Fågel Fenix
Mar 27 2003, 17:47
Hallå.
Eftersom jag nu börjar se slutet på min tid som icke vapenbärande ungdom i FBU-U så pratade jag igår med ett av min befäl.
Jag frågade lite om vilka vapen vi skulle få utb. på osv.
Då föregående kullar har fått utb. på både GRG m/48 samt Kulspruta 58 (givetvis även AK5)
så tyckte ju jag att vi också borde få det. Men icke!
Det har tydligen blivit förbud på dessa vapen.
De enda som man får plocka ut ur förråden till ungdomsutb. är AK4/5 samt K-pist m/45 och 22 lång (kricko), vilken är den rätta benämmningen ??
:(
Visst, det är inte fy skam det heller men man vill ju gärna ha utb. på så mkt som möjligt
Är det ngn som vet när detta förbud trädde i kraft och varför ?
Har det kanske med att göra med granskningen av HV-U och allt babbel om barnsoldater mm ?? :(
Tack på förhand!
/Högberg
Edit: hittade några stavfel...
Tycker att det är bra att icke-militär inte får utbildning på tyngre vapen. För att få utbildning på understödsvapen anser jag att man skall vara inom det militära. Med andra ord som värnpliktig eller efter avklarad utbildning. Det är ett stort ansvar att handhava såda vapen och då skall man vara bedömd som läpad. Det vill säga att man har genomgått mönstringen.
Understödsvapen är väl fortfarande ok efter 18 år? Jag har inte sett något ändringstryck.
KSP
GRG och P-skott(som iof räknas som ammunitionseffekt)
Hmm...en liten pytteminoritet av svenska folkets folkvalda har annars lyckats med sin lobbyverksamhet, vilket är oroande för hela demokratin.
Casca
Badboy
Mar 27 2003, 19:39
Ja det stämmer att förbud mot utbildning på understödsvapen är infört för ungdomar. Då
PSG90 går som understödsvapen så gäller förbudet detta också.
Utöver detta så är larmminor förbjudna att använda under ungdomsövningar samt beväpnad post vid förläggning, (minor ej tillåtna, post anses som försvar av förläggning = strid)
Vi som strävar efter att bedriva verksamheten med så verklighetsnära utbildning som möjligt finner det allt svårare...
EDIT: Följande är saxat från www.fbu.se/ungdom:
När ungdomar fyllt 18 år och är myndiga kan alltså de som vill delta i grundläggande utbildning i strid. Utbildningen motsvarar i stort den utbildning som värnpliktiga soldater får under den första delen av sin grundutbildning.
Utbildning i strid skall kopplas till begreppet kombattant. Det innebär sådan verksamhet där enskild eller förband genom utbildning och övning skall kunna hantera vapen i patrulltjänst, försvar och anfall.
Slut saxat.
Den utbildning de värnpliktiga får under den första delen av grundutbildningen är Egen/stridspars strid AK5 och till viss del Grupps strid AK5.
//Magnus B
fairfax
Mar 27 2003, 19:44
Över 18 år är du trots att du är ungdom berättigad för stridsutb, så då torde det vara fritt att utbilda på rubbet. Någon upplyst som kan styrka sina påståenden med mer än mothugg?
Har då inte noterat något av detta på vår avdelning...
//fairfax
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 21:54
En fråga som jag kom på nu...
Pistol 88 räknas ju knappast som understödsvapen, den borde ju vara ok att plocka ut ??
Men å andra sidan vet jag att FBU (modell inte ungdomar) i Uddevalla skall ha skjutning med 88 om ett antal veckor och vi ungdomar var itne välkommna om vi inte var över 18.
Jag tycker det verkar konstigt att man inte får utbilda på olika vapen som en värnpliktig (kan) träffa® på under vpl, då man får stridsutb. i FBU:s regim, som skall likna GU:s första del.
Jag vet att mina befäl håller på och förhandlar med de styrande om det här. Det kanske är fler där ute som gör samma sak ??
PSG90 hade jag tot. glömt bort, självklart skulle det också ha varit med i tidigare inlägg.
Badboy
Mar 27 2003, 22:01
Nej inte heller militära pistoler är ok....
Dock kan man som ungdom delta i frivilliga skytterörelsen verksamhet, vilket är betydligt friare och mindre regelstyrt.
Vet en FBU-förening som inte fick tillstånd att förvara militära .22 long och således inte heller skjuta med dem. De startade helt enkelt en civil skytteförening och sköt då med samma vapen som nu lånades ut av försvarsmakten och därmed blev helt lagligt =)
GUUUD vad praktiskt va?!?
