Vakten_F4
Mar 31 2003, 13:48
Med tanke på tråden om ficktjuvar (och mycket annat) så undrar jag vad ni tycker, behöver vi fler poliser i Sverige?
De tre första alternativen kräver väl ingen vidare beskrivning, med det sista menar jag att låta andra än poliser göra sånt som det inte krävs en polis till, t.ex. delar av pappersexcersisen och vissa bevaknings- och ordningsuppdrag.
Oj oj, hade det varit för 4 årsedan hade jag svarat färre, men jag har mognat till nu. ;)
J-Star
Mar 31 2003, 13:51
FLER! Och återanställning av de civila som jobbade för polisen.
/J
Självklart behövs det fler poliser i Sverige , men framförallt till glesbygden där polisbristen är som störst!
// toMPa
Vakten_F4
Mar 31 2003, 13:52
QUOTE (Ezaey @ Mar 31 2003, 13:49 )
Oj oj, hade det varit för 4 årsedan hade jag svarat färre, men jag har mognat till nu. ;)
Hehe! Samma här!
Kom på att jag skulle haft ett alternativ till, att ge väktare (mer) befogenheter.
Skulle kanske ha haft "Fler poliser, inrikta på polisiära uppgifter, fler civilanställda, mer befogenheter till väktare"
J-Star
Mar 31 2003, 13:54
Håller inte med om mer befogenheter till väktare. Endast poliser till att göra polisuppgifter, punkt.
/J
Raffsec
Mar 31 2003, 13:55
Det som bör göras är att som J-star säger återinnföra civilanställda. Sen så skulle dom aldrig stoppat utbildningen i X år(kommer inte ihåg hur många) detta har resulterat i en ålders lucka i kåren mycket 40+ poliser som jobbar nätter dom är kunniga ja men deras kroppar är inte vad dom en gång var.
Tarkan
Mar 31 2003, 14:28
Ni kanske har hört om Landskrona (där jag bor, vet inte varför

) och här behövs poliser.
Vi har fått in lite från grannstaden Helsingborg men undrar hur det egentligen går med brottsligheten.
Har själv tankar på att bli polis. Invandrare som man är så har man halva inne
QUOTE (Tarkan @ Mar 31 2003, 14:28 )
Har själv tankar på att bli polis. Invandrare som man är så har man halva inne

Jag har också funderat på det.
Vakten_F4
Mar 31 2003, 14:33
QUOTE (J-Star @ Mar 31 2003, 13:54 )
Håller inte med om mer befogenheter till väktare. Endast poliser till att göra polisuppgifter, punkt.
/J
En ordningsvakt då?? Han har ju samma befogenheter som en polis fast bara inom ett visst område och oftast utan skjutvapen.
Mycket centrum/områdesbevakning har ju tagits över av ordingsvakter/väktare jämfört med ~10 år sen.
Mer befogenheter måste ju givetvis innebära mer utbildning och högre krav.
Unicorn
Mar 31 2003, 14:42
Innan man bekämpar polisens ineffektitivet genom att det föga framgångsrika receptet att gödsla med fler poliser bör man se till att rationalisera avrapporterings- och utredningsprocesserna.
Det kan aldrig vara rimligt att man som idag tvingas lägga ned MINST 2, ofta upp till 15 arbetstimmar bara på AVRAPPORTERINGEN av ett rattfylleri. Detta innan utredningen ens kommit igång.
En stökig rattfylla genererar oftast: primärrapport, anmälan, beslagsprotokoll, handfängselprotokoll, registerutdrag, blankett för omedelbart omhändertagande av körkort, begäran om analys, inskrivningsblankett för omhändertaget fordon, arrestantblad, förhörsblankett, försättsblad till förundersökning samt ytterligare några blanketter jag glömt i skrivande stund.
Då polisens datasystem av "integritetsskäl" inte tillåter att något fylls i automatiskt skall samtliga nyssa nämnda blanketter fyllas i manuellt med fullständiga personuppgifter samt en relativt lång beskrivning av händelsen. Orden "Copy" och "Paste" får en helt ny innebörd efter ett besök i polisens "datoriserade" avrapporteringssystem.
Ju fler brott det finns att beivra ute på gatorna - desto mer tid lägger polismän ned på avrapportering inne på station. En fredag- eller lördagkväll produceras omhändertagandeblad, beslagsprotokoll, fängselprotokoll, anmälningar, arrestantblad, primärrapporter, PM och liggaranteckningar i kopiösa mängder. Allt för att dokumentera "skitsaker" som borde rymts på en halv A4-sida.
