Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SKYTTEGRUPPBEFÄL?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Fredin
camo.gif Någon som vet något om skyttebruppbefäl?? Är inkallad som det antagligen? skulle vilja veta allt men är glad om någon kan något? 2.gif
Casca
Ledsen. Frontsvinens tid är förbi. Du får nog räkna med larvfötter tyvärr.

Casca
Fredin
QUOTE (Casca @ Mar 21 2003, 23:20 )

Casca

Vad menar du med frontsvinenstid är förbi?? Ja jag vet att krig kanske inte utspelas så mycket på anfall men infanteri men ändå?? kolla bush! där är ju infanteriet en stor del av anfallsvågen!

Du som kan..om man ska söka tilll officersutbildning kan man söka till vad som helst även ifall man gjort värnplikt som något annat!? ex jag som skytte befäl kan jag ex bli amfibieofficer på amf4 ändå????? tack på förhand!
Casca
QUOTE (Fredin @ Mar 21 2003, 22:44 )

Casca

Vad menar du med frontsvinenstid är förbi?? Ja jag vet att krig kanske inte utspelas så mycket på anfall men infanteri men ändå?? kolla bush! där är ju infanteriet en stor del av anfallsvågen!

Du som kan..om man ska söka tilll officersutbildning kan man söka till vad som helst även ifall man gjort värnplikt som något annat!? ex jag som skytte befäl kan jag ex bli amfibieofficer på amf4 ändå????? tack på förhand!

Jo, men den svenska eran med riktigt infanteri är förbi.

Casca
Fredin
QUOTE (Casca @ Mar 21 2003, 23:46 )

106
QUOTE (Fredin @ Mar 21 2003, 23:44 )

Casca

Han menar att dagens infanteri åker stridsfordon eller åtminståne bepansrat.

Kravet för att söka till officer är minst 10mån GU med betyg X-7-7 eller bättre. Du kan söka dig till vilken del av FM som helst men det är antagligen större chans att komma inom den försvarsgren du gjort GU. Det finns minst en annan tråd om detta.
Fk_Eriksson
Om du läser Sold F så får du en ganska klar bild av vad en Skyttegrpc
har för uppgifter osv.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldf.pdf

Mvh /Stefan
Casca
QUOTE (Fredin @ Mar 21 2003, 22:49 )

Vi får se om jag kan:

Du kan gå FOK på vilket regemente/förband som helst. Problemet är att det aktuella förbandets antagningsnämnd söker främst soldater som har rätt kompetens i grunden. Skytte och amf skiljer ju inte så mycket i tjänst, så det borde vara möjligt. En ren reflektion bara.

Som färdig YO är det lättare att flytta till ett annat förband.

Det finns en del YOP människor här som kan svara mer utförligt.

Casca
Fredin
QUOTE (Casca @ Mar 22 2003, 09:13 )
QUOTE (Fredin @ Mar 21 2003, 22:49 )

Vi får se om jag kan:

Du kan gå FOK på vilket regemente/förband som helst. Problemet är att det aktuella förbandets antagningsnämnd söker främst soldater som har rätt kompetens i grunden. Skytte och amf skiljer ju inte så mycket i tjänst, så det borde vara möjligt. En ren reflektion bara.

Som färdig YO är det lättare att flytta till ett annat förband.

Det finns en del YOP människor här som kan svara mer utförligt.

Casca

YOP betyder vad?`?`sorry för min okunskap!
Leo
jag tror att han menar YrkesOfficers Programmet, men jag kan ha fel ....
Grunt
Hoppas dte inte blir för mycket OT nu men jag tror nog att det kan vara relevant för Fredin också.

Vad är det som skiljer Skyttetjänster mellan Infanteri och Pansar kontra övriga regementen som även de har skyttetjänster (A9, S1 m.m.).

Offensiva och defensiva eller?

Har börjat fundera eftersom de sistnämnda inte utbildar KB/PB på skytte.
Fredin
QUOTE (Grunt @ Mar 22 2003, 20:07 )
Hoppas dte inte blir för mycket OT nu men jag tror nog att det kan vara relevant för Fredin också.

Vad är det som skiljer Skyttetjänster mellan Infanteri och Pansar kontra övriga regementen som även de har skyttetjänster (A9, S1 m.m.).

Offensiva och defensiva eller?

Har börjat fundera eftersom de sistnämnda inte utbildar KB/PB på skytte.

mad.gif vadå är inte skytte infanteri????? det trodde jag? Eller+? skulle gärna vilja att någon kunnig kunde berätta vad skytte egentligen innebär??

den ovanstående frågan är relevant förmig med JA!
Joanzon
QUOTE (Fredin @ Mar 23 2003, 16:52 )
mad.gif vadå är inte skytte infanteri????? det trodde jag? Eller+? skulle gärna vilja att någon kunnig kunde berätta vad skytte egentligen innebär??

den ovanstående frågan är relevant förmig med JA!

