Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad för basker blir det ?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3
Fredin
: Jag undrar vad för basker det blir för mig som K3 bevakningssoldagT?? /:)
Grunt
Jägargrön
Amfibieslusken
Hoppas inte på för mycket min vän. bong.gif Det är gaaaaaaaanska ovanligt med grönbasker-prydda vaktsoldater i detta avlånga land. Vill du bli nån rambo så kan du skaffa ett rött pannband och jaga med pilbåge i skogen.
Grunt
Men om han lyckas med bakerprovet så får han ju en liten filtbit.
Atrax
Trodde pilbågen med granatskott var obligatorisk för riktiga jägare blink.gif
Baan
glöm inte kniven biggrin.gif !
stridfighter
k3 sa du... när rycker du in?? jag ska lalla runt som bevakninggruppchef med början i jan 2004
Raffsec
QUOTE (Amfibieslusken @ Mar 20 2003, 13:24 )
Hoppas inte på för mycket min vän.  bong.gif Det är gaaaaaaaanska ovanligt med grönbasker-prydda vaktsoldater i detta avlånga land. Vill du bli nån rambo så kan du skaffa ett rött pannband och jaga med pilbåge i skogen.

Men det finn förådare med grön basker....så varför ska inte vaktsoldaterna ha.
robot
Om man undrar vilken huvudprydnad man kommer att få äran att bära i sin utbildning så vill jag bara säga min mening. Kom ihåg att baskern ska symbolisera, tillsammans med förbandstillhörighetsmärken, vad man har för någon kompetens.

Om man får bära t ex gröna- baskern som vaktsoldat så hoppas jag verkligen att dessa vaktsoldater har den kompetens som dess basker visar. Annars så förlorar baskern sitt värde, och det är nog inte vad som är meningen.

Kan säga samma sak till de personer som snackar om jägarbågen.

/:)
Raffsec
QUOTE (robot @ Mar 20 2003, 19:48 )
Om man undrar vilken huvudprydnad man kommer att få äran att bära i sin utbildning så vill jag bara säga min mening. Kom ihåg att baskern ska symbolisera, tillsammans med förbandstillhörighetsmärken, vad man har för någon kompetens.

Om man får bära t ex gröna- baskern som vaktsoldat så hoppas jag verkligen att dessa vaktsoldater har den kompetens som dess basker visar. Annars så förlorar baskern sitt värde, och det är nog inte vad som är meningen.

/<!--emo&:)--><!--endemo-->

Baskern har väl oavsett färg tappat sitt värde personligen ser större värde i vad folk har på sin högra axel.
Amfibieslusken
QUOTE (robot @ Mar 20 2003, 20:48 )

Detta är sista gången som jag ens bryr mig om att kommentera något sånt här, men jag kan bara säga att du har fel. Baskern har inte mycket med kompetens att göra. Den gröna baskern är ett kännetecken på att man tillhör ett elitförband eller ett förband med elitkaraktär. Tänk också på att soldaterna på K3 gör sitt baskerprov i slutskedet av sin GSU, så de har ingen större kompetens eller någon annan svensk soldat i samma skede. Kompetensen som du talar om har man inte förrän man är färdigutbildad och har muckat.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Grön basker, blå basker, eller gayrosa basker. Färgen på baskern eller baskern över huvud taget gör INTE soldaten bättre. Det är utbildningen som gör det. Punkt slut!!

camo.gif
Ing
QUOTE (Amfibieslusken @ Mar 20 2003, 21:39 )
Detta är sista gången som jag ens bryr mig om att kommentera något sånt här, men jag kan bara säga att du har fel. Baskern har inte mycket med kompetens att göra. Den gröna baskern är ett kännetecken på att man tillhör ett elitförband eller ett förband med elitkaraktär. Tänk också på att soldaterna på K3 gör sitt baskerprov i slutskedet av sin GSU, så de har ingen större kompetens eller någon annan svensk soldat i samma skede. Kompetensen som du talar om har man inte förrän man är färdigutbildad och har muckat.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Grön basker, blå basker, eller gayrosa basker. Färgen på baskern eller baskern över huvud taget gör INTE soldaten bättre. Det är utbildningen som gör det. Punkt slut!!

camo.gif

*suck*

Visst är det fint att ALLA ska ha basker nu? Oavsett om man är elit eller inte!
Så sött så. Puss på er.
Dobberman
QUOTE (Ing @ Mar 20 2003, 20:44 )
Visst är det fint att ALLA ska ha basker nu? Oavsett om man är elit eller inte!
Så sött så. Puss på er.

