angav tidigare i dag att det var SFOD som gjorde själva inbrytningen. Jag kan inte hitta just den artikeln, men här finns en snarlik, som dock ej explicit nämner SFOD, som den förra gjorde:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2908477.stm
A2Keltainen
Apr 2 2003, 17:57
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 2 2003, 16:45 )

Det självklara valet är Michael Biehn, som redan spelat Navy SEAL i tre filmer; The Abyss (1989), Navy SEALS (1990) och The Rock (1996).
Sgt1clHansson
Apr 2 2003, 18:43
www.foxnews.com
Air force pilots, army rangers, navy seals och Marines deltog i räden. Efter underättelser från CIA. De lyckades även få med sig 11kroppar från sjukhuset, med omnejd, och några av dess skall tydligen vara amerikanska soldater.
Räddningsstyrkan ådrog sig tydligen skador under aktionen, men hur mycket och hur allvarligt hittar jag inga uppgifter om.
Får inte heller glömma Michael Biehns insats som Colonial Marine i Aliens med samt hans Gerillasoldats uppträdande i Terminator
Fk.Mandrake
Apr 2 2003, 19:26
QUOTE (Sgt1clHansson @ Apr 2 2003, 18:43 )
www.foxnews.com
Air force pilots, army rangers, navy seals och Marines deltog i räden. Efter underättelser från CIA. De lyckades även få med sig 11kroppar från sjukhuset, med omnejd, och några av dess skall tydligen vara amerikanska soldater.
Räddningsstyrkan ådrog sig tydligen skador under aktionen, men hur mycket och hur allvarligt hittar jag inga uppgifter om.
Var Delta upptagna med annat? ;)
Notera att någon slängt en USA-flagga/filt över henne på bilderna...
(hmm, det fanns ingen *spyr*-smiley..)
Pal_oldpc
Apr 2 2003, 20:39
Det intresantaste med hela denna fritagningshistoria är det faktum att det bekräftar bilden från ryssarna(iraqwar.nu) som hävdat att än så länge så har inte usa tagit sig över floden som delar Nasseria. Man fick se grafik där sjukhuset som raidades placerades nära floden men på den östra sidan och mellan de två broar som leder över den. De visade hur man gjorde en avledande manöver då man sköt mot irak ställningar. Detta visades med markering vid bebyggelse på västra sidan om floden. Avledande manöver väster om floden, och sjukhus precis öster om floden alltså.
Nu vet jag alltså att vid detta tillfälle så kontrollerade alltså USA mycket lite om äns någat av Nasseria.
Anledningen till att USA kunde genomföra denna aktion förresten. Det var visst beroende på en läkare som behandlade henne för de skador hon fått vid striden då hon tillfångatogs. Han berättade var hon fanns. Bodde möjligen läkaren i västra nasseria, på icke irak kontrolerat område, men jobbade på sjukhuset som ju ligger på område som irak kontrollerar. USA visste exakt var hon var på grund av denna läkare, inte bara byggnad utan även exakt vilket rum.
Amfibieslusken
Apr 2 2003, 20:44
QUOTE (Fk.Mandrake @ Apr 2 2003, 20:26 )
www.foxnews.com
Jag tror inte att SFOD-D är i Irak alls, men om de är där så har de nog till uppgift att skydda nyckelpersonal. Deras specialitet är ju anti terrorism. De var med i gulfkriget 1991 därför att övriga special forces inte räckte till för att spana mot, och förstöra alla SCUD-ramperna. *Källa: US.Special Forces, utgiven av Landau & Landau* Boken skildrar 75-th Ranger Regiment, SFOD-D och USN SEALs i fråga om uttagningsprocess, vapen, taktik och liknande. En väldigt tjock bok.
A2Keltainen
Apr 2 2003, 21:32
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 2 2003, 21:44 )
Jag tror inte att SFOD-D är i Irak alls, men om de är där så har de nog till uppgift att skydda nyckelpersonal. Deras specialitet är ju anti terrorism. De var med i gulfkriget 1991 därför att övriga special forces inte räckte till för att spana mot, och förstöra alla SCUD-ramperna. *Källa: US.Special Forces, utgiven av Landau & Landau* Boken skildrar 75-th Ranger Regiment, SFOD-D och USN SEALs i fråga om uttagningsprocess, vapen, taktik och liknande. En väldigt tjock bok.
Det är väl inte helt omöjligt att de är i Irak för att försöka fritaga amerikanska krigsfångar och kidnappa fientlig nyckelpersonal? De flesta förband brukar vilja vara med i pågående krig, då det är ett sätt att öka chansen att man finns kvar, och kanske t.o.m får mer pengar, vid nästa budgetbeslut.
Jag noterar även att jag skrev fel i mitt tidigare inlägg; jag skrev SFOD där jag avsåg skriva SFOD-D.
Fk.Mandrake
Apr 2 2003, 21:36
QUOTE (Amfibieslusken @ Apr 2 2003, 20:44 )
QUOTE (Fk.Mandrake @ Apr 2 2003, 20:26 )
www.foxnews.com
Så de har helt givit upp fritagningar efter Eagle Claw?
A2Keltainen
Apr 2 2003, 21:43
QUOTE (Fk.Mandrake @ Apr 2 2003, 22:36 )
Så de har helt givit upp fritagningar efter Eagle Claw?
Glöm inte fritagningen av Kurt Muse från ett fängelse i Panama under operation Acid Gambit. Sedan så vet man inte vad de gjort som inte (ännu) läckt ut till allmänheten.
Fu Dahlberg
Apr 2 2003, 21:48
Dom är väl väldigt försiktiga efter fiaskot i Iran, involverat DELTA...
På Fox (sedan får man ju tolka själv hur troligt det är) sade de att delar av underhållskolonnen valde fel i ett vägskäl och dundrade in i en liten by där det stod ett antal T55:or och brummade.