//Magnus B
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 22:05
QUOTE (Badboy @ Mar 27 2003, 21:01 )
Vet en FBU-förening som inte fick tillstånd att förvara militära .22 long och således inte heller skjuta med dem. De startade helt enkelt en civil skytteförening och sköt då med samma vapen som nu lånades ut av försvarsmakten och därmed blev helt lagligt =)
GUUUD vad praktiskt va?!?
//Magnus B
Vi gjorde samma sak då det var skjutförbud med gevär m/96 under ett tid (efter den svåra olyckan)
Vi lånade gevär av den lokala skytteföreningen och muskedundrade gladeligen!
Det finns ju så mkt regler (vilket i sig är mkt bra!) att man kan använda en regel emot en annan ibland tycker jag. kan dock inte komma på ngt konkret ex. Men mkt kan man iaf gå runt!
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 22:07
QUOTE (Badboy @ Mar 27 2003, 21:01 )
Nej inte heller militära pistoler är ok....
Varför?
De är väl knappast värre än en automatkarbin!?
nu går vi ju ifrån de stora

till de mindre

om 10 år så blir det nog luftgevär !
Badboy
Mar 27 2003, 22:14
Har faktiskt inget stöd för mitt senaste uttalande angående glock, men jag har försökt att få ut dem med resultatet av en skarp hänvisning till att det ej är tillåtet...
Dock får de skjuta med civla pistoler om de är äldre än 16(?) år i pistolskytteklubbs regi!
// Magnus B
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 22:17
QUOTE (Badboy @ Mar 27 2003, 21:14 )
Har faktiskt inget stöd för mitt senaste uttalande angående glock, men jag har försökt att få ut dem med resultatet av en skarp hänvisning till att det ej är tillåtet...
Dock får de skjuta med civla pistoler om de är äldre än 16(?) år i pistolskytteklubbs regi!
// Magnus B
Ok, det är taget!
Man undrar ju lite med dessa reglerna. Vid skytteverksamhet i uniform så brukar ju sjukvårdsberedskapen vara ganska mkt högre än vid civila tillställningar. Samt att allt är lite bättre uppstyrt. Man tycker ju att det borde var tillåtet med pistol. Iaf jag
Men regler är regler och de är till för att följas.
Vi gjorde samma sak då det var skjutförbud med gevär m/96 under ett tid (efter den svåra olyckan)
Nu har jag missat någonting. Har det varit någon olycka med gevär m/96?
Själv har jag inte skjutit med den sedan någon gång 1996-97.
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 22:26
QUOTE (106 @ Mar 27 2003, 21:24 )
Nu har jag missat någonting. Har det varit någon olycka med gevär m/96?
Själv har jag inte skjutit med den sedan någon gång 1996-97.
Inte helt 100 på det där men jag har för mig att det var ngt med att under en skjutning så flög slutstycket bakåt (vid avfyrning) och träffade skytten i ansiktet. Ganska otäckt!
Badboy
Mar 27 2003, 22:26
Problem med slutstycket, tror att det flög upp i ögat på någon under övning (?), så det blev skjutförbud medan man kollade alla m/96 som fanns ute...
// Magnus B
Edit: Aldrig får man vara först.....
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 22:28
hihi Magnus. Jag hann före ;)
och efter detta så fick alla godkända m/96 en fin streckkod på sig. För dom var väl inte där innnan ??
Edit: "inte" har en tendens att bli "itne"
Badboy
Mar 27 2003, 22:32
Jaja, nu ska i alla fall m/96 ut ur organisationen, så det gör ju detsamma....
Om man ser det rent skjuttekniskt så är .22longen bättre än mauser som instegsvapen, men vi använde vapen på alla förläggningsövningar också, för att nöta in hur man agerar med vapnet i terrängen, (alltid koll på var det är, hantering runt förläggning, vapensäkerhet mm). Det är det slut med i och med införandet av .22 long som ej får brukas i fält.
// Magnus B
Fågel Fenix
Mar 27 2003, 22:51
menar du att ni hade mausern med ut i fält ?
Det var ett tag sen va ??
Jag vet att mina bröder hade det, men det var över 10 år sedan de var FBU-U ;)
för nu för tiden ås får man väl inte ha vapen i terängen innan man är 18 och får sin stridsutb. ?
Badboy
Mar 27 2003, 23:00
Jorå, mausern var ute i terrängen senast i höstas!
Det är inte förbjudet att ha med sig vapnen ut på övning, däremot oerhört lärorikt!!
// M
nilsson
Mar 27 2003, 23:00
Vi utbildar ungdomar 15-16 år på gevär m/96 (mausern) och de äldre på automatkarbin 4.
Sen vet jag att mausern ska ut ur organisationen och ersättas med 22-long, men jag har inte hört nån närmare angivelse om när.