Du ska se att då börjar tjafset:
Åååhhhh...dom har inte basker.......vilken färg får jag på min "inte" basker? ?
laugh.gif biggrin.gif
Halonen-AmfPB
Själv tycker jag att det bara är "elit" förbanden som ska ha basker... såsom jägare och amfibie
Ing
QUOTE (Halonen-AmfPB @ Mar 20 2003, 22:42 )
Själv tycker jag att det bara är "elit" förbanden som ska ha basker... såsom jägare och amfibie

Ja.. och musikkåren.. och utlandsstyrkan.. och................................................................
Kimster
men då kommer ju inga GU förband bära basker eftersom vi inte har några "elit"-förband.

7.gif ohmy.gif dry.gif blink.gif ph34r.gif unsure.gif
mjukis
Vadå inga elitförband?

Läste du inte Ings inlägg? Vad är musikkåren om inte elit? laugh.gif
Fu Carlsson

Vad är det som gör att amfibie är mer "elit" än andra icke jägarförband då? blink.gif

Jag hatar egentligen "elit" och baskerkomplex diskussionen men kunde ialla fall inte hålla mig.
Larsleo
alltså..ska man vara riktigt petiga så e de ju pansar som ska basker...

så lugna ner er nu...
darkstar
Vadå elitförband? Vilka var först med baskern? Dock såg den ju inte ut så då.
Men den ska vara svart! wink.gif

Martin

PANSAR i själen.
Ing
Det här var roligt ett tag, men nu börjar den här tråden låta pinsamt lik alla tidigare trådar om baskrar.
Den som lever får se. En chockrosa basker hade varit lite häftigt. Originellt.

Jaha.. det kom protester mot att jag låste tråden. Låser väl upp ett tag då. dry.gif
Atrax
Personligen skiter jag fullständigt i vilka som har och inte har basker, för mig kan lika gärna alla ha en basker som visar vilka man tillhör
Yman
Nej, nej, nej

AVBRYT!
Fu Dahlberg
Jag tycker att alla "elit" som Amf och jägare Inte skall få ha Fältmössa angry.gif
Dom är inte värda dom

IRONI
Tompa
Basker hit o basker dit jag tänkte bara slänga in ett citat från CM Jönssons bok -Jag ska bli kustjägare-

"Jag tänkte på min röda t-shirt och mindes hur jag burit den som ett bevis. På vad fattade jag inte. En t-shirt! Man förvandlas inte till kustjägare på grund av en t-shirt. Konstigt hur svårt det var att inse. Kustjägare var något man blev inne i huvudet det var därför vägen dit var så svår"

På samma sätt blir man inte bäst på grund av färgen på sin basker utan det utbildningens innehåll och soldatens kompetens det handlar om!

Den här debatten känns uttjatad redan från början för förr eller senare brukar det alltid bli debatt om vem som "egentligen" har rätt att bära basker men jag håller med Atrax att det spelar ingen roll om alla har basker , huvudsaken är att man vet själv vad man har genomfört för att nå dit!

//toMPa *som är j*vligt trött just nu* salute.gif 7.gif
Sudden
EGENTLIGEN är det bara JAG som får och ska bära Basker. Men det är hemligt och står inte i reglementet.
SÅ, tystnad!

/:) mhewhehe
Fbj972
Nämen, för helvete... Vad är det jag skådar...? Klipp av tråden fortare än kvickt! Vad är det som driver er till att deltaga i diskussionen? Pinsamt...
Mojo
Varför? Jag tycker det är kul att läsa pajkastning
fortsätt flama hehe 3.gif rlwhore.gif
Grunt
Jag håller med om att det nivån på debatten är ganska låg men med tanke på hur fort den urartade kanske det är bra att en gång för alla ta den här debatten för att på så sätt kanske slippa att den i framtiden uppkommer med jämna mellan rum och förepestar tillvaron på forumet.

