Lundberg
Mar 24 2003, 13:19
Well..?
Det beror helt på vad du tycker är kul. Vet bara att jag själv hade föredragit amfPB före tolk.
Mina B-språksstudier från högstadiet sammanfattas bäst med meningen "Je déteste français". Det borde vara förklaring nog. ;)
Fu Gson
Mar 24 2003, 14:24
Tolk, av den enkla anledningen att utbildning är få förunnat. Det finns (relativt) gott om AmfPB:s men (relativt) ont om tolkar.
Raffsec
Mar 24 2003, 14:30
Tolk för att det öppnar upp intressanta karriär möjligheter ;)
Tolk, alla gånger!
Lite som att jmf FJS med skyttesoldat. Inget ont om AmfPB (eller skytte heller för den delen), men har du chansen och intresset(du behöver vara "rättså" dedikerad), så sök till tolkskolan.
Cinnes
Mar 24 2003, 15:36
QUOTE (Ezaey @ Mar 24 2003, 12:40 )
Det beror helt på vad du tycker är kul. Vet bara att jag själv hade föredragit amfPB före tolk.
Mina B-språksstudier från högstadiet sammanfattas bäst med meningen "Je déteste français". Det borde vara förklaring nog. ;)
Mina tyska kunskaper sträckte sig ungefär så långt som:
"enchultigung ich spät bin"
tikvah
Mar 24 2003, 16:09
hehe om du dessutom påstår att du är säker på att du klarar av andramönstringen på tolk fattar jag inte ens hur du har i tankarna att ens söka Amf Pb. Problemt är väl bara att klara av och ta sig igenom tolkutbildningen med dess höga tempo.
flying_c
Mar 24 2003, 17:03
Jag vet egentligen inget om tolk men det lilla jag har hört är bara bra.
En utmärkt merit dessutom. Ta tolk.
Jag personligen skulle aldrig välja Tolk, har läst färdigt mina språk. "Less på skiten" som det brukar heta.
Tycker att du skall välja efter intresse, det känar du själv på i längden. Teoretisk utmaning=Tolk En mer fysisk utmaning=amf.
Björkman
Mar 24 2003, 17:21
Beror väl helt och hållet på vad Du vill få ut av värnplikten?
- Det är ju knappast någon här inne som vet bättre än du själv...
Som jag uppfattar det:
Vill du skjuta/strida, vara ute i skogen och marschera, testa dig själv både fysiskt & psykiskt, få skit av befäl, göra våldsamma landstigningar och kanske köra Stridsbåt 90 - så är ju självklart AMF valet.
"- På ett sätt är tolkskolan mer som att gå i skolan än att göra lumpen, säger Helena. Vi har lektioner mellan åtta och fyra varje dag. Men när jag ätit middag vid halv fem börjar jag plugga och håller på fram till midnatt."
- Helen Nordenstedt, Värnpliktsnytt nr 10 juni 1999.
Å andra sidan så har jag hört (läs ovanstående inlägg) att Tolkskolan ska vara OERHÖRT meriterande. Tjejen ovanför hade innan muck fått jobb på svenska ambassaden i Moskva, säger väl en del... Det får du knappast genom AMF.
Ditt val... Lycka till !
Racoon Pioneer
Mar 24 2003, 17:29
Ofta är det de svåra vägarna som leder längst. Tolk är ju inte så renodlat 'lumpen' om det är det man vill åt. Tolk är nog dock det roligaste vid målet. Men vägen dit... Jag tror det är få som inte vid minst ett tillfälle förbannad alla ryska glosor som rullar över en likt en T-82 under större delen av utbildning.
Är det värt priset får du fråga dig.... det är bara du som vet...
/RP
Sillen
Mar 24 2003, 18:01
Om du inte absolut vill bli AmfPB så ska du ju klart välja tolk. Eftersom du överhuvudtaget överväger vilken du ska ta så brinner du inte tillräckligt mycket för att välja bort en sådan möjlighet som tolk. Du kommer ha mycket större nytta av den utbildningen än AmfPB sen i det civila.
Fågel Fenix
Mar 24 2003, 18:19
Som de flesta andra här så tycker jag att du skall välja Tolk, om du anser dig ha motivationen och kunskaperna (verkar ju dock inte vara ngt prob.).
