Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Militär och polis=resurs?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2
insatspluton
Hej

Är intresserad utav era åsikter och funderingar angående den eventuella nya lagen,
som innebär att Militär kan användas med polisiär ledning.
[U]
SSN
borde inte den här topicen ligga i typ markan eller luckan?
insatspluton
QUOTE (SSN @ Apr 1 2003, 10:12 )
borde inte den här topicen ligga i typ markan eller luckan?

Givetvis, ber om ursäkt!...Ny här!
SSN
Lugnt, det fixar blå gul , Välkommen föresten smile.gif
Ing
Jo. Luckan, blir det bra?

Välkommen hit förresten.

/BlåGul *övingsledare* B) ..och städtant
insatspluton
QUOTE (Ing @ Apr 1 2003, 11:28 )
Jo. Luckan, blir det bra?

Välkommen hit förresten. 

/BlåGul *övingsledare*  B)  ..och städtant

Tackar för den enorma vänligheten!!

Det blir mycket bra, alltså förflyttningen av mitt inlägg. biggrin.gif
serg. Runander
jag tror att det blir bra med tanke på den kompetsen som finns i militären men inte hos polisen.
insatspluton
QUOTE (serg. Runander @ Apr 1 2003, 13:16 )
jag tror att det blir bra med tanke på den kompetsen som finns i militären men inte hos polisen.

Visst, men vem vill ha en polis som ledningsansvarig vid eventuella militära operationer........NOT me!!!
Känner mig redan skjuten vid tanken bara.....ler! salute.gif
serg. Runander
detaljer som ledning måste ju lösas hur lägger jag mig inte i

det var själva grundidén som jag tycker är bra.
Jonas
Har inte läst lagförslaget men ledningen borde fungera som det gör idag. Dvs militären leds av en militär insatsledare. Inte av en polis.
Insatsledaren kan sedan styras/tilldelas uppgifter av polisen.
Unicorn
QUOTE (insatspluton @ Apr 1 2003, 15:02 )
QUOTE (serg. Runander @ Apr 1 2003, 13:16 )

Visst, men vem vill ha en polis som ledningsansvarig vid eventuella militära operationer........NOT me!!!
Känner mig redan skjuten vid tanken bara.....ler! salute.gif

Efter att ha prövat på såväl militär som polisiär insatsledning kan jag bara konstatera att båda kulturerna som regel lämnar mycket att önska.

Försvarets insatsledningar har en bra grundorganisation, men fastnar ofta i formaliteter, tar omvägar, krånglar till saker i onödan (kanske eftersom de är vana att göra så för att få "bättre övningar"), och har svårt att improvisera.

Polisen har en helat annan rutin på att hantera akuta händelser och improvisera. Detta brukar lösa alla mindre insatser (modell en förskansad gärningsman) på ett bra sätt. Tyvärr har man en förmåga att som regel utnämna syltryggade "ja-sägare" och korkskallar av "politikersnitt" som högre chefer. Detta gör att större händelser och kommenderingar oftast leds av någon som

a) rekryterats som chef inte för sina ledaregenskaper utan för sina akademiska poängs skull eller

B) rekryterats som chef för att han är så svag som ledare att han inte kan ifrågasätta sina akademiska chefer.
NordicFear
undrar hur det skulle se om typ 6 år när vi har EU topp möte igen och vi kommenderar ut militärer på gatoran istället för poliser. frågan är skulle det skjutas mer/mindre? hur skulle dom andra länderna när man kör runt med ex Str 90 el. Str 122 på gatoran för att bekämpa demostranter? inte för jag tror att man skulle använda sig av de fordorna...

men vad skulle det bli för skillnad om det stod 2000 stridskåta värnplikta istället för 2000 poliser för att beskydda allmänheten mot demostranterna?

skulle de kastas mindre sten el?
softfeel
QUOTE (NordicFear @ Apr 1 2003, 17:23 )
men vad skulle det bli för skillnad om det stod 2000 stridskåta värnplikta istället för 2000 poliser för att beskydda allmänheten mot demostranterna?

skulle de kastas mindre sten el?

