Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Civilklädda kombattanter
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Myran
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...8250___,00.html

Vissa av de irakiska soldaterna bär civila kläder och har blandat upp sig med befolkningen, uppger AFP.

Om de klär sig civilt skyddas de väl EJ av Genevé Konventionen, dessa soldater? Eller?? svara snälla, annars kommer jag ligga o grubbla på det här läääänge blink.gif blink.gif
Atrax
En civil som tar upp ett vapen och krigar klassas väl som soldat, eller milis eller nåt?
Ing
Sådär, jag ändrade namnet på det här ämnet så det syns vad det handlar om.
/Blågul

KAN det här handla om ytterligare lite propaganda tro?
Myran
Tackar Ing ;) hoppas nu jag uppfattar din fråga rätt så jag inte gör en idiot av mig själv smile.gif
Mycket möjligt, men det är också mycket möjligt att det är så... men frågan lyder.. vad gäller? smile.gif
Raffsec
För att man ska räknas som kombatant så ska man ha nån form av enhetligt kännetecken och kunna särskiljas på utseende från civilbefolkningen ett bra exempel på detta var/är UCK dom uppträdde i uniform och hade märke på axeln. Annars är du bara beväpnad civilist och kan därför skjutas på plats.
A2Keltainen
QUOTE (Raffsec @ Mar 22 2003, 23:20 )
Annars är du bara beväpnad civilist och kan därför skjutas på plats.

Är det verkligen tillåtet enligt internationella konventioner att skjuta beväpnade civila på plats?
Raffsec
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 23 2003, 00:42 )
QUOTE (Raffsec @ Mar 22 2003, 23:20 )
Annars är du bara beväpnad civilist och kan därför skjutas på plats.

Är det verkligen tillåtet enligt internationella konventioner att skjuta beväpnade civila på plats?

En ickekombatant som bär vapen är att betrakta som bandit/plundrare och utgör ett hot mot övriga ickekombatanter därför så ska man se till att eliminera hotet... jag kanske utryckte mig lite klumpigt det ska erkännas.
A2Keltainen
QUOTE (Raffsec @ Mar 23 2003, 03:36 )
En ickekombatant som bär vapen är att betrakta som bandit/plundrare och utgör ett hot mot övriga ickekombatanter därför så ska man se till att eliminera hotet... jag kanske utryckte mig lite klumpigt det ska erkännas.

Säg att den anfallande partens soldater plundrar, våldtar och mördar. Har då den försvarande partens civila rätt att bära vapen för självförsvar, utan att "lagligt" kunna bli skjutna om vapnen upptäcks av den anfallande partens soldater?
Myran
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 23 2003, 10:54 )
QUOTE (Raffsec @ Mar 23 2003, 03:36 )

Säg att den anfallande partens soldater plundrar, våldtar och mördar. Har då den försvarande partens civila rätt att bära vapen för självförsvar, utan att "lagligt" kunna bli skjutna om vapnen upptäcks av den anfallande partens soldater?

Antagligen inte, om inte de startar någon form av Gerrila grupp, och bär uniform, exempell.. I morgon när kriget kom serien, de bär ej några uniformer, så de skulle ej vara skyddade under Geneve konvetionen, (och.. Räknas det som mord, när de ej använder uniform, etc och springer runt och skjuter folk / soldater?)
Jorre
Terrorism kanske?
Som kombatanter räknas organiserade motståndsrörelser som bär sina vapen öppet när de förbereder eller deltar i strid som. Armbindel eller annat märke kan krävas.
Kombatanter skall även stå under ansvarigt befäl och följa krigets lagar.
Civila skall skyddas. Bär de vapen och inte uppfyller kriterierna för att vara kombatant så räknas de som brottslingar och står utanför krigets lagar. Detta står beskrivet i "Svensk Soldat" sida 160.
A2Keltainen
QUOTE (Jorre @ Mar 23 2003, 17:08 )
Kombatanter skall även stå under ansvarigt befäl och följa krigets lagar.
Civila skall skyddas. Bär de vapen och inte uppfyller kriterierna för att vara kombatant så räknas de som brottslingar och står utanför krigets lagar.

Bara för att de står utanför krigets lagar, så behöver det inte betyda att de är helt rättslösa.
Jorre
Nej inte rättslösa men de är inte skyddade av samma lagar som kombatanter. Andra regler gäller civilbefolkning. Begår de brott så skall de såvitt jag vet överlämnas till polis (om det nu finns ett fungerande polissystem i landet).
Jag tog det som sagt ur "Svensk Soldat".
Inf
Civilbefolkningen får göra motstånd när fienden kommer även om de inte är med i en organiserad motståndsrörelse. Detta gäller bara i anslutning till att fienden anlänt. I övrigt får man inte behandla någon, kombatant eller ej banditer eller vanliga civila sämre än omständigheterna kräver. Allt ska kunna försvaras efteråt dessutom kanska för en domstol som inte var med om händelserna.
Hur det man sedan i verkligheten hanterar krigets banditer är en annan sak, men man får alltid vara beredd att ta sitt ansvar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.