Att man får utbilda ungdomar under 18 på nått annat än ovanstående kan ja inte tänka mej.
Däremot de ungdomar som är över 18 får ju delta i stridsutbildning och då kan jag inte se något hinder mot att understödsvapen (t.ex. Grg, Pskott, prickskyttegevär 90) och andra eldhandvapen än Ak4 (t.ex. Ak5, Pistol88).
Aningen OT (men va fan):
Vet någon hur det ligger till med att om ungdomar kan gå skyddsvaktsutbildning eller ungdomsledarutbildning?
Badboy
Mar 27 2003, 23:07
Ungdomar får gå u-ledarutbildning men ej bli av förbundet godkända ungdomsledare
Enligt mitt tidigare inlägg angående utbildning på understödsvapen och med de hänvisningar jag angav så menar jag fortfarande att man INTE får utbilda på understödsvapen.
//M
QUOTE (Badboy @ Mar 27 2003, 22:32 )
Jaja, nu ska i alla fall m/96 ut ur organisationen, så det gör ju detsamma....
Synd, det är en upplevelse att skjuta ett vapen där det känns om man skjutit eller inte.
Första gången jag sköt Mauser (civil skytteklubb, 200 och 300 meter) var jag 13 år och hade spräckt nyckelbenet någon månad innan, så det kändes men det var det värt.
Hoppas de stoppas in i vapensatserna som finns så även värnpliktiga får prova vapnet.
Ett nytt ungdomsreglemente är fastställt, alldeles nu i dagarna faktiskt. Och eftersom min gode vän och FBU-kollega har varit med och utformat detta så ska jag kolla om han inte har en pdf-fil som ligger och skräpar, men enligt honom så är det främst kosmetiska förändringar jämfört med tidigare reglemente.
Stridsutbildning för ungdomar över 18 år får ej omfatta utbildning i min- och sprängtjänst.
Jag har inte hört något om ett särskilt förbud mot utbildning på understödsvapen men om det är så, så gör det absolut inget för ungdomsverksamheten i Dalarna. Även om det skulle vara tillåtet att utbilda ungdomar över 18 år på ksp/grg/pskott/osv så måste vi ställa oss två frågor:
1) är det lämpligt ? kommer det att skapa en massmedial storm som får till följd att all u-verksamhets stryps ?
2) är det vettigt ? FBU-U verksamhet ska vara förebyggande inför värnplikten och med tanke på hur många befattningar det finns i FM som inte skjuter ksp/grg så är det långt ifrån säkert att det blir en meningsfull kunskap. Jag kan tänka mig många övningar/utbildningar för ungdomarna som de har större nytta av än grg-utb. Ett par djupare klunkar ur ledarskapshornet t ex. Eller varför inte ledarskap under "svåra" förhållanden ? En sådan övning kan genomföras så att ungjä..ungdomarna uppfattar det som jättehårt och skoj och den praktiska behållningen efteråt av en sådan övning torde vara större än förmågan att skjuta-ladda-skjuta på under 7 sekunder med grg.
Jag förutsätter att Du menar UNDER 18 år.... B)
Fågel Fenix
Mar 28 2003, 16:20
QUOTE (Axial @ Mar 28 2003, 06:45 )
Ett nytt ungdomsreglemente är fastställt, alldeles nu i dagarna faktiskt. Och eftersom min gode vän och FBU-kollega har varit med och utformat detta så ska jag kolla om han inte har en pdf-fil som ligger och skräpar, men enligt honom så är det främst kosmetiska förändringar jämfört med tidigare reglemente.
Säg till om du får tag på det tack! ;)
jake the snake
Mar 28 2003, 16:35
Vilken utbildning menar du att du skall ha?
Orienterande eller utbildning syftande till att kunna krigsplaceras som skytt på vapnet?
Vad är syftet med att du som ungdom skall ha utbildning på dessa vapen?
nilsson
Mar 28 2003, 18:16
QUOTE (Badboy @ Mar 27 2003, 23:07 )
Ungdomar får gå u-ledarutbildning men ej bli av förbundet godkända ungdomsledare
Enligt mitt tidigare inlägg angående utbildning på understödsvapen och med de hänvisningar jag angav så menar jag fortfarande att man INTE får utbilda på understödsvapen.
//M
Vet du om det även gäller ungdomar inom hemvärnet, eller om det bara är FBU?
nilsson
Mar 28 2003, 18:18
QUOTE (Axial @ Mar 28 2003, 07:45 )
Stridsutbildning för ungdomar över 18 år får ej omfatta utbildning i min- och sprängtjänst.
