Vi är ju redan långt OT så det spelar nog ingen roll.
Vad jag menade med "CNN" vara att om republikaner callar dem för "Communist News Network" så är det ett ganska gott betyg för kanalen.
Visst rapporteras mycket negativt i Europa om USA, men man får fråga sig hur "vinklat" det egentligen är ibland. Är man per definition partisk bara för att man rapporterar något som inte tjänar USAs syften? Eller vice versa?
När man ser på tv i USA så märker man efter ett tag hur lite det rapporteras om europa på nyheterna. Ser man på nyheter i europa visas dagligen någon liten notis, typ "amerikanska attackhelikoptarar attackerade mål i staden basra" med väldigt lite info runt det hela. Vad jag ser så visar man endast det negativa, har nästan aldrig sett ett reportag som visar vad som har blivit bättre. Jag tvingas se på utländska tv kanaler för att få en bötter uppfattning.
Jag menar inte att man inte får ha tv-program i USA där de sitter och uttrycker vissa åsikter och uppfattningar i olika paneler osv, men det är ju faktiskt fel att kalla det nyhetsförmedling om man aktivt leverar slutsatser till tittarna, som mer eller mindre uppmanas att hålla med - annars är de si eller så dåliga människor. Det är ju ungefär som att Aktuellt skulle säga att de som tittar på Rapport är vänsterradikaler (som exempel), och Rapport i sin tur klankar ner på de som tittar på Aktuellt. Lyckligtvis är det inte så...ännu.
Du menar alltså att svensk TVs olika förståsigpå typer som sitter och kommenterar inte förmedlar en slutsats? En sak jag hör ganska ofta i svensk tv är "det visar på at USA inte har kontroll över situationen" läggs in ganska ofta utan mer substans eller information. Den vättigaste förståsigpåare jag sett var dom tillfällen när Överste Ulf Hendriksson fick säga sin mening.
Vilken Amerikansk tv kanal är det du tycker vinklar sina inlägg? Jag uppfattar det inte som om CNN har en panel som sitter och spyr propagande, oftast ser jag två olika representanter som kommenterar.
Snabeldrake, menar du kapitlet där han argumenterar att Bush inte är lagligt vald?
Jag har läst två av Michael Moores böcker, och dom är extremt vinklade. Hade han tillhört ett politiskt parti skulle man kalla det propaganda. Det verkar ju fungera om man ser på "farenheit 9/11", han har ju en agenda med filmen, vilket gör den till en propaganda film.
Jag gillar inte Bush, men jag gillar inte heller människor som ljuger för att föra fram sin sak.
Sedan kan det hela ha ganska mycket att göra med att de stora tv-kanalerna är privatägda och på så vis även påverkas av olika intressen i högre grad, jämfört med statliga tv-kanaler (public service) som här i Sverige. Demokrater (av Fox kallade left-wing eller liberals, vilket är helt olika saker) betalar CNN och republikaner pröjsar Fox, så att de båda parterna ska kunna slå på TV:n och få medhåll i sina uppfattningar från diverse "nyhetsprogram". Då är något fel i amhället säger jag.
Man behöver kanske inte gå längre tillbaka i tiden än göteborg kravallerna för att se att svensk statlig tv inte heller är helt opartiska. Dom fälls ju ganska ofta i radio/tv nämnden.
Jag tycker bara det är konstigt att svenskar har en så överdrivet negativ bild av amerikaner och USA i allmänhet, medan vissa andra länders handlingar knappt får en notis. Tyder inte det på en vinkling av statlig media?