QUOTE (A2Keltainen @ Apr 2 2003, 02:27 )
QUOTE (rille116 @ Apr 2 2003, 02:00 )
Det räcker inte med att HA dom..Du ska ha soldater som kan ANVÄNDA dom.
Svårt att utbilda på "det nyaste"......Sånt kräver en fungerande utbildningsapparat.
Sånt kräver simulatorer och övning.

Jag har utbildat beväringar på fyra olika typer av direktskjutande pansarvärnsvapen, och enligt min erfarenhet går det snabbt att få folk att fatta vad de ska göra för att ha en rimlig chans till bra effekt. Skilj dessutom på att lära sig pansarvärnsstrid i allmänhet, och att lära sig ett nytt vapensystem för pansarvärnsstrid. Är man t.ex. redan utbildad på någon pansarvärnsrobot så går det förmodligen väldigt snabbt att lära sig använda en annan pansarvärnsrobot. Infanteriburna pansarvärnsvapen är rent allmänt inga komplexa vapensystem ur handhavandesynvinkel.
Hmm.. asså nu har jag bara utbildat ett gäng 3mån-vpl 2 gånger på att skjuta Pskott motsv. alltså = ingen större erfarenhet av att utbilda på PV-vapen.
Visst det är lätt att veta vart man ska trycka och sikta, men de ska träffa också och sånt åstadkommer man inte genom att ligga och köra några PEK övningar under året. Det här handlar om mängdträning. Precis som vanligt skytte.
SAMT så i detta fallet lägger du till lite damm, öken, värme, stressfaktor, hunger, familj under ständig bombning, du är under beskjutning, ger du upp riskerar du att bli skjuten av dina egna..
-Inte samma grej som att utbilda VPL eller genomdriva en slutövning.
För när allt kommer omkring handlar det inte om hur bra vapnet är, utan om människan bakom vapnet, hur bra han/hon är.