Jag har inte hört något om ett särskilt förbud mot utbildning på understödsvapen men om det är så, så gör det absolut inget för ungdomsverksamheten i Dalarna. Även om det skulle vara tillåtet att utbilda ungdomar över 18 år på ksp/grg/pskott/osv så måste vi ställa oss två frågor:
1) är det lämpligt ? kommer det att skapa en massmedial storm som får till följd att all u-verksamhets stryps ?
2) är det vettigt ? FBU-U verksamhet ska vara förebyggande inför värnplikten och med tanke på hur många befattningar det finns i FM som inte skjuter ksp/grg så är det långt ifrån säkert att det blir en meningsfull kunskap. Jag kan tänka mig många övningar/utbildningar för ungdomarna som de har större nytta av än grg-utb. Ett par djupare klunkar ur ledarskapshornet t ex. Eller varför inte ledarskap under "svåra" förhållanden ? En sådan övning kan genomföras så att ungjä..ungdomarna uppfattar det som jättehårt och skoj och den praktiska behållningen efteråt av en sådan övning torde vara större än förmågan att skjuta-ladda-skjuta på under 7 sekunder med grg.
Låter trevligt med ett ungdomsreglemente...
Men gäller det för hemvärnet eller FBU eller rent av båda?
Fågel Fenix
Mar 29 2003, 22:23
QUOTE (jake the snake @ Mar 28 2003, 15:35 )
Vilken utbildning menar du att du skall ha?
Orienterande eller utbildning syftande till att kunna krigsplaceras som skytt på vapnet?
Vad är syftet med att du som ungdom skall ha utbildning på dessa vapen?
Gärna båda två! ;)
Jag erkänner gärna att jag vill pröva på så mkt som möjligt. Men nu komemr väl ngn att säga
-Det är väl bättre att kunna ett vapen BRA än 10 st halvbra ?
Då svarar jag
-defenitivt ja!, men hur roligt är det då ?
Och då komemr väl samma person att säga
-Vapen skall inte vara roliga...
Jag igen
-Undrar om man kan betala extra då kanske så att dom inte är så roliga ?
SYftet är väl inget egentligen, förutom att pröva på så mkt som möjligt. Mina befäl måste ju ha haft ngt syfte med att ha haft utb. på både ksp 58 samt GRG 48 tidigare år. De har även fått ut
PSG90 något år...
BJK:
Stridsutbildning får inte förekomma alls för ungdomar under 18 år. Om jag anordnar stridsutbildning för ungdomar över 18 år får denna utbildning iallafall inte omfatta min- och sprängtjänst.
Nilsson:
Jag är inte säker på om "ungdomsreglementet" blir en egen bok eller om det, som tidigare,
"bara" kommer att vara ett kapitel i handböckerna. Bestämmelserna för hemvärns- respektive FBU-ungdom kommer dock att från och med nu vara helt likalydande, tidigare har det funnits mindre skillnader, bland annat i fråga om hur länge man får vara med.
Jag skall undersöka om det går att få tag i pdf-filer och om dessa finns tillgängliga för allmänheten någonstans.
Badboy
Mar 30 2003, 18:13
Bestämmelserna för hemvärns- respektive FBU-ungdom kommer dock att från och med nu vara helt likalydande, tidigare har det funnits mindre skillnader, bland annat i fråga om hur länge man får vara med.
Som jag skrivit i någon annan tråd så var det tidigare ganska stora skillnader mellan FBU och Hv avseende ungdomsutbildning.
FBU skulle bedriva militär ungdomsutbildning medan hemvärnets ungdomsutbildning EJ skulle efterlikna militär utbildning...
Det är bra att det likriktas!
Jag anser för övrigt att stridutbildning inom grupps ram med ak5, ger en god grund för de 18-åringar som varit med i föreningen i många år och tragglat förl.tjänst, sjv, orientering spaning, överlevnad till förbannelse...
Detta innebär att patrulltjänst, bevakning, alla former av strid, insats mm kan inkluderas i utbildningen och vara spännande och meningsfull.
FBU/Hv står för att utbilda och fortbilda vuxna människor i militära färdigheter och ge ungdomar en sund och vettigt fritid, samt en bra väg in i den militära världen.
Kan man inte stå för detta och utbilda efter de principerna har man inte i organisationen att göra!
Jag har svårt att acceptera de ledare/ansvariga som hymlar med den militära och vapenmässiga inriktningen, disciplinen och atmosfären.
Detta är FBU/Hvs ryggrad, våga stå för detta!!!!
Annars finns det RK, Scouterna m fl, som säkert vill ta emot dessa ledare.
// Magnus
Jag tycker att det är bra att det finns möjlighet att genomföra stridsutbildning för ungdomar över 18 år, för den förening/förbund som vill ha det/tycker det är lämpligt.