Och det öppnar ju säkerligen fler vägar efter genomförd vpl än AmfPB.
"Golpeado con el pie enla pista por un caballo!" iofs inte ryska men ändå...
Är det ngn spanskkunnig person som kan bekräfta att ovanstående betyder
"Jag har blivit sparkad i huvudet av en häst" ??
För det skall det betyda...annars har jag lärt mig fel
Du har dessutom möjligheten att skaffa ett gediget nätverk på TolkS. Många av höjdarna i näringsliv och offentlig förvaltning har passerat TolkS.
Lundberg
Mar 24 2003, 21:35
Först och främst: Tack för allas åsikter!
Mina funderingar har gått i precis samma banor... Dock verkade AmfPB så förbaskat kul när jag läste mer om det att jag blev lite osäker. Dock kan jag nog inte stå emot ett års betalda språkstudier.
Det enda negativa är att jag går miste om den fysiska prövningen. (och Thorleif givetvis)
Det finns folk i min omgivning som funderar att söka till tolkutbild ningen coh även har försökt övertala mig att göra det men jag har väldigt svårt att tro att det är speciellt roligt på Tolkskolan med tanke på vad utbildningen främst består av. Sitta på sitt rum och plugga ryska. Därför avstår jag.
Nej, ut i skärgården och bränna av i en Strb90 låter mycket roligare enligt min mening.
Hade jag haft hjärnkapacitet hade jag lätt gjort min GU på TolkS.
Haha! Lätt klara antagningen till tolk. Åkt dit och försök då! Kanske lär du dig lite ödmjukhet iaf... Kanske inte skulle sitta helt fel. Har själv varit på besök där ett par gånger, umgås med massa tolkar etc och jag kan säga att det inte är nån lek, inte för nån... Det krävs minst lika mycket vilja som att bli Fallskärmsjägare eller Kustjägare, om inte mer. Och om du nu blir antagen så ska du klara utbildningen också Jag vet inte om det är hemligt och nämner därmed inte några siffror om antalet tolkar som klarat utbildningen de senaste åren, men det är långt under 50 %...
Menar inte att vara elak, tror du att du klarar utbildningen så SÖK! sen är det bara att glida igenom HHS på en räkmacka... hahaha, lyckla till!
Azan_Gb
Mar 24 2003, 23:52
Vad vill du göra din värnplikt som?
Strida...plugga språk..köra stridsvagn...
Vad är du intreserad av?
Lundberg
Mar 25 2003, 00:02
Käre poppe,
[skryt]
****************************[/skryt]
Om det är någon som bör lära sig något är det du. Att håna folk som känner sin egen kapacitet förefaller mig inte vara särskilt genomtänkt.
Ja, jag är grinig.
/edit: Text bortagen / Kimster
Gör testerna först och bilda dig en uppfattning själv annars kommer du säkert ångra dig. Prata med inneliggande kull när du är där för attse om det är rätt för dig. Att klara testerna är inte lätt men av de som rycker in är det MER än 50% som klarar utbildningen.
Bestämmer du dig för att gå TolkS måste du räkna med att du inte kommer ha något socialt liv under det kommande året. Du kommer inte ha tid med någon fritid och många åker inte hem på några permissioner de första månaderna. När de åker hem känner du igen dem på tåget då de pluggar hela resan.
Är du fortfarande intresserad så titta på de här sidorna:
www.undsakc.mil.sewww.tsus.org
Bellum
Mar 25 2003, 08:03
Naturligtvis ska du välja tolkskolan!
Ännu mer självklart om man ser till dina tidigare akademiska meriter. Fysisk utmaning kan man ju alltid söka på fritiden eller hur?!
Hade förövrigt nöjet att se TolkS i aktion härom sommaren!!!
*ryys* jag skulle inte vilja vara krigsfånge!
Som arméslusk måste jag säga att Stridsbåt 90 är bland det roligaste jag har åkt!
Vill du ha roligt och tufft, kriga och skaffa riktiga polare välj AMF. Men är du mer civil i din läggning så välj Tolk.
Det är synd att inte armén har Stridsbåt 90
Men hur roligt kan man egentligen ha som tolk?
Plugga, plugga, plugga...... sova, äta ibland......
QUOTE (Fågel Fenix @ Mar 24 2003, 18:19 )
"Golpeado con el pie enla pista por un caballo!" iofs inte ryska men ändå...
ordagrant: Slagen av foten i vägen för en häst ...

