Help - Search - Members - Calendar
Full Version: US import
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Rogue
Jag funderar på att göra en beställning från Brigade Quartermaster (USA) och jag har lite svårt att hitta information om tull och moms reglerna. Jag hittar bara vad som händer vid postförskott och inte vad som skall göras när man använder kreditkort. En snabb lektion av någon med erfarenhet av detta eller en länk skulle uppskattas.
nsky_517
kolla först och främst så de fraktar internationellt. ibland gör de inte det. skicka ett mail och fråga dem, annars ring.
Rogue
Enligt deras FAQ skickar dom till alla länder utom dom "embargoed". Mitt problem är väl snarare hur det är med tullavgifter och moms (jag misstänker att staten vill vara med och länsa plånboken). Vid postförskott tar ju posten automatiskt ut detta (lägger till på summan) men när man betalar med kontokort går ju inte det.
FkN
Tullen lägger på momsen (25%) på priset som står på fakturan. Sen kommer en tullavgift som är på 100 kr eller nåt sånt.
Rogue
Jo det har jag förstått men öppnar dom paketet för att se detta (fakturan alltså) eller måste jag kontakta dom på något sätt.
9x19
Jag beställer emellanåt saker från staterna. Då jag har möjlighet gör jag det via en proxy eller någon som reser dit, så jag slipper ge staten pengar i onödan.

I annat fall är det enligt följande:

1) Du betalar med kreditkort och grejerna skeppas
2) Svenska tullen slår sina klor i paketet, och du får betala tull och moms. Observera att du får betala moms på frakten också, inte bara på varuvärdet (Händer väl att de gör annorlunda ibland). Du får då ett inbetalningskort på detta belopp som du får betala in innan de (eller fraktfirman) släpper paketet. Paketen brukar vara taggade med en "Customs Value"-deklaration där det står tex 95 USD, det är så tullen vet vad de ska ta ut av dig)

3) Sakerna dimper ner hemma. Vissa företag har avtal så du får sakerna hem till dörren med bud. Inte särskilt dyrt och rätt praktiskt. smile.gif
softfeel
För att slippa tulla kan du göra som tangoxray tipsar om här.
9x19
QUOTE (softfeel @ Mar 29 2003, 23:56 )
För att slippa tulla kan du göra som tangoxray tipsar om här.

Tyvärr så är det inte alltid den metoden fungerar. dry.gif

Men det brukar gå att spara pengar även om man är tvungen att betala Bosse pengar han inte gjort sig förtjänt av.
valiant
Så här är det. Varan klassificeras först i varugrupp. därefter räknas tullvärdet ut dvs varans pris + frakt och kostnader
på detta värdet räknas tullsatsen , denna kan varier från 1 till 40-50% på hela det beloppet lägges sedan 25% i moms.
Observera att en del vara kan vara belagda med importförbud eller licens, dvs har du riktig otur blir varorna beslagtagna i Tullen. Gör så här, kolla in vad du skall ha , maila mig så kollar jag upp vad som gäller..

-Valiant-
Atrax
Går ju bra att maila direkt till tullverket också smile.gif
www.tullverket.se
Rogue
Tack för hjälpen.

Valiant you got mail B)
MKS GB
Jag köper frekvent DVD filmer från Kanada och har aldrig fått betala tull!
Måste man det eller? Har jag bara haft tur?

Tilläggas att jag betalar med kort. Handlar det om en viss summa som är "skattefri" innan staten beskattar? 7.gif
Wolfsong
Om du beställer DVD boxar som måste skickas som packet och inte kan gå som brev så tar tullen dem. Jag gör samma sak typ en gång i veckan. Tullen för DVD ligger på ungefär 33% av filmernas värde.

När jag gick vif FOHS/FTS så köpte jag a Ka-Bar Night Raider ifrån U.S.Cav och den tog tullen direkt. dry.gif Men det glev inte mer än c:a 20% på kniven.
FkN
Fakturan skall alltid sitta på utan sidan av paketet, annars öppnar tullen det. Om dom anser att varuvärdet är suspekt så öppnar dom paketet, samt gör viss efterforskning själva. Alla har ju hemsidor numera så det är inte speciellt svårt att hitta...

Kan ju tilläggas att dom inte kontrollerar alla paket, utan gör bara urval.
nsky_517
Kommer att beställa ett par kängor från Wellco, vet nån hur det är med kängor och tullen?
9x19
QUOTE (nsky_517 @ Apr 1 2003, 08:14 )
Kommer att beställa ett par kängor från Wellco, vet nån hur det är med kängor och tullen?

Det råder totalförbud för import av kängor till Sverige via postorder.

...nä, det är samma som för allt annat. Tullsats finner du på Tullverkets hemsida. Har du tur så slipper du, men räkna inte med det då det är ett hyggligt stort paket.
valiant
Under kap 64 i Tulltaxan finns ca 216 olika klassificeringsnummer (statno, eng SITC), så good luck
En del kräver dessutom licens, dock inte om du skall bruka dem själva. Tullsatsen allt från 3,5 - 17,00 % till detta moms
+fortullningskostnader och frakt.