Jag tycker personligen att jag kan ge ungdomarna övningar/utbildningar/erfarenheter som är mer nyttiga att ha under värnplikten än ren stridsutbildning. Exempel på sådana övningar/erfarenheter kan vara: hur jag reagerar och fungerar under fysiska påfrestningar och när det ställs krav på mig som ledare, ledarskapets "ABC" och liknande övningar.
Andra övningar som kan vara lämpligt att genomföra (och som jag personligen inte vill genomföra med personer under 18 år) är: självskydd med täthetsprov för tårgas, brandbana för sådana övningar kan ungdomarna ha nytta av i det civila.
Jag håller dock med om att det kan ge ett bra sammanhang för annan utbildning att avsluta t ex en spaningsövning med ett eldöverfall.
Vad gäller understödsvapen tycker jag inte att det är "grundläggande" och inte heller särskilt lämpligt.
Jag vill inte heller riskera att skicka ungdomarna till värnplikten med mina kunskaper i strid eftersom den utbildare de kommer att ha under GSU:n kanske har en helt annan uppfattning om hur det ska vara, och det är bättre att lära rätt från början än att lära om.
Vad gäller att "stå för/utbilda efter" vissa principer anser jag att det är upp till varje förening/förbund att lägga ribban och ävenså beror sådan utbildning väldigt mycket på inställningen hos MD-gruppen. Jag kan visserligen, med full rätt, inför min frivillighandläggare hävda att jag har rätt utbilda ungdomar i strid men om denne inte håller med/anser det lämpligt så blir det inga vapen för han kan dra in stödet.
Vad jag skrivit ovan är mina personliga åsikter och ska inte uttolkas som förbundets åsikter och det är inte heller jag som är ytterst ansvarig för ungdomsutbildningen i förbundet men om det vore så att jag var helt på tvärs med förbundsstyrelsen/ungdomsansvarige så skulle jag inte vara ungdomsledare.
Edit: tillägg: Att ungdomar under 18 år inte får skjuta pistol 88 kan bero på att det räknas som automatvapen. Det lades nämligen fram förslag på att ersätta gevär m/96 med Ak4 med enkelskottsomställare men det blev nobben för det var fortfarande ett automatvapen.
Badboy
Mar 31 2003, 17:42
Vad gäller att "stå för/utbilda efter" vissa principer anser jag att det är upp till varje förening/förbund att lägga ribban och ävenså beror sådan utbildning väldigt mycket på inställningen hos MD-gruppen.
Håller med till fullo! Det jag avsåg med att stå för principer var att man t ex inte går ut med att "vi utbildar minsann inte våra ungdomar på ett militäriskt sätt" eller liknande för att försöka få allmänhetens stöd...
Kan för övrigt säga att våra ungdomar i LK1/2 får 3+3 timmar ledarskapsteori (etik o moral, firos cirkel, maslows behovstrappa, ledarskapsstilar, osv osv). Dessutom får de utbildningsmetodik, PM-skrivning, planering, budgetering och föreningskunskap.
Inför varje större utbildningshelg får LK1/2 hemuppgifter där ett moment skall planeras, skrivas PM på och de skall genomföra detta under övningen. Vi går sedan, efter genomfört moment, igenom med respektive LK-elev vad som var bra och vad som bör förbättras till nästa genomförande.
Detta har gett ett utmärkt resultat och man märker hur eleverna växer alltmer ju säkrare de blir på sig själv och att den kunskap de har och den metodik de använder är bra nog att förmedlas till andra.
//Magnus
Fågel Fenix
Apr 1 2003, 15:50
QUOTE (Axial @ Mar 30 2003, 22:37 )
Edit: tillägg: Att ungdomar under 18 år inte får skjuta pistol 88 kan bero på att det räknas som automatvapen.
Men 17-åringar får ju skjuta automatvapen, men dock inte ha stridsutb.
Så då borde det ju vara fritt fram för pistol 88..
QUOTE (Fågel Fenix @ Apr 1 2003, 15:50 )
QUOTE (Axial @ Mar 30 2003, 22:37 )
Edit: tillägg: Att ungdomar under 18 år inte får skjuta pistol 88 kan bero på att det räknas som automatvapen.
Men 17-åringar får ju skjuta automatvapen, men dock inte ha stridsutb.
Så då borde det ju vara fritt fram för pistol 88..
Där ser man, vilken tomburk jag är ibland...borde tänkt en gång till.
I övrigt skulle jag vilja be om ursäkt för att jag påstod så självsäkert att det nya reglementet var fastslaget, vid en ny koll med kollegan så svarade han "jag vet inte riktigt hur det ligger till, egentligen". Möjligtvis har jag övertolkat/feltolkat honom senast vi pratade om det.
