"Hemvärnet bör förbättra utbildningen och skapa en elitstyrka på 6.000 soldater som ska kunna hjälpa polisen vid terroristattacker. Det framgår av utredningen Hemvärnet efter 2004.
Förändringarna motiveras med en nödvändig anpassning till den nya militära hotbilden med internationell terrorism. Idag finns 60.000 personer verksamma inom Hemvärnet, men för att upprätthålla kavaliteten måste antalet minska till omkring 50.000, säger RiksHvCh Anders Lindström. Som också föreslår att ersättningar till befäl och instruktörer höjs från omkring 1.000:-/månad idag till det dubbla."
panzerkampfwagen
Mar 30 2003, 12:25
minska med 10000? Ska man sparka en massa veteraner? Kass.
Tycker att det är ett mycket bra initiativ att satsa mer på Hemvärnet, vi är en resurs som nyttjas alldeles för litet, men jag förhåller mig skeptisk till att en massa bra folk ska ut.
softfeel
Mar 30 2003, 12:27
Försvinner det inte en hel del naturligt? Jag menar att gubbarna blir ju äldre, inte ens hemvärnsmänn är odödliga. Om 5 år har 10 000 säkert försvunnit ur org.
QUOTE (panzerkampfwagen @ Mar 30 2003, 12:25 )
men jag förhåller mig skeptisk till att en massa bra folk ska ut.
Betvivlar att man skulle behöva sparka "massa bra folk" för att bli av med 10 000.
hellmut
Mar 30 2003, 12:43
ta bort "nollorna" å jag tror org. krymper duktigt!!
panzerkampfwagen
Mar 30 2003, 13:44
Där har man ett vettigt förslag.
Stenhård koll på kontraktsuppfyllnaden. Ett brinnande engagemang är vad som krävs.
För all del, omständigheter kan göra att man inte kunnat fullgöra sitt kontrakt, men att "nolla" flera år i sträck... So long, farewell, auf wiedersehen, goodbye.
Elitstyrka på 6000 soldater, tar man då ut de mest lämpliga från de 50000 som finns i org?
Dom sa inget om övriga FM?
Så vitt jag vet finns det en hel del hemvärnsmän som aldrig åker på övningar eller någonting, sparka ut dom som är minst aktiva.
Raffsec
Mar 30 2003, 15:56
det är ju sagt att nollor efter första året som nolla får lämmna in vapnet andra året så får dom lämmna in helt
MED NOLLA MENAR JAG EN SOM VERKLIGEN INTE är med det finns dom som bara gör typ 15-16 timmar pga familj och/eller jobb.
Ett ganska intressant förslag...
Att dom får så att säga 2 år på sig. Skulle tro att ganska många nollor började fatta allvaret i det hela om man tog ifrån dom vapnet första året, för att plocka utrustningen nästa år. Det finns ju trots allt några nollor som tar upp en viktig/intressant/rolig plats i organisationen. Skulle nog bara vara till allas fördel om man först roterade bort dom från dessa placeringar.
Men om man tittar på att minska antalet HV-män så tror jag att det löser sig självt inom en rimlig framtid. 40-talisterna börjar ju trots allt att närma sig pensionsåldern och en del av dom börjar antagligen känna av en del krämpor.
Är antagligen bara bra som statushöjande åtgärd om man skulle göra HV "smalare och vassare", har själv gjort en del rekryteringsförsök i min bekantskapskrets men fått till svar:
"-Va då, springa runt i skogen med ett gäng gamla gubbar, skulle det vara roligt?"
Antagligen skulle fler med färskare utb. bli intresserade om utr. var av modernare snitt, medelåldern vore lite lägre (Obs. inget fel på dom äldre HV-männen men medelåldern är lite hög) och övningarna var mer inriktade på att lösa mer varierande uppgifter.
serg. Runander
Mar 30 2003, 17:57
hemvärnet skulle må mycket bättre om man fick in lite yngre förmågor i systemet (precis som nämts) ett sätt att göra det är att ta de som inte vill göra så pass lång värnplikt som 7,5 månader (det kortaste?) och ge dem en plats i HV istället, ge dem grundutbildning där och sedan en krigsplacering som är vettig, kan kanske fungera som omvändare och väcka intresset hos de som "inte vill".
men vad vet jag. )
The Swede
Mar 30 2003, 18:10
Det finns redan tre månaders värnplikt för krigsplacering i HV
The Swede
Jo, men det är väl endast för folk som blir placerade i utbildningsreserven och inget man kan "välja" så sett?
T ex, om du går på mönstringen och de vill att du skall göra lumpen, men du själv inte vill, då skulle man ju t ex kunna välja att göra grundutbildningen på HV så är man färdig sen..
Jag vet iofs inte ett skvatt om det :x
serg. Runander
Mar 30 2003, 22:50
QUOTE (The Swede @ Mar 30 2003, 18:10 )
Det finns redan tre månaders värnplikt för krigsplacering i HV
The Swede
hur funkar det?
är det ungefär som det jag skrev tidigare eller bättre?
Fk_Eriksson
Mar 30 2003, 23:05
Kort sammanfattning av 3 månaders utb.
