QUOTE (Pansardvärg @ Mar 19 2003, 11:45 )
QUOTE (SFC @ Mar 19 2003, 19:37 )
Jag citerar delen av Bush tal där han nämner detta:
And all Iraqi military and civilian personnel should listen carefully to this warning: In any conflict, your fate will depend on your actions. Do not destroy oil wells, a source of wealth that belongs to the Iraqi people. Do not obey any command to use weapons of mass destruction against anyone, including the Iraqi people. War crimes will be prosecuted, war criminals will be punished and it will be no defense to say, "I was just following orders." Hela talet på cnn.comJag får böja mig, men jag läste en svensk översättning och då uppfattades texten annorlunda....men det förändrar ju inte ställd fråga, får ju återigen ta Basen som håller Afghanistanska "terrorister" i förvar....vad tycker Bush "warcrime" e för ngt??
Han agerar ju ändå olagligt om han går till anfall...är det inte han som är terrorist i Irak då??
Pansardvärg, var läste du texten, och vem hade översatt den? Källkritik! Tänk om man med vilje översätter något "vinklat" så att texten helt plötsligt betyder ngt annat än den gjorde från början?
Och ja, det POTUS varnade för var att de som begår krigsförbrytelser kommer att straffas, han sade inget om att det är olagligt att försvara sig eller lyda lagliga order, han sade att man inte skall lyda olagliga sådana.
Krisförbrytelser är väl sådana brott som man kommit överens om internationellt, varken mer eller mindre, det är inte upp till Bush att avgöra sådant.
Basen kallas Guantanamo Bay, på Kuba. de som är i förvar där misstänks vara Al Quaida eller ledande talibaner, de kan ha kunskap om eller deltagit i attentat mot WTC, eller på olika sätt hjälpt Osama bin Laden, eller kanske tom sprängt de där Buddhastatyerna, vem vet?
Om det är olagligt att anfalla irak vet jag inte, det har vi gjort sedan Desert Storm tog slut, nu är det iofs helt annan skala på det hela... FN-resolutionen 1441 (?) ger väl visst stöd för det som händer nu, eller?
Bara nästan, enligt experterna.