Det skulle troligtvis kastas mer sten. 2000 poliser kan hantera en sådan sitiuation bättre än 2000 vpl. Poliserna är vanare vid konfrontationer med civilbefolkning och vet att man och hur man skall behärska sig själv. Vpl är utbildade för strid, konrfontation med väpnad yttre fiende i stor skala.

Glöm inte att demonstranter också tillhör allmänheten. Om man nu inte skulle se demonstranterna som en del av allmänheten skulle vpl vara det bästa alternativet. Vpl (med ledning av yoff) har möjlighet att med större kraft kunna "meja ner" demonstranterna och sedan stolt kunna säga: "Hotet är neutraliserat."

Nu lever vi i en värld där man inte kan skjuta personer för att de demonstrerar och kanke gör lite dumma saker under demonstrationen, det kallas för demokrati.

Att det sedan är betydligt enklare att kalla in 2000 vpl med kort varsel än poliser är en annan fråga.
Ham Tyler
2000 poliser plus 2000 vpl blir 4000 batonger. Kan nog funka.
SSN
Tror faktist aldrig det blir tal om vpl i ett sånt scenario utan Utbildade hemvärnsmän... det vore det mest naturliga
Ing
Vad är det för fel på det här gänget då?
Som tydligen aldrig behövt användas...

Särskilda Beredskapspolisen
MBW
QUOTE (Ing @ Apr 1 2003, 21:17 )

Har varit B-styrka mot dessa, med varierande reslutat. De var inte så hundra vid eldöverfallet(som förövrigt stängde flyplatsen som användes under nordic peace då vi inte var blyga för att dra av ett antal rökfacklor i närheten av bränsledepon) men ner de jagade oss, då jävlar gällde det att vara snabb. Var inte kul att komma ivägen eller att bli gripen. cops-- bong.gif ---me
SSN
om jag inte är helt ute och cyklar så har väl Hv snabbare inställelse tid (insatsp) SBP har väl inte vapnen ute t ex.....sen hur ofta tränar SBP kontra en insatspluton? (SBP har iofs längre "gu"om jag inte minns fel )

Personligen ser jag ingen anledningen att ha både SBP och Hv i framtiden utan att allt sammlas under samma paraply (nationella skyddstyrker???)
AndersL
Jag skulle inte vilja se 2000 värnpliktiga vid ett upplopp eller en demonstration även om det är 2000 poliser där, dela ut batonger till hormonstinna 18 åringar (--->me) och sedan sätta dom i trängda situationer med civilbefolkningen.... skulle nog kunna bli blodigt..
jag ser hellre fler poliser

Militären är till för att försvara landet mot yttre angrepp
Polisen är till för att upprätthålla lag och ordning
henke
Jag tror militären kan göra en god insats vid t.ex. demonstrationer, bevakning etc.

Ett exempel vi knappast tänker på men som egentligen är borde gå att lösa med civil personal är ju bevakningen av de kungliga slotten.

Jag är däremot inte för att använda värnpliktiga vid t.ex. demonstrationer eftersom jag tycker det är fel att under plikt/tvång ev. tvingas bekämpa något man kanske själv tror på och kanske tom mot sina egna civila kompisar.
Har man däremot gett sig in frivilligt på det är det en annan sak. T.ex. polis, väktare, beredskapspolis, Hv, utlandsstyrka, yrkesofficer, yrkessoldat, mfl.

Försvarsmakten har dessutom en hel del fin utrustning som kan användas.
Utbildning i Riot Control ges till utlandsstyrkan idag och utrustning och kompetens finns inom organisationen.
Britter med stor erfarenhet från betydligt våldsammare verksamhet än det som skedde i Gbg 2001 utbildar svenska officerare och trupp, etc.

Riot control-övning inne på Camp Victoria Kosovo 2002.

Brittisk Warrior används för att sätta skräck i demonstranterna samt ge skydd för sina egna.
MYCKET RESPEKTINGIVANDE. Pansar, Motorvrål om 20 ton framrusande mot en gör en stenkastande ynglig rätt knäsvag.
En PBV 401 som Herr Moore vill skrota är mycket lämplig med sitt enorma motorläte. smile.gif

Vattenkanonernas effektivitet fick vi tyvärr enbart beskåda på film från tidigare övningar. Det förefaller vara ytterst effektivt och en TGB 40 med brandspruta+tank borde finnas att hämta från vilken nedläggningsberedd flygflottilj som helst nu utan dyra utredningar om ev inköp.

