SFC, jag tror du har rätt.
Jag tolkade texten fel eftersom det tidigare stod att ärmhylsa var saken på ärmen och på den sitter ju SWEDEN-märket.
Här är vad som finns om Ylletröja m/87 i UniR FM 2003
- Ylletröja m/87, blå Av 80 % ull och 20 % polyamid ribbstickad i mörkblå färg, rundringad hals, fasta axelklaffar samt ärm- och axelförstärkningar av varpsatin.
Axelförstärkningen är på vänster sida försedd med ett
fäste för namnskylt. På vänster ärm finns en pennficka
och på höger ärm en ficka för glasögon.
- Ylletröja m/87, grön I grön färg, i övrigt lika med blå ylletröja m/87.
Alltså kallas inte fickorna för ärmhylsor heller.
Någon ärmhylsa nämns inte i beskrivningarna av uniformsdetaljer i UniR FM, endast armbindel.
Vafalls, vad är det här för lyx, själv har jag bara fått ut persedlar med fn-märke. Så jag har varit tvungen att först sprätta och sen sy på nytt...
På ylletröja m/87 och skjorta m/93 FN var alla märken ditsydda (även om vissa fick FN-märke på höger ärm).
Till fältskjorta m/59 fick man välja mellan gamla med alla märken (inklusive gradbeteckning) och nya utan märken. Jag valde de nya som tur var eftersom de krympte ett antal storlekar på de 8 månader jag hade dem och det var inte bara av att jag blev fetare.
Allt annat var nytt så där fick vi sy själva.
Men att bara byta FN-märket var väl inte så jobbigt?
Slutsatsen är alltså att man behöver inte ha några märken på Ylltröja m/87 men vill man får man sy dit flaggan någon cm nedanför axelsömmen.
Andra märken på ylletröja m/87 bärs bara av utlandsstyrkan och i de flesta fall sitter de redan på, annars skall SWEDEN-märket sitta på vänster pennficka och FN/IFOR/SFOR/KFOR/ISAF/övrigt-märket sitta på höger glasögonficka. På (fält)skjorta görs på motsvarande sätt som på Fältjacka 90.
Om SFC har rätt så det går nog att bortse från stycket med ärmhylsa.