Iallafall, jag har nu remissvaren i min dator men jag tänkte hålla på dem tills jag vet från och med när de ska gälla och om det blir några ändringar.
Jag kan nämna att i nya reglementsremissen finns en passus som uttryckligen förbjuder utbildning på understödsvapen.
Frågan är om de nya 22 LR vapnen är något att ha??
För vissa ungdomar kan det vara bra då M/96 har en tendens att sparka betydligt mer än en liten 22:a. Men det jag ser som oerhört negativt, och det har ni ju redan behandlat men jag understryker, att den dag då de helt förbjuder användning av militära vapen som AK5 och AK4 osv , då kommer den "gamla"verksamheten att dö ut.
Jag tänker i alla fall inte utbilda några ungdomar i scouternas regi utan skall de vara militärt skall det vara militärt.
Badboy
Apr 26 2003, 09:14
Jag har nu kollat lite här och var angående utbildning på understödsvapen med ungdomar och kommit fram till att det i realiteten är C MD-grupp som kan besluta om utbildning på dessa. (edit:Något förbud mot u-stödsvapen inom FBU kan jag inte hitta i regelverket.. )En lokal styrning kan ju innebära att gruppen anser att: "det är dålig publicitet med ungdomar som övar med understödsvapen".
Således får Frivhandläggaren på gruppen riktlinjen att ej tillåta utbildning på dessa. Då denna person har beslutanderätt angående vapenbeställningar, (alla våra går i alla fall genom honom), så blir det i praktiken ett förbud mot understödsvapen. Även om FBU:s regler inte direkt förbjuder det, så blir effekten av MD-gruppens beslut likalydande.
Tror att detta gäller på många MD-grupper runt om i vårt rike....
Samtidigt ges nog möjligheten att bedriva denna utbildning vid de eventuella MD-grupper som tillåter det!
//Magnus B
QUOTE (Sulan @ Apr 25 2003, 20:26 )
Frågan är om de nya 22 LR vapnen är något att ha??
För vissa ungdomar kan det vara bra då M/96 har en tendens att sparka betydligt mer än en liten 22:a. Men det jag ser som oerhört negativt, och det har ni ju redan behandlat men jag understryker, att den dag då de helt förbjuder användning av militära vapen som AK5 och AK4 osv , då kommer den "gamla"verksamheten att dö ut.
Jag tänker i alla fall inte utbilda några ungdomar i scouternas regi utan skall de vara militärt skall det vara militärt.

Har varit på instruktörsutbildning för de nya gevären och det blir nog bra så småningom.
Det stora problemet som jag ser det kommer när ungdomarna fyller 17 år och ska lära sig skjuta med militära vapen, då kommer det att krävas extra stringens av ungdomsledarna/instruktörerna när det gäller att lära ut handgrepp och liknande. T ex går inte ungdomsgeväret att säkra när mekanismen inte är uppspänd till skillnad från Ak4/Ak5.
Livhusaren
Apr 30 2003, 08:44
vad jag har hört från en av mina kurser jag har gjort detta året
så har jag hört att. Ak4-5.Kulspruta 58 får du pröva när du fyllt 18
efter du har gjort din GU så får du skjuta med allt som finns
stort sett..själv så ringde jag på en kurs i Karlsborg
Jägarspan/patrull tjänst och där var kravet att du hade gjort
din GU.
så Fågel fenix det är inte alltid rättvist men det kommer fler
möjligheter efter du har gjort din GU.
Viper_FE
Feb 5 2007, 17:21
hm.. I FVRF och HVu där jag är så får man prova på Pistol 88 om man är i FK? Då är man oftast 16-18 dom flesta där är 17..
Sen får IK-U köra AK5 dom är då såklart 18 men ändå. Sen så får ju LK (17-18) också prova på att använda AK5 dom fick det innan iallafall.. Vad jag har hört. Men pistol 88 VET jag att FK har fått pröva på och dom flesta där är bara 16-17
J.Nilsson
Feb 5 2007, 17:35
Som 17åring får man utbildas på ett automatvapen men inte stridsutbildas med det.
Som 18 får du stridsutbildas. FVRF har dock en noll tollerans när det kommer till Stridsutb av alla dess ungdommar.
17-18åringar får dock givetvis utbildning på AK5 och skjuter på skjutbana med skjutledare när tillfälle ges.
Jag vet inte hur reglerna är för pistol men eftersom det inte är ett helautomatvapen så antar jag att det är tillåtet att låta ungdommar ''demo skjuta''
Viper_FE
Feb 5 2007, 19:10
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 5 2007, 17:35 )

Som 17åring får man utbildas på ett automatvapen men inte stridsutbildas med det.
