QUOTE (Pal @ Apr 4 2003, 21:02 )
Om Sverige var en diktatur á la Irak och USA kom för att ta bort honom.
Då skulle du alltså slåss mot USA och försvara diktatorn?
Utan minsta tvekan. En diktatur är inte nödvändigtvis liktydigt med folkligt förtryck. Min farfars far var militär, och jag är övertygad att även han hade slagits för Sverige om det hade behövts, och sverige var inte en demokrati då. Sverige har inte varit en demokrati länge. Jag är väldigt glad att människor i vår historia slogs för sverige trots kungens envälde, annars hade vi nog inte varit ett eget land idag.
Menar du att den principen är överordnad Mänskliga rättigheter?
Ja.
Hade du stött operationen om den godkännts av säkerhetsrådet,eller är dina
principer starkare än ett FN-mandat?
Då hade jag stött operationen mot Irak. Men kom ihåg att FN hade aldrig godkännt ett avsättande av Iraks regering. Bara total avväpning så att irak inte är ett hot mot någon annan stat. USA fick inte majoritet i säkerhetsrådet, hade dom haft majoritet men någon lade in veto så hade saken varit mycket bättre. Veto åsido, så insåg USA att dom inte skulle nå majoritet.
En not dock, om FN beslutat om en resolution som ger ett annat land rätt att kriga mot Sverige så hade jag slagits oavsett mina normala principer om att FN har rätt.
"En diktatur är inte nödvändigtvis liktydigt med folkligt förtryck. " Jaså,nu blir jag förvirrad.Vad menar
du med "folkligt förtryck",är det folket som förtrycker någon.
Jag antar att du menar,förtryckt folk.
I såfall,diktatur är ju ett tvångsstyre av människor mot deras vilja.
Jag klarar inte av att namnge,en varesig nuvarande eller historisk diktatur,som inte har varit
baserad på tvångsstyre och därmed inte utövat ett förtryck av folket.
Men upplys mig gärna!
"Min farfars far var militär, och jag är övertygad att även han hade slagits för Sverige om det hade behövts, och sverige var inte en demokrati då."
OK,för 150 år sedan slogs din Farfar för en diktatur,därför är du beredd att göra det idag.
Jag skulle aldrig med vapen i hand försvara en diktatur,den lilla moral jag trots allt har,
förbjuder mig.
"Ett folk får "skylla sig självt" för det styre det har. Det kan låta otroligt hjärtlöst, men jag tycker ända att det är den vettigaste principen."
Har du något moraliskt ställningstagande som ligger till grund för din princip att inte ingripa?
Är din princip applicerbar på t.ex. hustrumisshandel inom hemmets väggar om man då tänker sig
att man skalar ner problematiken,från lidande inom ett land,till lidande inom hemmets väggar.
Då är det ju fel av polisen att ingripa,LÅT KÄRRINGEN BLI IHJÄLSLAGEN.
mvh
mmz