Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PSkott
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4
Shock
Sökte som attan, men hittade inte någon info om detta. Jag har fått veta att jag den kommande veckan ska få smälla av ett skarpt pskott, varpå jag givetvis är upphetsad som satan och känner stor glädje över att få slösa skattepengar på att få containrar att flyga i luften.

Hur som helst, är det någon som vet ungefär hur många det är varje år som får dra av ett gulmarkerat PSkott?
wolfie666
QUOTE (Shock @ Mar 29 2003, 20:36 )
Sökte som attan, men hittade inte någon info om detta. Jag har fått veta att jag den kommande veckan ska få smälla av ett skarpt pskott, varpå jag givetvis är upphetsad som satan och känner stor glädje över att få slösa skattepengar på att få containrar att flyga i luften.

Hur som helst, är det någon som vet ungefär hur många det är varje år som får dra av ett gulmarkerat PSkott?

Vad jag vet så är det endast soldater till utlandstjänstgöring som får göra det men det kan ha förändrats. /:)
Raffsec
QUOTE (Shock @ Mar 29 2003, 19:36 )

Har inga siffror men känn dig hedrad j*ligt hedrad.
Jimbo
QUOTE (Shock @ Mar 29 2003, 20:36 )

när jag gjorde lumpen så fick en i varje skytte grupp dra ett skarpt p-skott. detta var på tofta skjutfält mot en stor järnplåt på ca 100 m.(år 2000) det var under en uppvisningshelg då man fick kolla lite på vad dom andra plutonerna hade för vapen.

jag fick tyvärr inte skjuta något men jag har några coola bilder tagna från förarplats på pbv302.
panzerkampfwagen
Jimbo, e du oxå Gotlandssoldat?

Som sagt, vi fick ett Pskott (skarpt) per grupp och själv hade jag turen att vinna detta vapen efter en stenhård liga med sten sax påse.

Otroligt häftigt, det går inte att beskriva... Närmaste är väl att citera Dynamit-Harry: "hehehe, vikken jääävla smäll!"
Jimbo
QUOTE (panzerkampfwagen @ Mar 29 2003, 20:56 )

Som sagt, vi fick ett Pskott (skarpt) per grupp och själv hade jag turen att vinna detta vapen efter en stenhård liga med sten sax påse.

Otroligt häftigt, det går inte att beskriva... Närmaste är väl att citera Dynamit-Harry: "hehehe, vikken jääävla smäll!"

klart man är.. stenhård pbv knekt..
Roma Kompani
Erik Adam
panzerkampfwagen
Jimbo, kolla dina PM
wolfie666
QUOTE (Jimbo @ Mar 29 2003, 20:58 )

Roma Kompani
Erik Adam

Pansar gyttje heheheh camo.gif /<!--emo&:)--><!--endemo-->
Hade ni oxå skräck för span? inget illa menat alltså
panzerkampfwagen
Skräck för span? Span, span, var har jag hört det... Jasså! Du menar de där typerna som är vettskrämda över att se fienden i vitögat och strida knä om knä med pannbenet före? laugh.gif
Jimbo
QUOTE (wolfie666 @ Mar 29 2003, 23:13 )
QUOTE (Jimbo @ Mar 29 2003, 20:58 )

Roma Kompani
Erik Adam

Pansar gyttje heheheh camo.gif /<!--emo&:)--><!--endemo-->
Hade ni oxå skräck för span? inget illa menat alltså

jag körde "över" span.. he he.. "sikta så att ni tar dem med ena bandet.." hehe
panzerkampfwagen
Bekräftar Jimbos inlägg, jag åkte bak i vagnen o tittade upp ur luckan när unge herr Jimbo tyckte span blev litet stöddiga under Gotlands Antarktisövning...
Recon
Bah, ingen skytte slusk har hittat min grupp än! Vi tassade in i andras läger på nätterna och satte klistermärken på deras vagnar men eftersom dom aldrig hittade oss kunde dom inte ge igen smile.gif