Okej, Jag låg på en skyttebataljon i Infanteriet. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte Sverige utbildar några infanterister längre. Nu tillhör skyttesoldaterna pansarbataljonerna. Som skyuttegrupC kommer du leda en skyttegrupp på ca 7 man. Du kommer lära dig strida i terräng (skog och mark ) samt i stadsmiljö (stadsskytte). Du kommer få utbildning på ett flertal vapen som ak5, kulspruta p-skott och granatgevär m.fl. troligtvis kommer ditt förband ha stidsfordon 90 vilket innebär att du kommer lära dig vagnstrid.
Grunt
QUOTE (Joanzon @ Mar 24 2003, 00:23 )
Nu tillhör skyttesoldaterna pansarbataljonerna.

Inte enbart uppenbarligen och frågan är om tjänsten skiljer sig mellan olika vapenslag.
106
De infanteriregementen som är kvar är ju I5, I19 och LG/inf. LG utbildar väl stadsskytte och på pansarterrängbil203, de övriga utbildar liksom våra pansarregementen (P4, P7, P10 och P18) Mekskytteförband.
Dessa kan lösa de flesta stridsuppgifter (exempel: Ta, slå, störa fördröja, försvara).
Enligt Artilleriregementets (fd A9) sida har deras närkydd Pbv401 och 501. S1 har utbildar också närskydd. Närskydd är inget anfallsförband utan finns till för att skydda huvudverksamheten (pjäser, radiolänk och liknande). det kan alltså påminna om mekskytte men de löser andra uppgifter då deras förband finns bakom fronten.

Så har jag uppfattat det iaf, om det stämmer får någon med erfarenhet av respektive förband svara på.
SFC
QUOTE (106 @ Mar 24 2003, 17:27 )
De infanteriregementen som är kvar är ju I5, I19 och LG/inf. LG utbildar väl stadsskytte och på pansarterrängbil203, de övriga utbildar liksom våra pansarregementen (P4, P7, P10 och P18) Mekskyttebrigader.

Nej, numera utbildas inte längre Fältjägarbrigaden, som var en norrlandsbrigad. I 5 utbildar bara bataljoner till insatsorganisationen nu, dessa tillhör ej någon brigad.

/SFC - Tillhörande Sveriges enda kvarvarande RIKTIGA infanteriregemente!
Fredin
QUOTE (SFC @ Mar 24 2003, 19:30 )
QUOTE (106 @ Mar 24 2003, 17:27 )
De infanteriregementen som är kvar är ju I5, I19 och LG/inf. LG utbildar väl stadsskytte och på pansarterrängbil203, de övriga utbildar liksom våra pansarregementen (P4, P7, P10 och P18) Mekskyttebrigader.

Nej, numera utbildas inte längre Fältjägarbrigaden, som var en norrlandsbrigad. I 5 utbildar bara bataljoner till insatsorganisationen nu, dessa tillhör ej någon brigad.

/SFC - Tillhörande Sveriges enda kvarvarande RIKTIGA infanteriregemente!

mad.gif
Så men varför skrivs skyttegruppbefäl samman med närskytte i befattningsbeskrivningen på lumpen.nu för då?? någon?
SFC
QUOTE (Fredin @ Mar 24 2003, 20:21 )
Så men varför skrivs skyttegruppbefäl samman med närskytte i befattningsbeskrivningen på lumpen.nu för då?? någon?

För att Pliktverket som vanligt inte har någon koll kanske?
106
På lumpen.nu finns det tjänster och förband som var nerlagda när jag mönstrade (oktober 1997). FMs vanliga sidor är mer korrekta även om en del är hopplöst ouppdaterade.
Fredin
QUOTE (106 @ Mar 24 2003, 21:11 )
På lumpen.nu finns det tjänster och förband som var nerlagda när jag mönstrade (oktober 1997). FMs vanliga sidor är mer korrekta även om en del är hopplöst ouppdaterade.

Hmm jo visst de vanliga sidorna är säkert bättre men nu är det så att på mil.com och på kristinehamns regemente så hittar jag ingen befattningsförklaring för skytte befattningen! någon som vet varjag kan ta reda på detta då? blink.gif
Grunt
QUOTE (SFC @ Mar 24 2003, 20:02 )
För att Pliktverket som vanligt inte har någon koll kanske?

Du skämtar....

Verkar som att skytte på A9 är mekskytte med defensiva uppgifter främst av typ fördröjning av fienden.

Men eftersom inga KB/PB utbildas så är det faktiskt skrämmande likt vissa närskyddstjänster.

Inegn som kan svara på frågan?
106
Fann detta efter cirka 30s på www.artreg.mil.se
http://www.artreg.mil.se/article.php?id=7333

Det är ett närskyddskompani men mekaniserat.

Om man får spekulera lite så finns det ju ingen som helst anledning för artilleriet och signaltrupperna att utbilda traditionellt mekskytte (som vid pansar och inf) för anfallsuppgifter och liknande. Det som behövs är närskydd för de uppgifter som nämns i länken ovan.
macken
Vart mobileserade den nu mer nedlagada Fältjägarebrigaden+
madog
@Fredin

Var är du inskriven någonstans? I din presentation står det GB MPJ, och du frågar engående skyttegruppbefäl vid artreg (a9). Nu får du allt ta och reda ut ett och annat.
Limp
QUOTE (madog @ Jan 7 2005, 02:30 )
@Fredin

Var är du inskriven någonstans? I din presentation står det GB MPJ, och du frågar engående skyttegruppbefäl vid artreg (a9). Nu får du allt ta och reda ut ett och annat.

Tips att kolla när tråden startades
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.