T55or-Lastbilar 1-0..
F10H Stril
Apr 3 2003, 03:02
QUOTE (Dexter @ Apr 3 2003, 00:26 )
På Fox (sedan får man ju tolka själv hur troligt det är) sade de att delar av underhållskolonnen valde fel i ett vägskäl och dundrade in i en liten by där det stod ett antal T55:or och brummade.
"Va fan!?! Det är ju TVÅ T i Tvetaberg!"

QUOTE (Dexter @ Apr 3 2003, 00:26 )
T55or-Lastbilar 1-0..
Eh? Nu menar du väl ändå: AMERIKANSKA lastbilar vs T-55 = 0 - 1 ?
För vi alla vet ju att om det varit Tgb 40 (motsvarande) vs T-55 hade det utan tvekan varit 1 - 0!
insatspluton
Apr 3 2003, 06:36
QUOTE (Särimner @ Apr 2 2003, 14:51 )
Gissa om det kommer att blåsas upp i anglo-saxisk media de närmaste dagarna... Det här är ju precis ett sådant slut som gillas där på andra sidan Atlanten - hjälten kommer hem och på flygplatsen står 7000 människor och applåderar...
Skämt och sido, sådana här "solskenshistorier" är väl välkomna i krigstider och så har det väl varit i alla tider. Undrar just hur tjejen kommer att må psykiskt efter denna tid som krigsfånge...
Med tanke på alla "missing in action" som intervjuas, så mår hon nog inte bra!
Fast det är svårt att avgöra ang,behandlingen utav henne som fånge.Hon är ju ändå en kvinna, vet inte hur Irakierna hanterar en sådan situation.(ni vet Allah...crapet!)
Återstår att se!
Särimner
Apr 3 2003, 07:11
QUOTE (Doyle @ Apr 2 2003, 15:47 )

Trodde det var mr Mel gibson som hade patent på alla hjälteroller inom den amerikanska filmindustrin (Mel Gibson a.k.a. William Wallace, Benjamin Martin osv)...
Å andra sidan är det väl läge att satsa 10 spänn på Dolph Lundgren, Jean-Claude Van Damme eller just Charlie Sheen...
"Hmm, are you sure those are our tanks??"
QUOTE (Dexter @ Apr 3 2003, 01:26 )

T55or-Lastbilar 1-0..
Detta var när att hända i förra kriget också. En rad med amerikanska lastbilar(underhåll) hade åkt fel och började att närma sig en by kontrollerad av irakier. De gjorde beslutet att åka in i byn. En grupp med britter var i området för att reka, deras jobb blev istället att rädda amerikanarna som då redan var beskjutna med finkalibrig eld. Kunde ha gått illa den gången.
QUOTE (F10H Stril @ Apr 3 2003, 03:02 )
Eh? Nu menar du väl ändå: AMERIKANSKA lastbilar vs T-55 = 0 - 1 ?
För vi alla vet ju att om det varit Tgb 40 (motsvarande) vs T-55 hade det utan tvekan varit 1 - 0!

