Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Operation Iraqi freedom
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
ABP
Jaha tänkte starta disskussionstråden för det här, så det inte spårar ur på en massa andra trådar och förpestar tillvaron där. ;)

8.gif 2.gif 5.gif rlwhore.gif

gasmask.gif /:) camo.gif )smile.gif

6n.gif 3.gif bong.gif mad.gif
daedalus
Iraqi freedom...bah
Dem nyttjar nyspråket väl där borta.
Frihet är slaveri, krig är fred...

Ett tips kan vara att se på franska alt. tyska kanaler nu också under konflikten.
Större chans att man får tag på rafflande reportage där ifrån
än i från CNN
ABP
Bojkottar alla min tråd mad.gif
Särimner
Nu är det i gång. Kryssningsmissilerna har börjat falla och nästa logiska steg torde vara flygbombningar mot strategiska punkter så som kommunikationscentraler, arméförläggningar och liknande. Mitt stalltips är att vi kommer att se pansarförbanden rulla in över gränsen inom 24 timmar. I Baghdad inom en vecka. Hur lång tid det tar att rensa den miljonstaden törs jag inte ens spekulera kring.
jonte72
Efter mörkrets inbrott kommer ett stort antal 500 kg och 1000 kg JDAM regna över IRAK....
Dobberman
Jaha..nu börjar det dimpa ner scud i Kuwait...
Två st som nått fram och en som fick en patriot i sig.
gasmask.gif
Jimbo
var det nån som såg Jay Lenno igår?
Visade ett reportage ifrån nåt köpcentra där dem kommit på att dem skulle döpa om alla produkter som hade nått med frankrike i namnet. T.ex Frensh Fries ska numera heta Free Fries, Frensh Toast =Free toast.. så som jag uppfattade det så var det inte på skämt utan "på riktigt". Detta för att "Hämnas" på Frankrike för dess ovilja i irak-kriget.
hehe smile.gif
Tarkan
Några amerikanera hade påstått att franskt vin blandas med oxblod för att få en finare färg.
7.gif
Pal_oldpc
QUOTE (rille116 @ Mar 20 2003, 12:14 )
gasmask.gif

Propaganda, jag tror inte ett ögonblick på att Irak har några scud.

Jag tror att det var Al Samoud missiler. De få sådana han har kvar, inspektörerna försötrde ju 70 av 120 nu i April.
Dobberman
QUOTE (Pal @ Mar 20 2003, 12:00 )
QUOTE (rille116 @ Mar 20 2003, 12:14 )
gasmask.gif

Propaganda, jag tror inte ett ögonblick på att Irak har några scud.

Jag tror att det var Al Samoud missiler. De få sådana han har kvar, inspektörerna försötrde ju 70 av 120 nu i April.

Inte då..det var tydligen en (1) st scud och ett par Sjömålsmissiler
källa: CNN och BBC....
Grunt
Senare på morgonen kom nya uppgifter. Två hela divisioner – över 20.000 irakiska soldater – är på väg att ge upp.

*Saxat från aftonbladet.se*
Unicorn
Om det kan fastställas att Irak avlossat Scud-robotar vore detta ett solklart exempel på att Irak brutit mot avväpningskravet i resolution 687 från 1991 och att vapeninspektörernas närvaro varit ett enda långt misslyckande och ett rent spel för galleriet.

USA har således ett mycket starkt intresse att påvisa förekomsten av sådana. Varje soldat har säkerligen fått order att hålla extra utkik efter sådana, och vill nog gärna tro att allt som ramlar ned är en Scud. Även om uppgifter av denna art inte aviktligt sprids som propaganda är det lätt hänt att fältpersonalen identifiera allt som ramlat ned som något de är hemskt ivriga attl hitta.

Att identifiera detonerade ammunitionseffekter är inte det lättaste. Tills vidare tar jag alla uppgifter med en nypa salt...
Dobberman
QUOTE (Unicorn @ Mar 20 2003, 13:30 )
Att identifiera detonerade ammunitionseffekter är inte det lättaste. Tills vidare tar jag alla uppgifter med en nypa salt...

Jovisst..men en inkommande robot kan även identifieras
på den balistiskasignatur den lämnar och andra kännetecken som
är specifika för just den sorten...
ATT den har slagit ner robotar i Kuwait det tvivlar inte jag ett dugg på.
Sen att tre olika nyhetskanaler hänvisar till samma militärakälla
som hävdar att det rörde sig om scudrobotar, det gör nog att man kan ta det som
tämligen säkert...sen att kalla " vapeninspektörernas närvaro varit ett enda långt misslyckande och ett rent spel för galleriet." Ja..inte vet jag
:(
Unicorn
QUOTE (rille116 @ Mar 20 2003, 13:46 )
...sen att kalla " vapeninspektörernas närvaro varit ett enda långt misslyckande och ett rent spel för galleriet." Ja..inte vet jag

Skall förtydliga: Jag är fullständigt övertygad om att såväl Hans Blix som inspektörer utfört sitt arbete på ett föredömligt och effektivt sätt. USA grundar dock sin retorik och sitt ingripande på att metoden är ineffektiv.