Exempel:

En person ställer en råga om vad han får för basker

Han får svar att han antagligen kommerfå en grön basker

Genast komer då svar där det indirekt står att bevakningssoldater inte är värda den gröna baskern.

Är det ett hälsosamt klimat att föra en debatt i?

Till sist....

Amf..... elit......... *suck*

Över 300 000 man ingår i den amerikanska marinkåren............
The Swede
Följande står att läsa om basker i UniRFM 2003 sidan 130:

UNIFORMSSYSTEM M/87 (MOTSV)
Basker och baskertecken
Personal anlägger basker i nedanstående färger:
• mörkblå – generalsperson, officer i FCG samt personal som inte bär
någon av nedanstående baskrar
• svart – LG/Svea livgarde, I 5/Fältjägarbat, I 19/Norrbottens pansarbataljon,
P 4, P 7, P 10 och P 18.
• grön – LG/Livgardets dragoner, K 3, K 4, Lapplandes jägargrupp och
FMUndSäkC
• vinröd – Fallskärmsjägarskolan
• sandfärgad – Norrbottens gränsjagargrupp
• klarröd – Försvarsmusikcentrum
• brun – Hemvärnet
• mellanblå - Helikopterflottiljen.
Till basker bärs baskertecken av guldfärgad metall utom av personal vid
Livgardet och trängtrupperna som bär baskertecken av silverfärgad metall.
Dessutom bär värnpliktig personal vid försvarsmusiken silverfärgat
baskertecken.
9. TJÄNSTETECKEN I UNIFORMSSYSTEM M/87 (MOTSV)
Personal anlägger baskertecken enligt nedan:
• Baskertecken m/02 för generalsperson – generalsperson
• Baskertecken m/02 för armén – personal som ej har truppslags-/förbandstillhörighet
• Baskertecken m/02 för LG/Svea livgarde – infanteripersonal tillhörande
LG
• Baskertecken m/96 för LG/Livgardets dragoner – kavalleripersonal
tillhörande LG
• Baskertecken m/02 för infanteriet – personal tillhörande I 5 fältjägarbataljon
• Baskertecken m/60 för fd I 22 – personal tillhörande Lapplands jägargrupp
• Baskertecken m/94 för fd fo 67 – personal tillhörande Norrbottens
gränsjägargrupp
• Baskertecken m/78 för K 3 – personal tillhörande K 3
• Baskertecken m/53 för FJS – personal tillhörande FJS
• Baskertecken m/60 för K 4 – personal tillhörande K 4
• Baskertecken m/60 för pansartrupperna – personal tillhörande I 19/
Norrbottens pansarbataljon, P 4, P 7, P 10 och P 18
• Baskertecken m/02 för artilleriet – personal tillhörande Artilleriregementet
och I 19/Norrlands artilleribataljon
• Baskertecken m/02 för luftvärnet – personal tillhörande Lv 6 och I
19/Norrlands luftvärnsbataljon
• Baskertecken m/02 för ingenjörstrupperna – personal tillhörande Ing
2 och I 19/Norrlands ingenjörsbataljon
• Baskertecken m/02 för signaltrupperna – personal tillhörande S 1 och
I 19/Norrlands signalbataljon
• Baskertecken m/02 för trängtrupperna – personal tillhörande T 2 och
I 5/Norrlands trängbataljon
• Baskertecken m/90 för försvarsmusiken – personal tillhörande FöMusC
• Baskertecken m/02 för hemvärnet – personal tillhörande hemvärnet
• Baskertecken m/99 för helikopterförband – personal tillhörande Helikopterflottiljen.
Personal ingående i Utlandsstyrkan för tjänstgöring i vissa internationella
organisationer (FN m fl) anlägger dessa organisationers basker och baskertecken
enligt SWEDINT bestämmande.
Värnpliktig personal vid FMUndSäkC anlägger FMUndSäkC tjänstgöringstecken
m/99 som baskertecken på grön basker m/60.
Värnpliktig personal vid SkyddC anlägger baskertecken m/02 för SkyddC
på mörkblå basker m/60.
Anställd personal vid Försvarsmusikcentrum anlägger baskertecken m/
90 av guldfärgad metall och värnpliktig personal baskertecken m/90 av
silverfärgad metall på röd basker m/60.

