Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Förberedelser inför mönstring?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Ezaey
Den 29:e april mönstrar undertecknad i Göteborg, ska bli spännande att se hur det går.

Är det någon som har några användbara tips inför mönstringen?

Letade efter någon liknande tråd, men hittade inte.

Vänligen,
Peter
Malaj
QUOTE (Ezaey @ Mar 24 2003, 03:51 )
Den 29:e april mönstrar undertecknad i Göteborg, ska bli spännande att se hur det går.

Vänligen,
Peter

Kondition: marschträning ett par mil om dagen.

Järnvilja: tala om exakt vad du vill göra.

Kortfattat: man klarar inte så långa meningar (och du ska väl åndå inte bli politiker?).

Lycka till!

/:)
Grunt
Motionscykel.

Löpträning är helt fel inför cykeltestet.
J.Thern
QUOTE (Grunt @ Mar 24 2003, 09:16 )

Vad föreslår du istället för löpträning då du inte tyckte det var bra... Självklart cykel men finns det inget annat om man inte har tillgång till nån cykel??? 7.gif
Inlines kanske...
Malaj
QUOTE (Grunt @ Mar 24 2003, 09:16 )
Motionscykel.

Jag föreslog MARSCHTRÄNING inte löpträning. Det är en jävla skillnad.

/:)
Ezaey
Malaj: Marschträning bedrivs redan och politikeryrket är ej aktuellt.

Grunt: Jag förstår vad du menar, eftersom man cyklar på konditionstestet bedrivs på cykel så är man säkerligen bättre förberedd om man tränat på cykel. Frågan är dock hur mycket tränings som ska bedrivas på cykel, vill inte gäran helt släppa löpningen.

Sjvk: Har svårt att tänka mig att inlines kan ersätta cykel inför ett cykeltest. Mina erfarenheter är att cykling tar mer på låren än inlines.
Ezaey
Lite ytterligare frågor;

När man gör cykelprovet, ökar intensiteten konstant eller exponentiellt?
Hurdanna är gränserna för de olika betygen?

Jag har hört att gränserna ska vara som följer;

5 uppvärmningsminuter - 4:a
8.5 minuter - 5:a
10.5 minuter - 6:a
12 minuter - 7:a
13.5 minuter - 8:a
14.5 minuter - 9:a

Stämmer det?
Old No.7
Nej det stämmer inte. Hur länge du ska trampa beror på din vikt.

Se till att träna på som du gör nu, kanske något extra cykelpass skadar inte, är du intresserad av jägare så kan det vara bra att känna på jägartestet hemma. (läs på lumpen.nu hur det går till)

Annars som jag sa kör på som vanligt.
Fredin
QUOTE (Ezaey @ Mar 24 2003, 03:51 )

Vänligen,
Peter

camo.gif Japp jag har som tipps till dig att läsa på så många befattingar du hinner med och var du vill ligga! För det är till din fördel om du vet exakt vad du vill göra! Jag ångrade mig efter min mönstring och fick bytt men tyvärr inte till det som jag kanske egentligen hade velat göra! Gör ditt val direkt! slut
Fågel Fenix
QUOTE (Ezaey @ Mar 24 2003, 11:46 )
Grunt: Jag förstår vad du menar, eftersom man cyklar på konditionstestet bedrivs på cykel så är man säkerligen bättre förberedd om man tränat på cykel. Frågan är dock hur mycket tränings som ska bedrivas på cykel, vill inte gäran helt släppa löpningen.

Kan ju växla mella löpning och cykling. Varannan gång tex. )smile.gif
Cinnes
QUOTE (Ezaey @ Mar 24 2003, 12:56 )
Lite ytterligare frågor;

När man gör cykelprovet, ökar intensiteten konstant eller exponentiellt?
Hurdanna är gränserna för de olika betygen?

Jag har hört att gränserna ska vara som följer;

5 uppvärmningsminuter - 4:a
8.5 minuter - 5:a
10.5 minuter - 6:a
12 minuter - 7:a
13.5 minuter - 8:a
14.5 minuter - 9:a

Stämmer det?

Dom fyra första minuterna stämmer iallfall.
Intervallen därefter baseras som tidgare sagt var på din vikt...
med andra ord, bra att väga lite....
flying_c
Du borde väl kunna göra lite knäböj och sådant som ger kraft åt benen. Man behöver ju trots allt en del benstyrka för att klara cykeln.
serg. Runander
det är lämpligt att träna allsidigt och inte bara låsa sig på löpning eller cykling.

mitt tips är att du kollar upp FM-baskrav de finns i 3 kategorier sedan jämför du vilken kategori som bäst passar för den tjänst som du vill ha, sen är det bara att sätta igång.

styrka är inte lika viktigt som kondition och uthållighet men till fördel.
envishet är en styrka.
Ezaey
Cinnes: Synd att jag inte gör det. ;)

flying_c: Knäböj är redan en del av mitt styrketräningsprogram, men tack ändå. smile.gif

serg. Runander: Jag tränar redan hyfsat allsidigt, löpning, cykling, styrketräning, orientering, simning, paintball.

