Dem som har genomfört en mönstring får gärna göra inlägg hur man uppskattar olika sjukdomar,
vadf som är avgörande och inte.
Man ska ju göra lumpen men det är ett helvete med den här socker sjukan skriv!!!
Raffsec
Mar 29 2003, 18:00
Rätta mig om jag har fattat det fel men det finns väl olika svår diabetes....
Precis som du kan vara olika alergisk
stämmer, klass 1 och två har något där imellan
klassar mig själv som den tuffa socker-jävelen
jag ska formulera om frågan:
Vilka/vilken befattninga kan man få om man har ett mindre handikapp?
eller är jag helt körd och dömd till paintball & softair hajker?
Raffsec
Mar 29 2003, 19:58
Hmm spännande fundering det beror ju på handikappet....
Martin Eriksson
Mar 29 2003, 20:26
Med diabetes ... tror jag ... och jag är inte säker ... det är vad jag har hört av kompisar som har diabetes ... så får man inte ha en stridande befattning ... vill man inte så behöver man inte ens mönstra ...
Men sen så finns det ju civilplikt och alla riktigt häftiga grejer ... tolk och flygledare och sånt ...
Så lumpen kan man säkert få göra ... vet inte om dom skiljer på olika sorters diabetes ... vet inget om olika sorters diabetes ...
Vill man göra lumpen så är det bara att tjata på pliktverket tills dom fattar vinken ...
Gustav-TS
Mar 29 2003, 21:24
QUOTE (Martin Eriksson @ Mar 29 2003, 20:26 )
Men sen så finns det ju civilplikt och alla riktigt häftiga grejer ... tolk och flygledare och sånt ...
Jag säger bara TS9000
Vill man bara, så kan man. (Härliga klichéer)
Själv är jag så jävla gammal, så jag har diabetes mellitus (låter bättre än åldersdiabetes!), men har inte *muckat* än.
Diabetes typ 1 är litet knepigare, men fullt möjligt att hantera. Kör hårt - men ät mera tröga kolhydrater!
/:)
tack tack ska sattsa allt, tyvärr är det inte jag som bestämmer men om jag kommer in så ska jag ge järnet
panzerkampfwagen
Mar 30 2003, 00:06
Det är bara att ge järnet, var noga med att påtala att du inte har några bekymmer med din diabetes, Insulinet e tokfunkis, + att så länge du har ett äpple och en snickers med dig kan du invadera Irak på egen hand.
Dock kommer denna kroniska sjukdom att utesluta dig från vissa tjänster, du kan börja med att glömma jägartjänst. Men vem fan vill göra det förresten? :P
Räkna med att du kommer hamna "bakom fronten". Det är bara att ligga på som en idiot i en tornado på mönstringen och tjata, tjata, tjata, tjata, tjata,tjata,tjata,tjatatjatatjatatjata, ja, du hajjar?
Sillen
Mar 30 2003, 00:14
Det ser inte så ljust ut. Tittade på frågorna om diabetes på Syster Lump (http://www.lumpen.pliktverket.se/web/faq/faq2.asp?faq=1&categoryId=3) och där står det att man tyvärr inte kan göra lumpen om man har diabetes som kräver insulinbehandling :( Men man vet ju inte hur hårda de är på det där, så ligg på som en blodigel och tjata så fixar det sig förhoppningsvis.
Ps. Har en liten, liten aning om hur det känns då jag själv har en kronisk sjukdom (genetisk mutation, hmm, låter skummare än vad det är).
QUOTE (Sillen @ Mar 30 2003, 00:14 )
:( Men man vet ju inte hur hårda de är på det där, så ligg på som en blodigel och tjata så fixar det sig förhoppningsvis.
Inte för att vara taskig men dom har inte satt upp reglerna för skojs skull, de är till för att skydda folk (och sig själva från ansvar) vilket gör att de med stor sannorlikhet kommer att sätta stopp för de som inte "når upp" till kraven.
Värnplikten är ingen rättighet utan en skyldighet som man skall utföra om kronan kallar en och anser att man är lämplig.
Har ingen ny info att komma med men dock gammal.
Då jag mönstrade för en halv evighet sedan så fick folk med diabetes eller liknande mest icke-stridande befattningar. Har bland annat en vän med just diabetes, fråga mig inte vilken typ, med den sjukdomen blev han uttagen till snöröjare på F4. Han lyckades dock efter mycket tjat och lång brevväxling med VKNN få tillstånd att göra VPL som skyttesoldat på I5.
Klarade av den utb. med glans och hade inga bekymmer överhuvudtaget.
Sillen
Mar 30 2003, 20:17
Vad är VKNN?
Ja oftast bilr det så att man lär sig att kämpa mer om man får chansen )
Jag önskar få en befattning som innehåller sjukvård eller liknande sysslor (inget jägar-hurtteri)
Det är ett helvete med den här sjukdomen !!!!!!!!
för övrigt är jag fullt frisk utan synskador eller allergier
+att jag tränar 4ggr i veckan !
QUOTE (Sillen @ Mar 30 2003, 19:17 )
Vad är VKNN?
VKNN betyder då alltså Värnplikts Kontoret Nedre Norrland.
Var placerat i Östersund.
Dom hade hand om mönstringen, utbildningsplacering m.m. för dom blivande männen från Medelpad, Ångermanland, Jämtland, Härjedalen, Hälsingland och en del andra kringliggande regioner.
Jag sa ju att jag mönstrade för en evighet sedan.
Så här gammal tråd har jag nog aldrig dragit upp tidigare, men jag hittade någonting som passar här. Läste en liten kolumn i Metro idag om en diabetiker som verkade lite småbitter över att bli hemskickad direkt vid mönstringen. Hans story finns här:
http://www.kontinentcyklisten.se/Skitbra att han verkar ta tag i och göra någonting bra av det ändå, om än i det civila. JAG tycker inte att man ska riskera någonting i onödan i grönkläder, när man aldrig vet exakt vad man ställs inför.
fast med dagens system att bara hälften av alla ens får mönstra kan man väl nästan utesluta att folk med kroniska sjukdomar får en tjänst eller?
Kylskåp
Oct 10 2006, 19:28
Ett enormt problem med diabetes i lumpen måste väl vara det oregelbundna matintaget vilket är grunden för diabetesbehandling.
QUOTE (Sebb @ Oct 9 2006, 15:48 )