När "skitsakerna" sedan skall "utredas" tillbringar myndighetens personal ytterligare timmar och spaltmeter på diverse utredningsanteckningar och kallelser. Eftersom det inte finns något straff för att skita i ett polisförhör man blivit kallad till kommer hälften av de kallade inte alls. Dyrbar utredningspersonal sitter och fikar timme ut och timme in i väntan på kallade som skiter högaktningsfullt i att skattebetalarna betalar dyrt för deras lathet.
Om man mot förmodan hinner höra alla innan ärendet preskriberats har det gått så lång tid att alla glömt vad som hänt. Då inget går att bevisa p g a luddiga vittnesmål blir huvuddelen av alla brott nedlagda.
Nej, för rättssäkerhetens skull bör man se till att sålla i flödet av onödiga rapporter som flödar över av att upprepa samma information upp till trettio gånger i en simpel utredning. Femtontusen poliser borde utan tvekan klara av att hålla ett litet pluttland som Sverige i ett järngrepp...
roninn
Mar 31 2003, 21:12
Sen skulle vissa poliser kunna engagera sig lite mer i jobbet och lite mindre i kaffekkoppen i fikarummet. Det känns lite tröstlöst när ett arbetspass börjar med fika i 30 minuter sen ut och åka få ett jobb åka in fika hos stationsbefälet. Sen skriva anmälan, sen en fika till med stationsbefälet. Sen åka ut och köpa in lunch/middag/fikabröd åt dom som jobbar inne. Sedan skall man själv äta lunch (inne på stationen, vad är det för fel på att käka i bilen??) Efter mat följer som traditionen bjuder en fika. Sen när passet börjar närma sig sitt slut så in på stationen och fika och vänta på avlösningen. Man får fan frossa av allt lökande.
För att spinna vidare på Unicorns inlägg. Det är inte helt ovanligt, snarare regel att man får ett jobb vid 1 tiden på natten. In och avrappa i nån timme lite mer dvs över kl 2 då krogarna i vårt lilla centrum stänger. Då blir det inte helt oväntat bråk eftersom det inte finns några synliga poliser som kan förebygga det, vi sitter och skriver. Så sen när man är klar får man åka ut vid 02.30 tiden och ta upp anmälan av nån stackare som fått stryk och är blodig. Inte särskilt förebyggande eller effektivt.
Fk.Mandrake
Apr 1 2003, 01:13
Håller helt med Unicorn och roninn på de flesta punkter.
Vidare så tycker jag att det borde läggas mindre tyd på oftast ej behövligga omorganisationer som enbart leder fram till svaret "det finns inte tillräckligt med folk". Det finns inte tillräckligt med folk om polisen skall vara tvingad att hålla på med uppgifter som kunde läggas på andra myndigheter tex. passhantering.
Om man vidare ser till att ordna vettiga arbetsscheman istället för att svansa för någon satans 11 timmars regel vore det bra. Gör man det bränner man enbart ut fok vilket får dem att antingen söka dagtidstjänster eller andra jobb. När det idag är såpass lätt att omskola sig gäller det att hålla hårt i nyutexaminerade poliser. Annars söker de sig till annat.
Fu Dahlberg
Apr 1 2003, 01:25
Väktare skall ABSOLUT inte ha mer befogenheter. En väktare är anställd av ett företag, som har sina egna intresse.
Sedan så skulle det inte vara fel med lite rotation på Stationerna, där jag kommer ifrån, från början, Lysekil, är poliserna samma om har varit där sedan urminnes tider, dom känner folket, vilket inte är fel, men det kan bli för mycket. Dom ser mellan fingrarna lite för mycket, tycker jag ijallefall. Sedan är det MYCKET kriminalitet i Lysekil, det skall inte stickas under stolen med.
Men nu i våras, kom det två nya poliser, direkt från Göteborgspiketen. Då blev det lite ordning och reda kan jag ju säja!..
Unicorn
Apr 1 2003, 15:04
För att anknyta till roninns exempel ovan kommer här ett skräckscenario som helt eller i valda delar är allt för vanligt beteende bland äldre poliser och i mindre distrikt:
Frågan är hur hög produktiviteten är överhuvudtaget. Vid en kortare tjänstgöring i ett mindre distrikt bemannat av "40+ poliser" kunde jag själv konstatera följande:
En polis som går lista som täcker "helnätter" skall enligt avtal arbeta 34,15 tim/vecka.
Två timmar av dessa kan nämnde polisman använda till fys. Som regel togs "fys i hemmet", d v s nämnde konstapel skiter i jobbet och åker hem.
Vi är nu nere i 32,15 timmar/vecka.