Ingen från Tingstäde komp?
Vakten_F4

Smäller det mer/lika/mindre än fullbumpa med GRG?
panzerkampfwagen
Svårt att säga. Enklare att bedöma när man inte skjuter den, när man skjuter e man fullt upptagen av att tänka på Håriga ben o ishinkar så man inte krämar i brallorna... ;)
Vakten_F4
QUOTE (panzerkampfwagen @ Mar 31 2003, 17:23 )
Svårt att säga. Enklare att bedöma när man inte skjuter den, när man skjuter e man fullt upptagen av att tänka på Håriga ben o ishinkar så man inte krämar i brallorna...  ;)

GRG smäller ju fan så mycket värre när man står bredvid eller är laddare än när man skjuter känns det som.
Samma sak med pskott kanske..
Fredriksson
P-skottet har en skarpare/snärtigare knall än GRG:t. Jag kan ligga strax bortom laddaren (GRG) med bara vanliga ComTac´s när det skjuts fullbumpa, har gjort samma sak med M86 och då höll jag på att spy av ljudet =(
panzerkampfwagen
QUOTE (Vakten_F4 @ Mar 31 2003, 18:24 )
GRG smäller ju fan så mycket värre när man står bredvid eller är laddare än när man skjuter känns det som.
Samma sak med pskott kanske..

Japp. Något att göra med tryckvågen. Epicentrum känns det ingenting i, men ett par meter därifrån... Låg ungefär det jag ville framföra.
P4-Span
det är asfett och skjuta skarpt p-skott för det smäller på målet med. GRG skyttarna fick äran att skjutat ett var på remmene skjutfält.

MVH // GRG skytt petterson
biggrin.gif
IB2
Jag har också haft den äran att blåsa iväg ett skarpt, väldigt ovant att få ytterligare en detonation strax efter avtrycket.

Det är inte bara närliggande som berörs av trycket. Om ni ska skjuta i liggande ställning så bör ni tänka till på "trattens" utformning, den är mkt vidare än på Grg, om man inte håller benen åt sidan så fladdrar det bra i vaderna. ohmy.gif
Fredriksson
Prova skjuta lys stående med GRG i en meters snö wink.gif
Vakten_F4
QUOTE (Fu Fredriksson @ Apr 3 2003, 13:41 )
Prova skjuta lys stående med GRG i en meters snö wink.gif

Snömoln?

Vi sköt liggande och knästående i snö, eller rättare sagt, det var snö ändå till första skottet (liggande)
Raffsec
QUOTE (IB2 @ Apr 2 2003, 10:51 )
Jag har också haft den äran att blåsa iväg ett skarpt, väldigt ovant att få ytterligare en detonation strax efter avtrycket.

Det är inte bara närliggande som berörs av trycket. Om ni ska skjuta i liggande ställning så bör ni tänka till på "trattens" utformning, den är mkt vidare än på Grg, om man inte håller benen åt sidan så fladdrar det bra i vaderna.  ohmy.gif

öhh skjuta P-skott liggande 7.gif 7.gif går värl inte så bra.
Doyle
[quote=Raffsec,Apr 3 2003, 15:29 ] åt sidan så fladdrar det bra i vaderna. ohmy.gif [/QUOTE]
öhh skjuta P-skott liggande 7.gif 7.gif går värl inte så bra. [/quote]
Varför inte?
Vakten_F4
QUOTE (Raffsec @ Apr 3 2003, 15:29 )

Det är inte bara närliggande som berörs av trycket. Om ni ska skjuta i liggande ställning så bör ni tänka till på "trattens" utformning, den är mkt vidare än på Grg, om man inte håller benen åt sidan så fladdrar det bra i vaderna.  :o

Är väl samma sak som med GRG?
Kroppen åt sidan bara så man inte skjuter av sig halva röven som en på I5 gjorde...