Som 18 får du stridsutbildas. FVRF har dock en noll tollerans när det kommer till Stridsutb av alla dess ungdommar.
17-18åringar får dock givetvis utbildning på AK5 och skjuter på skjutbana med skjutledare när tillfälle ges.
Jag vet inte hur reglerna är för pistol men eftersom det inte är ett helautomatvapen så antar jag att det är tillåtet att låta ungdommar ''demo skjuta''
Exakt

Jo "Demo Skjuta" på Pistolbanan. Vi skulle ha utspisning där tillsammans med FK så fick se dom Panga lite. Så Pistol är jag 100 på att dom får. Det var t.o.m en MP som övervakade och lånade ut sin Glock för skyttet...
Skuggan
Feb 5 2007, 19:32
vad jag förstått så räknas pistol som automatvapen och således gäller 17 år för att skjuta med det....
dock är det på de flesta ställen stört omöjligt att få låna pistoler.. tom KSP eller grg är enklare att låna (iaf här i skaraborg).
kan tillägga att här har vi så vitt jag vet aldrig utbildat på varken KSP eller GRG... förevisning har förekommit, men ingen prova på verksamhet...
PSG har dock provskjutits, men det var nog iaf 5 år sedan det hände senast....
även sprängning har förevisats...
vad gäller larmminor och liknande har jag inte hört att det inte får användas, dock får inte UNGDOMARNA använda eller utbildas på dem...
men om ungdomsledarna använder dem till något är en helt annan sak.
sedan GÅR det att lägga upp roliga och spännande övningar UTAN massa pangande och krigande....
vi ungdomsledare kämpar med näbbar och klor för att få bedriva verksamheten, dock är det många som kämpar för att förbjuda den helt... hittils håller vi stånd...
os frontale
Feb 5 2007, 20:47
Jag anser att pistol är en av de värsta vapnen att utbilda ungdomar på. Är väldigt lätt att fippla till med de och således skjuta sönder sin egen fot eller någon kamrats. Inte blir det lättare att man "Måste" stå upp när man skjuter med pistol. I skyttes hänseende är 22LR ett mycket bra vapen som jag hällre har med på skjutbanan i en dag än en AK5. AK5 är inte alls lika rolig att skjuta med om man verkligen vill bli bättre skytt, men tycker man att det är tufft med en liten smäll så.. :P
Pistol tycker jag det är konstigt att man inte får låna. De som är 17+ och bedöms lämpliga kan ju få.
Men annars, vapen som KSP, GRG, PSG, P-tkott etc. hör inte hemma inom U-verk. Det är min uppfattning iaf. Det är som man sade innan: Krävs lite ansvar och att man bedömts som lämplig att handha dessa vapen. Det är ju mkt mer än vilken ak som helst.
Skuggan
Feb 5 2007, 22:05
QUOTE (Faers @ Feb 5 2007, 22:01 )

Pistol tycker jag det är konstigt att man inte får låna. De som är 17+ och bedöms lämpliga kan ju få.
Men annars, vapen som KSP, GRG, PSG, P-tkott etc. hör inte hemma inom U-verk. Det är min uppfattning iaf. Det är som man sade innan: Krävs lite ansvar och att man bedömts som lämplig att handha dessa vapen. Det är ju mkt mer än vilken ak som helst.
inte ens HV IP har speciellt lätt att låna pistol....
pistol är tydligen det farligaste vapnet FM har tillgång till....
Fk Satan
Feb 5 2007, 22:05
Följande skriver Försvarsutbildarna på sin hemsida vad gäller ungdomsutbildning:
Bestämmelserna innebär att:
* grundläggande skjututbildning skall ske med gevär
* skjututbildning med automatvapen får tidigast genomföras när deltagarna fyllt 17 år och genomfört grundläggande skjututbildning med gevär (FFS 1995:20)
* all skjututbildning skall följa Försvarsmaktens anvisningar för skjututbildning (SkjutRA PEK)
* Grundläggande skjututbildning omfattar grundövningar, skolskjutning och fältskjutning enligt SkjutRA PEK. Fältskjutning skall ske från skjutstationer med särskilt avdelad skjutledare.
Ungdomarna har även möjlighet att delta i skjututbildning inom den Frivilliga Skytterörelsen.
Läs det jag har markerat i fet-text. Där kan man trycka in pistolskytte. Men i övriga fall när det inte är Frivilliga skytterörelsen så är det punkterna ovan som gäller.
J.Nilsson
Feb 6 2007, 16:41
Stämmer FK.Satan men detta är FVRF vi nämnde och de har lite annorlunda stadgar. Men alla ungdomsbedrivande friv org har ungefär samma stadgar.