Militär grundutbildning med vapenhantering, personlig färdighet och viss förmåga att agera i grupp. Mycket fokus på skyddsvakt av naturliga orsaker.
Tanken är sedan att personen i fråga skall placeras ut på ett lämpligt Hv
förband och där vidareutbildas.
Personligen tycker jag det är ett vettigt system men det ställer stora krav på
oss som är Hemvärnsbefäl - vi måste ta hand om dessa personer på ett bra
sätt och gen dem en ordentlig vidare utbildning/fortbildning.
Mvh /Stefan
serg. Runander
Mar 30 2003, 23:24
QUOTE (Fk_Eriksson @ Mar 30 2003, 23:05 )
Kort sammanfattning av 3 månaders utb.
Militär grundutbildning med vapenhantering, personlig färdighet och viss förmåga att agera i grupp. Mycket fokus på skyddsvakt av naturliga orsaker.
Tanken är sedan att personen i fråga skall placeras ut på ett lämpligt Hv
förband och där vidareutbildas.
Personligen tycker jag det är ett vettigt system men det ställer stora krav på
oss som är Hemvärnsbefäl - vi måste ta hand om dessa personer på ett bra
sätt och gen dem en ordentlig vidare utbildning/fortbildning.
Mvh /Stefan
ok
hur fungerar det geografiskt sett, finns möjligheten till detta överallt?
Raffsec
Mar 30 2003, 23:26
Hmm 3månaders utbildningen är ett laddat ämmne. Jag har pratat med en hel del YOFF:ar på LG dom har blandade erfarenheter tyvärr mycket tråkiga då en hel del gör 3månaders bara för att få det avklarat.
Dedicated
Mar 31 2003, 07:56
Vårt förband välkomnade 2 st. 3-månaders soldater i höstas, bägge utbildade i Eksjö. De var med på en övning, sedan flyttade en av dem till Småland (lite lång väg att inställa sig, ca. 30 mil.....) och den andre skulle börja plugga.......bägge hoppade av igen. Med andra ord finns det både för och nackdelar med att rekrytera yngre. Det är inte alls säkert de är speciellt rotade utan far som skott över kartbladet; både det verkliga och sociala.
panzerkampfwagen
Mar 31 2003, 10:21
Läste i tidningen att det ska sparas in ytterligare genom att minska antalet HV-övningar o buffa upp kvaliten på de som genomförs.
Minska antalet övningar? Vansinne, vi övar alltför sällan som det är.
Dedicated
Mar 31 2003, 10:29
Sannolikt kommer det att innebära att många fler 20-timmars Hv-soldater nu lämnar in eftersom våra ledare tycker vi kan spara in på försvaret. Det kommer dessutom att bli ÄNNU svårare att rekrytera och behålla folk eftersom det ju faktiskt inte finns något hot. Enligt våra ledare. Kvar blir ett antal MIP/MÖP som lever för de få tillfällen då man kan komma från det civila mörkret och skåda ljuset i uniform.......och de övningarna blir förhoppningsvis jäkligt bra.
En armée bestående av endast MÖP/MIPar...
stackars Fi hade ju inte haft en chans!
Adam Wilhelm
Mar 31 2003, 12:18
Ja, dom skulle inte ha haft en chans!
Lite mer info om vad han sa under en intervju i helgen....
http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...c=news&id=13883

mer pang pang...
Johan ES
Mar 31 2003, 18:49
Var hittar jag mer information? Har en kompis som skulle kunna vara intresserad.
/Johan ES
Dexter
Mar 31 2003, 19:26
QUOTE (Johan ES @ Mar 31 2003, 17:49 )
Var hittar jag mer information? Har en kompis som skulle kunna vara intresserad.
/Johan ES
På www.soldat.nu finns mer info.
Utbildningsförband 2003:
Förband Inryckning Utryckning
Ing 2 07-28 10-24
Livgardet 08-25 11-25
I 5 06-16 09-12
I 19 09-22 12-19
Dexter
Mar 31 2003, 19:28
QUOTE (Raffsec @ Mar 30 2003, 22:26 )
Hmm 3månaders utbildningen är ett laddat ämmne. Jag har pratat med en hel del YOFF:ar på LG dom har blandade erfarenheter tyvärr mycket tråkiga då en hel del gör 3månaders bara för att få det avklarat.
Jag har fått samma uppfattning. I år ska man dock informera redan på mönstringen att man kan välja 3-månaders. Då får man kanske en högre andel motiverade soldater (som tycker 3-månader passar dem bättre).
eatgrenades
Mar 31 2003, 19:30
3-månadersutbildningen genomförs bara av några hundra varje år. Dessutom ses den som Svarte Petter av de förband som har hand om den. Instruktörerna roterar snabbt och det verkar vara mycket lite kontinuitet.
Hur motiverad är befälet att utbilda soldater de aldrig får se igen? Min okvalificerade gissning är att denna utbildning måste öronmärkas på ett eller två ställen i Sverige. Befälen där skulle göra kontinuerlig tjänst under 2 år eller så och dessutom knytas upp till Hemvärnet så de får en samhörighetskänsla.