Källa SoldF.com

"Pansarskott m86
Skjutställningar

Robotställnigen som visas nedan sägs medföra att skytten "doppar" röret under avfyrning precis innan granaten lämnar vapnet. Detta medför att man träffar lågt eller framför målet. Dock ger robotställningen en otroligt bra rörlighet i sidled vilket inte de två andra skjutställningarna, liggandes och knästående, medger på samma sätt. "
Raffsec
[quote=Doyle,Apr 3 2003, 15:58 ] [QUOTE=Raffsec,Apr 3 2003, 15:29 ] åt sidan så fladdrar det bra i vaderna. ohmy.gif [/QUOTE]
öhh skjuta P-skott liggande 7.gif 7.gif går värl inte så bra. [/QUOTE]
Varför inte? [/quote]
Jag har fått lär mig att det inte går då projektilens styrfenor fälls ut när den lämmnar vapnet det är även därför man inte ska skjuta genom sly.
Vakten_F4
[quote=Raffsec,Apr 3 2003, 16:02 ] [QUOTE=Doyle,Apr 3 2003, 15:58 ] [QUOTE=Raffsec,Apr 3 2003, 15:29 ] åt sidan så fladdrar det bra i vaderna. ohmy.gif [/QUOTE]
öhh skjuta P-skott liggande 7.gif 7.gif går värl inte så bra. [/QUOTE]
Varför inte? [/QUOTE]
Jag har fått lär mig att det inte går då projektilens styrfenor fälls ut när den lämmnar vapnet det är även därför man inte ska skjuta genom sly. [/quote]
Det är väl inte alltid det är sly? I stora delar av terränglådan är det ju det, men asfalt, grus, golf-green?
Raffsec
Nä nu menar jag att fenorna slår i marken om man ligger ned. Dom riskerar göra det om man skjuter genom sly.
Vakten_F4
QUOTE (Raffsec @ Apr 3 2003, 16:08 )
Nä nu menar jag att fenorna slår i marken om man ligger ned. Dom riskerar göra det om man skjuter genom sly.

Jaha du menar så!
Ja det finns ju en reklambild från Bofors som visar ett pskott i genomskärning samt en granat framför eldröret med utfällda vingar och dom är ju rätt stora... Men man får ju skjuta liggande så det går väl ändå... 7.gif
Joanzon
Enligt en reklamfilm vi såg i lumpen så ska p-skottet klara en hel del sly typ 1cm i diameter, dom sköt det tom genom ett viltstängsel och det verkade funka bra.
Raffsec
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 3 2003, 16:13 )
QUOTE (Raffsec @ Apr 3 2003, 16:08 )

Jaha du menar så!
Ja det finns ju en reklambild från Bofors som visar ett pskott i genomskärning samt en granat framför eldröret med utfällda vingar och dom är ju rätt stora... Men man får ju skjuta liggande så det går väl ändå... 7.gif

Ok jag har fått sagt att man inte ska ligga ned men det är väl olika från en instruktör till en annan.
Vakten_F4
QUOTE (Raffsec @ Apr 3 2003, 16:20 )
Ok jag har fått sagt att man inte ska ligga ned men det är väl olika från en instruktör till en annan.

Som med allt annat inom FM då! Vi fick efter ~8 månader höra att vi gjorde manöverstamp med FEL FOT. blink.gif

Enligt Soldf så kan man bekämpa målet om man kan se det (genom sly och viltstängsel) men helst så ska det vara fritt.
Kan tänka mig att projektilbanan kan påverkas lite, kanske inte gör skillnad om man sitter nära en väg och skjuter i sidan på strv/pbv (som de fina bilderna i Soldf) men på längre skjutavstånd kanske det spelar in lite?
Fredriksson
Jo ett stort snömoln blir det, men fundera på var bakflamman tar vägen när man eleverar eldröret 45 grader och det är ~60 cm från snön till "tratten". =(
Det brann i flera plutonskamraters snöblusar, som tur var så var det inte så avancerat att släcka (lägga sig ner i pudersnön efter skottet).
Vakten_F4
QUOTE (Fu Fredriksson @ Apr 3 2003, 21:43 )
Jo ett stort snömoln blir det, men fundera på var bakflamman tar vägen när man eleverar eldröret 45 grader och det är ~60 cm från snön till "tratten". =(
Det brann i flera plutonskamraters snöblusar, som tur var så var det inte så avancerat att släcka (lägga sig ner i pudersnön efter skottet).