Vid demonstrationer är det viktigt med ett samtidigt agerandepå många fronter samtidigt samt med ett ganska stort antal personer under förhållanden med bristande kommunikation, något jag faktiskt tror FM har mer erfarenhet av än polisen.
Hur ofta övar poliser på demonstrationer? Finns det utrymme för sådan verksamhet när man har annan typ av brotslighet att lösa på mindre enheter?
Poliser jobbar ju oftare i mindre enheter och är vana att ta beslut/initiativ själva. Soldater lyder order på ett annat sätt, vana att det koordinerade är styrkan. Att avancera och skjuta en mobb framför sig utan vare sig tunga respketingivande fordon eller vattenkanon är näst intill omöjligt. Hästar och hundar funkar ju till viss gräns men är ju andra sidan rätt sårbara själva.

Jag tror på mer samverkan mellan polis och militär. De fredsbevarande uppdragen som FM mer och mer strävar mot är mer likt polisarbete än ren klassisk strid.
Fk.Mandrake
Då jag om nästan exakt en månads tid kommer att genomföra min Gu till Särskild Beredskapspolis tänkte jag försöka delge lite av den info jag hittils fått om denna avdelning. Det rör sig alltså i grunden om en krigsorganisation då tanken är att det i krig och skymmningsläge kan behövas fler poliser. Detta håller dock på att ses över. Från början var det meningen att SBP skulle jobba mot sabotage grupper och liknande, men jag tror att samtligga kan förstå att detta blir svårt med en GU på 15 dagar samt rep.övning varannat år.

Man har istället tanken på att kunna sätta in SBP vid särskilda påfrestningar på det civila samhället, såsom tex demonstrationer, översvämmningar etc. Det finns även funderingar angående FN tjänstgöring i denna efattning har jag hört tex valövervakning motsv.
Man ville faktiskt ha ut SPB redan under kravallerna i GBG. Dock så var det något som strulade till sig så det blev inte av.

Jag håller med Henke i att försvarsmakten kan vara en resurs att använda i dessa sammanhang. Dock så tror jag att man får noga se över på vilket sätt och i vilken form. Även om de inte är i färskt minne så finns fortfarande skotten i Ådalen där som ett argument för belackarna.
Däremot så har jag hört från säkra källor att det finns allvarligga planer på ett inköp av någon typ av skyddsfordon. Danska polisen har använt sådana med stor framgång.
insatspluton
QUOTE (SSN @ Apr 1 2003, 21:14 )
Tror faktist aldrig det blir tal om vpl i ett sånt scenario utan Utbildade hemvärnsmän... det vore det mest naturliga

Japp...instämmer helt, troligtvis blir det resurser såsom Hv eller Hv insatsförband som kommer att få stå för dessa uppgifter.
Nya rekryter kommer aldrig på fråga, eventuellt kanske det kommer bildas nya förband för dessa uppgifter, men förmodligen så finns det inte pengar för det.

Tack för ordet! smile.gif
Persson_Insats
tänkte på det här med vattenkanoner. Vad jag förstod av debatten efter göteborg så är det så att man inte får använda varesig vattenkanon, tårgas, gummikulor el liknande utan steget går från batong till pistol. Anledningen skulle vara att man tror att vattenkanoner och dyl endast skulle reta upp demonstranterna och göra sittuationen värre. bong.gif

Vad gäller SBP så tror jag att vi i gävleborgs insatskompani skall ha en övning med/mot dom nån gång i vår. laugh.gif
3.gif 5.gif
Unicorn
QUOTE (Persson_Insats @ Apr 2 2003, 10:14 )
tänkte på det här med vattenkanoner. Vad jag förstod av debatten efter göteborg så är det så att man inte får använda varesig vattenkanon, tårgas, gummikulor el liknande utan steget går från batong till pistol. Anledningen skulle vara att man tror att vattenkanoner och dyl endast skulle reta upp demonstranterna och göra sittuationen värre.  :dong:

Anledningen att man inte får använda tårgas eller vattenkanoner är förmodligen att det bland journalister och politiker varit en alltför het potatis sedan "68-vänsterns" tid.