Vidare; vilka är FM-baskraven i tre kategorier och var kan man kolla upp dem? Är de lumpen.nu:s Adam-, Bertil och Cesarprogram?
Grunt
Föreslår fortfarande att du helt skippar löpningen och bara tränar cykel.

Det är inget konditionstest. Snarare ett benstyrketest och har du cyklat innan så får du säkert ett bättre resultat än med löpning. Sedan kan du ju lyfta lite skrot också.

*Såg inte det där med marschträning*

Belönar mig själv med 50 böjsträck, 1,2 /:)
Ezaey
Grunt: När jag tänker efter så inser jag att det verkar väldigt rimligt det du säger. Man blir ju bra på det man tränar. Löpning tar ju mer på vaderna och cykling på låren.

Löpning har jag ju ett helt år på mig att träna innan inryck, eller åtminstone en hel sommar innan extramönstring, om det nu blir aktuellt. /:)
Mech.Inf
Se till att träna på som du gör nu, kanske något extra cykelpass skadar inte, är du intresserad av jägare så kan det vara bra att känna på jägartestet hemma. (läs på lumpen.nu hur det går till)

Det står på lumpen.nu att de bara visar vissa enskilda delar av jägartestet. Vilka fler moment ingår än de dom visar?
Meteor
Hur långt innan mönstringen får man reda på att man ska mönstra unsure.gif ? Jag är född 87, jag har fått ett papper om att jag ska mönstra nästa år, men inte när. Man skulle även fylla i ev. sjukdomar och liknande.
Ezaey
Ojoj, här tar man upp en gammal tråd jag startade en gång i tiden. smile.gif

För att svara på Meteors fråga: Jag mönstrade den 29:e april 2003 och fick reda på datumet någon gång i januari. När man mönstrar beror ju på när på året man är född, och är du född under det första kvartalet så kan du nog räkna med att få höra från pliktverket i januari som jag gjorde. Förutsatt att de inte ändrat på något sen dess. smile.gif
phantom
Vilka befattningar ger bäst möjlighet att söka YOP efteråt och vilken befattning är bra om man vill söka utlandstjänst (inte som något administrativt eller tekniskt)? 7.gif
Johan ES
QUOTE (phantom @ Aug 20 2004, 20:44 )
Vilka befattningar ger bäst möjlighet att söka YOP efteråt och vilken befattning är bra om man vill söka utlandstjänst (inte som något administrativt eller tekniskt)? 7.gif

Se till att få en tjänst som är minst 10 månader lång, d v s lägst GB.

/Johan ES
Dizzy_keys
Jag är född 9 april 1988, fyller 18 år 2006. När kommer jag få mönstra? anledningen till att jag vill få reda på detta är att jag vill fylla i uppgifterna på träningssidan i min användare på lumpen.nu så att jag får rätt träningsprogram inför mönstringen.
undass
QUOTE (Dizzy_Keys @ Apr 7 2005, 23:58 )
Jag är född 9 april 1988, fyller 18 år 2006. När kommer jag få mönstra? anledningen till att jag vill få reda på detta är att jag vill fylla i uppgifterna på träningssidan i min användare på lumpen.nu så att jag får rätt träningsprogram inför mönstringen.

Helt omöjligt att säga, men ett de flesta som jag pratat med får mönstra 1-3 månader efter sin födelsedag. När det blir dags för dig att mönstra så kan det dock vara så att man ökat frivilligheten och då blir det kanske närmare din 18-års dag, men vem vet.
Dizzy_keys
QUOTE (undass @ Apr 8 2005, 10:17 )
QUOTE (Dizzy_Keys @ Apr 7 2005, 23:58 )

Helt omöjligt att säga, men ett de flesta som jag pratat med får mönstra 1-3 månader efter sin födelsedag. När det blir dags för dig att mönstra så kan det dock vara så att man ökat frivilligheten och då blir det kanske närmare din 18-års dag, men vem vet.

Menar du att man får mönstra en till tre månader efter sin 17 års dag?
Meradan
Jag mönstrade i november, och är född i juli, så det var ju lite mer än tre månader där. Om det var när jag var 17 eller 18 kommer jag faktiskt inte ihåg.
simon
Själv ska jag mönstra den 20:e april. Född den 7:e...

Motionscykel tränas på för fullt, jag vet vart och vad jag vill, och jag tränar styrka...
orren
QUOTE (Dizzy_Keys @ Apr 7 2005, 22:58 )

Jag mönstrade 2 månader innan jag fyllde 18. Finns ju ett system att man mönstringen sker beroende på när man fyller år, men vissa av mina kompisar som fyllde år på sommaren mönstrade i Januari så undantag verkar ju finnas.
Angående träningsdagboken på luckan så kan du typ fylla i vad som helst för du får samma schema ändå om du inte tränar inför inryck, å sen har du ju över ett år på dig innan inryck så du lär nog hinna träna upp dig.

Själv är det 4 månader kvar till inryck å nu borde jag ta å rycka upp mig å ut å löpa!

/ Eric
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.