Slut diskussion.

The Swede
Krook
Det var ett inlägg med stuns i det!
Tack för det!

/Fk Krook
mace
QUOTE (Ing @ Mar 20 2003, 21:47 )

Ja.. och musikkåren.. och utlandsstyrkan.. och................................................................

Öhhh...

Du glömde Securitas-vakter... biggrin.gif
Grunt
och lottorna...........
Malaj
QUOTE (The Swede @ Mar 21 2003, 11:31 )
Följande står att läsa om basker i UniRFM 2003 sidan 130:

UNIFORMSSYSTEM M/87 (MOTSV)
Basker och baskertecken
Personal anlägger basker i nedanstående färger:

(Citat)

Slut diskussion.

The Swede

Ähum, slut och slut... Det var Armén, det dry.gif

Bestämmelser för basker inom Marinen finns i UniR FM på sid 148 och för Flygvapnet på sid 167.

Lottornas basker tillhör deras civila föreningsdräkt.
./:)

Tnr 211711. Rättat ett stavfel alldeles själv! ph34r.gif
flying_c
Gud så alla ha baskerkomplex .. Det är inte färgen på din basker utan storleken på din k*k som spelar roll ... eller .. var det kanske inte så .. blink.gif
Malaj
QUOTE (flying_c @ Mar 21 2003, 18:30 )
Gud så alla ha baskerkomplex .. Det är inte färgen på din basker utan storleken på din k*k som spelar roll ... eller .. var det kanske inte så ..  blink.gif

Glöm inte att det tydligen ska vara franskt stuk också. biggrin.gif

På vilken av persedlarna har jag glömt 7.gif eller var det på båda? ph34r.gif

/:)
113JOR
QUOTE (Fu Carlsson @ Mar 20 2003, 23:22 )

Vad är det som gör att amfibie är mer "elit" än andra icke jägarförband då? blink.gif

Jag hatar egentligen "elit" och baskerkomplex diskussionen men kunde ialla fall inte hålla mig.

Håller helt med...varför skulle amf klassas som "elit"?! Tycker baskern skulle vara ett tecken på att man tillhör ett jägarförband (sorry alla pansargubbar)

Tycker dock det är sjukt att alla ska ha en filtbit...och t.o.m. utan baskermarsch (läs HV ;))

Btw hur är det med andra länder i t.ex. Kosovo, har alla basker eller e det bara lilla sverige som kör det stuket?

/JOR - som säkert kommer glassa runt i sin bruna HV basker trots allt (har ju aldrig haft någon annan smile.gif
Kimster
Som jag sa innan, -Vi har inga Elit förband (GU) i sverige.

I Kosovo bär man Utlandsstyrkans baskerm. Sen om har den på sig hela tiden beror på vad din chef tycker, och vissa skiter i vad chefen sägar iaf.. så ja mixad kompott där nere nu med hattar kepsar och baskrar.
gasmask.gif
Grunt
Vad är det jag hör?

Menar du att man inte utbildar elitsoldater på 7,5 månader..........

*Försöker vara ironisk även om det kanske inte går fram*
robot
QUOTE (Amfibieslusken @ Mar 20 2003, 21:39 )
QUOTE (robot @ Mar 20 2003, 20:48 )

camo.gif

så baskern tillsammans med förbandstecken visar alltså inte vad man har för nån kompetens?
Mycket märkligt, dessa symboler ska enligt mig stå för att en soldat är kompetent nog att klara olika uppgifter som ingår i dess utbildning.

Jag har absolut inget emot att en vakt bär en viss typ av huvudbonad, men då ska den vakten också leva upp till dess förväntningar.

Varför jag skrev som jag gjorde var att det var lite si och så med baskern när jag låg inne.

Det är enligt mig viktigt att en soldat lever upp till kraven för att få bära t ex gröna- baskern som det talas om här. Dess krav är ju satta för att befäl samt andra soldater inom dess kategori ska kunna veta vilken kompetens som åtsitts av personen ifåga.

Självklart så vet jag att man inte är färdigutbildad tills muckdan är kommen. Jag både tror och hoppas att du förstod vad jag menade med mitt tidigare inlägg.
Är det korrekt uppfattat att en k3 soldat har samma hårdhet på sin gsu som precis alla andra förband? Om du anser att baskern inte symboliserar nånting så kanske man ska införa samma huvudbonad för alla förband, och om jag får bestämma så blir det gayrosa, det är ju både fältmässigt och trevligt på alla sätt och vis.