?
Hade jag haft dina meriter och tyckt om språk så hade jag lätt sökt till tolk. Fast nu råkar jag "bara" ha 16,1 på Teknikprogrammet. ;)
Fattar faktiskt inte riktigt varför du tvekar.
Förstår inte....
Visst ger Tolks meriter men vill man plugga språk så tycker jag att det verkar cirka en ziljon gånger roligare att göra det på universitet.
QUOTE (Grunt @ Mar 25 2003, 16:47 )
Förstår inte....
Visst ger Tolks meriter men vill man plugga språk så tycker jag att det verkar cirka en ziljon gånger roligare att göra det på universitet.
Är man sadistiskt lagd så är nog förhörsledare ganska kul, sånt lärs ju inte ut på vanliga universitet.
Sillen
Mar 25 2003, 22:27
Grunt: För det första så pluggar man väl inte bara språk utan blir förhörsledare ller nåt. För det andra så får man betalt för att plugga, istället för att ta studielån eller nåt på universitet. Dessutom tror jag det är mycket mer meriterande att ha gått tolkskolan än att vara vanlig ryskstuderande på universitet då det verkar svårare.
Jo,jag kan förståden civila meriten men om man ändå ska studera vidare vid högskolan så spelar ett års studielån mer eller mindre inte så stor roll när det är så stora summor det rör sig om.
Fest på nationen i Upsala lär ju vara lite roligare än ensam på rummet på TolkS.
P4-Span
Mar 25 2003, 23:44
vill du kriga och och smyga i skogen skall du ju inte ta tolk.
Jag ser det så här, när du gjort lumpen så har du ingen civil merit av det förutom betyget.
Kan du få ryska på köpet så är det väldigt bra och jag hoppas att du kommer in på den utbildningen för din senare civila karriär.
Joanzon
Mar 26 2003, 00:11
Tolk för i helvete!! Vet du hur feta jobb du kan få om du pratar flytande ryska. Efter utb. kan du alltid gå med i HV om du är sugen på att panga!
Lundberg
Mar 26 2003, 00:38
Tolk it is.
Vidare diskussion överflödig. Tack för all input.
QUOTE (Lundberg @ Mar 26 2003, 00:38 )
Tolk it is.
Vidare diskussion överflödig. Tack för all input.
Skriv dem magiska orden: "BlåGul var vänlig lås tråden"
Så kommer inte en massa totalt överflödiga inlägg hamna här
Andrew
Mar 26 2003, 02:57
Eller så skriver du dem på Ryska så att du kommer
igång och får övat lite innan du skall rycka in.

Blå Gul !
vänligen stäng denna tråden
mjukis
Mar 26 2003, 04:26
Som kamrat Doyleskij påpekar så hamnar det lätt överflödiga inlägg i trådar som bör stängas. Detta är ett sådant. För att inte vara helt OT följer här en bild på en "ryss" i vår reenactmentförening :
Calle no1
Apr 20 2003, 22:08
7 av 17 inryckta tolkar är kvar i år.
En som vet...
QUOTE (Calle no1 @ Apr 20 2003, 23:08 )
7 av 17 inryckta tolkar är kvar i år.
En som vet...
Röstar de ut varann när det är öråd? ;)
Kom på en till länk som kan vara av intresse.
Befälsföreningen militärtolkar
Har själv gjort TVA och måste råda dig att välja TolkS om du får chansen. Förbered dig på ett satans pluggande bara. Jag lärde mig hur lite man kan sova under en vecka och fortfarande hålla ögonen tillräckligt öppna för att klämma in den sista glosan inför fredagsprovet.
Önskar dig lycka till vid extramösntringen, dina meriter ser onekligen bra ut, men de är långt ifrån en garanti. Sen gäller det att ta sig igenom också. Mitt år kuggade en tredjedel och det har blivit mycket värre de senaste åren, eftersom gymnasiet sparkar ut folk utan ordentliga förkunskaper - tyvärr oavsett vad det står på betygslappen som det verkar.
Kan slutligen rekommendera TVA eller FRA också. Som ett bevis på kvaliteten där har UD i ökad grad tagit sina ambassadtjänster därifrån istället för TolkS.