Varje passbyte försvann 15 - 30 minuter arbetstid eftersom man går hem när man är "avlöst". Detta trots att arbetstiden förlagts med frikostig överlappning för passbyten.
Arbetstid/vecka: 30,15 timmar.
Varje nattpass lade sig den yttre personalen och sov på stationen när turlagschefen åkt hem kl 0300. Var allting lugnt (vilket det oftast var - eller blev p g a "prioritering" från kollegorna i kommunikationscentralen) kunde hr konstapeln sova gott till kl 06.30.
Arbetstid/vecka: 23,15 timmar.
Varje pass vägrade personalen ta allt annat än fruktansvärt akuta jobb under "lunch" och "middag". (Pågående misshandel och bilinbrott är ej "fruktansvärt akut").
Arbetstid/vecka: 20,15 timmar.
Viktiga TV-program, nyheter eller idrottsevenemang behandlades enligt "lunchreglerna".
Arbetstid/vecka: 17,15 timmar.
Fikapaus, per dag, 2-3 x 0,5 timme.
Arbetstid/vecka: 13,15 timmar.
Privata ärenden, skjutsa kollegor från fest, hämta barn m m.
Arbetstid/vecka: 11,15 timmar.
Således återstår 11,15 timmar/vecka ren arbetstid. I snitt fördelade sig denna enligt följande:
Transport till och från ingripanden: 4 timmar
Utsättningar och möten: 2 timmar
Avrapportering av ingripanden: 4 timmar
Allmän övervakning (kolla brudar på stan): 1 timme
Återstår praktiskt polisarbete, d v s kontakt med allmänheten eller brottsbeivrande: 0,15 timmar.
Detta är det arbete nyss nämnda konstaplar i fackliga förhandlingar har mage att påstå 30 000 kr/mån är marknadsmässig lön för...
(Ja, jag överdriver och raljerar något - men tyvärr inte alls så mycket som ni tror...)
APC-mannen
Apr 10 2003, 18:29
Apropå det här med poliser, så gjorde jag faktiskt min allra första polisanmälan idag. Någon idiot hade i natt det stora nöjet att krossa rutan till bakdörren på vår bil! FY FAAAN!
Lite OT kanske, men var tvungen att få avreagera mig lite (och ville inte starta ett nytt ämne) och hoppas på lite medlidande... Både jag och frun är studenter numera så det svider i plånboken.
Idioten som krossade rutan hade sedan inte ens brytt sig om att gå in i bilen, så det känns ju fan ännu mer onödigt när det inte ens skedde i inbrottssyfte!
QUOTE (APC-mannen @ Apr 10 2003, 19:29 )
Apropå det här med poliser, så gjorde jag faktiskt min allra första polisanmälan idag. Någon idiot hade i natt det stora nöjet att krossa rutan till bakdörren på vår bil! FY FAAAN!
Lite OT kanske, men var tvungen att få avreagera mig lite (och ville inte starta ett nytt ämne) och hoppas på lite medlidande... Både jag och frun är studenter numera så det svider i plånboken.
Idioten som krossade rutan hade sedan inte ens brytt sig om att gå in i bilen, så det känns ju fan ännu mer onödigt när det inte ens skedde i inbrottssyfte!
Vet hur det känns. Är några småglin som springer runt på mitt område och försöker ta sig in i bilar med hjälp av en mejsel. De har försökt två gånger på min bil nu och det ända de uppnått är att sabba låset på höger framdörr
The_mistaken
Apr 10 2003, 19:17
om man vill ha fler eller färre poliser beror väl helt på vad man själv sysslar med eller?? tex om jag vore rånare så skulle jag ju inte önska mej mer poliser
Nifelhel
Apr 10 2003, 20:41
Vi behöver lite mer poliser, men den stora pucken är att det sitter jevla massa poliser på platser som med lätthet kan hanteras av civilpersonal. Deras nuvarande organisation är helt förkastlig... Ineffektiv så det skriker om det.
Jo, det skulle behövas fler poliser. Speciellt på glesbyggden.
APC-mannen
Apr 10 2003, 20:53
QUOTE (Max @ Apr 10 2003, 20:48 )
Jo, det skulle behövas fler poliser. Speciellt på glesbyggden.
Håller med. Det är skandal att man tvingas lägga ned polisstationer på vissa mindre orter p.g.a. att man inte får dit poliser som vill arbeta där. Läste i tidningen (Gefle Dagblad) i förra veckan att man kommer att köra igång distansstudier i Hälsingland. Polisutb. alltså. Vet dock inte om detta är spikat än?
Jag bor på ett område i Gävle där det finns en hel del "skummisar" (förmodligen därför man fick rutan inslagen på bilen i natt) och det känns jäkligt bra när man ser att polisen är här ibland, förmodligen ofta i syftet "show flag" typ...