-Valiant-
1112
Har beställt en del från Tadgear. Ficklampor med tillbehör och en multi-tool.
Och så fick jag det här i samband med att jag frågade om leveransdatum för den restnoterade Surefiren.

"We can fully declare then you would have to pay any and all duties which might be up to or more than 50% of the declared value. If it gets lost, you will be covered.

Or we can declare for low value to save you import/duty fees. If you choose this route, TAD will not be held responsible for lost or damaged items and you will not be reimbursed.

Which method would you like?

Thanks."

Nu blir jag lite osäker. Jag hade tänk att i värsta fall betala 25% moms på hela kalaset. Hur brukar ni andra göra, be om ett lägre utsatt värde på paketet eller låta företaget sköta hela "tullköret", men 50% låter lite saftigt i tillägg. camo.gif
Johan ES
Som bekant slipper ett företag inom EU (t ex Sverige) som köper en vara från ett annat företag (t ex England) inom EU betala moms. Vad gäller om ett företag i Sverige köper en vara från USA?

Låt oss säga att ett företag i Sverige köper en vara från USA där priset är $100 inkl. moms. Räcker det då för det svenska företaget att betala $80 eller riskerar man att paketet fastnar i tullen precis som det kan göra för en privatperson?

/Johan ES
Malfunction
QUOTE (Johan ES @ Nov 10 2004, 15:29 )
Som bekant slipper ett företag inom EU (t ex Sverige) som köper en vara från ett annat företag (t ex England) inom EU betala moms. Vad gäller om ett företag i Sverige köper en vara från USA?

Låt oss säga att ett företag i Sverige köper en vara från USA där priset är $100 inkl. moms. Räcker det då för det svenska företaget att betala $80 eller riskerar man att paketet fastnar i tullen precis som det kan göra för en privatperson?

/Johan ES

Svar på handel mellan företag inom EU. Ja, det är momsfritt under förutsättning att varan förs över ifrån ursprungslandet till annat EU-land

Om ett företag importerar ifrån USA;
Det amerikanska företaget fakturerar det svenska utan moms. Det svenska företaget måste betala in svensk moms till tullverket på varuvärdet innan de får ta emot varorna. Efter en av tullverket angiven tid får det svenska företaget sedan lägga motsvarande belopp som ingående moms i sin skattedeklaration (dvs de får tillbaka pengarna sedan)
CfrHGB
Definitivt inte om USA, men jag behöver klarhet i alla fall biggrin.gif

Jag har funderat lite att köpa en Berghaus Vulcan från www.survival.de men blev lite konfunderad.
På hemsidan står det 219,90 EUR = 2000 sek (ungefär)
2000 sek + 25% moms = 2500
2500 + tullavgifter + ev frakt i tyskland + frakt i svergie (vilket man måste betala i vilket fall som hälst = samma pris som på www.recon.se (dvs. 2500 sek + frakt)

Vilket ska man välja, har jag missat något??? blink.gif
2Sharp
Du betalar väl ingen moms/tull när du beställer från Tyskland?? Det är väl mellan EU länder?? blink.gif 7.gif
Razvedka
Nop - såklart ingen moms inom EU - FÖRUTOM de 16% som tyska staten tar av dig! DVS 9% mindre för kapitalvaror än bastionen Sverige.
martinator
Varför i helvete ska man betala moms på frakten? Måste gå att överklaga.

hur lång tid brukar det ta från det att paketet landat i sverige tills att man kan hämta ut det? Har gått över en vecka nu, börjar bli otålig.

/martinator
os frontale
QUOTE (martinator @ Oct 9 2006, 14:54 ) *
Varför i helvete ska man betala moms på frakten? Måste gå att överklaga.

hur lång tid brukar det ta från det att paketet landat i sverige tills att man kan hämta ut det? Har gått över en vecka nu, börjar bli otålig.

/martinator

Man betalar väll moms på tullen också?
Var länge sedan jag "åkte fast" med ett paket, trots 50-60 passerat gränserna..
martinator
Jaha så sitter man då här ingen och funderar på ett inköp från landet i väst....
Funderar dock på vad som är rimligt ang frakt. Objektet en styck DVD,
begärd frakt 100 USD för snigelpaket, 157 USD för lite snabbare surprise.gif
Jösses jävlar var min tanke när dvd:n kostar 27 USD.

Vad brukar en dvd kosta från USA?
Någon som har koll.