Runningback
May 14 2003, 13:12
amf1 !
Lundberg
May 14 2003, 19:51
Diskussionen är slut för länge sedan. Skulle någon blågul kunna vara vänlig och låsa tråden?
Jag har haft två kamrater som gjort lumpen på tolkskolan och jag skulle ge dig rådet att söka dit. Dock bör du vara medveten om att (precis som många påpekat) ca 50 % av de som rycker in får sluta. Båda mina polare säger samma sak d.v.s att man i princip måste plugga ryska dygnet runt, t.ex. har alla alltid en bunt med några hundra nya glossor med sig som de rabblar igenom då de har en ledig minut. Vidare har man tydligen test varje vecka eller varannan vecka som man måste få ett visst antal rätt på för att få vara kvar. En av mina polare som åkte ut hade gått NV(Natur) med 5.0 i snitt, var precis som du medlem i mensa och hade en polsk förälder. Till saken hör också att han läste slaviska språk på lunds Universitet i ett halvår innan han rykte in och han läste både Tyska B, Franska C och Spanska C i gymnasiet (som utökad studiekurs). Tydligen var det att plugga med minimal sömn som knäckte honom. En fördel är att du får tillgodoräkna dig delar av ryskan som högskolepoäng, dock inte allt eftersom du kommer läsa "militärryska".
Vysotskij
Jun 26 2003, 14:30
Eftersom tråden är avslutad och kanske borde vara låst, har jag inget att säga i själva valet. Emellertid skulle jag vilja komma med ett råd till alla som överväger att gå TolkS (som, tror jag, kan appliceras på det mesta här i livet, och i synnerhet i FM).
I likhet med alla specialutbildningar inom försvaret måste man ha någorlunda rätt förutsättningar (i TolkS fall en läggning åt teoretiskt plugg, på jägarförband rätt fysik, i båda fall en viss psykisk stabilitet), men det som betyder mest är motivation och uthållighet.
Är man inte beredd på långa veckor och helger med pannbensplugg, att för första gången i livet vara sämst i en klass och varje måndag riskera att bli hemskickad, hjälper vare sig MVG rakt över, 5,0 i snitt eller medlemskap i Mensa.
Har man rätt motivation och ett intresse för teori och språk kan man klara TolkS med ett gymnasiebetyg bestående av mest VG eller fyror.
Man kan säkert klara det med mest VG/4:or... men så vitt jag vet blir man inte antagen med så taskiga betyg.
En annan utbildningsinriktning med samma bas, dvs språk, tar inte in folk som avviker från MVG med mer än två ämnen, företrädelsevis Idrott och/eller Estetisk verksamhet.
Vysotskij
Jul 1 2003, 13:17
QUOTE (Anders @ Jul 1 2003, 13:06 )
Man kan säkert klara det med mest VG/4:or... men så vitt jag vet blir man inte antagen med så taskiga betyg.
En annan utbildningsinriktning med samma bas, dvs språk, tar inte in folk som avviker från MVG med mer än två ämnen, företrädelsevis Idrott och/eller Estetisk verksamhet.
Nej,
om du vill göra vpl på TolkS blir du inte antagen med de betygen, OM du inte har annat hemförband. Jag känner folk med betygssnitt kring 4,0 (gamla gymnasiet, såklart) som tagit sig igenom Tolkskolan tack vare pannben de utvecklat på hemförbandet. Och jag känner folk med högsta betyg och bästa tänkbara förutsättningar som blivit avskilda.
Hursomhelst var min poäng att ett distriktsmästerskap i orientering inte nödvändigtvis gör att du blir bra kustjägare, och ett medlemskap i Mensa inte gör dig till bra tolk/förhörsledare. Allt annat lika är dina chanser givetvis större om du tidigare visat relevant talang, men motivation betyder minst lika mycket.
Celander
Jul 19 2003, 10:32
Välj tolkutbildningen!
Farsan är tolk. Och när man pratat med honom under åren, så har han bara gott att säga. Visst, det är högt tempo, men det är det värt. Du kommer lära dig en hel del som andra inte kommer i närheten av. Detta kommer du även ha stor nytta av i framtiden...
Lycka till!!
hehe såklart du ska ta amf1 då kan jag vakta dig

:P fast jag ska ju in i januari o frysa
tolk... det verkar ju vettigt som fan

...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.