Personligen skulle jag därför tycka det vara lätt pinsamt om jag hävdat effektiviteten av mina avrustningsinspektioner - och det bara ett par timmar efter konfliktens början dyker upp ett förbjudet vapen av så pass stora dimensioner som en Scud-installation. Särskilt som Irak dessutom påstår sig inte ha innehavt dessa sedan 1991, och jag hävdat att några bevis för innehavet inte finns...
ABP
Jo SCUD tråden är intressant undrar bara varför det inte följts upp i media?

7.gif
Pal_oldpc
QUOTE (rille116 @ Mar 20 2003, 14:46 )
Sen att tre olika nyhetskanaler hänvisar till samma militärakälla
som hävdar att det rörde sig om scudrobotar, det gör nog att man kan ta det som
tämligen säkert...sen att kalla " vapeninspektörernas närvaro varit ett enda långt misslyckande och ett rent spel för galleriet." Ja..inte vet jag

Såg just bilder på tv från den plats och den krater där en av dessa missiler slog ner. Det gäller den missil som slog ner nära en marinkårsförläggning. Kratern var av storlek handgranat 56 och är således ganska överensstämmande med vad man kan förvänta sig av en Al Samoud missil. Eller snarare Al Samoud raket om du frågar mig. En krater efter en scud skall vara i storleksordningen två-våningsvilla.

Det är nästan tragiskt när en bekymrad CNN reporter oroligt frågar om det är möjligt att det kan komma fler likadana oväntade attacker från Irak sidan. Man skall inse att räckvidd och sprängkraft på den missil Irak sköt mot förläggningen är som en ensam raket i en enda MRLS salva. Och det lär nog alvossas många, många hundra sådana MRLS salvor mot Irak.

Utan att ha fullständig info här, och efter att bara sett en nedslagsplats.¨
Det är löjligt hur mycket utrymme och vilken affär det görs av att Irak lyckats landa vad som är ekvivalent med 5 stycken normala haubits artillerigranater.

Man får anta att även om irak är svagt, att dom kan leverera mycket, mycket mer än detta. Kan irak inte det, då är irak till och med mindre farligt och ännu svagare än jag först trodde. Jag tänker på offensiv kapacitet då alltså. Vad gäller defensivt så är det ju SIB som borde vara iraks styrka.

Är det någon som har någon idé om vad USA har för plan om det iraksika folket och trupperna inte vill ge upp? Om dom får för sig att slåss till sista patronen alá taliban mot ryss i afghanistan. Tar USA helt enkelt tjuren vid hornen och går in och tar SIB och nedkämpar kanske 100 000 irakiska soldater i man mot man. Eller slår man en ring runt stan och försöker svälta ut stan. Båda alternativen verkar minst sagt obra.

Alternativ ett innebär amerikaner i säckar det är då säkert. Till och med banditer i mogadishu är ju en svårknäckt nöt för USAs elitsoldater.
Alternativ två kommer innebära otroligt civilt lidande med referensbilder av vidrigheter från medeltida belägringar.
Dobberman
QUOTE (Pal @ Mar 20 2003, 14:56 )
Såg just bilder på tv från den plats och den krater där en av dessa missiler slog ner. Det gäller den missil som slog ner nära en marinkårsförläggning. Kratern var av storlek handgranat 56

Jo..jag såg kratern jag med nu...iofs tyckte jag nog att
den var i storlek mellan en 12cm Grk och en 15.5:a 7.gif

Nu är det ju att allmänt virrvarr av info om vad en "scud" ÄR.

Scud:en togs fram av Sovjet på 60-talet som bärare av
konventionella såväl som nukleära och bioligiska stridsspetsar.
Den var tillverkad för att bära en kärnstridsspets på 100Kt
eller en konventionell laddning på 900kg (2000 pound).
Räckvidden är i orginal.....(lite olika här) allt mellan 250Km-300km.

Iraq har (haft) fyra olika versioner av Scud:en.
Orginal...(se ovan)
"longer-range Scud " halv stridsspets laddning..(okänt eller ej mätbar räckvidd)
Al Hussein, 250 kg stridsspets och en räckvidd på 650km.
Al Abbas, 125 kg stridsspets och en räckvidd på 800km.

Al Abbas är INTE mobil utan är en fast markrobot som kräver en ramp för avfyrning.

En modifikation som Iraqierna gjort är att bränslet inte förbränns linjärt under hela
flyg tiden utan pulsförbränns i början och vid toppen av robotbanan, vilket betyder att
roboten utsätts för varierande belastning under "gång". Detta gör att många av
dom inte......kommer fram, utan bryts sönder i luften...