Dock har FVRF en MYCKET striktare syn på ungdomar och stridsutb/vapenutb. Pistolskytte sker en gång i FK på F17 och där skjuter de typ 5skott? Altså en lite kul prova på grej. Ungdomar får ''skjuta'' i form av att öva skytte med precision. Eftersom Kulsprutor och Granatgevär endast används i stridssyfte så skall inte ungdommar ha sina händer på dessa men tydligen får ungdommarna fingrarna på dessa också enligt rykten.
Vi som går 3e året (LK) på FVRF I ronneby skall få utb på AK5 praktisk och teoretisk samt avlägga säkprov för automatvapen.
Vi kommer torröva minst ett dygn innan vi får skjuta på banan och skall vara godkända med 100% på provet.
Det är så man får tillåtelse att skjuta överhuvudtaget och det är helt korrekt enligt mig. Jag skulle inte för livet våga ligga på skjutbana med skarpa AK5or brevid
ungdomar som inte kan säkreglerna eller sitt vapen... Dirrekt livsfarligt.
Fk Satan
Feb 6 2007, 17:20
QUOTE (J.Nilsson @ Feb 6 2007, 16:41 )

Stämmer FK.Satan men detta är FVRF vi nämnde och de har lite annorlunda stadgar. Men alla ungdomsbedrivande friv org har ungefär samma stadgar.
Dock har FVRF en MYCKET striktare syn på ungdomar och stridsutb/vapenutb. Pistolskytte sker en gång i FK på F17 och där skjuter de typ 5skott? Altså en lite kul prova på grej. Ungdomar får ''skjuta'' i form av att öva skytte med precision. Eftersom Kulsprutor och Granatgevär endast används i stridssyfte så skall inte ungdommar ha sina händer på dessa men tydligen får ungdommarna fingrarna på dessa också enligt rykten.
Vi som går 3e året (LK) på FVRF I ronneby skall få utb på AK5 praktisk och teoretisk samt avlägga säkprov för automatvapen.
Vi kommer torröva minst ett dygn innan vi får skjuta på banan och skall vara godkända med 100% på provet.
Det är så man får tillåtelse att skjuta överhuvudtaget och det är helt korrekt enligt mig. Jag skulle inte för livet våga ligga på skjutbana med skarpa AK5or brevid
ungdomar som inte kan säkreglerna eller sitt vapen... Dirrekt livsfarligt.
Om det nu gäller FVRF så varför ligger det då i tråden "FBU Ungdom vapenutbildningsförbud, på ksp58/90 samt GRG..."? Är det nu en tråd med konkreta jmf mellan olika ungdoms-organisationer inom FM och vilka regler som gäller för vapenutbildning?
Fk Satan - BlåGul
os frontale
Feb 6 2007, 18:04

Hur kan en PSG vara farligare än en pistol? Att vådaskjuta med en pistol är ju så ofantligt många gånger större än en PSG där man ligger ner och rikar pipan mot målet under hela skjutningen. Pistol skjuts stående, är lättare att vimsa runt med och "glömma bort" att man inte får ta bort den från skjutriktningen med mera. PSG ser jag inga problem med då det är _skytte_ för att beräkna vind, avstånd och dylika faktorer. Att skjuta pistol görs för "skojs skull", ialflall inom Ungdomen.
QUOTE (almkvist @ Feb 6 2007, 18:04 )

Hur kan en PSG vara farligare än en pistol? Att vådaskjuta med en pistol är ju så ofantligt många gånger större än en PSG där man ligger ner och rikar pipan mot målet under hela skjutningen. Pistol skjuts stående, är lättare att vimsa runt med och "glömma bort" att man inte får ta bort den från skjutriktningen med mera. PSG ser jag inga problem med då det är _skytte_ för att beräkna vind, avstånd och dylika faktorer. Att skjuta pistol görs för "skojs skull", ialflall inom Ungdomen.
Jag sade inte att det var mindre farligt med Pist än PSG, bara sade min uppfattning av vad som hör hemma i U-ver och vad som inte gör det. Pist88 är det många som iaf kommer få testa på under sin lumpartid, så det kan ju vara bra att ha lite erfarenheter.
Msn PSG90 är ett understödsvapen, plus att det är mkt få som får utb på detta vapen, så vf bör varje ungdom ha utb på psg? Jag anser inte att en ungdom behöver den kunskapen. Vill man leka prickskytt så finns Ak4B. Det gäller både på bana och i strid.
Sen så tycker jag att det SKA göras en hård bedömning på vilka som ska få skjuta Pist88, just pga säkerhetsrisken.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.