Vattenkanoner och tårgas står för många av de nyss nämnda som en "symbol för statens maktspråk mot folkets demonstrationer". Vad symbolvärdet av en batong över näsroten är förtäljer inte historien. För mig liknar det senare mest underutvecklad diktatur.

Politikerna är rädda att vattenkanoner och tårgas skall missbrukas och att folk därigenom skall bli skadade. Man kan ju ramla och slå sig om någon spolar vatten på en, samt att någon kan ha astma.

Våra folkvalda tror bevisligen att alternativet till vattenkanoner och tårgas är att "prata allvar" med huliganerna. Att polisen istället måste använda batong, kasta sten eller skjuta pistol mot demonstranter har de påpassligt rationaliserat bort medelst strutsmetoden. All våldsanvändning för att upplösa en upploppssituation resulterar nämligen obevekligen i anklagelser om "övervåld".

Det faktum att samtliga moderna civiliserade demokratier utom ni-vet-vilket-land i första hand använder vattenkanoner och tårgas för att upplösa demonstrationer tycker jag talar för sig självt...
Krook
En kommentar till användandet av gummikulor:
De gummikulor som t.ex. Israeli Defence Force IDF använder är en stålkula "dragerad" med 2 mm hårdplast och alltså inte någon gummileksak som kommer flygande. Under kravaller i Hebron -97 användes de flitigt av IDF och flera demonstranter dog. Det är inte särskilt svårt att döda någon med de "gummikulor" som där används. Träffar kulan i huvudet så räcker det allt som oftast.
Men det är väl bättre än helmantlade 5,56?

/Fk Krook
roninn
En videofilm från kravallerna visar en israel som får en stor sten på sig och går i backen. Hans kollega som tidigare mest skjutit "slängskott" mot benen på palestinierna för denna gång vapnet ordentligt mot axeln och siktar noga och skjuter killen som kastade stenen i huvudet, killen dör. Filmen togs av en bekant till mig som var där för att dokumentera kravallerna.

"gummikulor" är inga gummikulor och klart farliga.
insatspluton
QUOTE (Ing @ Apr 1 2003, 21:17 )

Absolut inget FEL med beredskapspolisen, troligtvis sätts de in vid mera akuta samt mer skarpa larm.(first line in duty)
Hv insatsplutoner kommer nog sättas in efter olika typer av oroligheter, i form av mer peace keeping unit!!!!
Tror du inte det??? biggrin.gif
Krook
"Strulet" med SBP under GBG-kravallerna var att SBP inte får användas om inte Regeringen har höjt beredskapen, vilket de ju inte hade gjort. Ett nytt frivillighets-kontrakt är under framställning, några paragrafer återstår att justera, och ett tjänstgöringssätt liknande HV kommer att införas. När det är klart kan SBP även användas under normal beredskap.

Allt enl. handläggare hos polisen i X-län.

/Fk Krook
SSN
Nån som vet hur mycket träning vanliga poliser får i "riot control" , det varierar säkert kraftigt men på ett ungefär? Unicorn?
Vakten_F4
Det är väl inte bara vid demonstrationer som lagen gör nytta, t.ex. så stod ju ett par av FMs helikoptrar startklara och kunde ha satts in i sökandet efter Arklöv & Co i Malexander, men dom fick inte (pga Ådalen).

Själva konfrontationen med demonstranter ska nog polisen sköta, men militärer kan ju göra mycket annat, ett par-tre pbv:er eller cv90 borde väl vara utmärkta att blockera en väg och snabbare att omgruppera än containrarna som polisen använde i GBG.

Men framförallt: Tårgas och vattenkanoner till Polisen!!
snake
Tror att det kanske kan komma ut något bra av det här, under förutsättning att alla inblandade parter får en bra utbildning i tex riot control., som det redan har diskuterats av flera här på forumet.
Där emot tror jag def inte på hormonstinna 18 åringar med vapen i hand....alldeles för stor risk för vådaskott och dyl.
Det ska bli mycket intressant att se vad som kommer ut ur papperskvarnarna. ;)
Unicorn
QUOTE (SSN @ Apr 2 2003, 15:35 )
Nån som vet hur mycket träning vanliga poliser får i "riot control" , det varierar säkert kraftigt  men på ett ungefär?  Unicorn?