Nja.. Snarere T-55 vs amerikanska lastbilar 1-0.. Irakierna måste väl ändå sägas ha hemmaplan?
Romulus
Apr 4 2003, 17:00
Marines drog igång ett storanfall som skenmanöver.
Rangers stod för NSKY av byggnaden.
SEAL,s gick in..
Inte helt säker men tror det var SFOD-D som utförde palatsraiden, den mellan Bagdad och Tikrit.
"Ett känt tillhåll för Saddam Hussein och hans söner"
"Inga fångar togs, men dokument medtogs från platsen för underrättelseanalys"
Enligt en brigad general som höll presskonferansen.
Denna attack var också den filmad med mörker kamera.
Även film från en luftburen "samordningplattform" (aka Hkp) och ett "gunship"visades.
Gratulerar till friheten Jessica.
Romulus.
QUOTE (mutley @ Apr 2 2003, 11:30 )
Notera att någon slängt en USA-flagga/filt över henne på bilderna...
(hmm, det fanns ingen *spyr*-smiley..)
Och vad ror det dig om man har slangt en sadan flagga over henne?
En riktigt typisk svensk ogin kommentar, av varsta sort! :(
du tror seriöst att ett av våra svenska förband hade slängt på en flagga på den dem räddade ungefär det första dem gör? tror inte det själv iaf
Seriost? Nej det tror jag inte man hade gjort, men det sade jag ju inte heller! Lyssna nu, jag sade "Och vad ror det dig om man har slangt en sadan flagga over henne?". Inget annat. Allt jag ville saga med det var att vad spelar det for roll att man lade en flagga pa henne, det viktiga ar att atminstone hon lever, aven om en mangd andra inte gor det langre... :( Jag bara undrade varfor i hela friden man maste spy (Mutley?) over att nagon uttrycker sin gladje, det borde val varken gora till eller fran for andra manniskor? Eller har USA-hatet i vissa kretsar natt sa langt att man mar illa av att se en fritagen krigsfange? Jag forstar bara inte hur man tanker da... Ja, jag kanske kan anklagas for att vara partisk i den har konflikten ;) men ingen har sett mig saga liknande osmakliga saker om Irak, inte ens om regimen dar, och absolut inte om det vanliga folket. Helst skulle jag vilja att man i diskussioner inte spydde hat, utan mer sakligt argumenterade for eller emot vad det nu ar man talar om, inte bara sager att man hatar, spyr pa eller liknande uttalanden som inte tillfor diskussionen sarskilt mycket...
Håller med Gerle
Det svenska USA hatet gör ju nästan att man skäms för att vara svensk. Vi är duktiga på kritisera dåliga på att göra nått.
har ni svårigheter på att skilja mellan allmän hat och det som kallas ogillande av USA-s utrikespolitik?
För det är det senaste vi ser just nu i världen, inte hat för hates skull, och speciellt inte i Sverige. Det är viktigt att se en skillnad, speciellt för amerikanarna, eftersom en del jag känner är väldigt benägna att ta all kritik på värsta möjliga sätt och se kritik mot deras utrikespolitik som om man hatar dem..
Angående flaggviftandet så överdrivs det i min mening med det i USA.. så när dem forsätter tycker man det blir lite väl för mycket -- fast dte är väl en bieffekt från 9/11
Doggydriver
Apr 5 2003, 01:05
FOX News, herrejäfvlar. Enda nyheterna om kriget jag INTE intresserar mig för... Dom är ju näst intill obscena.
Beblandar mig inte med politiken nu, jag varken hatar eller älskar USA. Tror nästan ingen här hatar USA, tror helt enkelt de flesta anser att media visar upp en otrevligt stor patriotism. Sen så kan *host* utrikespolitiken ha med saken att göra...
Isgubbe
Apr 5 2003, 01:25
Det är väl inte så konstigt att de är patriotiska i USA? De är ju i krig med Irak och det gäller att samla alla amerikaner bakom presidenten. Jag är ganska övertygad om att den svenska patriotismen skulle nå oanade höjder om Sverige befann sig i ofred. Det räcker att gå till våra Nordiska grannländer som upplevt krig i modern tid för att hitta mer flaggviftning än i Sverige för att inte tala om våra medlemmar i EU som tex. Frankrike.
Fox news är fan bara löjeväckande. Deras sätt att hoppa på krigsmoståndarna nu är i bästa McCarty anda.
USA hatet har jag också lagt märke till och tycker att det börjar gå inflation i det. Jag har tidigare sagt att det är OK att ogilla USA för dess utrikespolitik, levnadsstil, attityd, _Fyll i vad du vill_. Men vissa har en tendens att hata USA bara för det är USA. Det kvittar vad USA gör, det är fel och USA hataren påpekar gärna detta.
I många fall får USA schavottera för saker och ting som många andra stater också gör. Visst, USA har stött många tveksamma regimer både ekonomiskt och materiellt. Men det har också Ryssland gjort bara för att nämna en stat. Kontentan är att USA tenderar bedömas hårdare än andra länder som gör värre saker endast på basis av att de är amerikaner.
Jag kan tycka att mycket av den amerikanska attityden kan vara lite dryg men man får skilja på saker och ting. Så visst kan man kritisera USA, så länge man gör det sakligt.
Romulus
Apr 5 2003, 13:35
Akta er grabbar så ni inte hamnar på FOX under banderollen:

Sniping on america!
Givetvis Ed Harris som C seal.... *grymt bra i The Rock* /:)
Lillebror81
Apr 5 2003, 16:26
Såg just på CNN att de hittade 8 kroppar samtidit som de fritog Jessica och dessa hade blivit identifierad som de som för svan vid backhållet.
QUOTE (Baan @ Apr 4 2003, 15:06 )
har ni svårigheter på att skilja mellan allmän hat och det som kallas ogillande av USA-s utrikespolitik?
Angående flaggviftandet så överdrivs det i min mening med det i USA.. så när dem forsätter tycker man det blir lite väl för mycket -- fast dte är väl en bieffekt från 9/11
Jag kan skilja pa allmant hat och ogillande mycket val. Det ar pga denna formaga jag kan se att nar man vill ha en spyende ikon som symbol for sina asikter, da har ogillandet nastan slagit over i allmant hat.
Sa det ar for mycket flaggviftande i USA. Na, da far jag val ta och tala med flaggviftningsregleringskommisionen har och se till att det blir mindre viftande, jag forstar att det kan vara hemskt storande, jag menar, det ar ju verkligen sa irriterande at behova lyssna pa prasslande flaggor etc, speciellt om man bor pa andra sidan havet, da maste det ju vara en otroligt viktig fraga det har med flaggviftandet... Nej du, kanske vi maste ta itu med Norge och deras i min mening mycket sunda flagg-gladje, dar ser man inget tjafs om flaggor som man gor i Sverige... Flaggorna fanns i USA bade fore och efter elfte september, och ingen kan andra pa det... Och varfor skulle man det, om man inte vill behover man inte vifta, om man vill far man, det kallas frihet, utan jantelag. Helt enkelt sahar: gor vad du vill utan att skada andra, ingen bryr sig sa mycket om vad du gor... Medanman i Sverige tydligen stors av flaggor pa andra sidan jorden!
Doggydriver
Apr 5 2003, 19:02
QUOTE (Raptor @ Apr 5 2003, 01:27 )
Fox news är fan bara löjeväckande. Deras sätt att hoppa på krigsmoståndarna nu är i bästa McCarty anda.
USA hatet har jag också lagt märke till och tycker att det börjar gå inflation i det. Jag har tidigare sagt att det är OK att ogilla USA för dess utrikespolitik, levnadsstil, attityd, _Fyll i vad du vill_. Men vissa har en tendens att hata USA bara för det är USA. Det kvittar vad USA gör, det är fel och USA hataren påpekar gärna detta.
I många fall får USA schavottera för saker och ting som många andra stater också gör. Visst, USA har stött många tveksamma regimer både ekonomiskt och materiellt. Men det har också Ryssland gjort bara för att nämna en stat. Kontentan är att USA tenderar bedömas hårdare än andra länder som gör värre saker endast på basis av att de är amerikaner.
Jag kan tycka att mycket av den amerikanska attityden kan vara lite dryg men man får skilja på saker och ting. Så visst kan man kritisera USA, så länge man gör det sakligt.
Öööh... Tack! Det var ungefär exakt det jag menade
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.