Det senaste jag hörde nu var att det var "sjömåls-robotar" som dom kastat mot Kuwait.
Vad det är för sort kan man bara spekulera i, men iraq har väl haft kinesiska Silkworm.
räckvid 80km.....last ca 389 kg stridsspets..... gasmask.gif

Källor:Desert Victory - The War for Kuwait" Norman Friedman, Naval Institute Press
Gulf War Air Power Survey Summary Report" Thomas A. Keaney Eliot A. Cohen, 1993
Limp
OT: Vad är fördelen med pulsförbränning?
Dobberman
Jaa du..det får du fråga dom Iraqiska ingenjörerna om 7.gif
Det var tydligen för att kunna få en längre räckvidd, HUR det vet inte jag.
Max
Nu har markoffensiven börjat: http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2869121.stm
Amfibie
QUOTE (Max @ Mar 20 2003, 17:57 )

Läste precis det på Aftonbladet...det stog inget om några massiva luftanfall...de borde ju föregå markinsatsen?!
Jonte11
JAPP NU DAMMAR DE PÅ REJÄLT I SKYARNA ÖVER BAGDAD..
Kika in på Cnn om ni kan..
Amfibie
Ja, nu verkar det vara full fart!!! camo.gif
Jonte11
Besviken.. Tog AM:en slut eller?
Var det någon som såg F117 planet som anföll igår natt? Flög in över Bagdad med positionsljusen på?? Lite väl kaxigt...
LeadHead
QUOTE (Pal @ Mar 20 2003, 14:56 )
Alternativ ett innebär amerikaner i säckar det är då säkert. Till och med banditer i mogadishu är ju en svårknäckt nöt för USAs elitsoldater.

Jag vet inte om jag tycker att ett fullgjort uppdrag (uppdragsmål uppfyllt, att gripa två av Aidids topkillar) med siffrorna 19 egna döda mot 1000+ döda motståndare är att betrakta som en svår nöt.
Raptor
Det är nog vad jag skulle vilja kalla en Pyrros seger. Men man kan ju ifrågasätta syftet med vad som hände.

"Leave no one behind" är principen. Därav att man gick in för att hämta de sårade piloterna från den första helikoptern. På väg dig så skjuts en andra helikopter ner. När man når första helikoptern ser man att alla piloterna är döda men man spenderar mycket tid åt att ta med sig liken. Vid den andra helikoptern dör alla piloter utom en som Somalierna tar tillfånga. Så facit av "räddningsoperationen" var 5 döda piloter och en som fallit i fiendens händer.

Är det egentligen försvarbart att offra 13 liv för att försöka rädda 6 st?

Jag inser ju att det är ett måste för moralens skull att hämta sårade men att stanna en timme för att såga loss ett lik när soldater dör omkring dig? Det tycker jag är tveksamt. Men det är ju bara min åsikt.
facit
QUOTE (Unicorn @ Mar 20 2003, 14:30 )
Om det kan fastställas att Irak avlossat Scud-robotar vore detta ett solklart exempel på att Irak brutit mot avväpningskravet i resolution 687 från 1991 och att vapeninspektörernas närvaro varit ett enda långt misslyckande och ett rent spel för galleriet.

Jasså det ända som iraks förbjudits använda vad gäller sådana missiler är sådana med långt avstånd. Så pass så de når israel rex. Att iraq skjutit scud på kuwait betyder inte för fem öre att de brutit mot ngt.
Raptor
Citat från resolution 687:

Iraq shall unconditionally accept the destruction , removal or rendering harmless under international supervision of:
B ) All balistic misiles with a range greater than one hundred and fifty kilometers, and related major parts and repair and production facilities.

Scudar har en räckvidd > 150 km. Det faktum att Irak innehar Scudmisiler är ett brott mot resolution 687.

Källa: http://www.un.org/Docs/scres/1991/scres91.htm
facit
Vad jag vet har scud 130 km avstånd.
Raptor
Scud-B från Gulfkriget har 300 km räckvidd.

Scud-C har cirka 500 km räckvidd.

Källa: http://www.fas.org/nuke/guide/russia/theater/r-11.htm
www.cnn.com

Den enda scuden som har räckvidd 130 km är Scud A som börjades användas 1958 och upphörde användas 1978.
Raffsec
Tanke som slog mig är att: undra om en viss forummedlem är där nere närmare bestämt LRRP
Gerle
OM han är där låt oss hoppas att han kommer helskinnad ur detta unsure.gif
ABP
LRRP är väl och utbildas tror inte de är så desperata att de kastar ut kadetter eller vad han är.
mutley
Intressant är att diagrammet på http://www.cnn.com/SPECIALS/2003/iraq/war....cker/index.html inte längre visar hur många irakier som kapitulerat utan döda "allierade"... antagligen därför antalet kapitulerande inte var en uppåtgående kurva...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.