Otäckt!
;)

Väldigt OT det här, men jag kommer att tänka på en i min pluton som skulle släcka en napalmbrinnande docka. efter att tända, släcka, hälla på napalm, tända osv. så blev det hål i dräkten på dockan och napalm rann in i dockans kropp som var gjord av gamla brandslangar, så blev det lite gaser i dockan och POFF! så flög det brinnande napalm lite varstans, landade bl.a. på killens arm, han märkte inget förräns instruktörerna vrålade LÄGG DIG NER! och fick släcka "skarpt".
106
QUOTE (Fu Fredriksson @ Apr 3 2003, 21:43 )

Just därför lär lysammunitionen till Grg utgått, risken för brännskador på skytt och laddare är för stor.

Har för mig att centrumlinjen på pskott skall vara 30 cm ovanför markytan, då är det inget problem med fenorna som fälls ut. Själv tycker jag bästa skjutställning för pskott är knästående robot.
Vakten_F4
QUOTE (106 @ Apr 3 2003, 23:02 )
Själv tycker jag bästa skjutställning för pskott är knästående robot.

med risk för att va gnällig, men jag kan inte låta bli. (och jag är inte ens säker på att jag har rätt)

Är inte robotställning per definition knästående? Det finns väl ingen stående robot?
Casca
Robotställning=båda knäna i marken.
Knästående skjutställning=Ett knä i marken.

Casca
Fredriksson
Ja robotställningen är att föredra under fred, men när ryssen kommer så skulle jag hemskt ogärna hasa mig upp knästående om jag kunde skjuta liggande...
SFC
QUOTE (106 @ Apr 3 2003, 23:02 )
Just därför lär lysammunitionen till Grg utgått, risken för brännskador på skytt och laddare är för stor.

Har för mig att centrumlinjen på pskott skall vara 30 cm ovanför markytan, då är det inget problem med fenorna som fälls ut. Själv tycker jag bästa skjutställning för pskott är knästående robot.

Lys utgått??? Icke, det är bara att plocka ut, M4084–405804 84/48B LYSGR82, dock har jag ryktesvägen hört att det är dumt att skjuta lys från taket på en GW, det kan gå sönder lite rutor då... :P

Det är helt riktigt med 30cm ang pskott och liggande skjutställning, dock är det eldrörets underkant som måste vara 30cm över marken, detta enligt SäkI.
106
Åh fan där ser man. Kan vara någon lokal Hv-regel att man inte får skjuta lys.
Fredriksson
Säkert, här uppe i norr skjuts det lys som vanligt!

Edit: Säkert ngn torr ekonom som drar till med "det är skjutförbud", har för mig att dom kostar ca 7kkr/styck.
m9.do
Räknas det med 2 skarpa och 2 barlastade från axeln.., rlwhore.gif
Commando
QUOTE (Vakten_F4 @ Apr 3 2003, 16:01 )
QUOTE (Raffsec @ Apr 3 2003, 15:29 )

Det är inte bara närliggande som berörs av trycket. Om ni ska skjuta i liggande ställning så bör ni tänka till på "trattens" utformning, den är mkt vidare än på Grg, om man inte håller benen åt sidan så fladdrar det bra i vaderna.  ohmy.gif

Är väl samma sak som med GRG?
Kroppen åt sidan bara så man inte skjuter av sig halva röven som en på I5 gjorde...

