Jag tror militären kan göra en god insats vid t.ex. demonstrationer, bevakning etc.
Ett exempel vi knappast tänker på men som egentligen är borde gå att lösa med civil personal är ju bevakningen av de kungliga slotten.
Jag är däremot inte för att använda värnpliktiga vid t.ex. demonstrationer eftersom jag tycker det är fel att under plikt/tvång ev. tvingas bekämpa något man kanske själv tror på och kanske tom mot sina egna civila kompisar.
Har man däremot gett sig in frivilligt på det är det en annan sak. T.ex. polis, väktare, beredskapspolis, Hv, utlandsstyrka, yrkesofficer, yrkessoldat, mfl.
Försvarsmakten har dessutom en hel del fin utrustning som kan användas.
Utbildning i Riot Control ges till utlandsstyrkan idag och utrustning och kompetens finns inom organisationen.
Britter med stor erfarenhet från betydligt våldsammare verksamhet än det som skedde i Gbg 2001 utbildar svenska officerare och trupp, etc.

Riot control-övning inne på Camp Victoria Kosovo 2002.
Brittisk Warrior används för att sätta skräck i demonstranterna samt ge skydd för sina egna.
MYCKET RESPEKTINGIVANDE. Pansar, Motorvrål om 20 ton framrusande mot en gör en stenkastande ynglig rätt knäsvag.
En PBV 401 som Herr Moore vill skrota är mycket lämplig med sitt enorma motorläte.

Vattenkanonernas effektivitet fick vi tyvärr enbart beskåda på film från tidigare övningar. Det förefaller vara ytterst effektivt och en TGB 40 med brandspruta+tank borde finnas att hämta från vilken nedläggningsberedd flygflottilj som helst nu utan dyra utredningar om ev inköp.
Vid demonstrationer är det viktigt med ett samtidigt agerandepå många fronter samtidigt samt med ett ganska stort antal personer under förhållanden med bristande kommunikation, något jag faktiskt tror FM har mer erfarenhet av än polisen.
Hur ofta övar poliser på demonstrationer? Finns det utrymme för sådan verksamhet när man har annan typ av brotslighet att lösa på mindre enheter?
Poliser jobbar ju oftare i mindre enheter och är vana att ta beslut/initiativ själva. Soldater lyder order på ett annat sätt, vana att det koordinerade är styrkan. Att avancera och skjuta en mobb framför sig utan vare sig tunga respketingivande fordon eller vattenkanon är näst intill omöjligt. Hästar och hundar funkar ju till viss gräns men är ju andra sidan rätt sårbara själva.
Jag tror på mer samverkan mellan polis och militär. De fredsbevarande uppdragen som FM mer och mer strävar mot är mer likt polisarbete än ren klassisk strid.