Som regel ingen alls. Endast någon dag till en vecka på förekommen anledning inför särskilda kommenderingar.

Undantag för vissa specialenheter, samt att storstäderna övar något mer.
softfeel
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 2 2003, 16:37 )
Själva konfrontationen med demonstranter ska nog polisen sköta, men militärer kan ju göra mycket annat, ett par-tre pbv:er eller cv90 borde väl vara utmärkta att blockera en väg och snabbare att omgruppera än containrarna som polisen använde i GBG.

Men framförallt: Tårgas och vattenkanoner till Polisen!!

Okej, cv90, tårgas och vattenkanoner är effektiva medel i "kampen" mot demonstranter. Det ni glömmer av är att det inte är bara ni som läser tidningarna när de skriver att stridsvagnar används mot demonstranter och gör några mindre välriktade likheter med Kina och demonstrationen på Himelska fridens torg.

Delar av den politiska delen som Sverige består av idag grundar sig i arbetarrörelsens kamp (framför allt genom demonstrationer) t.ex. idéer om allmän välfärd, lika rättigheter och makt åt folket. Det är med dessa idéer som SAP har haft makten under nästan hela 1900-talet. Tror ni att de kan bekämpa det som sina egna förfäder sysslade med? Tror ni att de kan köpa in utrustning för att bekämpa sitt eget ursprung, det inte politiskt korrekt?
Vakten_F4
QUOTE (softfeel @ Apr 2 2003, 17:26 )
Tror ni att de kan köpa in utrustning för att bekämpa sitt eget ursprung, det inte politiskt korrekt?

Nej, just därför är det bättre att låna FMs materiel!!
Fk.Mandrake
Det finns faktiskt redan tårgas för polisen att använda. Ett gasvapen som laddas med därtillhörande gaspatron. Jag tror dock att denna enbart är till för tex. att få ut förskansade personer.
softfeel
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 2 2003, 17:33 )
Tror ni att de kan köpa in utrustning för att bekämpa sitt eget ursprung, det inte politiskt korrekt?

Det är mindre politiskt korrekt. (om du inte menar sambandsutrustning och likn.)
Vakten_F4
QUOTE (softfeel @ Apr 2 2003, 21:36 )
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 2 2003, 17:33 )

Det är mindre politiskt korrekt. (om du inte menar sambandsutrustning och likn.)

Jo jag förstod va du menade!
Tycker det är synd bara att det ska slösas pengar i onödan, jag menar, allmänheten skulle nog inte bli lika upprörd över en mörkblå SISU med POLIS på sidan som över en moderiktigt grön med gul/svarta nummerskyltar...
SSN
Tack för svaret Unicorn har stått och funderat på det där ett tag smile.gif

Sen tror jag faktist inte om det blir så att FM (t ex ett utbildat Hv ) ska förstärka polisen i en demonstration som spårat ut, så blir det bara med sköldar / batong inga vapen.....
A2Keltainen
QUOTE (henke @ Apr 1 2003, 22:42 )
TGB 40 med brandspruta+tank

Ett ögonblick, innan jag förstod vad som avsågs, så hade jag en väldigt lysande och klar vision av hur kravallerna på ett varmhjärtat sätt skulle kunna hanteras i framtiden. wink.gif
Vakten_F4
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 3 2003, 01:25 )
QUOTE (henke @ Apr 1 2003, 22:42 )
TGB 40 med brandspruta+tank

Ett ögonblick, innan jag förstod vad som avsågs, så hade jag en väldigt lysande och klar vision av hur kravallerna på ett varmhjärtat sätt skulle kunna hanteras i framtiden. wink.gif

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
Adam Wilhelm

Du hade en vision alltså?? laugh.gif laugh.gif
A2Keltainen
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 3 2003, 10:12 )

Den här röjer säkert även bra i leden med stenkastare:

http://www.swedec.mil.se/photo.php?id=43855&nid=13907

Det skulle vara intressant att se hur tuffa och uppkäftiga det svartklädda packet är när en blåvit sådan kommer körande mot dem. wink.gif
Raffsec
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 3 2003, 18:58 )
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 3 2003, 10:12 )

Den här röjer säkert även bra i leden med stenkastare:

http://www.swedec.mil.se/photo.php?id=43855&nid=13907

Det skulle vara intressant att se hur tuffa och uppkäftiga det svartklädda packet är när en blåvit sådan kommer körande mot dem. wink.gif

Du är elak men det vore kul och se....

