KOnstigt ! Usa sade att de störde ut den irakiska TV STATIONEN, Vilket stämde, under en stund iaf. Men nu får jag in kanalen igen. Tydligen har de lyckats komma igenom trots allt. Undrar hur USA kan ha stört ut stationen, ngn som vet, är det sändare i grann länder typ kuwait eller kan man göra det från militära plattformen i luft, land och hav?
Tittar vidare på irakiska kanalen änn så länge och ser vad de har och visa-.
Isgubbe
Mar 23 2003, 18:43
Att störa ut en sändare är relativt enkelt i teorin, speciellt om den sänder på samma frekvens hela tiden. Det svåra är att du vara ganska nära samt du behöver en stark sändare om du ska "ta över" en markbunden tv station som sänder.
Min gissning är att amerikanerna använde flygburen variant i Irak. USA har flygburen utrustning av detta slag som de kan sända från och även reläa sändningar från annat ställe på marken eller till sjöss.
Det är dock svårt att ligga kvar länge eftersom ett flygplan som cirklar runt över fiendens territorium och sänder ut massa signaler är ganska lätt att hitta och blir då väldigt sårbart.
Det är också lätt att ta tillbaka stationen genom tex. bosta upp sändareffekten och ta sig igenom den andra signalen så det blir ett krig om vem som har starkast sändare.
Vanligtvis riktar man in sig på relästationer för denna typ av övertagande och man kan även förbereda på marken så att man lättare kan ta sig igenom den andra sändaren och hoppas på att det tar en stund innan de hittar anledningen till varför de tappat kontrollen.
Hmm... Övas ngt sådant i sverige, jag vet att det finns telekrig, men ingår då sådant som att forts kunna skicka ut info till svenska folket trots stör, nu menar jag inte inom försvaret utan de vanliga stationer som sänder till folket.
tack för svaret förresten,.
Isgubbe
Mar 23 2003, 20:46
Svaret på frågan om detta övas i Sverige är svart ja.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.