Källa SoldF.com

"Pansarskott m86
Skjutställningar

Robotställnigen som visas nedan sägs medföra att skytten "doppar" röret under avfyrning precis innan granaten lämnar vapnet. Detta medför att man träffar lågt eller framför målet. Dock ger robotställningen en otroligt bra rörlighet i sidled vilket inte de två andra skjutställningarna, liggandes och knästående, medger på samma sätt. "

Under utbildningen till 06:an fick samtliga skjuta ett skarpt p-skott. Enligt min mening smäller det högre än Grg. Vi sköt från värn i robotställning. Anledningen till att skytten ofta dumpar vapnet är att avtrycket är ganska så hårt på det skarpa vapnet. Vi använde oss av en sandsäck i knät som extra stöd åt stödarmen. Trots detta dumpade varannan skytt... Ett tips är alltså att se till så att stödarmen mer eller mindre är stum i höjdled.
Nicke
Jag har med ett svagt minne av att lys skytte från GW inte är att föredra biggrin.gif
Superholger
Ett skarpt p-skott per pluton fick vi på p10
Sgt1clHansson
Jag vill minnas mig att det är såhär det ligger till:

Generellt får P-skott inte skjutas från axel i fredstid, utan skottstol skall användas.
Försvarsmakten köper dock in SERIER som testas mer nogrannt och på så sätt godkänns för att skjutas från axel. Hur många detta är berör väl på hur mycket resp. förband känner för att lägga på just detta.
Axial
QUOTE (Fu Fredriksson @ Apr 1 2003, 07:19 )
P-skottet har en skarpare/snärtigare knall än GRG:t. Jag kan ligga strax bortom laddaren (GRG) med bara vanliga ComTac´s när det skjuts fullbumpa, har gjort samma sak med M86 och då höll jag på att spy av ljudet =(

Inom 25 meter från vapen med kaliber överstigande 20 mm skall propp OCH kåpa bäras.
Ing
QUOTE (Sgt1clHansson @ Apr 10 2003, 21:59 )

Generellt får P-skott inte skjutas från axel i fredstid, utan skottstol skall användas.
Försvarsmakten köper dock in SERIER som testas mer nogrannt och på så sätt godkänns för att skjutas från axel. Hur många detta är berör väl på hur mycket resp. förband känner för att lägga på just detta.

Det där skulle jag vilja ha en tillförlitlig källa på!

Många säger att det inte får skjutas P-skott på grund av den eller den anledningen... "var tusende exploderar............" Det känns inte så troligt, skulle liksom inte tolereras att det small pansarskott på axeln i krig.

Nej, jag tror att det beror på att ett pansarskott kostar pengar, och möjligtvis att det är besvärligt med SäkI. Kan det stämma? Swede, du som är SäkI-fepplare här?

EDIT!
Kollade upp det själv. Dum!

Det stämmer faktiskt det du säger:

Ä3 SäkI Ehv/Pv-00
kap 10 mom 1-6
sida 167-168

1. Skjutning med spårljuspansar- och spränggranater. –
Skjutning med spårljuspansarspränggranater och spränggranater
är tillåtet vid demonstrationsskjutning med vapnet i
skottstol F1001-001610 och efter tillstånd av förbands- eller
skolchef. Undantag, se 3:53. och 3:68

2. Granatgevär och pansarskott 86. – (Ej modifierat pansarskott
86.)
• Granatgevär och pansarskott 86 får endast avfyras från
skottstol med lavett.
• Avfyring skall göras elektriskt (med dragmagnet).
• Lavetten grupperas med lägsta möjliga höjd, då det annars
kan finnas risk för att skottstolen välter vid eldgivningen.
• Endast ett vapen får vara monterat i skottstolen.
• Före laddning av granatgevär (montering av pansarskott)
skall övningsledare förvissa sig om att förlängningskabelns
batteriklämmor inte är kopplade till strömkällan och att
tändningslåsets nyckel förvaras på ett betryggande sätt.

3. Personalens plats vid skjutning. – Oskyddad personal får
inte befinna sig inom riskområdet för vapen eller ammunition.
Övningsledare, eller av övningsledare beordrad personal, som
utlöser vapnet i skottstol skall befinna sig i höjd med vapnet,
utanför riskområdet bakom vapnet (Vb) med frontalt skydd,
t ex en grävd grop, ett skottplank eller i ett splitterskyddat fordon.