Media skulle gotta sig på det ganska länge tyvärr unsure.gif unsure.gif
MBW
Upplopp är polisens uppgift, får de bara resurser så behöver de inte vår hjälp.
Däremot finns andra områden som de behöver hjälp med, i luften bla.
Med andra ord grov terrorism.
SSN
@ MBW, du har rätt i att om polisen hade oändligt med resurser så hade säkert inte varit några problem...men om man med resurser menar mer folk så tror jag t ex 6.000 man ( en fantasi men det är en summa som nämnts) eller mindre är ett hyffsat bra komplement vid större påfrestningar (typ göteborg) till polisen.

Det borde väl ändå vara bättre än att dränera hela sverige på poliser när det är nått större på gång? Lämnar ju stora delar "oförsvarade" så att säga.

Vi lever ju inte direkt i ett ekonomisk överflöd där vi kan ha en poliskår som har den bemanning den förtjänar.
Doggydriver
Hmmm... SBP har jag inte tänkt på! Detta har ju diskuterats några varv tidigare, och jag har en fråga. Finns XA180 (SISUn alltså) kvar i FM, eller var de bara lånade av diverse skandinaver? SBP eller vanlig polis i SISU med vattenkanon kan nog lugna ner kravaller modell värre. Jag tror personligen att SBP skulle vara ett MYCKET bra komplement i dylika sammanhang.
SFC Zac
Misstänker att man skaffar sig rätt mycket ovänner på det här sättet...

Skulle aldrig sätta hemvärnet på att agera mot civila. Klientelet i HV blir bättre och bättre men det krävs mer än så i den typen av lägen. Jag skulle heller aldrig sätta in värnpliktiga.
Det ända rätta som jag ser det vore att låta officerare och kontrakterad personal lösa uppgiften. Likt en inrikes insatsstyrka, IS01 (Insats Sverige)...
Ing
QUOTE (SFC Zac @ Apr 5 2003, 12:44 )
Misstänker att man skaffar sig rätt mycket ovänner på det här sättet...

Skulle aldrig sätta hemvärnet på att agera mot civila. Klientelet i HV blir bättre och bättre men det krävs mer än så i den typen av lägen. Jag skulle heller aldrig sätta in värnpliktiga.
Det ända rätta som jag ser det vore att låta officerare och kontrakterad personal lösa uppgiften. Likt en inrikes insatsstyrka, IS01 (Insats Sverige)...

Japp, och där tycker jag redan att vi har SBP.. börja använda dem när det behövs!

Styrkan finns ju redan, är lagarna så förbaskat dumma att de inte får användas?! angry.gif
SSN
@ SFC Zac

Nu vet jag inte vad du använder för preferenser när du bedömmer kvaliten på Hv i stort, men om du tänker på antal övningstimmar så har du helt rätt att det kunde varit bättre, men tittar vi på insatsplutonerna utifrån antal övnings timmarna så skulle jag säga att kvaliten är mycket god.
Men om jag drar ditt resonemang vidare duger klientel i SBP för dylika uppgifter enligt ditt sätt att bedöma?

Du får gärna berätta hur du bedömmer kvaliten smile.gif

@ Ing

Vi bor i Sverige...skulle inte förvåna mig ;)
EMK
QUOTE (Persson_Insats @ Apr 2 2003, 11:14 )
Anledningen skulle vara att man tror att vattenkanoner och dyl endast skulle reta upp demonstranterna och göra sittuationen värre.  bong.gif

Problemet ligger i attt svenska polisen inte har någon vattenkanon!! laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.