Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mönstring
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Myran
Ja, the topic says it all, när FÅR man mönstra, (och när rekomenderar ni att man ska mönstra?) blink.gif
Amfibie
Tja, du får en kallelse, så det sköter sig själv!
Laurin E.
Du ska ha fyllt 18 år med.
Atrax
Känner flertalet personer som mönstrat/kommer mönstra innan de är 18.

Vad jag uppfattat så går de på de fyra sista siffrorna, men detta gör att i 95% av fallen så är personerna redan 18 då de mönstrar.
Vakten_F4
QUOTE (Amfibie @ Mar 31 2003, 20:48 )
Tja, du får en kallelse, så det sköter sig själv!

Så länge du är av manligt kön
DOC
Du kanske menar, när man inte får??

Tjejer slipper och killar har "plikt" att ställa upp (masa sig ditt för att spänna köttet).

Innan du får kallelse så sickar dem ett där du ska fylla i om du önskar slippa mönstra pga. sjukdom ex
(frågar även om du vill skjutta upp mönstringen)
Johan ES
Det finns blanketter att skicka in för tidigareläggning av mönstringen. Så vill du mönstra före du fyllt 18 så är det möjligt.

/Johan ES
stiliR
Det går även att ringa in till Pliktverket och be om att få mönstra tidigare. Har en kompis som gjorde detta.
"jag vill mönstra, jag ska bli Norrlandsjägare!!!"
Han fick komma in och mönstra tidigare och fick sin önskan uppfylld.
serg. Runander
grunden är att man mönstrar samma år som man fyller 18, man behöver således inte vara 18 år fyllda vilket ger att man också kan ha fyllt 18 redan.
klerty
Men pliktverket kör med det systemet att dom tar dom som är födda i januari först sen februari osv. Men man tar ju också en ort i taget så det kan vara väldigt olika men dom flesta är iallafall födda samma år.
Doggydriver
QUOTE (klerty @ Apr 4 2003, 10:25 )
Men pliktverket kör med det systemet att dom tar dom som är födda i januari först sen februari osv. Men man tar ju också en ort i taget så det kan vara väldigt olika men dom flesta är iallafall födda samma år.

Vet inte hur det funkar nu, -02 mönstrade iaf januaribarnen från staden i mars och vice versa. Från andra städer var det annorlunda, men nu har det kommit något nytt system för att eftertraktade platser inte skall ta slut direkt. Några månader runt din 18-årsdag borde det iaf bli. (Eftersom vi talar om pliktverket kan det iofs diffa på ett halvår....)
klerty
Det "nya" systemet går ut på att man går ifrån pliktverket med fyra stycken tjänster och att pliktverket sedan efter att alla mönstrat klart tar ett av dom alternativen och placerar ut alla efter vart det behövs och vad dom är bra på.
Kockis
QUOTE (klerty @ Apr 5 2003, 18:54 )
Det "nya" systemet går ut på att man går ifrån pliktverket med fyra stycken tjänster och att pliktverket sedan efter att alla mönstrat klart tar ett av dom alternativen och placerar ut alla efter vart det behövs och vad dom är bra på.

Det verkar bra för oss som mönstrar sent, då har ju även vi chans att få en bra tjänst.
klerty
Ja det är precis så det är tänkt. Förut har det ju varit så att dom som kom sist på året blev nästan alla tagna i utb.reserven.
Brobeck
Sammanfattat:
Du mönstrar när Pliktverket har tid med dig.
De skickar ut en kallelse oftast efter du fyllt 18, men ibland även innan.
Det spelar ingen som helst roll när på året du mönstrar, eftersom Pliktverket har ett nytt system för inskrivning. Du kan hitta mer fakta om detta här på forumet.

Är du tjej blir du INTE kallad.
Du måste då själv ansöka om att få mönstra.
Detta gör du enklast genom att kolla på lumpen.nu eller att ringa pliktverket.

SLUT, FRÅGOR?
Jeppe
Vad är det då som bestämmer när på året man får mönstra? är det månaden man är född i eller? 7.gif
granQ
vädret på åland.. verkar vara lite konstigt. Född i januari, mönstrade i februari. tänkte jaha då mönstrar folk ungefär en månad efter dom fyller år. Men nej, varierar kraftigt. tror inte finns någe svar riktigt.
TheStroyer
Ja. Systemet om när man mönstrar verkar väldigt skumt. Mina kompisar som fyller i december fick sin papper idag. Men jag som fyller i november har inte fått något :(
Kockis
JAg fick ett fint brev där det stod...
ungefär:
Du ska mönstra 30 september

Underbart!!! wub.gif wub.gif navy2.gif navy2.gif
TheStroyer
Jag ska ringa till Pliktverket imorrn och fråga om jag kan få mönstra tidigare.
TheStroyer
Fixat!!! Nu ska jag också mönstra 30 september. Den var inga problem alls att ändra. fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.