/Martinator
softfeel
Gå in på http://www.usps.com/ och beräkna frakten själv så ser du att det är orimligt mycket begärt. Betalar du vad säljaren vill ha för frakt blir du blåst. Jag har handlat från USA ett antal gånger och bara hamnat över $30 för frakt en gång. Det brukar hamna runt $20 för mig. För en enstaka DVDfilm borde frakten vara ännu billigare
Gulo-Gulo
STOP STOP
Dom blåser dig garanterat. Som softfeel säger så ska du absolut inte betala mycket. Från andra sidor begär dom för 1st DVD 10USD för international och då menar jag inte till Kanada. Beställer man större grejer så mellan 20-30 USD är inte ovanligt men det ligger därunt. Sen om du har otur får du betala moms i Sverige tror den ligger på 6% på DVD samma som böcker. Men sen ska Sverige ha distributionsavgift så det kan stiga ytterligare.
Major Pain
Jag importerar mycket till företaget och även privat, mest från kina och usa!
För att slippa tull och moms måste varuvärdet understiga 300kr annars kan man lugnt räkna med ett påslag på ca 35%.
Sen hjälper det inte att kalla det för gåva!
Varans värde måste stå utanpå paketen även typen av vara!
Jag trodde alla tyckte det var häftigt att betala skatt, det går ju till så bra grejor!!!
Eller? vissel.gif
Ave!
Ang problemet med att företag bara skeppar inom staterna:

Jag signade upp på http://www.myus.com/ och betalade för en egen PO-box som varorna skickades till. Dessa vidarebefodras sedan med valt intervall till din hemadress. Funkade klanderfritt. Naturligtvis betalar du frakt och tull, men du får tillgång till mycket som annars vore förbehållet jänkare.
Ringo
Men vad gäller i detta fall som jag nu hamnat i. Kompisar i US har köpt kläder till mig och skall nu skicka över dem till mig som ”gåva”. Jag var inne på Tullverkets hemsida och läste på lite om vad som gällde.
Tullverket om gåva från land utanför EU
Fick där ganska snabbt klart för mig att det finns en gräns på 500 kronor innan tull och moms måste betalas. Kläderna har ett värde på lite mer än så och jag slipper gärna momsen. Hur nitiska är Tullverket är i sina kontroller av paket och om innehållet överensstämmer med vad varudeklarationen anger? Någon med erfarenhet
GD1
@ Ringo, den erfarenhet jag har själv och andra jag vet har fått gåvor eller importerat paket märkt "gåva" är att de generellt sett inte fastnar i Tullen. Klart du kan ha otur men anekdotisk bevisning talat emot så vitt jag vet.
Dina vänner kanske inte behöver märka paketet som varandes värt allt heller, skriver man $300 är det ju mer intressant än om det står en lägre summa.
Ringo
QUOTE (GD1 @ Aug 13 2008, 17:37 ) *
@ Ringo, den erfarenhet jag har själv och andra jag vet har fått gåvor eller importerat paket märkt "gåva" är att de generellt sett inte fastnar i Tullen. Klart du kan ha otur men anekdotisk bevisning talat emot så vitt jag vet.
Dina vänner kanske inte behöver märka paketet som varandes värt allt heller, skriver man $300 är det ju mer intressant än om det står en lägre summa.

Det var lite så jag tänkte - Det fulla värdet är ju dumt att skylta med - Lägger mig snarare runt 500 kr.
Men man måste alltså skriva ut "GÅVA/GIFT" på varudeklarationen för att tullarna skall fatta att de inte skall öppna det.
2Sharp
Ett tips i all välmening kan ju vara att man är, eh? restriktiv med att på nätet uttrycka att och hur man skall blåsa en statlig myndighet på pengar.
Ringo
QUOTE (2Sharp @ Aug 13 2008, 20:40 ) *
Ett tips i all välmening kan ju vara att man är, eh? restriktiv med att på nätet uttrycka att och hur man skall blåsa en statlig myndighet på pengar.

För all del, men att blåsa dem är lite att ta i. Hela tråden handlar om hur folk gör för att slippa tull och moms. Mina vän kan ju alltid ta med kläderna när hon flyger över och hälsar på i Sverige – Då är det ju ingen som kommer ifrågasätta ägaren och hur mycket de är värda. Med det vill jag säga att hela systemet känns lite uddlöst.

Därför tycker jag lika gärna de kan skicka över kläderna givet att man slipper tullen. Polaren slipper släpa allt på flyget, jag får kläderna tidigare och alla är nöjda och glada.

Men frågan kvarstår – Måste man skriva ut på varudeklarationen att det är fråga om en gåva för att paketet skall bli ”ointressant”
Nifelhel
@Ringo

2Sharp har rätt i det han säger. Att smita ifrån tull och moms är olagligt. Och att uppmana till brott är inget vi gör här, hur litet eller stort det än är.
Även om man deklarerar paketet som gåva så måste man ändå ange innehåll samt värde. Och om de som förtullar försändelsen inte tycker att det är rimligt så kommer dom begära att man deklarerar vad paketet innehåller. Dvs visar upp kvitton etc.
Tullen i sin gränskontroll har blivit mer ifrågasättande vad det gäller införsel av varor, speciellt när man reser från USA då dollarn är lägre än på länge.
Din kamrat kan skicka paket till dig och förtulla det som en gåva och skriva ett lägre värde. Men blir dom misstänksamma så blir det tråkigt och dyrare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.