Såå.. vad är det här för idiotregler?!?!
mad.gif
Nifelhel
QUOTE (Ing @ Apr 10 2003, 22:29 )
QUOTE (Sgt1clHansson @ Apr 10 2003, 21:59 )

Det där skulle jag vilja ha en tillförlitlig källa på!

Många säger att det inte får skjutas P-skott på grund av den eller den anledningen... "var tusende exploderar............" Det känns inte så troligt, skulle liksom inte tolereras att det small pansarskott på axeln i krig.

Nej, jag tror att det beror på att ett pansarskott kostar pengar, och möjligtvis att det är besvärligt med SäkI. Kan det stämma? Swede, du som är SäkI-fepplare här?

EDIT!
Kollade upp det själv. Dum!

Det stämmer faktiskt det du säger:

Ä3 SäkI Ehv/Pv-00
kap 10 mom 1-6
sida 167-168

1. Skjutning med spårljuspansar- och spränggranater. –
Skjutning med spårljuspansarspränggranater och spränggranater
är tillåtet vid demonstrationsskjutning med vapnet i
skottstol F1001-001610 och efter tillstånd av förbands- eller
skolchef. Undantag, se 3:53. och 3:68

2. Granatgevär och pansarskott 86. – (Ej modifierat pansarskott
86.)
• Granatgevär och pansarskott 86 får endast avfyras från
skottstol med lavett.
• Avfyring skall göras elektriskt (med dragmagnet).
• Lavetten grupperas med lägsta möjliga höjd, då det annars
kan finnas risk för att skottstolen välter vid eldgivningen.
• Endast ett vapen får vara monterat i skottstolen.
• Före laddning av granatgevär (montering av pansarskott)
skall övningsledare förvissa sig om att förlängningskabelns
batteriklämmor inte är kopplade till strömkällan och att
tändningslåsets nyckel förvaras på ett betryggande sätt.

3. Personalens plats vid skjutning. – Oskyddad personal får
inte befinna sig inom riskområdet för vapen eller ammunition.
Övningsledare, eller av övningsledare beordrad personal, som
utlöser vapnet i skottstol skall befinna sig i höjd med vapnet,
utanför riskområdet bakom vapnet (Vb) med frontalt skydd,
t ex en grävd grop, ett skottplank eller i ett splitterskyddat fordon.

Såå.. vad är det här för idiotregler?!?!
mad.gif

FMV kollar över dem p-skott som skall avfyras ifrån axeln. Vilket gör att kostnaden per p-skott(dem som extra kollas) ligger runt 10000,-. Detta enligt Major Andersson P7 -02(numera pensionär). salute.gif
Sgt1clHansson
Mj J E Andersson, säkofficer på P7. Har karl gått i pension?
The Swede
Om man ska kolla upp uppgifter får man göra det ordentligt Ing. biggrin.gif

SÄKI Ehv/Pv sid. 54:
Skjutning med skarpt pansarskott spårljuspansarspränggranat 86
modifierat
53. Genomförande. – Skarpt pansarskott (sk pskott) 86 spårljuspansarspränggranat
86 (slpgr 86) modifierat får skjutas från axeln.
Tillstånd att förbruka ammunitionen inhämtas från HKV/KRI.
Avsedda ammunitionspartier skall användas. Skjutningen får
genomföras under förutsättning att
• övningsledaren har genomfört av MSS anordnad instruktörskurs
(befäst duglighet) på vapnet och därmed själv skjutit
skarpt pansarskott
•övningen genomförs som enskild
stridsövning där eldställningar, avstånd
och mål är kända av all deltagande
personal
•skjutning sker i knästående ställning
med gott stöd för vänster armbåge,
enligt bild 3:7.

YOP på fältarbetsskolan sköt skarpt p-skott förra veckan.
Endast de som först träffade med två st. 20mm fick skjuta skarpt.

The Swede
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.