Jag har i alla fall stort förtroende för polisen, så jag tycker att det är skitbra att de visar sig här. Skulle ju vara ännu bättre om de hade resurser att fotpatrullera här på området lite nu och då. Jag tror att det skulle vara bra, men det saknas väl personal till sådant förebyggande arbete antar jag.
softfeel
Apr 10 2003, 21:04
Vi behöver inte fler poliser vi behöver färre brottslingar.
Att börja redan när barnen är nyfödda med indoktrinering och fortsätta med detta genom hela barndomen fram till 16-17års åldern kommer att få det nuvarande antalet poliser att räcka till. Detta kräver att föraldrar tar sitt ansvar och ger sina barn en uppväxt som de förtjänar och at inte föräldrar, som i för många fall, axlar ansvaret för deras barn på skolan. Det kommer även göra att skolmiljön blir bättre.
Ett jäklar annama och större samhällsansvar är vad som krävs. Det är inte polisens fel att det begås (fler) brott. Det är helt och hållet vårat fel.
Varför begås det brott? Är det för att antalet poliser är för få? Eller för att straffen inte är tillräckligt hårda? Nej. De flesta brott är mer eller mindre relaterade till pengar. De som begår brott (våldsbrott och likn. inte förskingring) har ofta haft problem i tidigare i livet. Mer och bättre hjälp för personer som har det svårt ser jag som den bästa uppgiften för att förebygga brott. Polisen är svår att använd i brottsförebyggande syfte. Självklart kommer ingen att göra inbrott om det står en polisbil runt hörnet, men så många poliser kan vi inte ha att de bevakar varje hörn. Polisen används som bäst då ett brott har begåtts. Om vi vill sänka antalet brott får vi arbeta med problemets rot, anledningen till att det begås brott.
Föräldrar - ta ert ansvar!!
Azan_Gb
Apr 10 2003, 21:22
QUOTE (softfeel @ Apr 10 2003, 22:04 )
Vi behöver inte fler poliser vi behöver färre brottslingar.
Att börja redan när barnen är nyfödda med indoktrinering och fortsätta med detta genom hela barndomen fram till 16-17års åldern kommer att få det nuvarande antalet poliser att räcka till. Detta kräver att föraldrar tar sitt ansvar och ger sina barn en uppväxt som de förtjänar och at inte föräldrar, som i för många fall, axlar ansvaret för deras barn på skolan. Det kommer även göra att skolmiljön blir bättre.
Ett jäklar annama och större samhällsansvar är vad som krävs. Det är inte polisens fel att det begås (fler) brott. Det är helt och hållet vårat fel.
Varför begås det brott? Är det för att antalet poliser är för få? Eller för att straffen inte är tillräckligt hårda? Nej. De flesta brott är mer eller mindre relaterade till pengar. De som begår brott (våldsbrott och likn. inte förskingring) har ofta haft problem i tidigare i livet. Mer och bättre hjälp för personer som har det svårt ser jag som den bästa uppgiften för att förebygga brott. Polisen är svår att använd i brottsförebyggande syfte. Självklart kommer ingen att göra inbrott om det står en polisbil runt hörnet, men så många poliser kan vi inte ha att de bevakar varje hörn. Polisen används som bäst då ett brott har begåtts. Om vi vill sänka antalet brott får vi arbeta med problemets rot, anledningen till att det begås brott.
Föräldrar - ta ert ansvar!!
Allt handlar om Uppfostran.
Och Uppfostran sitter i ryggmärgen.
Ett stort problem är att många poliser är sjukskrivna och kan inte jobba med alla typer av polisarbete därför är det bra att det finns tjänster som de kan syssla med. Många av de civila tjänsterna som försvann på 90 talet kunde rationaliseras bort tack vara bl.a. datorer. Går säkert att rationalisera ännu mer genom att investera i ny teknisk utrustning så förhörsledare inte behöver protokollaföra förhör manuellt som de gör idag. Sen är ju ett annat problem att medelåldern är aldelles för hög för polisen och att den måste sänkas. (inte genom att sparka äldre poliser ;) )
Tarkan
Apr 11 2003, 22:41
@softfeel och Azan_Gb
Lättare sagt än gjort. Håller med att det är det rätta men om man ska vara realistisk/kritisk så vet nog de flesta att det inte funkar. Ett barn kan bara uppfostras till en viss gräns sen är det slut för föräldrarna.
Brott brukar vara pengarelaterade men kan också bero på lättja och allmän tristess där man gör det mesta för att ha lite skoj.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.