fast med dagens system att bara hälften av alla ens får mönstra kan man väl nästan utesluta att folk med kroniska sjukdomar får en tjänst eller?
Ja, man får iaf hoppas det. FM har inte råd att utbilda folk som inte kan åka ut i missionen av medicinska skäl.
/K
Jag har en storebror som i hela sitt liv (nästan hela) drömde att få göra lumpen..
efter att ha fått åka herkules till fastlandet (vi bor på gotland, mönstringen var då på fastlandet).. beredd att göra sitt bästa.. så blev han hemskickad direkt. Med orden; Vad gör du här? Du har ju diabetes.

kända han sig då. Lumpen är nu ett ganska känsligt ämne för honom.. Men men, jag ska försöka o göra lumpen för honom också..
man måste ju komma ihåg att lumpen är en skyldighet för de som anses lämpliga och inte en rättighet för de som vill.
Raider88
Oct 12 2006, 18:03
Har läst både naivt omptimistiska och cyniskt realistiska inlägg i denna tråd. Känner en kille med diabetes som är otroligt vältränad (och sannolikt även hade de mentala förutsättningarna) men som inte fick göra lumpen, trots att han "tjatade på PV". Därför sluter jag upp bakom realisterna.
Life's a bitch
Vinter
Oct 12 2006, 18:13
Göra lumpen med diabetes kan både vara farligt och dumt. Det finns ju en risk att du blir en belastning för gruppen och för befälet om något går snett, om du nu inte tar tag och utbildar dina kompisar hur man upphäver insulinchock tex.
M00nStalker
Oct 13 2006, 21:59
QUOTE (Vinter @ Oct 12 2006, 19:13 )

Göra lumpen med diabetes kan både vara farligt och dumt. Det finns ju en risk att du blir en belastning för gruppen och för befälet om något går snett, om du nu inte tar tag och utbildar dina kompisar hur man upphäver insulinchock tex.
Kommer ju bli en belastning oavsett om gruppen vet hur man behandlar det.
Det finns massor av saker som är dumt när det gäller diabetes och militärtjänst som har nämnts här.
Jag skulle INTE vilja ha en diabetiker i min grupp, och jag är ändå säker på vad man ska göra vid de båda stora problemen (hypoglykemi och hyperglykemi) och har även gjort det ett antal gånger.
Med det sagt så vet jag att det finns personer med diabetes som har varit/är aktiva i hemvärnet, ja på stridande befattning alltså inte i någon frivilligorganisation.
Fu Dahlberg
Oct 16 2006, 10:08
tinhead
Oct 24 2006, 21:54
Stratoknaster
Oct 24 2006, 22:23
QUOTE (tinhead @ Oct 24 2006, 22:54 )

Har också funderat över det där... någon som kan reda ut det hela?
Kan det inte vara så att någon drabbats av diabetes under utbildningen? Minns att det finns/fanns minst en på forumet som råkade ut för det och fick avbryta. Det kan ju också vara en officer som fått diabetes efter OHS/MHS.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.