Det grundläggande problemet är kanske tanken att "det är ändå bara frivilligt". Om Hv ska bli professionellt måste det få kosta. Det är omöjligt att skapa vassa förband med en utbildningsbudget på 1000 kr per man och år. Skjut 200 lösplugg och två resor fram och åter till övningsfältet så är pengarna slut!
Teorilektioner i all ära, men stridsförband skapas inte på det viset. Det är därför hemvärnet idag är ett bevakningsförband och inte ska ges uppgiften "Försvara" eller "Ta".
Dexter
Mar 31 2003, 19:53
Sedan 2000 (nåja i alla fall sedan 2001) så har utbildningen enbart genomförts på just Ing2, I5, I19 och LG.
LG har bytt instruktörerna mellan åren eftersom de vid 'HV-muck' har fått nya soldater att ta hand om och de har inte muckat innan det är dags för nästa 'HV-kull'.
Att befäl inte får se sina soldater igen sker väl på alla förband?

På LG så skedde delar av utbildningen mha befäl från Livgardesgruppen och det skedde samövningar med Stockholms HV-bataljon. Under slutövningen så brukar ett HV-befäl gå som plutch eller stf plutch.
eatgrenades
Mar 31 2003, 20:00
Tror väl att ett t.ex. ett pansarbefäl som utbildar soldater ganska ofta är krigsplacerad på ett pansarförband som soldaterna ska krigsplaceras på? Så fungerar i a f amf-förbanden.
The Swede
Mar 31 2003, 20:13
QUOTE (eatgrenades @ Mar 31 2003, 20:00 )
Tror väl att ett t.ex. ett pansarbefäl som utbildar soldater ganska ofta är krigsplacerad på ett pansarförband som soldaterna ska krigsplaceras på? Så fungerar i a f amf-förbanden.
Jovisst, men hur många repövningar sker det nu för tiden?
The Swede
eatgrenades
Mar 31 2003, 20:32
Alldeles för få
Visst är nollor ett probelm men vore det inte bra att även rensa/utbilda bort individer som gör sina timmar och trots detta är urusla soldater. Det finns allt förmånga "glappkäftade" dårar som inte kan uppträda fältmässigt samt saknar grundkunskaper för att kunna godkännas som soldater. I vårtförband försöker vi att rensa/utbilda bort den typen av individer och vi har lyckats rätt bra, det finns ibland befattningar som är mer lämpliga för de som inte håller måttet i fält. Tyvärr har jag märkt en tendens att jag ofta stöter på undemåliga personer när det drar ihop sig till regionala samövningar, personer som ska till exempal ska agera chef men inte klarar av detta, samtidigt som de sprider en känsla av filmen "Repmånad" omkring sig. Målet för denna typ av individ är ofat att ladda fullt och skjut slut på all ammunition så fort som möjligt, utan att ens grovrikta eller hålla låga ställningar. En gång blev jag beskjuten av en gentleman under en övning där "simfire" användes, ha bommade sina tiotalet skott men reste sig upp och klev fram på vägen för att få ett "dubbelskott i bröstet". Han skrek på Blågul och hävdade att han "vann" för han var "etta".
Jag vet att mina åsikter ibland kan vara "gnälliga" och "elitistiska", men jag vill bara att landet ska ha det bästa försvar som kan fås för den "lilla peng" som tilldelas från Regeringen. Därför tycker jag att den utredning som ligger till grund för denna "tråd" är intressant och jag ser fram mot en stimulerande HV-framtid.
/201
Ops... jag ber om ursäkt för det taffliga språket min morfinspetsade hostmedicin spelar mig ett retfullt spratt.
Lt. payne
Apr 4 2003, 13:49
@201
Jag anser att någon form av kravmall borde införas för varje befattning.
För varje "mall" skulle en given kunskapsnivå eller kompentens finnas.
Var och en skulle samtidigt vara utrustad med en slags utbildningsbok.I den skulle personens militära utbildningar,kurser och även civila kunskaper som går att mäta "militärt" finnas. Utbildningsboken skulle endast få attesteras av YOFF eller meriterade kursledare.
På detta sätt kunde man nog lättare få rätt man/kvinna på rätt plats.
Fk_Eriksson
Apr 4 2003, 14:40
Helt rätt!
Jag jobbar (och lobbar) för fullt för att införa det i min pluton och även i hela kompaniet och bataljonen.
- Befattningsbeskrivning för varje befattningsnivå
- "PU samtal" med alla för att försöka fånga upp vad de vill osv
- Utbildningsbok el. motsvarande (har vi redan börjat med)
Mvh /Stefan
QUOTE (Fk_Eriksson @ Apr 4 2003, 14:40 )
Helt rätt!
Jag jobbar (och lobbar) för fullt för att införa det i min pluton och även i hela kompaniet och bataljonen.
- Befattningsbeskrivning för varje befattningsnivå
- "PU samtal" med alla för att försöka fånga upp vad de vill osv
- Utbildningsbok el. motsvarande (har vi redan börjat med)
Mvh /Stefan
Det finns det redan. Titta i HvH.
Uttern
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.