Jag påstår inte alls att en vaktsoldat skulle vara mindre bra eller mindre kompetent, det enda jag ville få fram är att man ska kunna känna igen olika sorters soldater. Det har absolut ingenting med vem som e bra eller dålig...
106
QUOTE (113JOR @ Mar 21 2003, 22:34 )
Btw hur är det med andra länder i t.ex. Kosovo, har alla basker eller e det bara lilla sverige som kör det stuket?

Vissa länder såsom Storbrittannien och USA bär de förbandstecken och den huvudbonad de har hemma. I brittiska armén har ju de flesta förband (om inte alla) en särskild huvudbonad eller basker i en viss färg med baskertecken efter förband och inte vapenslag.
Sverige och Finland (tror jag) har en särskild basker där nere (ungefär samma färg men olika baskertecken). Även Norge har basker men färgerna varierar. Frankrike har också basker och italienarna har en del konstiga huvudbonader. I Indian Special Police Unit har sikherna turban.

Vad gäller svensk trupp stämmer det Kimster skriver. Under KS06 var det tillåtet att inte bära huvudbonad inne på campen. Det fanns ingen styrning på vilken huvudbonad som skulle bäras utanför campen men själv hade jag basker eftersom man slipper mössskärmen och när det är kallt är det rätt skönt med en bit ull på huvudet.
106
Vilken kompetens en person har ser man på höger axel där specialutbildningstecknen sys fast. Förbandstecken och basker visar bara förbandstillhörighet och säger ofta ingenting om vilken utbildning eller befattning personen har.
Kimster
QUOTE (robot @ Mar 21 2003, 23:18 )
...
Det är enligt mig viktigt att en soldat lever upp till kraven för att få bära t ex gröna- baskern som det talas om här. Dess krav är ju satta för att befäl samt andra soldater inom dess kategori ska kunna veta vilken kompetens som åtsitts av personen ifåga.

Självklart så vet jag att man inte är färdigutbildad tills muckdan är kommen. Jag både tror och hoppas att du förstod vad jag menade med mitt tidigare inlägg.
Är det korrekt uppfattat att en k3 soldat har samma hårdhet på sin gsu som precis alla andra förband? Om du anser att baskern inte symboliserar nånting så kanske man ska införa samma huvudbonad för alla förband, och om jag får bestämma så blir det gayrosa, det är ju både fältmässigt och trevligt på alla sätt och vis.

Jag påstår inte alls att en vaktsoldat skulle vara mindre bra eller mindre kompetent, det enda jag ville få fram är att man ska kunna känna igen olika sorters soldater. Det har absolut ingenting med vem som e bra eller dålig...

Vilka krav ?? det finns inga generella krav ställda idag som kopplas till grön basker.
7.gif
Tillhör du ett förband, så för du det förbandets basker sen om den är grön blå gul eller om du är jägare, lotta, eller sambandschef spelar ingen roll.

En basker idag kan inte tala om vilken kompetens du har. Den talar om vilket förband du tillhör. Tyvärr men så är det.
Fredin
QUOTE (stridfighter @ Mar 20 2003, 19:41 )
k3 sa du... när rycker du in?? jag ska lalla runt som bevakninggruppchef med början i jan 2004

Rycker isåfall in i aug!
Fredin
Men du jag har fortfarande inte fått svar från någon som vet.! Du verkar kunnig! Erhåller jag basker elle ej! Är inte så noga med själva baskern men det är så många delademeningar om huruvida en K3 bevakningsoldat erhåller basker eller ej?
Fredin
Hur är möjligheterna att få göra utlandtjänst som skyttegruppchef``?? är nyfiken på att göra detta?

Kan man söka till många tjänster då eller är det bara något som innehåller skytte?
robot
QUOTE (Kimster @ Mar 21 2003, 23:45 )
...

Vilka krav ?? det finns inga generella krav ställda idag som kopplas till grön basker.
7.gif
Tillhör du ett förband, så för du det förbandets basker sen om den är grön blå gul eller om du är jägare, lotta, eller sambandschef spelar ingen roll.

En basker idag kan inte tala om vilken kompetens du har. Den talar om vilket förband du tillhör. Tyvärr men så är det.

Jag tror att jag e med på vad du säger. Jag skulle faktiskt behöva läsa på lite om baskern och olika krav mm. Jag både trodde och tror att man måste utföra vissa tester såsom baskermarschen, stridshinderbana och snabbmarsch för att få den gröna baskern med amf´s märke.
Jag påstod tidigare att baskern tillsammans med förbandstecken visar på vilken kompetens en soldat har. Är det fel så vill jag gärna höra vad som är rätt.
Jag är på inga sätt nån baskerkåt idiot, men jag trodde att baskern var till för att symbolisera vilket förband man tillhör. Vet jag vilket förband en soldat tillhör så kan jag ta reda på vilka fysiska och psykiska påfrestningar han har klarat, och kan på så sätt "lita" på att soldaten klarar vissa påfrestningar. Detta visar dock inte vilken huvudtjänstkompetens man sitter på.
Raffsec
QUOTE (robot @ Mar 21 2003, 23:17 )
QUOTE (Kimster @ Mar 21 2003, 23:45 )
...

7.gif

Jag tror att jag e med på vad du säger. Jag skulle faktiskt behöva läsa på lite om baskern och olika krav mm. Jag både trodde och tror att man måste utföra vissa tester såsom baskermarschen, stridshinderbana och snabbmarsch för att få den gröna baskern med amf´s märke.
Jag påstod tidigare att baskern tillsammans med förbandstecken visar på vilken kompetens en soldat har. Är det fel så vill jag gärna höra vad som är rätt.
Jag är på inga sätt nån baskerkåt idiot, men jag trodde att baskern var till för att symbolisera vilket förband man tillhör. Vet jag vilket förband en soldat tillhör så kan jag ta reda på vilka fysiska och psykiska påfrestningar han har klarat, och kan på så sätt "lita" på att soldaten klarar vissa påfrestningar. Detta visar dock inte vilken huvudtjänstkompetens man sitter på.

Baskern är som sagt ett förbandstecken vilket betyder att alla på förbandet bär den även föråds och TPC personal men däremot så är det inte alla som har en jägarbåge eller eller en örn på höger axel eller ett robotmärke för den delen man ska inte stirra sig blind på vad folk har på skallen.
106
Utifrån basker och förbandsmärke går inte att se mer vilket förband en person tillhör. Det kan alltså vara alltifrån exempelvis en kock till en spaningssoldat tillhörande samma förband. Det går alltså inte att utifrån dessa märken avgöra vilka fysiska och psykiska påfrestningar en soldat klarar.

När amfibiekåren bildades fick ju de officerare tillhörande KA men som saknade grön basker bar gå och hämta ut en sådan på förrådet. Baskrar, förbandstecken och liknande gäller ju även officerare och de kan ha bytt mellan olika regementen så om man gick efter förbandstecken skulle en fallskärmsjägare numer tillhörande signaltrupperna vara kung på telesystem, televapen och liknande men inte klara av att marscha med 60 kilo packning flera veckor i sträck.

Som jag skrev tidigare sitter alla (nästan) märken som förklarar vilken kompetens en person har på höger axel.
robot
Det är taget och uppfattat, men alla som har amf`s basker, dvs jägargrön basker med ka1´s märke har genomgått samma krav för att erhålla baskern, utom befäl som kommer från andra regementen som inte behöver klara dessa krav.

Jag kan dock berätta att det finns i princip inga befäl på amf1 som inte har genomgått dessa krav och bär på baskern. De flesta genomför dessa krav eller väljer att bära fältmössan istället, förutom när det gäller permisuniformen. Hade bl a en fänrik på min pluton som var specialist på huvudtjänsten som inte bar baskern pga att han helt enkelt inte ville bära basker därför att han inte hade hade genomgått kraven för baskern inom amf.

Finns det vakter, förrådare eller motsv med denna basker så har han genomgått baskerprov, snabbmarsch samt stridshinderbana med godkänt resultat. Klarar man inte baskern i amf så blir man inte krigsplacerad där vad jag vet(rätta mig om jag har fel).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.